attityd på sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
massa text

Det är just det här som jag reagerar på, att du säger att du har ”tappat hoppet för mänskligheten” för att du känner att det är ”meningslöst att rätta andra”, det är just denna attityd som Jag tycker är barnsligt och omoget, men det är min åsikt.
Av att tyda från det du skriver känns det som om du anser att dessa felstavningar skulle ha en negativ påverkan på ”miljön” på detta forum, när det i själva fallet inte finns någon anledning till att ens påverkas av en okänd individs felstavningar.

Du nämner det jag nämner, att ingen tvingar någon att stava rätt eller fel, men ändå så håller du fast vid att ju bättre man stavar desto bättre är man som en människa? Det är helt fel enligt mig.
När jag läser vidare på det du har skrivit, och det du nämner gång på gång igen med ord som ”forumit” till exempel, ser jag en attityd som enligt mig pekar på att du gillar att kritisera andra.

Går du och gör detta på tunnelbanan också när du inte håller med vad någon annan okänd individ påpekar? Det är verkligen sant att man ej är tvingad till att ->inte<- svara på inlägg, men jag ser det som sunt förnuft att den attityden man svarar inlägg på, vare sig det är en 12årig liten pojke som skrivit detta utan större svenska kunskaper eller ej, är just det som beskriver en som person.

Är man en språkpolis och enbart skriver inlägg för att kritisera andra utan att ens ta hänsyn till inläggets fråga så bör man förmodligen tänka över hur man är som person och vad man faktiskt gör på sweclockers, detta är dock inte riktad mot dig Sentenced.
Det är snarare att man som predikar att alla ska stava rätt och läsa igenom sin text 15 gånger innan man lägger upp den som bör ta och fundera över om det faktiskt är så bra som man tror att påpeka dessa saker gång på gång igen.

Faktum är att det ->inte<- är fritt för alla att skriva vad de vill, det finns regler på forumet och de reglerna består ->INTE<- av att man skriver på ett perfekt grammatiskt sätt som jag även har nämnt förr, självklart ska man skriva på ett sätt så att andra förstår däremot.
Men även fast jag inte är svensk så har jag högst stött på 2-3 forumtrådar där jag verkligen inte har kunnat tyda det trådskaparen har skrivit, under mina 6 år på forumet, och då surfar jag på sweclockers oftast flera timmar varje dag.

Du säger att du inte tror att man är bättre än andra om man skriver på ett bra sätt, men sen påstår du att du tycker att man är slarvig, oansvarlös, omogen och obildad om man inte gör detta, med andra ord säger du emot dig själv helt och hållet.
Du kanske inte har mycket till fritid eller privatliv (ta detta inte som en personangrepp), men många andra har det och har inte den tid som krävs för att skriva bra, utan de tycker att det räcker med att skriva på ett förståeligt sätt. Och många andra har problem såsom dyslexi, och när man tar alla dessa faktorer så förstår man att det inte är till större nytta att gå runt på ett forum och kritisera allt och alla för att de råkat stava lite fel här och där.

"Accuracy in grammar and spelling reflects accuracy of thought."

Ett citat som helt och hållet saknar grund, bidrar inte alls till denna tråd tyvärr.
Enligt DIG handlar det om slarv och lathet, men då du inte har några som helst belägg för vad det faktiskt handlar saknar det du påpekar grund och har inget med tråden att göra åter igen.

Om du vill tvinga dig själv till att tro att de flesta som stavat fel skriver som en kratta och du skriver mycket bättre får du gärna hålla detta till dig Själv. Det är INGEN som säger att någon MÅSTE vara snäll eller hjälpsam, men det är ett mänskligt sunt förnuft (enligt mig) att vara det, vare sig den personen man hjälper är full, stavar dåligt, eller har låg IQ till exempel.

Du verkar tro att bara för att du svarar på inlägg så är du värd saker och ting, att du är ”värd 20 sekunders genomläsning”, men det är just här som Du har Fel.
Du grundar dina påståenden på att den som stavar fel är respektslös, men detta är ett forum och om du verkligen tar åt dig att en 10åring stavar fel så bör du nog se om det inte finns viktigare saker i livet än att påpeka detta på ett forum om och om igen.

