Point of View Geforce GTX 260 Premium

Permalänk
Melding Plague

Point of View Geforce GTX 260 Premium

Det nya Geforce GTX 260 216 Core är tänkt att vara en direkt konkurrent till AMD:s HD4870 1 GB. Vi har testat Point of View Geforce GTX 260 Premium i åtta spel och program och jämfört det med HD4870 1 GB. Har Nvidia fog för sin optimism eller får AMD ändå sista ordet?

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men borde inte den prollen som ni använde i testet flaska lite?

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GhOsT#07
Rätta mig om jag har fel, men borde inte den prollen som ni använde i testet flaska lite?

Inte på de högre upplösningarna. Proccesorn skickar hur som helst lika mycket information till korten så de gör väll inget även om den gör det i detta test?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Hm, intressant, så enligt detta test så är HD4870X2 sjukt ovärd jämfört med GTX280? Nånting känns konstigt, i och med att HD4870X2 presterade otroligt dåligt i flera av testerna?

Titta bara på DeadSpace, nånting känns ju fel

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk, det tog typ ett inlägg innan någon kommenterade systemet :). Som jag skrev hade det varit bättre med ett iCore 7-system eller för den delen med någon av Intels allra snabbaste Quad-Core processorer men det fanns helt enkelt inte tillhanda och eftersom det bara fanns cirka 4 dagar att köra alla tester så kunde jag inte heller försöka samla ihop delar till ett nytt system, installera allt och få det up-and-running.

I slutändan var det inte något spel som var utpräglat CPU-beroende för GTX 260/HD 4870 1 GB vilket gör att man ändå får bra info om hur korten presterar i relation tillbvarandra.

Crysis: Warhead testade jag också men det spelet verkar ju vara totalt CPU-beroende även när man drar ner på kvaliten (testade både medium och high) så jag skippade att inkludera spelet.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeno88
Inte på de högre upplösningarna. Proccesorn skickar hur som helst lika mycket information till korten så de gör väll inget även om den gör det i detta test?

Ok, men jag har fått för mig att man måste ha högre mhz för att grafikkortet inte ska flaska?

Edit* @Björn Endre, Ok, jo läste detta men var tvungen att fråga

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Hedersmedlem

ToMTeMoR4: AMD skickade ut ett mail igår där de ville meddela att inga av de 5 spel som testades (de hade uppenbarligen fått reda på att dessa spel skulle testas) var optimerade för CrossfireX.

Jag var faktiskt också lite besviken på resultatet för HD4870X2 i vissa spel men det fanns inte tid att undersöka det närmare (mer än att trippelkolla resultaten). Det känns som det är något drivrutinproblem - de har ju tidigare haft hotfixar för bland annat Far Cry 2 (den ska vara inkluderad i Cat 8.11).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GhOsT#07
Ok, men jag har fått för mig att man måste ha högre mhz för att grafikkortet inte ska flaska?

Om man lirar ett nytt spel med över 100 FPS i 1600x1200. Med grafiken inställd på max. Oavsett om de är en processor från AMD eller Intel. Dessutom ocklockad. Då tycker jag inte att processorn är en flaskhals! Inte ens värt att överklocka, eller byta processor för, om man nu tycker att man har för lite prestanda.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Som sagt, känns lite poänglöst att göra ett test av GPUs där CPUn gör hälften av testen ogiltiga. Verkar nice dock detta kort, kan bli ett köp. 8800gt som physxkort måhända?

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför i helvete 4870x2 hamnar under 4870 i nästan alla spel som testades?

P.S. Varför had ni inte med ett test på strömförbrukning? Man blev ju lite nyfiken på hur mycket kortet drar när det behöver dubbla strömkontakter. D.S

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk

Det är nog fel på färgerna i det första diagrammet. Det borde väl inte vara mer är 20000 poängs skillnad mellan processorerna? Cpu och totalscore ska byta färg.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Dahlren och Ralleballe: Jag är förbryllad, ni har skrivit varsitt inlägg med god stavning, men ni verkar inte kunna läsa en artikel. Var ni tvungna att välja i skolan?

Kort: Läs artikeln igen.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk

Men den gröna färgen ska ju vara cpu-poäng som det står vid den lilla rutan längst ner i Vantage-diagrammet. Hur kan samma processor få mellan 8000 och 32000 poäng i samma test beroende på grafikkort? Stämmer inte min iaktagelse?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Dahlren och Ralleballe: Jag är förbryllad, ni har skrivit varsitt inlägg med god stavning, men ni verkar inte kunna läsa en artikel. Var ni tvungna att välja i skolan?

Kort: Läs artikeln igen.

Ok, inte alla spel, men testet på Fallout är jag rätt säker på att jag har läst av rätt. Så frågan kvarstår, varför?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Kunde ni inte ha testat fler spel som Nvidia inte har "försett" er med? Nvidia får ju stryk i dem som ni har lagt till men vinner alla andra.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

Det känns uppenbart att Nvidia har optimerat dessa spel mycket i den nya drivrutinen, jag undrar om resultaten hade varit närmare om ni hade en ATI beta drivrutin.
Sen så tycker jag inte att det är uppenbart att inkluderingen av två spel är positivt, det lär ju minst sagt höja kostnaden med ett par hundralappar.

Permalänk

Något är det som inte stämmer. I far cry 2 dx10 med allt på max 16af och 4aa så får jag en avg fps på 58. Kan vara att processorn flaskar. Jag kan inte utala mig för de andra spelen. De har jag inte testat än ,men jag ska se ikväll med L4D vad jag får för fps.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Ralleballe:

"Det skall nämnas att de resultat som vi från från de två Nvidia-grafikkorten inte är godkända av Futuremark eftersom GPU:n hjälper till även i processortesterna."

