Fler detaljer om nya Radeon

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ERR0R
Var det inte sagt att rv740 och rv790 skulle komma i Mars ?

Jag är i behov av ett nytt grafikkort, och har tänkt satsa på ett 4870x2, men vill ju inte köpa ett nu om priserna störtdyker sen i Mars då eventuellt 40nm kommer.

April är mer troligt, då ska iaf RV740 komma.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Om RV790 kommer till sommaren så orkar jag nog inte vänta.. nog svårt att hålla sig kall till mars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Om RV790 kommer till sommaren så orkar jag nog inte vänta.. nog svårt att hålla sig kall till mars

Säger detsamma!
Och det lär väl ta ännu längre tid innan rv790x2 kommer.

Får bli en beställning av ett 4870x2 från inet nu med detsamma tror jag.

Permalänk
Medlem

Då ser det ut som om mitt ersättningsgrafikkort kan vara på väg.

RV740 + XFX + Passiv kylning + Ingen extra ström från PSU.

Sen blev det väl GDDR5 med, vem kan klaga. Presterar den då dessutom i klass med 4830/4850, vad mer kan man begära.

Blev sjukt glad när XFX började med Ati's kretsar. Men de gjorde aldrig någon på 4670, kanske av en anledning. Får väl vänta och se om det kommer en skönhet byggd på RV740.

I'm so happy!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Bättre är det ju med en av varje, eftersom då en krets är snabbare av de två, än två lika sega. Dock är prestandaskillnaden mager i förhållande till de extra hundralappar som ett extra 70 kostar utöver ett 50.

Fel, 4870 klockas ner till ett 4850 om man kör 4850+4870 i crossfire, och vissa tester tyder på att man t.o.m. får SÄMRE prestanda än med 4850+4850.

Edit: http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Här demonstreras det utmärkt!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qn1f3
Då ser det ut som om mitt ersättningsgrafikkort kan vara på väg.

RV740 + XFX + Passiv kylning + Ingen extra ström från PSU.

Sen blev det väl GDDR5 med, vem kan klaga. Presterar den då dessutom i klass med 4830/4850, vad mer kan man begära.

Blev sjukt glad när XFX började med Ati's kretsar. Men de gjorde aldrig någon på 4670, kanske av en anledning. Får väl vänta och se om det kommer en skönhet byggd på RV740.

I'm so happy!

Lugn det kommer garanterat prestera bättre än HD4830.

Sen tycker jag att det borde klara drivas utan extra ström från PSUn. PCI-E porten kan leverera 75W, så det kan sätta stop. Skulle räcka med att RV740 hamnar på 80-90W TDP så måste man ha det där lilla extra från PSU

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Med tanke på hur mycket HD 4870x2 flaskar på dagens system vet jag inte om AMD kommer släppa så mycket bättre kort.
Källa:http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-...

Tur att man överklockar sin cpu då.Och tur att jag spelar främst spelet där ati alltid varit bäst,call of duty 4 modern warfare:_))
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Med tanke på hur mycket HD 4870x2 flaskar på dagens system vet jag inte om AMD kommer släppa så mycket bättre kort.
Källa:http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-...

?
HD4870X2 är för dom som har för stor plånbok och vill ha det bästa, då kan dom kosta på sig en rejält dyr CPU och klocka den också. På högre upplösningar spelar CPU mindre roll så förstår inte alls ditt argument.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Minst 960 streamprocessorer bör RV790 få. Sen är det väldigt konstigt om dom landar på samma frekvens. Räkna med högre corefrekvens. Det är också oklart om det gjorts några arkitektiska förbättringar för mer prestanda, vilket är mycket möjligt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Minst 960 streamprocessorer bör RV790 få.

- Ja, det skulle vara lite tråkigt om ATI skulle göra samma tabbe som nVIDIA med sitt 55nm 9800GTX(+), samma kort, lägre tillverkningsteknik.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Minst 960 streamprocessorer bör RV790 få. Sen är det väldigt konstigt om dom landar på samma frekvens. Räkna med högre corefrekvens. Det är också oklart om det gjorts några arkitektiska förbättringar för mer prestanda, vilket är mycket möjligt.

1040/1120 är lite för mycket att hoppas på kanske?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Med tanke på hur mycket HD 4870x2 flaskar på dagens system vet jag inte om AMD kommer släppa så mycket bättre kort.
Källa:http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-...

Jo men jag hoppas du vet att dom har fixat en hel del med drivrutinerna till skillnad mot nVIDIA, artikeln är sop gammal då det är ingen som använder 8.10 längre PÅ GRUND AV FELEN...

Så om artikeln var tryck på papper skulle jag torka mig i röven med det.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Jo.tyvärr är det så.Men jag kan inte förstå folk som blir eld o lågor över såna här s.k "nysläpp".

Finns folk som är mer intresserade av billiga kort än maximal prestanda. Det här kortet lär säljas i minst 5x av 4870an upplaga.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar vad RV790 kommer heta vid släppet?

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Är det bara jag som undrar vad RV790 kommer heta vid släppet?

HD4970 låter fint

Undra om det kommer RV790Pro och RV790XT eller om det bara blir 1 kort?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tycker det var bra med identiska frekvenser då borde ju korten dra mindre.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Tycker det var bra med identiska frekvenser då borde ju korten dra mindre.

Skillnaden kommer inte vara särskilt stor.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Tycker det var bra med identiska frekvenser då borde ju korten dra mindre.

Det kommer dra mindre med en krympning, men med fler streamprocessorer så går det uppåt igen så vi får se hur det blir... Men tror knappast det drar mer/lika mycket som dagens HD4870

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Han tycker värmen är hög på 55nm-korten och hoppas att de går lite kallare. De är iaf inte varmare än motsvarande nvidia-kort. Nvidia fick ju knappt något temperaturminskning när de gick till 55nm så hoppas inte på så mycket.

