Seagate fixar problem med Barracuda 7200.11

Permalänk
Medlem

Köpte diskar i december...
Hur kollar man upp en nätansluten seagate disk i en D-Link DNS-313 över nätet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pictorhayes
Fast...jag brände ut ISOn och den går inte att boota på...och dessutom så talar ju info filen om en .bat fil som ska finnas...
Kan ju vara så att dom helt enkelt missat att läga dit Firmwaren i ISOn till en del modeller men att den finns i ISOn till andra...? Verkar hur som helst jäkligt dålig ordning!

Är maskinen satt till att boota från CD/DVD innan HDD eller väljer du i boot meny? Min funkade iaf att bränna ifrån som du kanske förstått.

Jo det verkar inte vara någon ordning på torpet direkt.

Daddy.O
Kolla om det finns någon info sida i ditt NAS som berättar vad det är för diskar.

Permalänk
Medlem

Det där mailet som Seagate sa skulle dyka upp har lyst med sin frånvaro. Aja, den nya firmwaren är här, och för många funkar det inte. Otippat?

Vänta några dagar och ser vad som händer, sen blir det att in och riva i den aktuella riggen.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daddy.O
Köpte diskar i december...
Hur kollar man upp en nätansluten seagate disk i en D-Link DNS-313 över nätet?

Svar: Man skruvar isär och läser på etiketten. Tur att det finns folk som inte sover...

Firmware CC1G, vilket enl seagate.com inte är "affected"

"* Note: If your drive has CC or LC firmware, your drive is not affected and no further action is required. Attempting to flash the firmware of a drive with CC or LC firmware will result in rendering your drive inoperable. "

Pust...

Tack för svar z84! Har kollat, info över nätet, men hittar bara
Volume Name, Total Hard Drive Capacity, Used Space, Unused Space.

Permalänk
Medlem

Nu är filen tillbakadragen:

Citat:

Note: This file has been temporarily taken offline as of Jan 19, 2008 8PM CST for validation.

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM4RNA
Nu är filen tillbakadragen:

Vilken fil? ISO:n?

I så fall upptäckte de väl att den inte var något som hjälpte de flesta.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Är det någon som uppg sin disk? Hur gick det med data på disken?

Permalänk
Medlem

Tror att INGEN här har lyckat uppdatera med den ISO som tidigare fanns på seagates hemsida. Den fungerade helt enkelt inte... (Även om någon "lyckats" kombinera en äldre iso med den nya... tror det var 1TB disken)
Man kan tycka att Seagate borde testat den lite bättre med tanke på hur många som försöker uppdatera sina diskar.... (Kul om den hade förstört disken)..

Nu är det bara till att vänta.... (igen)

Permalänk
Avstängd

[
Firmware CC1G, vilket enl seagate.com inte är "affected"

"* Note: If your drive has CC or LC firmware, your drive is not affected and no further action is required. Attempting to flash the firmware of a drive with CC or LC firmware will result in rendering your drive inoperable. "

Pust...

Jasså kolla in deras egna svar utlagda på forumet

---------------------------
i]Hello Mr XXXXX,

I am glad you sent a request for firmware because updating your drives is not needed and would have more than likely bricked both of them.

The earlier versions of this drives did indeed require firmware upgrades do to freezes that would occur during cache flushes. The CC1F and CC1G firmwares do require an upgrade to fix the problem.

xxx-- CC1J firmware. That is the latest and greatest we have to offer at this point and should be a stable firmware as there are no confirmed issues.

If you run into any problems with these drives, please report that to us.

All the best,

XXXXXX.

Seagate Support

-----------------

Jag såg detta medelande och sänd direkt tillbaka en oöppnad 1,5 cc1g och fick istället 2st 1t som skulle vara med felfri firmware och problemfri men det var sd15 och serien 9q dvs värsta tänkbara.

mer från forumet:

We are a systems manufacturer. I have 50 of these drives right now, and am testing a number (24) for a customer. With the CC1G firmware, we are seeing *aweful* RAID performance on writes and rebuilds. Single drive write performance is abysmal. We had this customer delay due to the previous firmware issues, it appears that CC1G has fixed nothing.

Permalänk
Medlem

Ta reda på serienummer/firmwareversion under Linux

Hej! Tråkig historia det här ...

Jag har en .11 500GB och en .11 1.5TB sittandes i en linuxburk. Som alla andra ville jag veta om mina diskar kan vara drabbade av det här problemet och körde därför:

# sdparm -i /dev/sda1 /dev/sda1: ATA ST31500341AS CC1G Device identification VPD page: Addressed logical unit: desig_type: vendor specific [0x0], code_set: ASCII 00 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 39 56 53 30 9VS0 10 42 4b 38 4e BK8N desig_type: T10 vendor identification, code_set: ASCII vendor id: ATA vendor specific: ST31500341AS 9VS0BK8N

På första raden ser vi att det står ST31500341AS vilket naturligtvis är modellbeteckningen på 1.5TB-disken som dessvärre är affected. (källa)

På samma rad kan vi även läsa CC1G, vilket är firmware-versionen. Lyckligtvis hävdar seagate att just denna firmware-version inte är affected. (källa)

500GB-disken har däremot firmware-version SD15 som skall vara affected (källa). Men än en gång verkar jag ha tur eftersom enbart diskar tillverkade under december månad sägs vara affected (se den första länken) och jag köpte min disk tidigare i höstas.

