attityd på sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jag tar väldigt sällan illa upp. Det ska till riktigt illa uppbyggda påhopp för att få mig riktigt förbannad.

Vad exakt i mitt inlägg var det som du tyckte var roligt?

Att någon skriver "men låt mannen vara... ser du inte att han har dyslexi..." när personen inte har det, det måste vara ganska kränkande. Det är väl jag som är skadeglad, hade inte tyckt det va kul i ett annat sammanhang än detta (tror jag). Tänkte att du kanske blivit utsatt med tanke på vad du skrev i inlägget, nu blev det konstigt så jag slutar skriva för att undvika missförstånd.

Annars tycker jag det är ganska härlig stämning i ÖÄ eller det kanske bara är jag som tycker så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Att någon skriver "men låt mannen vara... ser du inte att han har dyslexi..." när personen inte har det, det måste vara ganska kränkande. Det är väl jag som är skadeglad, hade inte tyckt det va kul i ett annat sammanhang än detta (tror jag). Tänkte att du kanske blivit utsatt med tanke på vad du skrev i inlägget, nu blev det konstigt så jag slutar skriva för att undvika missförstånd.

Annars tycker jag det är ganska härlig stämning i ÖÄ eller det kanske bara är jag som tycker så?

Nej, jag har aldrig blivit utsatt för något sådant. Jag lägger ner de 3-4 extra sekunderna på att faktiskt se över mina små alster som jag skriver. Om inte så upptäcker jag oftast misstaget rätt omgående.

Stämning på ÖÄ är rätt bra, betydligt bättre än innan åtminstonde. Synd att de inte hade en svordoms räknar på sidan innan. En del trådar bör ha slå världsrekord.

Permalänk
Medlem

Tar man åt sig av någonting som skrivs på ett forum har man hamnat på fel ställe, visst jag kan bli lite förbannad åt folks åsikter på t.ex. 4chan men det släpper jag så fort jag går ifrån datorn.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Det är väl klart ni inte har någon rätt att kräva något? Vilka tror ni att ni är. Tar ni betalt för den här tjänsten? Äger du kanske sweclockers? Förmodligen inte.

Ni har ingen som helst rätt att säga åt någon att stava rätt eller dra åt skogen för det. Om det inte passar er vänd andra kinden till. Någon annan som är lite mer ödmjuk kommer att hjälpa de personerna. Jag tycker många av er är grymt arroganta. Jaha du kan stava. Tror du har större rätt att skriva på ett PUBLIKT forum för det. Det finns folk som har problem, som kanske har svårt med skrift.

Ni är ett gäng respektlösa människor som har huvudet så högt upp i arslet att ni inte inser att vad ni säger är grymt kränkande.

P-NILZ: WORD

Man kan bli förbannad över folks åsikter men att säga ja men va fan du stavade sill med ett L du är ju för fan dum är bara absurt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Det är väl klart ni inte har någon rätt att kräva något? Vilka tror ni att ni är. Tar ni betalt för den här tjänsten? Äger du kanske sweclockers? Förmodligen inte.

Ni har ingen som helst rätt att säga åt någon att stava rätt eller dra åt skogen för det. Om det inte passar er vänd andra kinden till. Någon annan som är lite mer ödmjuk kommer att hjälpa de personerna. Jag tycker många av er är grymt arroganta. Jaha du kan stava. Tror du har större rätt att skriva på ett PUBLIKT forum för det. Det finns folk som har problem, som kanske har svårt med skrift.

Ni är ett gäng respektlösa människor som har huvudet så högt upp i arslet att ni inte inser att vad ni säger är grymt kränkande.

P-NILZ: WORD

Man kan bli förbannad över folks åsikter men att säga ja men va fan du stavade sill med ett L du är ju för fan dum är bara absurt.

Du anar nog inte hur roligt ditt inlägg är egentligen. Du inser väl att andemeningen i ditt inlägg även går att överföra till den motsatta sidan så att säga?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du anar nog inte hur roligt ditt inlägg är egentligen. Du inser väl att andemeningen i ditt inlägg även går att överföra till den motsatta sidan så att säga?

