Seagate fixar problem med Barracuda 7200.11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Läs lite grabbar, det går inte att byta firmware i diskarna via era datorer, dom ersätter med en ny disk och gratis dataöverföring.

Hur vet du det? Länka gärna till "Läs lite grabbar" då jag inte heller har sett något om det.

Själv har jag 4 st 1 TB ST31000340 tillverkade i december-08 (från Kina) med SD15 fw vilket medför att ALLA 4 är påverkade av felet. Det konstiga är att alla serienummer ger inte utslag vid sökning på hemsidan men Drivedetect.exe säger att alla behöver åtgärdas.

Eftersom jag inte lyckats skapa något ärende provade jag med live chat och fick följande svar:

Citat:

Jeffery H.: There will be a firmware update by the end of the week, I would suggest contacting us back at that time.

Svankan: ok do I need to send my drives or is it a firmware update only?
Jeffery H.: firmware update only

Svankan: Customer installable?
Jeffery H.: Yes it is

Svankan: I read that it is not possible on ST31000340.
Jeffery H.: That information is incorrect

Jag antar att det bara gäller om diskarna fortfarande är hela.

På en tysk sida står det så här:
http://www.heise.de/newsticker/Vier-Festplattenbaureihen-von-...

[Update:] Die neue Firmware ist laut Hersteller noch nicht fertig und soll erst "innerhalb der nächsten Tage" erhältlich sein. [/Update].

Det ska alltså komma en ny fw senare i veckan om det stämmer. Hoppas bara diskarna håller veckan ut iaf.

/Svankan

Permalänk
Medlem

Testade mina två 500GB diskar och ingen var påverkad, köpte dom i februari -08 så dom tillhör väl inte den dåliga batchen. Dock har dom firmware SD15 vilket många verkar haft problem med.

Ett litet tips till dom som inte kör pyttemjuks OS, man kan åtminstone i Linux köra "smartctl -a <devicenamn>" för att få fram serienummer som man sedan kan mata in i online checken på Segates sida.

Permalänk
Medlem

Skönt att höra jag var lite orolig att den enda (i mina ögon) tillförlitliga hårddisktillverkaren nu också hade blivit för stora och för balla för sina kunder.
Skönt att man nu kan fortsätta köpa Seagate ett tag till.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svankan
Hur vet du det? Länka gärna till "Läs lite grabbar" då jag inte heller har sett något om det.

Själv har jag 4 st 1 TB ST31000340 tillverkade i december-08 (från Kina) med SD15 fw vilket medför att ALLA 4 är påverkade av felet. Det konstiga är att alla serienummer ger inte utslag vid sökning på hemsidan men Drivedetect.exe säger att alla behöver åtgärdas.

Eftersom jag inte lyckats skapa något ärende provade jag med live chat och fick följande svar:

Jag antar att det bara gäller om diskarna fortfarande är hela.

På en tysk sida står det så här:
http://www.heise.de/newsticker/Vier-Festplattenbaureihen-von-...

[Update:] Die neue Firmware ist laut Hersteller noch nicht fertig und soll erst "innerhalb der nächsten Tage" erhältlich sein. [/Update].

Det ska alltså komma en ny fw senare i veckan om det stämmer. Hoppas bara diskarna håller veckan ut iaf.

/Svankan

YAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAY
Jag som tänkte att jag måste kryptera hdd, skicka o skit! Nu så behöver min hdd bara hålla ut, come on dont fail me now!

Visa signatur

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |

Permalänk
Medlem

Jag vill bara förtydliga lite.. Somliga verkar tro att programmet "Drive Detect" som går att tanka visar om disken är drabbad, men "Attached" som det står visar om disken är inkopplad i datorn eller inte. Anledningen till att hårddiskar visas, som inte är inkopplade i datorn, beror på att den plockar datan från registret i Windows..
Det man alltså gör med Drive Detect är att kolla serienumret, för att sedan använda sig av Seagates onlineverktyg för att kolla om disken är drabbad.

Min disk är tyvärr drabbad.. Men den håller ändå på att dö, några veckor gammal. S.M.A.R.T-statusen faller som fan på den, så jag antar att min lider av något annat problem..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Är ingen datornisse, men efter att ha läst denna supporttråd http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?... verkar det som att problemet beror på cachen "bara" och endast de hårddiskar som inte har cache på 32 MB verkar vara påverkade. Om det stämmer känner jag mig lyckligt lottad, då jag bytte in min 1,5 TB:are på webhallen pga denna defekt förut. Ironiskt nog bytte jag mot två stycken Seagate-diskar i samma x.11 serie .... Å andra sidan om jag minns rätt fick jag inte byta till några diskar med något annat märke.