Med andra ord, om du stavar fel så får du räkna med att andra också stavar fel, men i 99.9% av fallen har ett tråd inget att göra med rätt- & felstavelser utan om något helt annat, och därför bidrar man inte till det minsta genom att påpeka detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men nu kom vi till den där attityden igen; varför skall man skriva sämre på internet än på nationella prov? Vad vinner man på att uttrycka sig sämre än man kan?

Man vinner inget på det, men däremot sparar man en jävla massa tid.
Tid = Pengar

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Man vinner inget på det, men däremot sparar man en jävla massa tid.
Tid = Pengar

Nej, det tar inte längre tid att skriva korrekt än på annat sätt och det är inte ens jobbigare. Möjligen kan det kräva lite arbete i början, men det gäller väl det mesta?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Man vinner inget på det, men däremot sparar man en jävla massa tid.
Tid = Pengar

Du glömmer att det sen tar dubbelt så lång tid för oss som ska läsa skiten. Men vår tid kanske inte är lika mycket värd?

Firefox och dess inbyggda stavningskontroll borde vara obligatoriskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Du glömmer att det sen tar dubbelt så lång tid för oss som ska läsa skiten. Men vår tid kanske inte är lika mycket värd?

Firefox och dess inbyggda stavningskontroll borde vara obligatoriskt.

Nej det gör det inte, inte för mig och då är jag fortfarande inte ens svensk, felstavelser rättar man till automatiskt i hjärnan, om någon skriver "hhej" istället för "hej" kommer det inte ta dubbelt så långt tid att läsa "hhej", punkt slut.

Edit: Ingen tvingar dig att komma och lägga ner din tid på andra heller, om du hellre föredrar att göra något annat får du gärna göra det, det är ett fritt land Men om du nu [b]väljer[/b] att komma och skriva, så kan du inte kräva saker och ting från andra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, det tar inte längre tid att skriva korrekt än på annat sätt och det är inte ens jobbigare. Möjligen kan det kräva lite arbete i början, men det gäller väl det mesta?

Det tar längre tid att skriva korrekt om man ej har kunskaper till det, självklart ökar ens kunskaper med tiden, med sådant kan ta flera år speciellt om man bara är 12.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Massa text

Man vinner inget på det, men däremot sparar man en jävla massa tid.
Tid = Pengar

Hehe. Du har ju lyckats skriva ett lång och innehållsrikt inlägg. Om du istället hade skrivit "dy äer såere dyum och löljligg som kritserar om mna stvaar fel iblannd" Så hade det inte gett samma effekt. Det är mycket bättre att försök uttrycka sig klart och tydligt och rättstavat.

Vidare så pratar du om att jag inte anser att man är bättre individ om man stavar bättre. Det gör jag inte heller. Du måste skilja på vad en individ är och vad man uttrycker med sina handlingar. Du kan vara en jättebra individ som stavar som en kratta. Du behöver absolut inte vara en sämre person för det. Att man är omogen, slarvig osv betyder heller inte att man är en sämre individ än en som är mogen och noggrann. Skilj på saker.

Givetvis skapas det en negativ miljö om ingen skulle bry sig om stavningar eller begripliga texter. Precis som ditt inlägg visar så är det innehållet och sättet att uttrycka sig i skrift som gör att forumet får ett bra innehåll. Då skapas en trevlig atmosfär där alla kan ta del av de olika åsikterna. Börjar det frodas texter som knappt är läsbara med oskönjbar struktur, ja givetvis är det något tråkigt för oss alla.

Vidare, som jag sa innan jag är ingen språkpolis. Givetvis är det ytterst tråkigt att svenska språket är satt i förfall och detta förfall frodas i forumen runt omkring. Säkerligen till stor del pga MSN-generationens respektlösa användning av textbaserad uttrycksform. Du får gärna tycka det är barnsligt och omoget att tycka så. Jag förstår inte riktigt hur du får till det då det är främst barn och omogna personer som hanterar språket på det sättet.

Jag gillar absolut inte att kritisera andra i onödan. Vad skulle det finnas för nöje i det? Och ja fortfarande, jag nämnde även reglerna som du säkert läste. Där kan du även läsa dig till om det står någonstans i dessa regler att det är förbjudet att kritisera andras språkbruk . Något sådant finns inte. Därmed är det mycket riktigt fritt fram att på SweC kritisera personer som uttrycker sig på ett dumt sätt. Lika väl som det är tillåtet att uttrycka sig på ett dumt sätt. Ingen hindrar dig eller mig från detta. Att tillföra något är inget krav. Om du inte tycker en tråd om gröna apelsiners historia tillför forumet något, ja då är det din egen åsikt, men du kan inte kräva att alla svar skall tillföra dig något.