Jag råkar dela åsikt med honom, åter igen detta är ingen rättstavningsforum för den Svenska språket, hur du än vänder och vrider på det. =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jag råkar dela åsikt med honom, åter igen detta är ingen rättstavningsforum för den Svenska språket, hur du än vänder och vrider på det. =/

Men, som någon var inne på förut, vad spelar det för roll? Sitter det folk och tänker "Hmm, hur var det nu, var det här ett rättstavningsforum för det svenska språket? Nej, det var det inte. Vilken tur, då kan jag skriva obegripligt!"
Är det inte lämpligt att alltid göra sitt bästa, att kanske till och med försöka utveckla sina språkliga förmågor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jag råkar dela åsikt med honom, åter igen detta är ingen rättstavningsforum för den Svenska språket, hur du än vänder och vrider på det. =/

Har jag missat något, är det ett felstavningsforum alltså?

PS. Det heter Det svenska språket.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men, som någon var inne på förut, vad spelar det för roll? Sitter det folk och tänker "Hmm, hur var det nu, var det här ett rättstavningsforum för det svenska språket? Nej, det var det inte. Vilken tur, då kan jag skriva obegripligt!"
Är det inte lämpligt att alltid göra sitt bästa, att kanske till och med försöka utveckla sina språkliga förmågor?

Du utökar min poäng väldigt bra. Exakt! Vem bryr sig om det är ett rättstavningsforum eller inte? Varför vill så många gärna rätta till andra då? Hur små fel det än handlar om. Det är skillnad när man själv gör sitt bästa för att skriva rätt än när andra rättar en när man ej har bett de att göra det till exempel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Har jag missat något, är det ett felstavningsforum alltså?

PS. Det heter Det svenska språket.

Nej, men bara för att det inte är ett felstavningsforum betyder det inte att det är en forum där folk ska hela tiden vara på varandra för att någon har missat ett eller en här och där

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Du utökar min poäng väldigt bra. Exakt! Vem bryr sig om det är ett rättstavningsforum eller inte? Varför vill så många gärna rätta till andra då? Hur små fel det än handlar om. Det är skillnad när man själv gör sitt bästa för att skriva rätt än när andra rättar en när man ej har bett de att göra det till exempel.

Nej, men bara för att det inte är ett felstavningsforum betyder det inte att det är en forum där folk ska hela tiden vara på varandra för att någon har missat ett eller en här och där

Nej och det betyder inte heller att det ska vara ett forum där folk inte bryr sig alls om hur de skriver eller vad de har för frågeställningar. Det är ett givande och ett tagande minst sagt.

Om man inte störs av att skriva som en albansk båtflykting så förstår jag inte varför man överhuvudtaget tar det personligt om någon kommenterar det. Om man nu tar åt sig så har man all möjlighet att förbättra sitt språk. Ingen tvingar någon att komma in här med sina funderingar. Kommer man in här och skriver som en kratta så kommer folk att kommentera det. Precis som i verkliga livet alltså. Vill man inte ta åt sig så är det bara att inte bry sig. Men att tro att folk inte kommer reagera på det man skriver i forumet särskilt med tanke på hur många det är som skriver och lägger ner energi här är väldigt naivt.

Det är inget rättstavningsforum, och har aldrig aspirerat för det heller. Men det är heller inget forum där man inte får respons för det man skriver. Både positivt och negativt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

Det var bättre förr

(Undrar hur många sådana här trådar man läst genom åren ...)

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Varför vill så många gärna rätta till andra då?

Varför svarar folk när andra ber om hjälp? Kanske av ren godhet?

Jag vill även minnas att någon har följande som signatur, den är rätt träffande.
"På internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du skriver som en idiot får du således räkna med att bli tagen för en."

Permalänk
Medlem

Generellt så kan jag i alla fall delvis hålla med. Ser en hel del rätt sura och ibland småaktiga påpekanden om det ena och det andra av vad som verkar vara ingenting annat än en ren vilja att gnälla.

