Vista Service Pack 2 nästa år

Permalänk
Melding Plague

Vista Service Pack 2 nästa år

Service Pack 2 till Windows Vista släpps tidigast andra kvartalet nästa år, enligt en läckt roadmap från Microsoft.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ja undra om windows 7 är något att se fram emot ? vilket snikeri av pengar föresten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är nog en efterlängtad nyhet för alla vista användare...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tar gärna SP2 till Vista.. dock har jag väldigt svårt o tro att folk köper Vista nu när Windows 7 är ganska nära ändå.

Företag skippar det definitivt. De skulle aldrig falla sig in att uppgradera till Vista och lägga ner allt mellan 10 000 och 1 miljon eller mer i pengar för övergången när W7 är så nära ändå.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Blir nog lite försenat som vanligt.

Det sista stycket i nyheten känns väldigt spekulativt måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
ja undra om windows 7 är något att se fram emot ? vilket snikeri av pengar föresten

Windows 7 är i min mening allt som Vista borde ha varit. Om man jämför mellan Vista som slukar lite mer än 1,5 av mina 4 GB RAM på min laptop så drar Win7 ungefär 5-600 MB och lägger istället kraften på de program man kör.

Snikeri? Precis som Intel höll inne på i7 så länge som möjligt för att Q2Extreme skulle ha en chans att sälja lite extra i slutet? Det är så världen fungerar.

Vista får min ändå att småle och tänka tillbaka på Win ME som inte blev någon succé. Känns som att Vista kommer hamna ungefär i samma position när Win7 släpps.

*REKLAM* Win7 @ PDC 08 *REKLAM*

XP går snart in på sitt 8:e år, kan vara dags för vissa att vakna upp och inse att ett OS som rullar ok på 300Mhz och 128 RAM kanske inte gör din rig med i7-prolle med 6 GB DDR3 och 4870x2 i Crossfire rättvisa, även om SuperPI går kalasfort.

Visa signatur

"Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steps
XP går snart in på sitt 8:e år, kan vara dags för vissa att vakna upp och inse att ett OS som rullar ok på 300Mhz och 128 RAM kanske inte gör din rig med i7-prolle med 6 GB DDR3 och 4870x2 i Crossfire rättvisa, även om SuperPI går kalasfort.

Word, synd att det verkar vara rätt få förutom du och jag som förstått detta..

F.ö. hade jag hoppats på lite mer info om vad SP2 faktiskt innehåller? Nånting nytt måste den väl tillföra, eller är det bara buggfixar?

Permalänk

Uppdatering till Vista, JA TACK?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
dock har jag väldigt svårt o tro att folk köper Vista nu när Windows 7 är ganska nära ändå.

det finns bakåtsträvare som säger att de inte vill köpa ett windows förrens sp1 eller i vissa fall t.o.m. sp2 kommer, oavsett hur bra operativsystemet egentligen är. Dessa kommer ju inte kunna hoppa på windows 7 för det bryter ju mot deras princip

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Varför gör de inget åt det kassa SSD-stödet?

Visa signatur

[Antec p182] - [Corsair 2x2GB pc8500] - [Intel E8400 @ 4ghz] - [GA-p35-DS3 rev 2.1] - [GeForce 8800gts 512mb] - [Samsung spinpoint F1 750GB] - [Corsair HX520W] - [+ random stuffs]

Permalänk
Medlem

SP2 fin fint.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid gött med uppdateringar!
Har dock inget att klaga på i Vista just nu, fungerar fint.

Permalänk

stöd för blu-ray-bränning? Missar jag något? Om jag skulle haft en blu-ray-brännare i Vista så skulle jag kunna bränna skivor via andrahandsprogram som Nero eller något gratisprogram, så vad är poängen med att implementera det i Vista? Spara pengar?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

W7 är ute snart, och om man ska utgå efter hur SJUKT stabilt den "nuvarande kanditatversionen (om den nu ens är det)" (nu tar vi inte och frågar varifrån den har trillat in tack det är offtopic det kan ni ta i PM om ni vill ;p), i alla fall, om man ska utgå efter hur SJUKT (yes åter igen) stabilt den är så kommer retail klienten att slå sönder Vista helt och hållet. Jag väntar iaf ivrigt på W7

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chajken
Varför gör de inget åt det kassa SSD-stödet?

