Vad ska göras för att folk ska sluta ladda ner??

Permalänk

Vad ska göras för att folk ska sluta ladda ner??

Hej Alla glada sweclockers!

Jag undrar vad ni på sweclockers har för idéer för att folk ska minska sin nerladdnig av film/musik/spel och programvara????

Jag tycker själv att spotify var ett väldigt bra alternativ. Nu har iaf jag slutat helt att ladda ner musik.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

Ett "Spotify" för film och tv-serier. Gärna där användare får lägga upp innehåll själv. Det skulle jag kunna betala 250 spänn i månaden för om möjlighet att tanka hem finns så man kan titta på material offline.

Tilläggas bör, jag brände inte 250 spänn i månaden innan hemtankning av film blev möjligt som det är nu.

Permalänk
Medlem

Föra att konkurrera med gratis måste man vara bättre än gratis. Alltså måste man tillhandahålla tjänster som är enklare att använda, har större utbud smidigare gränssnitt och så vidare, till en låg kostnad eller finansierat av inte allt för störande reklam.

Spotify är ett utmärkt exempel för de som vill köra sin musik via datorn. Synd bara att jag inte kan ta med den i min Ipod

Problemet är att de som vill tjäna pengar på att film musik program vara försöker stoppa nerladdningen i stället för att öka den och tjäna pengar på det hela.

Om man bara ger det lite tid kommer nog branscherna att omstruktureras för att passa en mer öppen struktur där inkomsterna inte kommer direkt från försäljning av själva mediet utan från reklam, live uppträdanden eller motsvarande och försäljning av merchandise. Med andra ord skivindustrin som den ser ut i dag är dödsdömd, de har bara inte förstått det än

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Sänk priset så att det inte lönar sig att pirata. Det kommer alltid finnas snåla jävlar som tycker att alla andra utom dem själva skall arbeta gratis, men många vill göra rätt för sig och betala.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Ett "Spotify" för film och tv-serier. Gärna där användare får lägga upp innehåll själv. Det skulle jag kunna betala 250 spänn i månaden för om möjlighet att tanka hem finns så man kan titta på material offline.

Tilläggas bör, jag brände inte 250 spänn i månaden innan hemtankning av film blev möjligt som det är nu.

http://wixi.com funkar bra för sånt, du kan ladda upp vad du vill helt själv och är gratis.

Permalänk
Medlem

Att musikbranchen drar tillbaks låtar på spotify visar bara tecken på girighet

När man 10 år efter napster kommit på ett bra verktyg saboterar man det!

Och när man gnäller på folk som laddar ner musik

Varför envisas musikbranchen att sända samma jävla greatets hits om och om igen varje jävla år?

Vad jag skulle vilja se mer av

Ett BIO on DEMAND som TV1000 kör med

Fast större utbud!

Permalänk
Inaktiv

Jag ser inte problemet, om ni är missnöjda med tjänsterna som finns så skapa en egen o tjäna massa pengar.

Permalänk
Medlem

många har nog försökt men inte lyckats kroka de stora fiskarna (filmbolagen)

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Jag ser inte problemet, om ni är missnöjda med tjänsterna som finns så skapa en egen o tjäna massa pengar.

Satt faktiskt just i sånna tankar men ska bara lära mig att programmera först

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Jag ser inte problemet, om ni är missnöjda med tjänsterna som finns så skapa en egen o tjäna massa pengar.

Och vi har pengar, tid och kunskap till det?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

1. Sänk priserna, att folk hellre äger orginalen än kopior är ingen hemlighet.
2. Lagliga tjänster, bekämpa/haka på bekvämligheten hos nerladdning.
3. Sluta leva i 80-talets drömlandskap, det dog ut när någon byggde det första 56k-modemet och internet blev verklighet i hemmen.

The end. Skulle lösa alla större problem, men för att det skall ske måste brancherna nu erkänna att de vart puckon fram tills dess att de ändrat på sig, och med så mycket prestige de har bakat in i det hela så lär det aldrig hända.