Jag är rätt ofta negativ, men det är ju för att det för det mesta är negativa saker som behöver lyftas fram. Försöker ju dock hålla mig ifrån påhopp av personlig natur så gott det går (inte alla gånger det lyckas men

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
De som hjälper dig är antagligen samma personer som är intresserade av att forumet håller en hög nivå, dvs de som klagar på stavning och punktuering. Vad jag inte förstår är varför folk inte tar åt sig en rättelse och lär sig något istället för att som nu slå ifrån sig kritiken och ställa sig i försvarsställning.

Det är å andra sidan skillnad på att påpeka en miss som man misstänker skribenten kan ha missat för att hjälpa denne och de "Men va fan lär dig stava innan jag ens tänker bry mig om vad du faktiskt säger"-inlägg som man kan se bara för att någon råkat träffa "g" istället för "h" och liknande.

Annars så håller jag med. Man ska inte vara rädd för kritik. Man ska helt klart inte ta det personligt om det nu inte är ett personligt påhopp. Samma sak gäller dock de som ger kritik. Kan man inte kritisera utan att göra det personligt så bör man inte göra det.

Sen finns det ju inlägg som bara är rent löjliga också, som nästan förtjänar ett snofsigt besserwisser-svar, men de är inte så vanliga tycker jag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Varför svarar folk när andra ber om hjälp? Kanske av ren godhet?

Jag vill även minnas att någon har följande som signatur, den är rätt träffande.
"På internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du skriver som en idiot får du således räkna med att bli tagen för en."

Nu är det även min signatur.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Det är väl klart ni inte har någon rätt att kräva något? Vilka tror ni att ni är. Tar ni betalt för den här tjänsten? Äger du kanske sweclockers? Förmodligen inte.

Ni har ingen som helst rätt att säga åt någon att stava rätt eller dra åt skogen för det. Om det inte passar er vänd andra kinden till. Någon annan som är lite mer ödmjuk kommer att hjälpa de personerna. Jag tycker många av er är grymt arroganta. Jaha du kan stava. Tror du har större rätt att skriva på ett PUBLIKT forum för det. Det finns folk som har problem, som kanske har svårt med skrift.

Ni är ett gäng respektlösa människor som har huvudet så högt upp i arslet att ni inte inser att vad ni säger är grymt kränkande.

Äger du sweclockers? Nej. Då har du ingen rätt att be folk skita i att be andra stava rätt eller dra åt skogen. Om det inte passar vänd andra kinden till.

Vill folk ha hjälp men är arroganta nog att inte ta sig tiden att faktiskt skriva ordentligt får de skylla sig själva om de får kommentarer för det. Varför skall folk hjälpa dem när de måste sitta och dekryptera texten innan de kan hjälpa till.

Alla kan göra fel, men idioter är de människor som inte drar lärdom av det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
"Vad är 5 minuters skäll mot ett liv i lättja?"

^^

eller så missförstår jag det citatet helt och hållet.

Nice catch!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LongJohn
Intressant att Zartax förutsatte att jag blivit rättad av någon och startade den här tråden av den anledningen. Så är inte fallet Ville bara uttrycka en allmän åsikt, eller snarare känsla om att just detta forum inte har en speciellt vänlig stämning över sig. Jag kan bara tala av egen erfarenhet, men jämfört med 3 andra forum jag hänger på så märker jag en markant skillnad när jag kommer hit.

