EU-rapport dömer The Pirate Bay

Permalänk
Melding Plague

EU-rapport dömer The Pirate Bay

Redan innan rättegången mot The Pirate Bay börjat har en EU-rapport publicerats som förespråkar en fällande dom.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Tycker hans uttalande var lite roligt; hur kan något vara mer fel bara för att det är komplicerat..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Surt sa räven.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

hur länge sedan var det egentligen som The Pirate Bays servrar blev beslagtagna?

känns som det va väldigt länge sedan...
och endå ska rättegången bara ta två veckor?

aja, vad vet jag...

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Medlem

Money talks and bulshit walks, and pirate bay is walking.

Är någon förvånad av att EU styrs av dom med pengar?

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Vad händer egentligen om det blir fällande dom? Var får de pengarna ifrån och vad händer med TPB?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Beställningsjobb? Inte konstigt alls då dess lobbyister bokstavligen äger beslutsfattarna .. tyvärr är det så att Många stora bolag inom upphovsrätts industrin skapar/styr över de lagar och bestämmerlser som klubbas igenom!

Helt galet! Ett rättssystem som styrs av lobbyister är inget jag accepterar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

suck....

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

pengar är allt idag och alla har ett pris. en på jobbet som var jobbig blev utköpt för att det var enklast så.

bara lägga till tillräckligt många nollor bakom en siffra så är problemet löst för den med pengarna!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Världen går förfan bara utför, död åt fildelarna och rosor åt våldtäkts män och mördare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Beställningsjobb? Inte konstigt alls då dess lobbyister bokstavligen äger beslutsfattarna .. tyvärr är det så att Många stora bolag inom upphovsrätts industrin skapar/styr över de lagar och bestämmerlser som klubbas igenom!

Helt galet! Ett rättssystem som styrs av lobbyister är inget jag accepterar.

Sluta sluddra i nattmössan. En politker av flera tusen... och du antar att alla är likadana.

Permalänk
Avstängd

Tycker att det är dags att alla bojkottar allt som musik o film industrin har att erbjuda. Både legalt som illegalt i ett par års tid. Sedan kanske de har lärt sig att hålla käften. Det jag finner störande med dessa bolag ( och artister )är att de verkar tycka att deras bransch har ngn medfödd rättighet att alltid tjäna orimliga och oproportionerliga summor pengar på en oviktig och ganska meningslös produkt som ingen igentligen hat ngt större behov utav. En film är ju trots allt inget mer än ca 2 timmars tidsfördriv och inget mer märkvärdigt än så även om skådespelarna vill få det att verka som ngt mer.

De flesta andra branscher får jobba hårt i en ofta stenhård konkurrens med små marginaler men nöjesindustrin skall minsann få tälja guld med smörkniv i årtionde efter årtionde. Det jag undrar över är varför just dessa produkter ( exempelvis ett musikalbum ) är så speciella så att ett enda verk skall kunna generera flera hundra årslöner på ngn veckas försäljning. Förstår faktiskt inte det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olof_nord
hur länge sedan var det egentligen som The Pirate Bays servrar blev beslagtagna?

känns som det va väldigt länge sedan...
och endå ska rättegången bara ta två veckor?

aja, vad vet jag...

Maj 2006.
Är inte två veckor en väldigt lång tid för en rättegång, dock? Jag är totalt oinsatt, men har fått för mig att 1-2 dagar är mera standard...?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Maj 2006.
Är inte två veckor en väldigt lång tid för en rättegång, dock? Jag är totalt oinsatt, men har fått för mig att 1-2 dagar är mera standard...?

för ett mindre brott t ex misshandel, narkotika, mord, våldtäkt tar det mellan 2 timmar - 3 dargar beroende på hur många som ska höras.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Varför är inte EU-parlamentariker lika uttalande i t.ex. misstänkt våldtäktsfall (med exempel)...

NEJ... visst ja... där finns ju inga miljard-bolag som slår an trumman...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olof_nord
hur länge sedan var det egentligen som The Pirate Bays servrar blev beslagtagna?

känns som det va väldigt länge sedan...
och endå ska rättegången bara ta två veckor?

aja, vad vet jag...