Som jag sa innan, det tar ca 20-30sek maximalt att kontrollera sin text efter slarvfel och liknande. Har man inte den tiden så har man inte heller tid att skriva inlägget. Det är inget extremt med det hela och så lite fritid har ingen. Att posta ett inlägg fullt med stavfel och felaktigheter tyder mycket riktigt på att man antingen är omogen, slarvig eller så att man fullkomligt skiter i alla som ska läsa inlägget. Är man så pass respektlös ja då är det inte så konstigt att någon kan påpeka detta. Om du inte ens har tid att uttrycka dig i klartext och förståligt när du har en frågeställning så ska du ju inte förvånas om svaren blir efter ditt agerande. Spottar du någon i ansiktet och frågar denne efter vad klockan är så kanske du inte får reda på det. Är du artig och artikulerar dig på ett korrekt och prydligt sätt så får du i de flesta fall ett artigt och korrekt svar tillbaka.

Sen din liknelse återigen:

Tunnelbana INTE samma sak som ett forum där man explikt är för att uttrycka sig i skrift.

Telefonsamtal INTE samma sak som ett forum där man är medlem och där meningen är att man skall lufta sina åsikter och värderingar.

Liknelserna är så verklighetsfrämmande och ologiska att jag inte kan förstå hur du ens kan jämföra dem. Privata telefonsamtal och tunnelbanor på allmänna och privata områden? Ehh...

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin

Det tar längre tid att skriva korrekt om man ej har kunskaper till det, självklart ökar ens kunskaper med tiden, med sådant kan ta flera år speciellt om man bara är 12.

Har man ej kunskap nog att skriva korrekt bör man ju så snabbt som möjligt införskaffa den. Då är det ju bra träning att alltid skriva korrekt. Det är ditt tänk som gör att folk idag knappt kan stava. 15-åringar som skriver sämre än min 8-åriga lillasyster gör, DET är illa och bör stoppas.

Tycker helt klart något stavningsprov bör införas för att skapa inlägg

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Nej det gör det inte, inte för mig och då är jag fortfarande inte ens svensk, felstavelser rättar man till automatiskt i hjärnan, om någon skriver "hhej" istället för "hej" kommer det inte ta dubbelt så långt tid att läsa "hhej", punkt slut.

Edit: Ingen tvingar dig att komma och lägga ner din tid på andra heller, om du hellre föredrar att göra något annat får du gärna göra det, det är ett fritt land Men om du nu [b]väljer[/b] att komma och skriva, så kan du inte kräva saker och ting från andra.

Det tar längre tid att skriva korrekt om man ej har kunskaper till det, självklart ökar ens kunskaper med tiden, med sådant kan ta flera år speciellt om man bara är 12.

Det där är bara den milda sorten av våldtäkt av det svenska språket som sker här. Många inlägg kräver att man läser igenom dem både två och fem gånger för att man ska förstå vad personen menar. Sen är det fruktansvärt arrogant att värdera sin egna tid mer än någon annans. Enstaka stavfel och missar när man skriver är acceptabelt, det är ju trots allt mänskligt att fela. Det som primärt diskuteras här är inlägg som helt saknar vettig meningsuppbyggnad och grammatik. Då tar det tid att läsa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

En annan sak, säg att en tråd i genomsnitt läses av 10 personer (väldigt lågt). Om det enda som krävs är att personen som skapat tråden läser igenom texten en gång extra är det ju bättre än att 10 personer får läsa texten 2 ggr extra för att förstå den.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

För en gångs skull håller jag med dig Derox Det är inte allt för ofta det händer

Jag medger att jag har otroligt svårt för folk som inte kan stava ordentligt. Givetvis kan ett stavfel slinka in eller en kommatering hamnar fel men det brukar synas rätt tydligt när man ska särskilja en dyslektiker och någon som bara stavar dåligt eller har dålig grammatik. Det är otroligt svårt att ta någon seriöst som inte skiljer på än och en, värk och verk, de, dem och dom - eller skilja på stavningarna av stjärna, skita, skjuta, schablon - alltså själva sh- ljudet. Har man svårt att stava rätt kan man gott skriva inläggen antingen med Firefox stavningskontroll eller i OpenOffice eller Microsoft Word.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
En annan sak, säg att en tråd i genomsnitt läses av 10 personer (väldigt lågt). Om det enda som krävs är att personen som skapat tråden läser igenom texten en gång extra är det ju bättre än att 10 personer får läsa texten 2 ggr extra för att förstå den.