Har haft mina två 500 GB:are som jag bytte till nu i två månader nu tror jag eller något och har inte upptäckt något. Bör jag vara orolig då? Däremot har jag märkt av att det hackar ibland när jag spelar film och musik, men vet inte om det beror på Windows 7 eller hårddiskarna. Vet att det nämndes något om det förut, men osäker kring detta eftersom jag inte märkt någon skillnad när jag kör Linux på samma diskar.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag vill bara förtydliga lite.. Somliga verkar tro att programmet "Drive Detect" som går att tanka visar om disken är drabbad, men "Attached" som det står visar om disken är inkopplad i datorn eller inte.

Tack för informationen!

http://support.seagate.com/sncheck.html

Jag har 4 st. helt nya från december och 3 av dem börjar på S/N 6Q... och en på 9Q....
De är tillverkade samma dag 2008-12-22 och har BATCH_ID 100087 och plockade från hylla O-05-02-B (kartongerna är sparade).
Alla har firmware SD15 men det är bara 2 av dem som ger utslag på sncheck-sidan. Om det nu är ett FW problem då skulle jag inte lita på websidan utan vänta på FW och uppgradera.

/Svankan

Permalänk
Medlem

Underbart, har redan RMAt min disk för någon månad sedan när den fick just detta felet... Hade Seagate knäckt ur sig detta innan hade jag kunnat behålla disken för att återställa mina 500GB data istället... Har kört Seagate i över 8 år nu men detta blev sista vändan på ett bra tag.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kan inte heller logga in eller chatta med Seagate. Och
nNu verkar hela Seagates hemsida börja svikta. De frames som handlar om firmwareuptareingen blir tomma....

En lite stressig vecka hos Seagate måntro?

Själv har jag tre 500GB diskar som enligt listan kan vara drabbade.

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk

Det verkar som om de har släppt firmwaren nu
http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?...

har dock ingen tid att pröva då jag måste dra till jobbet snart

Permalänk
Medlem

Är väldigt glad att jag inte har någon seagatedisk. Om det är så här supporten fungerar med raderade inlägg och allmänt svåråtkomlig information så blir det ALDRIG en seagate disk även om den skulle vara gratis (för informationen på disken är det inte).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Så här dåligt gick det för mig när jag skulle uppdatera firmware i alla fall....

Exiting due to signal SIGSEGV
Page fault at eip=00006683, error 0004
eax=00000000 ebx=00000000 ecx=ffffffff edx=0007c4f4 esi=00115254 edi=00000000
ebp=001157a8 esp=00114fa0 Program=C:\FDL462A.EXE
cs: sel=00af base=10000000 limit=0014ffff
ds: sel=00b7 base=10000000 limit=0014ffff
es: sel=00b7 base=10000000 limit=0014ffff
fs: sel=00a7 base=000213f0 limit=0000ffff
gs: sel=00bf base=00000000 limit=0010ffff
ss: sel=00b7 base=10000000 limit=0014ffff
App Stack [00115d40..00095d44] Exceptn Stack [00095c60..00093d20]

Call frame traceback EIPs:
0x00006683
0x00009cae
0x00056246

******************
Error: Specific model not found ST3500320AS expexted
******************

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spiroo
Är ingen datornisse, men efter att ha läst denna supporttråd http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?... verkar det som att problemet beror på cachen "bara" och endast de hårddiskar som inte har cache på 32 MB verkar vara påverkade. Om det stämmer känner jag mig lyckligt lottad, då jag bytte in min 1,5 TB:are på webhallen pga denna defekt förut.

Nope, det där stämmer nog inte. Jag har haft en Seagatedisk med 32MB cache som rasade.. Nu har jag en likadan som också har 32MB Cache och enligt seagates onlineverktyg är den påverkad. Nu dog den förövrigt hastigt och lustigt imorse.. Den varvar inte ens upp längre
Så den har tvärdött nu.
Lät nåt konstigt ljud inuti datorn och fick blåskärm förut och efter det vägrar disken starta.. Jiipiii.. Aja, tur jag hunnit ta backup iaf..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Online checken verka inte fungera längre.. någon som har någon annan länk?