Ja vad vet du egentligen?

Du kan väl dela med dig om hur det ska gå till egentligen, ska det ta 4veckor eller 2månader?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
för ett mindre brott t ex misshandel, narkotika, mord, våldtäkt tar det mellan 2 timmar - 3 dargar beroende på hur många som ska höras.

Vad anser du vara ett "stort" brott om det där är "mindre" brott?

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
för ett mindre brott t ex misshandel, narkotika, mord, våldtäkt tar det mellan 2 timmar - 3 dargar beroende på hur många som ska höras.

Men nu handlar det ju faktiskt om fildelningsbrott, det är allvarliga saker det. Då får mindre viktiga rättegångar som rör våldtäckt, mord och narkotikabrott läggas åt sidan.

Hoppas ingen missade sarkasmen..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
för ett mindre brott t ex misshandel, narkotika, mord, våldtäkt tar det mellan 2 timmar - 3 dargar beroende på hur många som ska höras.

Jo, jag tänkte mig nåt sådant (timmar för "vanliga" brott, kanske inte den typen du nämner dock ), skönt att man inte är helt borta i varje fall.

Det är ju lite lustigt att alla "expertvittnen" på skivindustrins sida tycks vara typ skivbolagsdirektörer osv. Experter javisst... Det känns som att den mesta expertisen inom allt annat än kanske ekonomi kommer komma från TPBs sida.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Vad exakt är det de kommer dömmas för nu? det är ju bara en länksamlin typ Google

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

att de måste gå på de stackarna som hade tpb...site som e full av virus och som gynnar filmbolagen genom det....

Och att sedan alla på förhand redan dömt dem, det är ju riktigt bra! *klapp klapp klapp -.-*

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Rättegången borde läggas ner bara på grund av fel som har gjorts under utredning och allt runt om. Måste nog vara den mest oseriösaste
målet någonsin....

Permalänk
Medlem

Låt Judge Judy bestämma!!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Vad exakt är det de kommer dömmas för nu? det är ju bara en länksamlin typ Google

Exakt! Det är ju inte så att de skriver ut just att man måste ladda ner, en annan sak är det med tex. SweBits, PowerBits etc att man måste ladda ner och upp för att få vara kvar!
Skamligt!!

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Låt Judge Judy bestämma!!

HA! Det hade varit något. Hon hade betat av rättegången på 50 minuter haft reklam fyra gånger och ändå haft ett vettigt domslut.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem

Så sjukt det kan bli.

Fans ju itne ens nån lag som heter "medhjälp till upphovsrättsbrott" när dom fick sina servrar ransakade och blev åtalade. Numera har det väl införts men svenska lag säger ju att du intekan bli åtalad för nåt som inte klassades som ett brott när brottet begicks. Och dessa lagara har införts efteråt alltså borde åtalet ogillas omgående.

Sedan att plitiker, tom sverges rigering kräver pengar är absurt. Allt detta visar hur köpta alla är.

Vist folk här tror säkert det fine en å två bra politiker och det fins det säkert och säkert fler. Men kommer man bara åt högsa hönsen och säger härfår du XXXXXXX papp i bidrag etc så kan du väl se våran väg. Många skulle nog falla för det. Känt att poliser fick pengar från lobby organisationer vida läckta e-mails innan polisen slog till mot TPB. Bara att det ödslas så mycket tid åt dessa "problem" politiker och media industrin ser före anndra brott och problem som är vicktigare bevisar ju bara det att nåt är fel. Igen skulle bry sig så mycket annars. Men men låt domk slösa vad som facktiskt är våra pengar på nåt som ej går att stoppa.