Bra sagt! Jag hoppas att någon tar till sig av 'kritiken' också.

Stavningskontroll är väldigt bra att ha, som Damodred sa. Det finns här i Google Chrome som jag kör med, och det här hjälpt mig många gånger.
*Uppdatering*
Derox: Stavningsprov innan man skriver inlägg är inte alls en bra idé, visst kan det fungera i liten skala. Men tänk nu på att SweClockers.com har över hundratusen medlemmar. Jag vågar nog slå vad om att minst 5% av dem har dyslexi. Vad ska man göra då? Får de inte tillträde till SweClockers.com, eller ska de få något undantagstillstånd? Väldigt orättvist...
Det fungerar helt enkelt inte i praktiken, eller i teorin.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Stavningsprov innan man skriver inlägg är inte alls en bra idé, visst kan det fungera i liten skala. Men tänk nu på att SweClockers.com har över hundratusen medlemmar. Jag vågar nog slå vad om att minst 5% av dem har dyslexi. Vad ska man göra då? Får de inte tillträde till SweClockers.com, eller ska de få något undantagstillstånd? Väldigt orättvist...
Det fungerar helt enkelt inte i praktiken, eller i teorin.

Jag tänker inte ta ställning till huruvida det vore en god idé eller inte, men jag vet inte vad som skulle vara ett så stort problem. Om man vill förbättre språkkvaliteten och är villig att gå så långt som att införa språktest är förmodligen ett eventuellt medlemsbortfall på 5% inte någon större uppoffring. Det vore väl inte ens så hemskt om de inte fick komma in; sweclockers har enväldig makt att välja vem som får bli medlem och bestämma hur medlemmar skall uppföra sig för att undvika att bli utkastade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Nej det gör det inte, inte för mig och då är jag fortfarande inte ens svensk, felstavelser rättar man till automatiskt i hjärnan, om någon skriver "hhej" istället för "hej" kommer det inte ta dubbelt så långt tid att läsa "hhej", punkt slut.

Nej, här har du helt felt. När man läser en text så läser man inte var ord för sig, utan man fokuserar 2-3 gånger på varje rad och hjärnan registrerar flera ord åt gången. Detta klarar den av för att man har lärt sig hur orden "ser ut". När det är obekanta eller felstavade ord så måste man sakta ner och koncentrera sig på det enskilda ordet, och därför sjunker läshastigheten. Samma sak gäller när man läser en text utan skiljetecken, stor bokstav o.s.v., vilket förekommer rätt ofta här på Sweclockers.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Edit: Ingen tvingar dig att komma och lägga ner din tid på andra heller, om du hellre föredrar att göra något annat får du gärna göra det, det är ett fritt land Men om du nu [b]väljer[/b] att komma och skriva, så kan du inte kräva saker och ting från andra.

Klart som fan att man kan kräva saker av dem som skapar trådar där de frågar saker. Det här är ett öppet forum, de vill att någon lägger ner tid och hjälper dem med något och då hör det bara till god ton att de anstränger sig litet när de ställer frågan. Man går ju inte bara fram till någon på gatan och mumlar "Öhh, va ä klockan?", eller hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Det tar längre tid att skriva korrekt om man ej har kunskaper till det, självklart ökar ens kunskaper med tiden, med sådant kan ta flera år speciellt om man bara är 12.

Så enligt dig så ska man inte anstränga sig att skriva korrekt om man ej reda kan detta, för att det tar tid? I mina ögon är det bara ett skäl att anstränga sig mer, så att man lär sig någonting.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag tänker inte ta ställning till huruvida det vore en god idé eller inte, men jag vet inte vad som skulle vara ett så stort problem. Om man vill förbättre språkkvaliteten och är villig att gå så långt som att införa språktest är förmodligen ett eventuellt medlemsbortfall på 5% inte någon större uppoffring. Det vore väl inte ens så hemskt om de inte fick komma in; sweclockers har enväldig makt att välja vem som får bli medlem och bestämma hur medlemmar skall uppföra sig för att undvika att bli utkastade?

