Laserskrivare hälsovådliga

Permalänk
Melding Plague

Laserskrivare hälsovådliga

En tysk undersökning bekräftar det många andra kommit fram till, att laserskrivare är hälsovådliga apparater. Det är dock inte tonerpulvret som är den värsta boven i dramat – tvärtemot vad som tidigare trotts.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Läskigt...

Permalänk
Medlem

Morsans avdelning på sjukhuset tog detta på allvar, när jag berättade för henne för ett tag sen att laserskrivare framkallar bl.a. cancer.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Morsans avdelning på sjukhuset tog detta på allvar, när jag berättade för henne för ett tag sen att laserskrivare framkallar bl.a. cancer.

På vilket sätt tog de det på allvar? Ojade de sig och tyckte det var för jävligt eller ledde det till förändrade rutiner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
På vilket sätt tog de det på allvar? Ojade de sig och tyckte det var för jävligt eller ledde det till förändrade rutiner?

Jag vet inte mer än så om det...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Hehe. Leva är farligt. Vi kanske skulle studera å leva "nytt rön visar att leva kan orsaka cancer" Börjar bli satans absurt med alla risker. Fan det finns så mö risker att man inte kan undvika dom. Ändrar man levnadsätt för att undvika en risk så utsätter man sig för en ny. Min morsa drack vatten te maten osv för det var nyttigare. Jag dricker läsk å viss jag kan få diabetes osv som hon säger men vem var förs ut. Mjo hon. 2cm kortare och benskörhet pga kalkbrist blev diagnosen. Tog som sagt några år men relativt sett kort tid. Dricker man mjölk så kan man bli laktosintolerant heter det va? Men å andra sidan kan man få benskörhet

Permalänk
Medlem

Som jag alltid sagt: Det är farligt att leva, det borde vara bättre om alla varit döda

Permalänk
Avstängd

Jag är väldigt skeptisk, jag vill se rapporten och hur de gick tillväga i undersökningen. Var det rimlig nivå av exponering? , etc.

pa1983: Jag har aldrig hört påståendet att man skulle bli laktosintollerant av att dricka mjölk, bara det motsatta. Dvs att bildandet av laktas (det enzym som laktosintolleranta saknar) minskar om man inte dricker mjölk, så att man tål det sämre om man skippar det.
För kvinnor med benskörhet tror jag inte att man rekommenderar mjölkdrickande då det oftast är tillsatt A-vitamin till mjölken vilket faktiskt kan orsaka benskörhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Som jag alltid sagt: Det är farligt att leva, det borde vara bättre om alla varit döda

Hahahaha :D:D:D

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

hmm,,,hoppas att det inte ligger mycket i det där då jag jobbar med printning och stora volymer av fuser-olja, toner m.m. används dagligen. Vet inte om det är exakt samma grejer som i små-lasrar. Dom jag jobbar med är ju säkert samma typ av teknik men stora som mindre bilar.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Avstängd

Leva är farligt... man kan ju faktiskt dö.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Leva är farligt... man kan ju faktiskt dö.

Döden är det ända säkra i livet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Döden är det ända säkra i livet

- Ja, det och Moores lag.

Permalänk
Citat:

Gällande arbetsmiljöbestämmelser anger att laserskrivare och kopiatorer endast ska användas i väl ventilerade utrymmen.

Happ happ! Någon som kan länka till mer detaljerat där det står mer om arbetsmiljöbestämmelserna det skrivs om i länken?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Ja, det och Moores lag.

Ja precis!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilssonnet
Happ happ! Någon som kan länka till mer detaljerat där det står mer om arbetsmiljöbestämmelserna det skrivs om i länken?

TCO rekommenderar att skrivare/kopiatorer ska finnas i annat rum än arbetsplatsen, HP och Canon rekommenderar väl ventilerade utrymmen. Uppdaterat.

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Rapporten är dock finansierad av tyska tillverkare av skrivare och kopieringsmaskiner, och det är möjligt att upptäckterna är allt för kontroversiella för att visas upp i sin helhet.

Wow.
Intressant att tillverkarna finansierar en studie om hälsofara.

Permalänk

dom får väl sätta HEPA-filter på fläktutblåsen...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Ja, det och Moores lag.