Väldigt få användare är idag intresserad av en snabb system hårddisk... Än en gång blir oss lite mer seriösa satta åt sidan...

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt naturligt att smala marknader med speciella produkter blir åsidosatta tills de blir mainstream.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

exFAT blir spännande

Permalänk
Medlem

Ere bara jag eller crashar vista otroligt ofta (för mig, 2-8 ggr dan)
Tycker dom borde göra något åt alla crasher som sker, polarna får samma skit..

Jag gick nyligen tillbaka till XP, även då jag gav vista 5 veckors försök att imponera mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkenn
Ere bara jag eller crashar vista otroligt ofta (för mig, 2-8 ggr dan)
Tycker dom borde göra något åt alla crasher som sker, polarna får samma skit..

Jag gick nyligen tillbaka till XP, även då jag gav vista 5 veckors försök att imponera mig.

prova ladda ner nyaste drivrutinerna. jag hade själv problem med dom i början. och nu har jag kört vista utan problem sedan Sp1 kom.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkenn
Ere bara jag eller crashar vista otroligt ofta (för mig, 2-8 ggr dan)
Tycker dom borde göra något åt alla crasher som sker, polarna får samma skit..

Nått fel på din och dina kompisars hårdvara eller dåliga drivrutiner eller råbuggiga spel.

Jag kör mitt Vista x64 dygnet runt och startar bara om en gång i månaden när Microsoft släpper uppdateringar. Aldrig några krascher.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Samma här, fattar inte hur du lyckas crasha din dator 2-8 ggr per dag. Då är det fel på dig Själv har ja använt vista i 2-3 månader och har aldrig upplevt något i närheten av en krasch...Vista är mycket stabilare än XP iimo

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
W7 är ute snart, och om man ska utgå efter hur SJUKT stabilt den "nuvarande kanditatversionen (om den nu ens är det)" (nu tar vi inte och frågar varifrån den har trillat in tack det är offtopic det kan ni ta i PM om ni vill ;p), i alla fall, om man ska utgå efter hur SJUKT (yes åter igen) stabilt den är så kommer retail klienten att slå sönder Vista helt och hållet.

Nu är väl även vista "sjukt stabilt", och förutom ett nytt startfält och nytt ögongodis är enligt många skillnaderna inte alltför revolutionerande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkenn
Ere bara jag eller crashar vista otroligt ofta (för mig, 2-8 ggr dan)

Ja, det är bara du.

Permalänk
Medlem

Företag kommer aldrig gå över till vista. Varför? Av följande anledningar:

- Det finns ingen anledning att uppgradera från XP till VISTA, då XP redan anses vara bra, kompatibelt med de flesta program, samt inte kräver så mycket datorkraft.
- Vista drar för mycket datorkraft. Ca 80% av företagsdatorerna har inte 2 gb ram eller dual-core processorer och får därför bättre använderupplevelse med XP än Vista.
- Många företag använder specialprogrammerade program för deras typ av tjänst. De flesta av dessa har inte stöd för vista.
- De flesta företag har inte senaste versionens mjukvara, så vissa program kan inte köras stabilt på vista.
- Det är en dyr investering att övergå till vista. Som någon skrev ovan: från 10 000 - 1 miljon. (bara i köp av OS)
- Varför bygga om nätverket när allting redan fungerar? Om datorerna skulle få vista installerat kan det leda till dyr felsökning i nätverket i början av användandet.

Detta är lite grejer ja kan få ihop varför företag inte går över till Vista. Företag behöver kraftsnåla, kompatibla och stabila OS. Och när XP redan fungerar, varför ska de gå över till Vista? (har jobbat som it-support/tekniker/administratör på 4 olika arbetsplatser, och har således lite erfarenhet iaf)

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Jag tar gärna SP2 till Vista.. dock har jag väldigt svårt o tro att folk köper Vista nu när Windows 7 är ganska nära ändå.

Företag skippar det definitivt. De skulle aldrig falla sig in att uppgradera till Vista och lägga ner allt mellan 10 000 och 1 miljon eller mer i pengar för övergången när W7 är så nära ändå.