Isf. håller jag inte med dig. Jag tycker stämningen på forumet är utmärkt! Iofs. hänger jag bara i ÖÄ och spel så jag har ingen aning om hur det ligger till i de andra delarna av forumet. Det är klart att det kan bli lite hätsk stämning i vissa politiska trådar ibland, men känsliga ämnen upprör och det är inget att förvånas eller ta åt sig av. Det hör till debatten. Jag tycker faktiskt att det är sällan som det bär iväg till personangrepp nuförtiden, något som brukar vara väldigt vanligt på andra forum. Som motpol har vi matte- och fysiktråden där folk är väldigt hjälpsamma och lägger ner tid på att förklara för de som frågar och vill ha hjälp. Jag tycker inte det är för mycket begärt att formulera sig tydligt och förståeligt om man vill att någon annan ska lägga ner tid och energi för sin egen skull.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LongJohn
Personligen tycker inte jag att det spelar det någon alls roll om nån använder totalt felaktig stavning o punktering osv. Så länge det personen i fråga vill kommunicera går fram o det går att fortsätta diskussionen räcker det ypperligt. Visst kan man väl rätta nån om gör det för att vara snäll för att personen ska slippa känna sig dum i framtiden eller liknande. Men för att dra en parallell till verkliga livet -> hur ofta är man uppe i en diskussion där någon helt plötsligt börjar rätta folk, eller rättare sagt, hur ofta leder det diskussionen framåt.

jassådettyckerduintedåkanskejagskaskitaiallaformeravskiljeteckenidenhärbitenavinläggetdetgårjuatttydaändåmedliteviljalolkorrektstavningochpunktueringharettsyfteochdetsyftetärattunderlättaförläsaren

Det är respektlöst att inte ens korrekturläsa sin text en gång innan man skickar iväg inlägget. Om man tar för vana att alltid använda punkter, stor bokstav, kommatecken osv. så blir det inte speciellt jobbigt. Dessutom kommer folk förstå vad man menar, vara allmänt trevligare eftersom de märker att man anstränger sig lite för deras skull och hjälpa till mer. Man slipper dessutom kommentarer på saker som inte har med inlägget att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Det är väl klart ni inte har någon rätt att kräva något? Vilka tror ni att ni är. Tar ni betalt för den här tjänsten? Äger du kanske sweclockers? Förmodligen inte.

Ni har ingen som helst rätt att säga åt någon att stava rätt eller dra åt skogen för det. Om det inte passar er vänd andra kinden till. Någon annan som är lite mer ödmjuk kommer att hjälpa de personerna. Jag tycker många av er är grymt arroganta. Jaha du kan stava. Tror du har större rätt att skriva på ett PUBLIKT forum för det. Det finns folk som har problem, som kanske har svårt med skrift.

Ni är ett gäng respektlösa människor som har huvudet så högt upp i arslet att ni inte inser att vad ni säger är grymt kränkande.

P-NILZ: WORD

Man kan bli förbannad över folks åsikter men att säga ja men va fan du stavade sill med ett L du är ju för fan dum är bara absurt.

Ursäkta, men vad är det här för dravel? Det är knappast nån rättighet att få skriva på ett forum utan att folk påpekar att man stavar som en kratta eller särskriver. Det är lätt att börja snacka om rättigheter när man inte vet vad de betyder eller vad de innebär. Jag har all rätt i världen att skriva vad jag vill på det här forumet sålänge jag inte bryter mot reglerna, och att konstruktivt påpeka att någons stavning är bortom all sans bryter mig veterligen inte mot reglerna.

Du skriver att nån annan som är mer ödmjuk kommer hjälpa personerna. Vad du inte inser är att konstuktiv kritik på hur ett inlägg är strukturerat, punktuerat och stavat ÄR hjälp! Tyvärr uppfattas det inte som det, eftersom man tar det personligt. Det är inte VI som är arroganta, det är de personer som är så lata att de inte kan korrekturläsa sin egen text för andras skull, för att underlätta läsandet. De är arroganta för att de förväntar sig hjälp, att andra frivillig på sin fritid ska göra något de borde göra själva. Jag har inget emot att hjälpa folk med frågor, men om man inte bryr sig tillräckligt om den som man ber om hjälp för att orka se till så det är läsligt utan att läsaren ska behöva fundera över meningen med inlägget eller staka sig på återkommande särskrivningar så tycker inte jag man förtjänar nån hjälp. Då är det knappast VI som är respektlösa!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Ang felstavning, Jag har blivit attacked av rättstavningsnissarna 10000ggr för min dålig svenska, Dom undrade om jag var 11år barn eller nysvensk fast jag är 100% svensk och är 23år. Att jag har dålig svenska det är för jag är döv och jag lärde mig teckenspråk som min första språk och svenska är min andra språk som engelska är andra språk för er.