Permalänk
Medlem

Jag har inte hunnit köra online checken innan den gick ner men som nämnts tidigare här så verkar den ju inte allt för tillförlitlig ändå. Men enligt datan ovan ska mina diskar vara påverkade då de är ST31000340AS med fw SD15. Jag plocka ner ISO filen som finns här: http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?... men om man öppnar den så innehåller den bara en readme och drivedetect.exe, dvs ingen fw eller flash.bat som de säger att man ska köra i readme filen("5) At the DOS prompt run the flash.bat file"). Jag maila seagate om detta så får väl se om de fixar.

Visa signatur

----AMD POWER----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM4RNA
Så här dåligt gick det för mig när jag skulle uppdatera firmware i alla fall....

Exiting due to signal SIGSEGV
Page fault at eip=00006683, error 0004
eax=00000000 ebx=00000000 ecx=ffffffff edx=0007c4f4 esi=00115254 edi=00000000
ebp=001157a8 esp=00114fa0 Program=C:\FDL462A.EXE
cs: sel=00af base=10000000 limit=0014ffff
ds: sel=00b7 base=10000000 limit=0014ffff
es: sel=00b7 base=10000000 limit=0014ffff
fs: sel=00a7 base=000213f0 limit=0000ffff
gs: sel=00bf base=00000000 limit=0010ffff
ss: sel=00b7 base=10000000 limit=0014ffff
App Stack [00115d40..00095d44] Exceptn Stack [00095c60..00093d20]

Call frame traceback EIPs:
0x00006683
0x00009cae
0x00056246

******************
Error: Specific model not found ST3500320AS expexted
******************

Samma fel här på ett ASUS P6T Deluxe v.1 med 2 st. diskar. Den hittar diskarna vid scan men det går inte att uppgradera. Känns stabilt!

/Svankan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svankan
Samma fel här på ett ASUS P6T Deluxe v.1 med 2 st. diskar. Den hittar diskarna vid scan men det går inte att uppgradera. Känns stabilt!

/Svankan

Det står att man bara ska ha disken som ska uppdateras inkopplad, vilket jag har haft.

Har skickat felmeddelandet i mail till Seagate men inte fått nåt svar ännu. Här är MB A8N5X.

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM4RNA
Så här dåligt gick det för mig när jag skulle uppdatera firmware i alla fall....

Exiting due to signal SIGSEGV
Page fault at eip=00006683, error 0004
eax=00000000 ebx=00000000 ecx=ffffffff edx=0007c4f4 esi=00115254 edi=00000000
ebp=001157a8 esp=00114fa0 Program=C:\FDL462A.EXE
cs: sel=00af base=10000000 limit=0014ffff
ds: sel=00b7 base=10000000 limit=0014ffff
es: sel=00b7 base=10000000 limit=0014ffff
fs: sel=00a7 base=000213f0 limit=0000ffff
gs: sel=00bf base=00000000 limit=0010ffff
ss: sel=00b7 base=10000000 limit=0014ffff
App Stack [00115d40..00095d44] Exceptn Stack [00095c60..00093d20]

Call frame traceback EIPs:
0x00006683
0x00009cae
0x00056246

******************
Error: Specific model not found ST3500320AS expexted
******************

Nu blev jag lite orolig, vet inte om jag själv ska försöka uppgradera min firmware till min 1tb disk (ST31000340AS). Fungerar din disk fortfarande trotts det misslyckades?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Novac
Nu blev jag lite orolig, vet inte om jag själv ska försöka uppgradera min firmware till min 1tb disk (ST31000340AS). Fungerar din disk fortfarande trotts det misslyckades?

Jag har inte provat om den funkar. Egentligen har jag en känsla av att man nog ska vara kall och vänta lite tills andra testat. Jag gissar också att det är lite panik hos Seagate så de kanske chansar lite för att rädda ryktet. Dock så sitter mina diskar i en NAS och jag har av en händelse en dator här med SATA så jag enkelt kan uppdatera med. Nästa vecka blir det inte lika enkelt... Denna disk sitter dessutom i Raid med en disk som är ok. Går det åt skogen får jag väl byta disk.

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Novac
Nu blev jag lite orolig, vet inte om jag själv ska försöka uppgradera min firmware till min 1tb disk (ST31000340AS). Fungerar din disk fortfarande trotts det misslyckades?