Nja, skulle snarare säga att företag skaffar vista nu när det är buggfixat, så får andra buggfixa windows 7.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
stöd för blu-ray-bränning? Missar jag något? Om jag skulle haft en blu-ray-brännare i Vista så skulle jag kunna bränna skivor via andrahandsprogram som Nero eller något gratisprogram, så vad är poängen med att implementera det i Vista? Spara pengar?

Det är av exakt samma anledning dom la in DVD bränning i Vista eller CD bränning i XP, folk ser det som en användbar funktion att bara drag-and-drop till D: (whatever) och sen trycka bränn.

Sen är det väl en funktion som automatiskt kommer integreras med moviemaker. Det är trots allt inte alla som får med Nero (eller alternativ) eller vet/vill ladda ner 3de part program för att göra nått som kanske anses vara en del av "operativet".

sen för er som upplever krasher i Vista så rekomenderar jag att in kör minnesdiagnostik (stoppa i DVDskivan, välj språk och sen systemverktyg (eller nå i den stilen) och sen minnesdiagnostik. Kan ev. köras från F8 menyn vid start. Av dom burkar jag kollat som tjrovat så har det varit fel på minnerna, det är vanligare än man tror och märks oftare på vista då minnet används effektivare och oftare än på tex 2000 lr XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Samma här, fattar inte hur du lyckas crasha din dator 2-8 ggr per dag. Då är det fel på dig Själv har ja använt vista i 2-3 månader och har aldrig upplevt något i närheten av en krasch...Vista är mycket stabilare än XP iimo

Njae, jag hade samma problem. Det var mitt nätverkskort som hade dåliga drivers. Tänk på hur mycket olika drivrutiner som behövs till allting, om nån av dessa inte fungerar kan de innebära katastrof!

Dock så är detta hårdvarutillverkarnas fel, inte Vistas.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ja, det är bara du.

Exempel på "help desk" i full aktion!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av steps
Windows 7 är i min mening allt som Vista borde ha varit. Om man jämför mellan Vista som slukar lite mer än 1,5 av mina 4 GB RAM på min laptop så drar Win7 ungefär 5-600 MB och lägger istället kraften på de program man kör.

Jag har tidigare frågat om det och skulle återigen vara intresserad av att få en sak bekräftad. De tester mer djuplodade tester som gjort tycks indikera följande:
- gränssnittet är snabbare
- du loggas snabbare in men vid analys av tjänster beror detta mest på att flera tjänster schemalagts till efter inloggning, något som skulle kunna innebära att systemet egentligen inte är klart för att utföra vissa tjänster
- prestandan är identisk med Vista vilket antyder att kärnan i princip är identisk

Minnesfrågan är intressant. Även här finner jag motstridiga uppgifter. Jag tror helt klart att Microsoft justerat minnesanvändningen för det finns inget rimligt skäl till att inte kunna skala behovet utefter minnestillgången (exempel: i Linux ligger min dator vid ungefär 1GB använt RAM av totalt 4GB, men på en dator med endast 512MB använder samma kärna endast 400MB). En sak som dock slog mig är att monitorn kanske presenterar siffrorna lite annorlunda, som att t ex i mitt fall i Linux 1GB använt inte visar att det samtidigt finns 2GB cached data (det här växlar med tiden beroende på användning). Kan någon bidra med en smula fakta om detta vad gäller Windows 7?

Permalänk
Medlem

Trodde SP2 skulle komma ut tidigare faktiskt. Jaja, ingen katastrof då Vista fungerar stabilt och bra för min del.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Word, synd att det verkar vara rätt få förutom du och jag som förstått detta..

F.ö. hade jag hoppats på lite mer info om vad SP2 faktiskt innehåller? Nånting nytt måste den väl tillföra, eller är det bara buggfixar?

Det är väl snarare UNDANTAG än regel att ett Service Pack tillför några nya FUNKTIONER. Det ska i huvudsak vara en samling av tidigare släppta uppdateringar/fixar/korrigeringar... en samlingsuppdatering med andra ord.

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men... 64bit Vista, finns det några kompatibilitetsproblem med 32bit programvara eller har dem lyckats lösa detta?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"