Det helt underbara spelet The Kingdom of Loathing (www.kingdomofloathing.com) har ett prov på läsförståelse och grammatik innan man får tillgång till chatten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

vAddå dåå?! BaRa fÖr att viSsa inte skrIver så välformulerat betyder det inte aTt flk ska bli så sura Jag har ju fortFarande inte fott reda påå hur vaRm min Super Processor får Bli! Sedan BliR alla mina trådaR där jag skriver att jAg har piraTkopierade OS låsta, sämst! :'( För att inte namNa hur jobbigt det är att inte veta skIllnaden på 32/64 bitars OS ect.

Kanske för att jag är lite sur och vresig som jag skriver detta men jag håller med till 100% om att kvalitén har blivit sämre på sweclockers. Jag har ändå inte varit här så länge. Jag tycker att moderatorerna ska bli lite aggressivare med varningar.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej det gör det inte, inte för mig och då är jag fortfarande inte ens svensk, felstavelser rättar man till automatiskt i hjärnan, om någon skriver "hhej" istället för "hej" kommer det inte ta dubbelt så långt tid att läsa "hhej", punkt slut.

Nej för kan man läsa ordentligt så scannar man flera ord i taget och känner igen orden på deras utseende. Man läser inte varje ord för sig. Om ett ord är felstavat måste man ofta fokusera på det individuella ordet och måste till och med läsa individuella bokstäver i ordet, dvs det tar mycket längre tid.

Kan inte påstå att kvalitén på forumet har blivit sämre med tiden. Har varit ungefär likadant sen jag kom hit tycker jag. Kanske var det bättre innan 2002?

Har en ny signatur förresten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
vAddå dåå?! BaRa fÖr att viSsa inte skrIver så välformulerat betyder det inte aTt flk ska bli så sura Jag har ju fortFarande inte fott reda påå hur vaRm min Super Processor får Bli! Sedan BliR alla mina trådaR där jag skriver att jAg har piraTkopierade OS låsta, sämst! :'( För att inte namNa hur jobbigt det är att inte veta skIllnaden på 32/64 bitars OS ect.

Hahaha!

Permalänk

Måste nog säga att kvalitén blivit något sämre med tiden. Har varit med sen 2001 och på den tiden var det mer entusiaster och pålästa som hängde här. I början av 2000-talet var hela detta segment inte lika utbrett, som det är nu. Med segment menas överklockning, spel, CS, WoW, ja datorindustrin överlag. Numera sitter varannan 10+ år gammal kille/tjej och spelar WoW, CS, mekar med hårdvara osv. Detta har lett till fler icke mogna inlägg i forumet.

Min senaste upplevelse av oseriöst folk, var när jag logga på Sweclockers L4D group server. Genast började diverse skällsord hagla och nivån var allt annat än mogen. Slutsats: det var förmodligen hormonstinna fjortonåringar, med bakvänd keps, som med största sannolikhet tappat respekt för sina lärare och sina föräldrar.

Permalänk
Medlem

Det är inte kvallen som blivit sämre utan helt enkelt användarskaran som blivit mentalt äldre och förståndigare.

Ja, jag vet att jag har helt fel.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Det är inte kvallen som blivit sämre utan helt enkelt användarskaran som blivit mentalt äldre och förståndigare.

Ja, jag vet att jag har helt fel.

Du har en poäng där. Detta och att många yngre har reggat sig här har bidragit till denna "attityd".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
vAddå dåå?! BaRa fÖr att viSsa inte skrIver så välformulerat betyder det inte aTt flk ska bli så sura Jag har ju fortFarande inte fott reda påå hur vaRm min Super Processor får Bli! Sedan BliR alla mina trådaR där jag skriver att jAg har piraTkopierade OS låsta, sämst! :'( För att inte namNa hur jobbigt det är att inte veta skIllnaden på 32/64 bitars OS ect.

Kanske för att jag är lite sur och vresig som jag skriver detta men jag håller med till 100% om att kvalitén har blivit sämre på sweclockers. Jag har ändå inte varit här så länge. Jag tycker att moderatorerna ska bli lite aggressivare med varningar.

Jag kan ärligt påstå att jag förstod allt av det du skrev utan att behöva läsa om, sluta gnäll folks!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89
Du har en poäng där. Detta och att många yngre har reggat sig här har bidragit till denna "attityd".