Jag "chattar" inte när jag skriver inlägg, jag försöker alltid stava rätt och kolla genom texten innan jag klicka "skapa inlägget" men ibland jag ibland missar lite grammatik ändå.

Kanske för dom har inga argument så dom attackerar istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av imba
Kanske för dom har inga argument så dom attackerar istället?

Ja, eller bara för att de är dumma i huvudet. Det är skillnad på personangrepp och på konstruktiv kritik.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Musikälskare

Så har det alltid varit i princip ^^

Välkommen till SweC Xd

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
...

Jag tror nog du tar det här med att folk inte bryr sig om hur de skriver till ett överdrift, självklart finns det undantag som med allt annat men rent generellt är inte detta ett forum där man måste skriva perfekt utan några grammatiska fel för att få en respons.
Du kanske ser det så och Du kanske till och med vägrar svara på inlägg som inte är skrivna på ett perfekt språkligt sätt, men somliga andra delar inte Din åsikt.
Du nämner att ingen tvingar en att komma hit med sina funderingar, samma gäller för Dig, ingen tvingar Dig att komma hit med dina rättstavelser och dylikt, men ändå så gör du det?

Jag tror inte du har någon som helst realistiskt syn på det hela, när man kommunicerar genom nätet så kan man aldrig veta bakgrunden om personen som sitter bakom den andra datorn.
Minst sagt så är det en självklarhet att man inte går runt i verkliga livet och kommenterar en invandrare som sitter och pratar med någon över telefon över hur han borde förbättra sitt språk.

Men som sagt, om Du gör detta får Du hålla dig till det, och inte tvinga på andra Din åsikt.
Jag tycker att det är otroligt löjligt att försöka rättförklara ett beteende som säger "Jag är bättre än dig för att jag kan den svenska språket bättre" genom att säga att det är en slags syn på ett respons.
Och tyvärr är det allt för många svenskar som delar denna syn, att man är bättre än andra för att man kan språket bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
...

Där sa du något som sätter pricken över! Faktum är att folk som faktiskt blir rättstavade på detta forum inte har bett om hjälp, inte angående rättstavning i alla fall. I de fall som de faktiskt gör detta är det en god gärning att hjälpa personen, men i allt annat fall är det bara ett tecken på en dålig attityd enligt mig.

Vad det gäller angående din citat, är att den är otroligt löjligt, man Är inte och kommer aldrig att bli en idiot om man väljer att inte skriva med ett perfekt grammatiskt språk på ett forum, för detta är just vad det är, ett forum och inget mer. Hade det varit ett svenska C nationella prov i skrift skulle det ha varit ett helt annat femma dock.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Konstigt att folk kan stava fel på ett datorforum när rättstavningsprogrammen numera är inbyggda i webbläsaren.
Några knapptryckningar så fixar programmet resten.

Angående attityden på SweC.
Folk tar åt sig för minsta lilla och så fort de förlorar diskussionen börjar personangreppen hagla.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Folk tar åt sig för minsta lilla och så fort de förlorar diskussionen börjar personangreppen hagla.

Ja precis! Det känns som om folk försöker vinna diskussioner genom inlägg likt "Ja du kanske har rätt angående denna lilla sak, men eftersom du inte skriver lika bra som mig så är Din åsikt ofullständig!".
Det är just detta som jag irriterar mig på, inte på att folk hjälper andra att stava rätt, för om det enbart vore det skulle vi alla levt i ett bättre värld / forum

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att man borde få läsa den här innan man får gå in på forumet. Var tredje månad kommer kontrollfrågor och har man för många fel får man inte skriva här i 30-60 dagar beroende på mängden fel.