Om du syftar på nya 55nm GTX 260 Core 216 så är det för att kylflänsen är mindre på 55nm korten.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
?
HD4870X2 är för dom som har för stor plånbok och vill ha det bästa, då kan dom kosta på sig en rejält dyr CPU och klocka den också. På högre upplösningar spelar CPU mindre roll så förstår inte alls ditt argument.

Det är inte du som förstår att vid CF eller ati x2 kort så måste man ha en rejäl cpu vid högre upplösningar!

Edit. menar att det krävs mer cpu kraft för behandla datan från korten!

men har säkert fel! rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Med tanke på hur mycket HD 4870x2 flaskar på dagens system vet jag inte om AMD kommer släppa så mycket bättre kort.
Källa:http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-...

Tack för länken Jag tyckte att denna artikel på ett grymt sätt visat hur bra I7 är mot intels "gamla" system är.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Är det bara jag som undrar vad RV790 kommer heta vid släppet?

HD 4675 eller HD 4680 vore ganska bra

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det kommer dra mindre med en krympning, men med fler streamprocessorer så går det uppåt igen så vi får se hur det blir... Men tror knappast det drar mer/lika mycket som dagens HD4870

Högre frekvenser väger tyngre när det gäller strömförbrukning, se bara på HD3870 och HD3850 eller HD4850 och HD4870, samma antal shaders men HD4870 blir grymt mycket varmare och drar mer. Så vi kan nog anta att det kommer dra något mindre.

Funnyvlad: Vore inte det fruktansvärt olämpligt? Blanda inte ihop RV740 med RV790.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos

Funnyvlad: Vore inte det fruktansvärt olämpligt? Blanda inte ihop RV740 med RV790.

Olämpligt? vad är det då Nvidia gör med sin namnsättning? Å andra sidan var radeon 2xxx och 3xxx egentligen samma serie men namnsättningen var olämplig. Enligt din logik borde det vara HD 5670 och sedan till hösten kommer HD 6xxx serien och det innebär att mitt x1950pro är redan 5 generationer bakåt vilket är i mastigaste laget.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
HD 4675 eller HD 4680 vore ganska bra

När den kommer vara bättre än HD4850/4870?.. du måste tänkt väldigt fel.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
1040/1120 är lite för mycket att hoppas på kanske?

Skulle inte alls tro det, dock beror det på vad som anser är "för dyrt" att tillverka så dom inte vill ha stora monolitiska processorer, och det beror även på om resten av arkitekturen är oförändrad eller om det läggs till fler ROP's/TMU's/AGU's eller helt enkelt fler transistorer i nuvarande enheter för optimeringar. RV770 är rejält "städat" och redan effektiv. Densiteten på streamprocessorerna är rätt extrem och dom genomgick en minskning på 40% från RV670 till RV770.

Övergången till 40nm ger tillverkaren mycket billigare RV770 kretsar, men också möjligheten att lägga till betydligt fler transistorer utan att vara dyrare att tillverka än dagens RV770. Med en ökning från dagens 800sp till 1120sp så hade fortfarande kretsen blivit mindre än dagens RV770. Vi blev chockade från ATI's drag från 320sp's till 800sp's. Denna gången kan det mycket väl slå till med massiva mängder av allt för att slå nVidia helt och hållet, eller vänta tills nästa smäll med RV8xx/R8xx. Allt beror på vad dom "anser" är lämpligt. Ena scenariot satsar dom krutet nu och drar iväg med 1600sp's med 20SIMD block, vilket är fullt möjligt, eller så kommer dom snåla in och köra ~960/1040 eller 1120sp's. Snart är tiden inne och spännande blir det.

Med 40nm KAN ATI släppa RV790 med 1600sp's, 24 eller 32 TMU's, och även fler TMU's/AGU's. Det hade slutat med en något större krets än dagens RV770, men det hade inte vart några problem. Som redan nämnt är det dock en stor ändring och är mer likt något som bör komma med RV8xx.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
När den kommer vara bättre än HD4850/4870?.. du måste tänkt väldigt fel.

det återstår att se, 128-bit minnesbuss kan vara prestandahämmande.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
det återstår att se, 128-bit minnesbuss kan vara prestandahämmande.

Du har missförstått vilken krets de snackar om. De snackar om den bättre RV790, alltså prestandakretsen. Du snackar om RV740, den "mindre bra" kretsen. Om du läser nyheten igen ser du att RV790 har 256-bit minnesbuss.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilleputten
Du har missförstått vilken krets de snackar om. De snackar om den bättre RV790, alltså prestandakretsen. Du snackar om RV740, den "mindre bra" kretsen. Om du läser nyheten igen ser du att RV790 har 256-bit minnesbuss.

du har rätt, jag missförstod ,shit happens

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qn1f3
Då ser det ut som om mitt ersättningsgrafikkort kan vara på väg.

RV740 + XFX + Passiv kylning + Ingen extra ström från PSU.

Sen blev det väl GDDR5 med, vem kan klaga. Presterar den då dessutom i klass med 4830/4850, vad mer kan man begära.

Blev sjukt glad när XFX började med Ati's kretsar. Men de gjorde aldrig någon på 4670, kanske av en anledning. Får väl vänta och se om det kommer en skönhet byggd på RV740.

I'm so happy!

Aint that sweet?

http://www.nordichardware.se/image3.php?id=6803

http://www.nordichardware.se/nyhet,14984.html

Väntar med spänning då jag känner att det är dax att byta upp mig till något bättre:).

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]