Yngre än reggade 2002? ^^

Har verkligen yngre en kaxigare och jobbigare attityd?
När jag kollar runt bland AFK-kretsen så är det blandat, vissa gamla grizzlys till hackers delar tiden mellan 1337- och |4m3-språk ganska jämt medan andra håller sig till sitt Lunajsjtom och författar på högskolenivå och vise värsta.
Ser jämt fördelat ut.

Jag tror mer på allmän induviduell attityd.
Speciellt då med tanke på att nämnda exempel kan uppföra sig här och nedföra sig där och tvärtom. Varför?

Enda sättet att lösa en attitydkultur på ett forum, vilket som helst, är att arbeta på det, själv och stort.
Praktiskt innebär det ett jobb för moderatorer och admins att handfast snickra och banna. En attityd hos ledningen smittar av sig (som man ser på de flesta företag och organisationer t.ex.) och fungerar som vägledning.

Jag anser inte att man bör bli striktare på Swec gällande rättstavning eller vissa regler. Men en åtsnörning lite då och då är bara nyttigt. Exempelvis ska §2 exemplifieras och respekteras, inte bara genom låsning utan även genom direkta hänvisningar (vilket ofta sker).
§7 är jag tvekande om, finns exempel där varning är på plats och andra där varning inte är befogad. Allmän åtsnörning är både till fördel och nackdel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jag kan ärligt påstå att jag förstod allt av det du skrev utan att behöva läsa om, sluta gnäll folks!

Å andra sidan, vilket redan nämnts, så ger slarvigt skriven text öppningar för misstolkningar. Nu var inte det där något exempel på någon text att misstolka lätt, men du hajar vad jag fenar.
Två rättningar i en tråd är fler än ingen osv osv.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Om någon på fullaste allvar hade skrivit som jag skrev ovan hade i alla fall jag inte hjälp personen. När någon frågar efter hjälp vill de att andra ska lägga ner sin tid på att hjälpa dem. Då måste de kunna skriva på ett sätt så att de verkar mogna och förståndiga annars lägger i alla fall jag inte ner min tid på att hjälpa dem. Att det allt klagas på de yngre kan jag förstå i viss utsträckning men det gäller inte alltid, själv har jag inte varit registrerad så länge och är bara 18år.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Det kommer en ny sån här tråd varje år, av samma anledning varje gång - att det var bättre förr.

Språket var bättre förr, våldsbrotten var färre förr, "på min tid var det fegt att slåss med kniv", "vi hade alltid dörren olåst när jag var liten", "kaffet kostade bara fem öre", etc.

Vi ses nästa år.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Hehe, apropå sista inlägget... det var mer våld för ( för 30-40-50 år sedan ) men romantisera går ju alltid bra ( det har visats att det var mycket fler mord på den tiden.

ONTOPIC:

Det är ju lättare att skriva vad som helst på ett forum såklart, när man är anonym, alla vet att det är svårare att tala ansikte mot ansikte, men det är också en fördel då folk säger vad de tycker på ett internetforum.

Sedan sitter det många yngra (O)förmågor HEHE jag är 23 själv så det var inte så länge sedan. Ha överseende med dessa och försök att vara lite trevlig bara.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Vad har felstavningar med attityd att göra? Troligtvis ingenting?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Hehe, apropå sista inlägget... det var mer våld för ( för 30-40-50 år sedan ) men romantisera går ju alltid bra ( det har visats att det var mycket fler mord på den tiden.

Ja, jag var ju sarkastisk.

Poängen är att alla, i alla tider, alltid har tyckt att det var bättre förr. Ordet sexualbrott lades till i SAOL 1938 om jag minns rätt, men det betyder ju inte att det inte fanns sexualbrott 1935...

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Skriv som ni vill, men ta också konsekvenserna för det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Det är kvalitén på Sweclockers användare som sjunkit. Förr var det roligt att läsa här, det fanns en liten form av sarkasm och lätt anarki och bra mycket högre kvalité i inläggen. Dom användarna är long gone. Just nu är det pajkast och fanboyism i var o varannan tråd som "Hjälp mig brenna film", "Jag beställde dator igår den har inte kommit, jag dör"

Ilja vet vad jag pratar om..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Skriv som ni vill, men ta också konsekvenserna för det.

Vem konsekverade?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Vad har felstavningar med attityd att göra? Troligtvis ingenting?

Felstavningar har med attityd att göra när personer attitydar sig över felstavningar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag tycker det är hög nivå på det här forumet jämfört med många andra.