Edit**
Inför ett nationellt pirat-tillägg. Om man vill fildela skyddat material så får man hosta upp 4-500kr/mån till något konto och sen tjänar det som ett fripass, man är då fredad. Då kan APB och de som känner för det jaga pirater bäst de vill och skulle någon knacka på dörren visar man upp kvittot och säger "tji fick ni, jag har betalat för det".

Det skall dock inte vara knutet till bredbandet utan fristående, så att de som inte håller på med det kan avstå.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

249,99 kronor för ett "serie-spotify" hade enligt mig varit alldeles super. Om jag skulle vilja lägga mellan 250-400 kronor? Då skulle jag vilja kunna göra serierna tillgängliga offline och kunna bränna ut till dvd med, eller egentligen mer morötter.. kommer dock inte på mer men över 250 känns lite saftigt. Eller en "film-serie-musik-dokumentär-tv-musikvideo-spotify" som verkligen fungerar super hade också varit kanon. Dock vet jag inte vad jag hade velat lägga på det. Lätt värt 600 kronor om all media finns samlad, lagligt, på ett ställe, men det tar väldigt i ekonomin som det ser ut nu, men om det gällt per hushåll så hade det ju varit biff!

Tilläggas bör att jag vill betala för mig, dock så känner jag inte att jag får något från att betala. Dock så finns mycket pengar att tjäna på mig på framförallt serier. T-shirts och tröjor med simpsons- och "family guy"-citat eller liknande, kanske en keps eller nått annat roligt. Bara att lägga upp på ett smidigt sätt och jag lägger gärna pengar på saker jag tycker om.
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

I och med att IPTV börjar att sprida sig så skulle det vara perfekt att bara skapa en interaktiv butik, med ett enormt utbud. Problemet är att utbudet inte finns, och troligtvis aldrig kommer att finnas. Jag har sett hundratals filmer du aldrig hittar i en svensk affär, eller på någon internetbaserad heller för den delen.

Du har en massa Asiatiska guldkorn som aldrig ens visas på bio, för att inte prata om Anime som först kommer textad 40 år efter dess originalrelease, 500 avsnitt senare.

Att följa serier på TV är ett förlegat koncept. Mina jobbtider är 8-5, 5-23.30, 11.15-21 för att ta vissa skift jag arbetar, så när jag kunna synka upp med hur teven vill visa programmet, då det egentligen är jag som styr. Ett sätt att prenumerera på valda serier direkt i teven, och då betala en liten summa för varje serie, för vem vill betala för en hel kanal, när man bara vill se några enstaka program från den?

Sätter sig ner i soffan, går in i filmdatabasen, väljer den film man vill se, tryck på köp, och sedan är det klart. Nu finns det redan liknande alternativ på våran marknad, men utbudet och kvaliten räcker ännu inte hela vägen.

Så, låt oss anta att man prenumererar på serien Life, så ska man helt enkelt ha tillgång till alla avsnitt som hittills har visats, samtidigt som listan uppdateras hela tiden. Låt en ha ett löpande abonnemang på de serier man vill se, som man sedan kan avsluta då man har lust. Enkelheten kommer få fler att vilja köpa det direkt i teven, samtidigt som man kan locka in nya kunder.

För jag menar, hur ska man annars göra när man märker att man vill börja se på How I met your mother, men aldrig sett ett enda avsnitt, om man bortser från att vänta tills DVD-boxarna kommer?

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Medlem

Möjlighet att betala STIM via bredbandet hade väl hjälpt. Sen borde det bli billigare. som 2 filmer för 99kr köper man ju lätt!

