Fler detaljer om nya Radeon

Permalänk
Melding Plague

Fler detaljer om nya Radeon

Inom kort lanserar AMD grafikprocessorer tillverkade med 40 nm-teknik. I samband med detta lanseras flera nya kraftfullare grafikkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hårda bud för Nvidia, om rv740 går för samma pris som HD4670 så har de inget att sätta emot längre.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

40nm 4870, gief me

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
40nm 4870, gief me

tänkte köpa en 4870 om några mån men nu väntar jag på
40nm 4870!!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Kul med konkurrans...

Men när har de tänkt att släppa nästa serie, 5000-serien. Är det någon gång under sommaren kanske?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk

Nice, så dom kmr säljas billigare

Kanske blir AMD som "vinner" i år också? För väl lite så 2008

Jenka27, Stod innan sommaren

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk

Vi stackare som vill ha ett passivt kylt kort då ?
Känns ju sådär att byta ut mitt grafikkort mot en med fläkt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Vi stackare som vill ha ett passivt kylt kort då ?
Känns ju sådär att byta ut mitt grafikkort mot en med fläkt

Får se vad som händer med effektförbrukningen iom 40nm, har du tur kanske en accelero räcker

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Stackars Nvidia hur dom än sänker priserna så blir ATI tydligen biligast iaf. Bevisar bara att Nvidia borde sänka mer men det gör dom inte för dom måste vara NR 1 på överpriser som vanligt.

Nvidia the way a consumer gets played.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jooh4n
Nice, så dom kmr säljas billigare

Kanske blir AMD som "vinner" i år också? För väl lite så 2008

Jenka27, Stod innan sommaren

Jag tänker på nästa generation RV870, alltså Radeon HD5870.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Avstängd

RV740 kommer ha 57,6.. lika stor minnesbandbredd, lika många SP's, TMU's och RBE's som HD4830.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Lika ointessant som nvidias gtx285 release. Vill se helt nya serier kort o inte uppdateringar av gammal skåpmat.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Lika ointessant som nvidias gtx285 release. Vill se helt nya serier kort o inte uppdateringar av gammal skåpmat.

Hela grafikkortsindustrin är istortsett cut'n'paste arkitektur.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Får se vad som händer med effektförbrukningen iom 40nm, har du tur kanske en accelero räcker

Vadå har 40nm problem med vämen elr?

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jooh4n
Vadå har 40nm problem med vämen elr?

Han tycker värmen är hög på 55nm-korten och hoppas att de går lite kallare. De är iaf inte varmare än motsvarande nvidia-kort. Nvidia fick ju knappt något temperaturminskning när de gick till 55nm så hoppas inte på så mycket.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Hela grafikkortsindustrin är istortsett cut'n'paste arkitektur.

Jo.tyvärr är det så.Men jag kan inte förstå folk som blir eld o lågor över såna här s.k "nysläpp".

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Får se vad som händer med effektförbrukningen iom 40nm, har du tur kanske en accelero räcker

Fungerar en accelero med 55nm så behöver man väl knappast tur för att det ska fungera med 40nm?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, välidgt snabbt som AMD anamnar 40nm.. vilket är väldigt kul.

Ända tråkiga är att man inte väljer att ha den snabbare minnesbussen på mellanklass korten.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket HD 4870x2 flaskar på dagens system vet jag inte om AMD kommer släppa så mycket bättre kort.
Källa:http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-...

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Jo.tyvärr är det så.Men jag kan inte förstå folk som blir eld o lågor över såna här s.k "nysläpp".

är väl mer 40 nm som jag tycker är häftigt inte själva korten i sig.

Permalänk

Lite Offtopic!
Jag är inte så insatt vad det gäller när det gäller crossfire men skulle jag t.ex kunna använda mitt asus eah4850 med valfritt märke av 4870? Eller skulle jag tjäna mer prestanda av ett exakt lika dant 4850?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Lite Offtopic!
Jag är inte så insatt vad det gäller när det gäller crossfire men skulle jag t.ex kunna använda mitt asus eah4850 med valfritt märke av 4870? Eller skulle jag tjäna mer prestanda av ett exakt lika dant 4850?

Det går men 2st 4850 är bettre än en av varge

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk

Göttans. nästan som man borde ta och köpa sig ett grafikkort Det inbyggda fungerar ju bara till Lättare film o spel.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
Det går men 2st 4850 är bettre än en av varge

Bättre är det ju med en av varje, eftersom då en krets är snabbare av de två, än två lika sega. Dock är prestandaskillnaden mager i förhållande till de extra hundralappar som ett extra 70 kostar utöver ett 50.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Lika ointessant som nvidias gtx285 release. Vill se helt nya serier kort o inte uppdateringar av gammal skåpmat.

Det intressanta ska bli att se priset. HD4870 kostar lite över 2000kr idag, dyker det ner till 1800kr så är det väldigt, väldigt trevligt. Och rv740 - lika vasst som HD4830 - för samma pris som HD4670? Tja, det är positiv utveckling om något.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

2st nya 4670 för ca 1700kr och ett hydra chip och du har kraften av ett 4850X2

Det nya 4670 kommer vara snabbare än 4830 och kanske lika mycket nära 4850.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

vänta på RV790 som X2 eller köpa ett 4870x2 nu när priset är helt ok, om det ens kommer någon uppdaterade version..

svårt detta..

Permalänk
Avstängd

Skönt att 4670 bara tar upp en plats, inte två.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

RV740 är mer än en "ersättare" av HD4670. Det är exakt identiskt med HD4830, fast med högre klockfrekvenser. Detta kort kommer att placeras precis imellan HD4830 och HD4850 i prestanda, för under 1000kr.

RV790 ska helt logiskt ha 960 stream processorer, då RV700 serien är byggd på 80 streamp. per "lager":

80
160
240
320 - HD4670
400
480
560
640 - RV740
720
800 - HD4850/HD4870
880
960 - RV790?

Att släppa någonting med 880 är bara onödigt, då det skulle bli en väldigt marginell skillnad i prestanda, så tror fullständigt på 960, mer än så är nog att vara för optimistisk Kortet är i 40nm med samma klockfrekvenser som HD4870 så det kommer troligen dra mindre, bli svalare och klocka mycket bättre Sen ett RV790x2 är inte alls omöjligt att vi ser heller, undrar då vad Nvidia sätter emot

GO GO ATI!

EDIT: 128-bit GDDR5 och 256-bit GDDR3 ger samma minnesbandbredd kan ja lägga till innan nån börjar att tjafsa om det.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Var det inte sagt att rv740 och rv790 skulle komma i Mars ?

Jag är i behov av ett nytt grafikkort, och har tänkt satsa på ett 4870x2, men vill ju inte köpa ett nu om priserna störtdyker sen i Mars då eventuellt 40nm kommer.