Disken uppgraderas inte men fungerar!

/Svankan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svankan
Disken uppgraderas inte men fungerar!

/Svankan

Vilket fabrikat på S-ATA kontroller? Inbyggd på moderkort eller instickskort?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Kan någon ge en direktlänk till Drive Detect på Seagates hemsida?
Hittar det inte här http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kladobe
Kan någon ge en direktlänk till Drive Detect på Seagates hemsida?
Hittar det inte här http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/

http://support.seagate.com/kbimg/utils/drivedetect.exe

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Fick liknande fel som SM4RNA och svankan. =/

Permalänk
Medlem

Någon som har lyckats firmware på sin disk ännu?

Har SD15 på min 750GB som inte har krånglat, köptes 2008-05-09.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Har 2 st ST3500320AS

Har bl a 2 st ST3500320AS...(500gb)

Provade att uppdatera från AD14 men ingen lycka.. provade aldrig från SD15 som den andra disken har...

Har tidigare gjort en uppgradering på min 1.5TB, och det var inga problem alls... detta är något skumt... någon som lyckats än?

Föresten, jag får samma fel som tidigare inlägg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM4RNA
Så här dåligt gick det för mig när jag skulle uppdatera firmware i alla fall....

Exiting due to signal SIGSEGV
Page fault at eip=00006683, error 0004
eax=00000000 ebx=00000000 ecx=ffffffff edx=0007c4f4 esi=00115254 edi=00000000
ebp=001157a8 esp=00114fa0 Program=C:\FDL462A.EXE
cs: sel=00af base=10000000 limit=0014ffff
ds: sel=00b7 base=10000000 limit=0014ffff
es: sel=00b7 base=10000000 limit=0014ffff
fs: sel=00a7 base=000213f0 limit=0000ffff
gs: sel=00bf base=00000000 limit=0010ffff
ss: sel=00b7 base=10000000 limit=0014ffff
App Stack [00115d40..00095d44] Exceptn Stack [00095c60..00093d20]

Call frame traceback EIPs:
0x00006683
0x00009cae
0x00056246

******************
Error: Specific model not found ST3500320AS expexted
******************

Samma här, sitter i en Dell Dimension 5000 (min NAS), dock gäller det i mitt fall en ST31000340AS med FW SD15. Någonstans i den där FW-uppdateringsprogramvaran såg jag modellnummer som slutade på -300, min hette typ -303 eller nått sånt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Har också gjort denna upptäckt...Det finns ingen firmware i ISO.filen...
DOCK så verkar ju andra ha fått ner firmware - hur har ni som fått ner Firmware burit er åt???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SundaY
Jag har inte hunnit köra online checken innan den gick ner men som nämnts tidigare här så verkar den ju inte allt för tillförlitlig ändå. Men enligt datan ovan ska mina diskar vara påverkade då de är ST31000340AS med fw SD15. Jag plocka ner ISO filen som finns här: http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?... men om man öppnar den så innehåller den bara en readme och drivedetect.exe, dvs ingen fw eller flash.bat som de säger att man ska köra i readme filen("5) At the DOS prompt run the flash.bat file"). Jag maila seagate om detta så får väl se om de fixar.

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pictorhayes
Har också gjort denna upptäckt...Det finns ingen firmware i ISO.filen...
DOCK så verkar ju andra ha fått ner firmware - hur har ni som fått ner Firmware burit er åt???

Den ligger i boot sektorerna av ISOn och dom ser du inte i utforskaren.
Däremot verkar man inte ha någon nytta av den, jag fick exakt samma fel som SM4RNA och Micke O.
ST31000340AS SD15
ICH9R i RAID och IDE läge.

Retuuur!

Permalänk

Fast...jag brände ut ISOn och den går inte att boota på...och dessutom så talar ju info filen om en .bat fil som ska finnas...
Kan ju vara så att dom helt enkelt missat att läga dit Firmwaren i ISOn till en del modeller men att den finns i ISOn till andra...? Verkar hur som helst jäkligt dålig ordning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av z84
Den ligger i boot sektorerna av ISOn och dom ser du inte i utforskaren.
Däremot verkar man inte ha någon nytta av den, jag fick exakt samma fel som SM4RNA och Micke O.
ST31000340AS SD15
ICH9R i RAID och IDE läge.

Retuuur!

Visa signatur

pictorhayes