Bara ett förslag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag tycker att man borde få läsa den här innan man får gå in på forumet. Var tredje månad kommer kontrollfrågor och har man för många fel får man inte skriva här i 30-60 dagar beroende på mängden fel.

Bara ett förslag.

Så fungerar advokater i tingsrätten. De gör allt för att löjliggöra vittnen och offer, samt gör allt för att sänka deras trovärdighet.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Så fungerar advokater i tingsrätten. De gör allt för att löjliggöra vittnen och offer, samt gör allt för att sänka deras trovärdighet.

Word

@Crippa: hoppas du skämtar

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Hade det varit ett svenska C nationella prov i skrift skulle det ha varit ett helt annat femma dock.

Men nu kom vi till den där attityden igen; varför skall man skriva sämre på internet än på nationella prov? Vad vinner man på att uttrycka sig sämre än man kan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jag tror nog du tar det här med att folk inte bryr sig om hur de skriver till ett överdrift, självklart finns det undantag som med allt annat men rent generellt är inte detta ett forum där man måste skriva perfekt utan några grammatiska fel för att få en respons.
Du kanske ser det så och Du kanske till och med vägrar svara på inlägg som inte är skrivna på ett perfekt språkligt sätt, men somliga andra delar inte Din åsikt.
Du nämner att ingen tvingar en att komma hit med sina funderingar, samma gäller för Dig, ingen tvingar Dig att komma hit med dina rättstavelser och dylikt, men ändå så gör du det?

Jag tror inte du har någon som helst realistiskt syn på det hela, när man kommunicerar genom nätet så kan man aldrig veta bakgrunden om personen som sitter bakom den andra datorn.
Minst sagt så är det en självklarhet att man inte går runt i verkliga livet och kommenterar en invandrare som sitter och pratar med någon över telefon över hur han borde förbättra sitt språk.

Men som sagt, om Du gör detta får Du hålla dig till det, och inte tvinga på andra Din åsikt.
Jag tycker att det är otroligt löjligt att försöka rättförklara ett beteende som säger "Jag är bättre än dig för att jag kan den svenska språket bättre" genom att säga att det är en slags syn på ett respons.
Och tyvärr är det allt för många svenskar som delar denna syn, att man är bättre än andra för att man kan språket bättre.

Ledordet är ingen tvingar mig. Nu rättar jag inte språkbruk alltför ofta då det känns relativt meningslöst och jag har tappat hoppet för mänskligheten sedan länge. Vilka inlägg jag svarar eller inte svarar på är helt upp till mig och precis som du säger är det helt upp till vem som helst som känner sig manad att svara. Ingen tvingar någon. Givetvis kommer jag hit ändå. Det är en trevlig miljö trots alla felstavningar osv. Ingen tvingar mig att komma hit helt korrekt. Jag tvingar ingen att stava rätt heller.

Det är snarare du som inte har en realistisk bild av vad ett forum är och vad det används till.

Detta är inte någon slags direkt kommunikation som när någon pratar i telefon eller liknande. Det är deras privata angelägenhet. Kommer du hit och postar ett inlägg på ett allmänt forum så kommer folk att på olika sätt reagera på det. Jag kan nog inte bry mig mindre om vilka hemförhållanden folk kommer ifrån och vilken bakgrund de har i de allra flesta fall. Det har ingenting med inläggen som jag svarar på att göra i de flesta fall. Om någon vet med sig att denne är känslig för t.ex. felstavningar så kanske man inte ska posta överhuvudtaget. För ingen kan tvinga någon att INTE svara på inlägget om han eller hon så känner.

Om man blir ledsen i ögat för att någon stor elak forumit säger något som man blir stött av så ska man nog fundera både en och två ggr om man verkligen vill skriva nåt. Alternativt påpeka att man är en rädd liten hare som inte tål kritik. Då kanske de stora elaka forumiterna inte säger nåt. Annars får man gott stå ut med att det är fritt för ALLA att skriva VAD de vill och HUR de vill samt NÄR de vill så länge de inte bryter mot forumets regler. Som sagt, forum är fel plats om man tycker det är jobbigt med kritik.