Nvidia låter sina GPU:er hantera några av fysiktesterna som Futuremark kör i sin CPU-del. Det innebär att resultatet blir annorlunda eftersom det inte bara är processorn som arbetar.

h3b0 : Tänk, jag håller inte med att CPU'n gör hälften av resultaten meningslösa. Visst har vi CPU-beroende för t ex GTX 280 i vissa spel men i övrigt ser vi en klar drop i prestanda när vi går upp i upplösningarna, och särskilt i jämförelse mellan GTX 260 och HD4870. Tänk på att 1280x1024 egentligen är en ganska låg upplösning nu och vi förväntar oss att kort i denna prisnivå ska klara av den utan större problem. Det komemr krävas en ordentlig biffig processor för att komma undan CPU-beroden där.

En snabbare processor skulle höja resultaten generellt men slutsatsen skulle stå kvar, HD4870 1 GB tappar redan nu mer i prestanda jämfört med GTX 260.

Det ska definitivt bli intressant att se hur olika extra-kort för PhysX påverkar prestandan. Hade jag tid skulle jag slänga ihop ett SLI-system just för det.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Men den gröna färgen ska ju vara cpu-poäng som det står vid den lilla rutan längst ner i Vantage-diagrammet. Hur kan samma processor få mellan 8000 och 32000 poäng i samma test beroende på grafikkort? Stämmer inte min iaktagelse?

Kanske skall börja läsa texten under bilderna också?

Permalänk
Avstängd

Ska ha detta kort!!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Alltså varför presterar amd korten så dåligt nu för? I andra tester så är dom ju före på precis allt, tidigare tester här på sweclockers så är dom före också.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Hedersmedlem

Whiip:

"Kunde ni inte ha testat fler spel som Nvidia inte har "försett" er med? Nvidia får ju stryk i dem som ni har lagt till men vinner alla andra."

Det fanns lite tidsbrist men samtidigt är dessa inga udda spel utan splitter nya och hög-intressanta spel. Så om AMD får pisk i dessa spel så tycker jag det är mer relevant än att de presterar bättre eller lika i några år gamla spel.

sadin: Kör du med allra högsta inställningarna (Ultra/highest)? Vilken karta testar du med? Kör du Cat 8.11 eller Cat 8.10 + hotfix? är mkt intresserad av dina resultat. Jag ska se om jag kan skicka över dig min L4D demo så du kan jämföra. jag spelade först in en egen men den var klart sämre (mer CPU-beroende) så den från Nvidia var bättre.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Det var intressant

Permalänk

Jag körde på 8.10+1 hotfix(ultra) och jag har kört alla kartor fps varierar mellan 55-58 avg. Min max fps låg på 110fps och minsta 38fps.

Skicka gärna en demo om du har så man kan mäta. Jag har annars fulla spelet LFD som jag kan testa med fraps och återkomma med resultat.

Jag tror Cpu spelar stor roll när man använder 4870x2. Jag såg stor skillnad genom att jag bytte ut 6400 x2 mot min nuvaravde processor.

Skillnaden var enorm i många spel,speciellt Age of Conan där fps gick från 50 till någonstans 75-85 och då talar vi om Keshetta som är den delen av AoC som kräver mest av datorn.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Avstängd

Bara en snabb fråga, skulle min Cpu E6850 på 4000 mhz flaska med ett sånt grafikkort i artikeln?.

Visa signatur

Q9650 4212 Mhz - True coler - ASUS P5E Deluxe - Corsair Dominator 4Gb 8500 C5DF 1174 Mhz 5.5.5.15 - Crossfire Oklockat - HIS Radeon 4870 1GB - Asus Radeon 4870 1GB - Corsair Powersupply 1000W M - X-Fi - 1500Gb Hd's - Antec Nine Hundred - Windows 7 Pro 64bit - 24 Tum Benq - 3dmark Vantage 18758p - Xbox360 Slim + En dator i sovrummet till tv'n ,med 5.1 ljud för mys. En laptop med till frugan. Plus annan Hightech..

Permalänk
Hedersmedlem

NukeHenk: Nu ska vi inte överdriva. Det är inte så att HD4870-korten presterar uselt, det är bara det att just nu så har GTX 260 lite extra att ge.

Om jag förstått Nvidia's presentation för den nya drivrutinen så ska PhysX-stödet ge lite extra fps även i spel som Far Cry 2 etc. så det kan definitivt vara en anledning till att de presterar så pass bra.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Verkar riktigt fint ju

Permalänk
Hedersmedlem

sadin: Jag använde det medföljande benchmarkprogrammet och använde mig av Ranch Medium. Allt var satt till absolut max och AA/AF till 4xAA/16xAF.

Jag använde mig av 8.11 eftersom det är den senaste och som ska ha hotfixens fixar inkluderade men det kan vara intressant att backa och se om 8.10 + hotfix hjälper till.

När jag säger demo om L4D så menar jag timedemo. Man tar fram consolen och kör timedemo demo2 för att köra igenom demot och få ett resultat. Skicka ett pm med mail så skickar jag över filen. Den är runt 2.5 MB stor.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Hör ni alla!! Ett 260gtx216sp är ju i stort sett samma sak som ett 280gtx så det är ju inte konstigt att det slår ett 4870!. Och det må så vara att spel som Left 4 Dead,Fallout3 mfl är optimerade för Nvidia. Det som spelar roll är att de oxå är de mest populära spelen!!

Hur som helst så går det inte att köpa fel,både den nya gtx260 o 4870 är prisvärda o MYCKET bra kort!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

å så var kapplöpningen igång igen...
suck. mina finfina 9600gt är snart stenålders teknologi..
kul att nvidia är på top igen (om man inte räknar med x2), en stund i alla fall.

kommer 280 att uppgraderas med??

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)