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

http://www.liveforspeed.se - Resursen för svenska entusiaster av racing-simulatorn Live for Speed

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr inte Seagate vet själva vilka som har problem och vilka som inte har. På vissa sidor skriver de att firmware ccxx inte är drabbad och t.ex. i derras forum så skriver de att den måste du uppg...

Så frågan är om de vet vad de gör. Själv har jag 3st diskar som är i 7200.11 seriern, men jag tänker inte göra något förrän de har släppt en firmware som varit ute ett bra tag och som folk säger att den fungera för Seagates test tema ger jag inte många kroner för.

Permalänk
Medlem

Du har antagligen helt rätt.

Ett annat tips torde väl vara att inte starta om maskinen! Seagate påstår ju att problemen uppkommer under uppstart.

Visa signatur

http://www.liveforspeed.se - Resursen för svenska entusiaster av racing-simulatorn Live for Speed

Permalänk
Medlem

I såfall har man ju lite tur, diskarna sitter i en server som bara startas om 1 ggr i mån vid uppd, men det är inget krav så då är det bara att låta den snurra.

Vet du om det gäller vid en soft reboot eller vid en nedstängning och sen uppstart eller båda?

Permalänk
Medlem
Citat:

A number of Seagate hard drives from the following families may become inaccessible when the host system is powered on

(Hämtat från första länken i mitt första inlägg).

Tja, det står ju "powered on", inte "powered on or rebooted" så det skulle man ju kunna tolka som att det bara handla om kallstarter men det känns ju lite som en chansning. Det går säkert att hitta mer precis info om man läser i Seagates forum men jag väljer att inte rota där.

Visa signatur

http://www.liveforspeed.se - Resursen för svenska entusiaster av racing-simulatorn Live for Speed

Permalänk
Medlem

Okej. tack.

Permalänk
Medlem

Nu har det kommit upp nya ISO-filer och jag har testat den för ST3500320AS. Själva uppdateringen gick bra, men jag kan givetvis inte svara för om den löst själva problemet.

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk

Woho, nu funkar äntligen min dator igen. Uppdaterade men den ej fungerade firmwaren men nu så funkar det med den nya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broodhill
Woho, nu funkar äntligen min dator igen. Uppdaterade men den ej fungerade firmwaren men nu så funkar det med den nya

Var din disk död innan? Vilken firmware version är de uppe på nu?

Permalänk
Avstängd

Hur ser era 7200.11 diskar ut i hd tune, har två med sd15 den ena verkar ok men flyttade nyligen någon sector den andra räknar upp några (BD)"unknown attribute" varje dag står på 62 just nu denna har oxå sämre access tid.

Lite löjligt av seagate att gå ut med att felet endast rörde diskar från december tillverkningen när de sen anger ett flertal tidigare felaktiga firmware. På forumen har ju felen var tydliga hela året.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zippa
Var din disk död innan? Vilken firmware version är de uppe på nu?

Den var inte död innan, jag hade SD15 men efter jag upptäckte detta problem så har jag den senaste veckan inte stängt av datorn då det är då som hårddisken pajar, sedan när första firmwaren kom så funkade den inte alls, när den andra kom så slutade hårddisken att svara, men programmet sa att jag hade SD1A och imorse så fick jag den tredje firmwaren SD1A och nu så funkar det.
Så min var inte en av de som dog INNAN firmwaren kom utan när jag skulle pröva, som alla andra med ST3500320AS

Permalänk
Medlem

Funkade på min - dock funkade den även innan, till synes felfritt. Första FW-uppdateringen som senare drogs in gick inte att få på men den nya gick på.

Någon som vet ifall det funkar även på USB-anslutna diskar? Har en LaCie med en 1TB 7200.11, minns inte exakt modell. Skulle vara bekvämt om man slapp bryta upp skalet.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Har ST31500341AS alltså 1.5Tb med firmware SD37 nån som har koll bra/dåligt

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Har en extern LaCie-disk (usb) som verkar innehålla en SeaGate av känd modell (ST31000333AS). Dock kan jag inte läsa ut vilken firmware den har. Jag har prövat hdparm i Linux och SeaGates DriveDetect resp SeaTools under Windows. SeaGates verktyg kunde inte ens läsa ut serienumret på disken, vilket dock hdparm kunde men inget mer. Skulle helst vilja slippa trasha externkabinettet för att få reda på vilken fw som sitter i. Har ställt frågan till LaCie, men inget svar än.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat den på ST31500341AS. Den installerades i allafall korrekt, sen om den håller måttet får vi väll se.

//Zippa

Permalänk

Varning SD1A !