Jag är för övrigt inte svensk. Jag tror inte heller att man är bättre än andra om man talar god svenska. Jag tror däremot att man är slarvig, oansvarslös, omogen ,obildad osv. om man uttrycker sig som en 10-åring när man är vuxen.

"Accuracy in grammar and spelling reflects accuracy of thought."

*** EDIT ***

Du kan inte allvarligt mena att större delen av stavfelen på forumet är pga en epidemi av dyslexi av sällan skådat slag? Givetvis handlar det om slarv och lathet att man stavar som en kratta i de allra flesta fall. Är de både slarviga och lata med sitt språkbruk gentemot mig och alla andra användare, vad är det som säger då att alla andra ska vara snälla eller ens hjälpsamma när den individen inte ens kan bry sig om att försöka uttrycka sig på ett anständigt sätt gentemot oss? Vi är alltså inte ens värda ca 20 sekunders genomläsning av inlägget och då plötsligt blir det vi som är de elaka för att vi påpekar hur pass respektlöst personen beter sig? Hohojaja...

Disclaimer: Givetvis stavar jag fel i mängder med inlägg, alltid pga slarv men ibland pga okunskap. Jag har verkligen inget emot om någon säger till i sådant fall.(Visserligen beror det givetvis på situationen, om det är mitt i en diskussion och man börjar tjafsa om att jag råkat stava också som "okcså" så känns det ju som man kanske har en annan agenda än just mitt språkbruk)

*** EDIT 2 ***

Dessutom orkar jag som sagt inte påpeka språkbruk förutom i väldigt få fall. I den här tråden så var det mest en rolig sak. Annars så lämnar jag det till språkpoliserna som gör ett underbart jobb enligt mig och det ska de ha en eloge för att de orkar bry sig om misshandel av det svenska språket.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Tur nog kan jag skylla på mina dåliga (om inte obefintliga) betyg, både vad gäller stavning samt kunskap.

Största problemet i det här forumet enligt Savvy: Hela tiden (ja nästan i alla fall) peka på korrekt argumentationsteknik (exempelvis säga strawman, slippery slope och fan och dennes faster), kan man komma lägre rent retoriskt? En god retoriker (vilket jag inte är eller söker vara (men många verkar vilja göra sig till)) tar sig ur fällorna utan att nämna detta...

Make me pissed and I'll love you for it!

Visa signatur

NCR PC6: 8088-2 @ 4.77MHz CPU, 640KB RAM, CGA RESOLUTION, 20MB HDD, 5.25" FDD, 9600Kbit modem, MS-DOS 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Tur nog kan jag skylla på mina dåliga (om inte obefintliga) betyg, både vad gäller stavning samt kunskap.

Största problemet i det här forumet enligt Savvy: Hela tiden (ja nästan i alla fall) peka på korrekt argumentationsteknik (exempelvis säga strawman, slippery slope och fan och dennes faster), kan man komma lägre rent retoriskt? En god retoriker (vilket jag inte är eller söker vara (men många verkar vilja göra sig till)) tar sig ur fällorna utan att nämna detta...

Make me pissed and I'll love you for it!

Men du kan väl hålla med om att det är lite svårt att undvika att påpeka argumentationsfel när nån skyller sin brist på kunskap och stavningsfärdigheter på sina dåliga betyg, och inte tvärtom

*duckar*

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Men du kan väl hålla med om att det är lite svårt att undvika att påpeka argumentationsfel när nån skyller sin brist på kunskap och stavningsfärdigheter på sina dåliga betyg, och inte tvärtom

*duckar*

Låt mig fundera... *Hivar iväg tangentbordet*

*Tyst*

Visa signatur

NCR PC6: 8088-2 @ 4.77MHz CPU, 640KB RAM, CGA RESOLUTION, 20MB HDD, 5.25" FDD, 9600Kbit modem, MS-DOS 3