Murphys lag med.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Nog vet jag att det är skadligt. pröva skriva ut sisådär 100-250ex av ett A4 a med normat fyllt papper emd text så ska ni nog se att det börjar lukta lite illa och man känner sig inte spec kry!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Murphys lag med.

Och skatten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Och skatten.

Och tyngdlagen.

Ju färre cancerframkallande apparater desto bättre...

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Och jag lova att om jag tvingar i någon 10kg Ahlgrens bilar så är det också farligt. Eller chips, eller asbest, eller vatten, eller mjöl ... Allting kan ta livet av någon, frågan är hur mycket av vad man nu väljer att undersöka som krävs. Tekniskt sett så är frånvaron av allting farligt även det livsfarligt... jag skulle då inte vilja sitta fast i totalt vakuum.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Snart ska man väl akta sig för att gå ut,nästa gång ramlar man väl av en trottoar kant och bryter nacken...

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK,Amd Ryzen 7 2700x,Evga geforce 980ti

Permalänk
Medlem

Jag som jobbar som tekniker på ett av Sveriges största Copy-företag vet hur sjukt liten tonern är i printrar och kopieringsmaskiner, speciellt dom i färg.
Vi pratar om runt 5 my, under 4 my åker partiklarna rakt ner i lungorna och fastnar där.

Färgtoner är så tunna att det beter sig som vatten, inte som en fast form.

Jag är själv lite orolig då jag dagligen jobbar med detta. Har försökt få fram info från tillverkaren med det är nästan som dom inte vill släppa info om detta.

Det jag funderar på är vad som händer när den tonern som aldrig kommer ut developer-pulvret slits och slit, då borde det kanske slitas ner till mindre än 4 my. Detta kommer ju ut när jag byter developer-pulvret...
Men jag vet inte om det är så, tror inte ens det har utförts tester på vad som händer när maskinen fixas av tekniker.

Jag pratar inte nu om små billiga laserskrivare för 1500 kr utan stora maskiner som väger runt 200 kilo och kostar typ mellan 30.000 kr och 120.000 kr...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Döden är det ända säkra i livet

Du glömde Skatt

Death and taxes are the only sure things!!

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Skitsnack..

Alla de tuffaste killarna har i alla tider nyttjat toner...

klassisk filmreplik: "I love the smell of magenta in the morning"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Jag som jobbar som tekniker på ...

Men jag vet inte om det är så, tror inte ens det har utförts tester på vad som händer när maskinen fixas av tekniker...

Jag håller med där Det känns som att man jobbar med saker som ingen borde få jobba med ibland.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk

Hur farligt är det då?
Om man skriver ut en gång om dagen och 10 papper och vistas kanske 5h om dagen i samma rum som skrivaren. Ska man bli orolig då?

Permalänk
Medlem

Föga förvånande, måste jag säga.

Det var nog en aning bättre förr, när folk inte blev upplysta om riskerna med ditten och datten.

Men det är lite nostalgi det här med skrivare, till min första dator hade inte jag någon skrivare, dels för att de vid den tidpunkten var relativt dyra vid inköp, samt att jag inte hade så stora behov av att skriva ut dokument.

Därmed så 'släpade' jag med mig disketter till skolan eller någon bekant, som hade skrivare, för att skriva ut inlämningsuppgifter med mera.

På den skolan jag gick innan jag själv köpte en skrivare, så hade de ett rum i anslutning till 'datasalen', där skrivare och kopiatorer var belägna, dessa rum skulle hållas stängda.

Förvisso var ventilationen i dessa rum säkert ansluten till befintligt/förhoppningsvis fungerande ventilationssystem, så dessa farliga substanser, partiklar, eller vad vi nu vill kalla det, cirkulerade nog i varenda klassrum när jag valde att skriva ut mina inlämningsuppgifter...

Så min slutsats blir, de som lät bli att göra sina läxor, inlämningsuppgifter eller dylikt, alternativt skolkade ifrån skolan, bidrog mindre till den sämre allmänhälsa som trots allt råder idag.

'Idag' är det skrivare som ger en nådastöten, tidigare var det potatis och hårt bröd som ökade risken att drabbas av cancer, vad bjuder morgondagen på? Månne cancerogen ekologisk och rättvisemärkta livsmedel?

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014