Min Model: ST31000340AS dog igår. Disken fungerade helt perfekt innan ny firmware och även efter. Nu får jag meddelande i bios "Harddisk failure is imminent. Please back up your disk and have it replaced". Jag har inte haft "klickproblem" eller något problem alls med den tidigare. Nu når jag bara disken i DOS via Seatools och både kort och långtest genererar fel. Fel som inte går att reparera. CHKDSK hänger sig. Provat ca 20 gånger.

Det är alltså inte fel med firmware utan ett generellt fel med diskarna. Ta backup på era saker så ni inte råkar ut för dataförlust. Aldrig mer Seagate !!!

Firmware som jag har är den senaste SD1A !

Permalänk
Medlem

Re: Varning SD1A !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patriks.eu
Min Model: ST31000340AS dog igår. Disken fungerade helt perfekt innan ny firmware och även efter. Nu får jag meddelande i bios "Harddisk failure is imminent. Please back up your disk and have it replaced". Jag har inte haft "klickproblem" eller något problem alls med den tidigare. Nu når jag bara disken i DOS via Seatools och både kort och långtest genererar fel. Fel som inte går att reparera. CHKDSK hänger sig. Provat ca 20 gånger.

Det är alltså inte fel med firmware utan ett generellt fel med diskarna. Ta backup på era saker så ni inte råkar ut för dataförlust. Aldrig mer Seagate !!!

Firmware som jag har är den senaste SD1A !

Jag tycker att det låter som att du råkat ut för ett "vanligt" hårddiskhaveri snarare än ett "Seagate-haveri" även om det är lika tråkigt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Re: Varning SD1A !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patriks.eu
Min Model: ST31000340AS dog igår. Disken fungerade helt perfekt innan ny firmware och även efter. Nu får jag meddelande i bios "Harddisk failure is imminent. Please back up your disk and have it replaced". Jag har inte haft "klickproblem" eller något problem alls med den tidigare. Nu når jag bara disken i DOS via Seatools och både kort och långtest genererar fel. Fel som inte går att reparera. CHKDSK hänger sig. Provat ca 20 gånger.

Det är alltså inte fel med firmware utan ett generellt fel med diskarna. Ta backup på era saker så ni inte råkar ut för dataförlust. Aldrig mer Seagate !!!

Firmware som jag har är den senaste SD1A !

If it aint broken dont fix it brukar det lyda, har själv ett gäng diskar ur .11 serien och då de inte visat någonsomhelst problem så är det totalt meningslöst att lägga in ny firmwire

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Re: Re: Varning SD1A !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke O
Jag tycker att det låter som att du råkat ut för ett "vanligt" hårddiskhaveri snarare än ett "Seagate-haveri" även om det är lika tråkigt.

In my ass. Det finns ett generellt fel på deras diskar. Det är INTE ett firmware- problem. Vi får helt enkelt invänta fler rapporter de kommande 3-6 månaderna och se hur verkligheten ser ut. Aldrig mer Seagate. Jag varnar er andra att ta backup redan nu. Det tar 1 sekund (boot) sedan är disken död. För en månad sedan scannade jag igenom disken med inga fel alls.

Som tur är hade jag läst på om problemet tidigare så jag har bara tappat ca 75 GB data.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Varning SD1A !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patriks.eu
In my ass. Det finns ett generellt fel på deras diskar. Det är INTE ett firmware- problem. Vi får helt enkelt invänta fler rapporter de kommande 3-6 månaderna och se hur verkligheten ser ut. Aldrig mer Seagate. Jag varnar er andra att ta backup redan nu. Det tar 1 sekund (boot) sedan är disken död. För en månad sedan scannade jag igenom disken med inga fel alls.

Som tur är hade jag läst på om problemet tidigare så jag har bara tappat ca 75 GB data.

Ja, det finns ett generellt problem med deras diskar i 7200.11-serien - firmware.

Jag är inte allsmäktig men hittills har jag inte hört om något annat generellt problem. Har 2 st 1TB Seagate så jag hoppas att det inte finns ytterligare fel än FW.

Brukar inte diskhaverier komma som en blixt från klar himmel? Att det var hel för en månad sedan betyder inte ett skit - jag hade inte influensa för en månad sedan heller...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Varning SD1A !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke O
Ja, det finns ett generellt problem med deras diskar i 7200.11-serien - firmware.

Jag är inte allsmäktig men hittills har jag inte hört om något annat generellt problem. Har 2 st 1TB Seagate så jag hoppas att det inte finns ytterligare fel än FW.

Brukar inte diskhaverier komma som en blixt från klar himmel? Att det var hel för en månad sedan betyder inte ett skit - jag hade inte influensa för en månad sedan heller...

Jag tror personligen att de har för hög värmeutveckling, att disken jobbar frenetiskt i Vista gör nog inte saken bättre, plus firmware strul = generellt fel.

Läser man sedan ytterligare på Seagates forum finns det åtskilliga inlägg med personer som fått klickande ljud och senare skadade sektorer på disken som inte går att laga.

Men va fan den är ju billig ca 1000 spänn så man kan kankse inte begära mer iofs.