Hoppas skaparna bakom TPB blir frikända i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Tycker att det är dags att alla bojkottar allt som musik o film industrin har att erbjuda. Både legalt som illegalt i ett par års tid. Sedan kanske de har lärt sig att hålla käften. Det jag finner störande med dessa bolag ( och artister )är att de verkar tycka att deras bransch har ngn medfödd rättighet att alltid tjäna orimliga och oproportionerliga summor pengar på en oviktig och ganska meningslös produkt som ingen igentligen hat ngt större behov utav. En film är ju trots allt inget mer än ca 2 timmars tidsfördriv och inget mer märkvärdigt än så även om skådespelarna vill få det att verka som ngt mer.

De flesta andra branscher får jobba hårt i en ofta stenhård konkurrens med små marginaler men nöjesindustrin skall minsann få tälja guld med smörkniv i årtionde efter årtionde. Det jag undrar över är varför just dessa produkter ( exempelvis ett musikalbum ) är så speciella så att ett enda verk skall kunna generera flera hundra årslöner på ngn veckas försäljning. Förstår faktiskt inte det.

En bojkott av vad? Film och musikindustrin erbjuder en produkt som är upp till var och en att konsumera.
Skiljer sig knappast från övriga industrier.

Jag ser det inte som orimligt att de kan tjäna oerhörda summor, gör man något som det finns efterfrågan kring så gör man pengar på det. Säg att du skulle komma på en idé som kan göra dig rik, skulle du inte utnyttja den?

En film är ju mycket riktigt 2 timmars nöje eller tidsfördriv, men det är flera tusen timmars arbete bakom den. Det arbetets kostnader måste täckas upp, och förhoppningsvis generera vinst till kommande filmprojekt. Varför skådespelarna tjänar de pengarna de gör är helt och hållet populariteten och prestationen. Kan lätt jämföras med t ex Hockeyspelare, varför får de tjäna 50-60 miljoner kr per år på en lek?

Varför ett album kan generera pengar är ju tack vare att det finns en marknad som vill ta del av albumet. De tycker att det är ett acceptabelt pris för att få lyssna på artisten. Svårare än så är det inte!

Jag har full förståelse till att Upphovsrättsinnehavarna krigar för att få rätten på sin sida, men jag förstår samtidigt alla fildelare. Varför betala för något som går att ordna på annat vis, sen att det är brott mot rättigheterna tar jag för givet att alla har med i sina beräkningar när de laddar ned. Annars vet man inte riktigt vad det handlar om!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Vad exakt är det de kommer dömmas för nu? det är ju bara en länksamlin typ Google

Är det ju inte. Du laddar ner en torrent från Piratebay som gör så att du kopplar upp dig med 1000-tals andra personer.

Helt klart är det medhjälp, men om de ska dömas till det är jag tveksam om. Då dem inte har någon tillgång till det själva olagliga. Men visst de kanske ska få ett straff, men de är inte skyldiga upphovsmännen ett rött öre, då det är "vanliga personer" som laddar ner det "olagliga". Varför dem ska betala saker som andra laddar ner, ja det är en ren gåta för mig...

@Kiruna

vad snackar du om det står ju klart o tydligt "LADDA NER" på TPB. Vad naiv du är ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
Exakt! Det är ju inte så att de skriver ut just att man måste ladda ner, en annan sak är det med tex. SweBits, PowerBits etc att man måste ladda ner och upp för att få vara kvar!
Skamligt!!

Nehe vad skulle man annars göra me länkarna? Skriva ut dem på A4 å torka sig i arslet eller? Ja, jo. Om man måste dela med sig helt plötsligt är det ju skamligt...

<edit>Borde dem inte leta reda på dem som faktiskt laddar upp grejjorna istället för att hacka på server ägarna?

Om nån mördare berättar att han dödat nån på ett forum kan man ju inte dömma server innehavaren för mord. Det är lite så det här känns i min mening.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk

USA betalar som vanligt för att få som dom vill. Stackars pojkarna har inte en suck i vädret. Dom är så bra på att försöka få oss att köpa samma film om och om igen.

Dineys gammla skit filmer finns nu i ny utgåva (nytt foddral) för endast 169kr. Glöm inte alla gammla filmer som kommer i HD nu som dom försöker trycka på oss igen.

Detta kommer gå till historien som "Den köpta rättegången"

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]