Permalänk
Medlem

Ville bara tillägga att när en film/TV-serie lanseras så borde den göra det samtidigt i hela världen, inte 1 år senare i vissa delar.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Sänka priset på DVD filmer och musik kanske?
Att en CD kostar lika mycket (och ibland mer!) än DVD är helt vrickat.
Händer ju så klart att jag köper musik och film, köper mycket begagnade vinyler från bla. Tradera och ibland CD's från cdon.com osv. Slängde ut 400:- på bara musik förra månaden, mycket för mig i alla fall.
Men om någon har lust att förklara för mig hur en CD är i stort sett lika dyr som en DVD är jag idel öra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tjo spotify är en riktigt bra tjänst, har hittat mycket skön musik där och de mesta av det jag lyssnar på finns där. Reklamen de bryr jag mig inte så mycket om eftersom jag är så hemsk och stänger av ljudet då!

Men sen alltså, billigare spel och filmer, bort med CD och då skulle jag nog ge upp fildelningen. Men kommer nog alltid att vara "Try before Buy" för min del på spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Men om någon har lust att förklara för mig hur en CD är i stort sett lika dyr som en DVD är jag idel öra.

Det är inte alls konstigt. Kostnaden för själva skivan är försumbar för både cd och dvd, det är innehållet som kostar.

Permalänk
Hedersmedlem

Streamingmusiktjänsten ska ha månadsavgift som spotify, användas hur mycket man vill.
Skippa distributionsregioner för musik. Så löjligt att man inte får spela viss musik i spotify beroende på var man bor. Internet är globalt och det är dags att tillgången på musik är det med.

Ryck upp alla artister som stoppat huvudet i sanden gällande nättjänster.

TV-serier. Jag ser sällan på TV och vill inte ha reklam så här betalar jag gärna så jag slipper det, per avsnitt/serie-basis (inte hel TV-kanal). Inget tjaffs om olika priser för kvalité etc, det ska vara minst 720p. Här kan jag tänka mig lite olika prismodeller, t.ex. spela avsnittet inom 24 timmar så mycket man vill, eller spela upp det [programtid] * x, då jag gillar att titta om bra avsnitt etc. Att själv behöva spela in är så jobbigt (har många VHS-band med star trek voyager...). Viktigt här är också när det kommer ut. Det är inte roligt att sitta i lilla Sverige och vänta på att någon TV-kanal ska köpa in säsongen som sändes för minst 1 år sen i USA. TV-serier har mycket mer nutidssnack om sig än musik, så man vill vara med när alla snackar om senaste avsnittet, inte läsa det året efter. Textning av avsnittet behövs inte (jag har bara sett på engelskspråkiga serier).

Alla tjänster där man kan hyra material (tidsrymd eller begränsat antal spelningar) ska också finnas i fullständig DRM-fri version att köpa (motsvarande säsongsboxar av TV-serier). Möjligen fingerprintad så det märks om jag sprider den (så de har någon motivation för att skapa det här) men viktiga är att jag själv kan spela upp det var, hur och när jag vill.

Sen ska programvaran för att använda det här också finnas tillgänglig på många operativsystem. Windows, OS X, Linux m.fl.

Effekten av det här med TV-serierna är att man kapar bort en bit i distributionsledet. TV-kanalerna kommer få det sämre om jag inte betalar till dem längre. Men samtidigt så kanske man får rimliga priser på saker och ting.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Streamingmusiktjänsten ska ha månadsavgift som spotify, användas hur mycket man vill.
Skippa distributionsregioner för musik. Så löjligt att man inte får spela viss musik i spotify beroende på var man bor. Internet är globalt och det är dags att tillgången på musik är det med.

Ryck upp alla artister som stoppat huvudet i sanden gällande nättjänster.

TV-serier. Jag ser sällan på TV och vill inte ha reklam så här betalar jag gärna så jag slipper det, per avsnitt/serie-basis (inte hel TV-kanal). Inget tjaffs om olika priser för kvalité etc, det ska vara minst 720p. Här kan jag tänka mig lite olika prismodeller, t.ex. spela avsnittet inom 24 timmar så mycket man vill, eller spela upp det [programtid] * x, då jag gillar att titta om bra avsnitt etc. Att själv behöva spela in är så jobbigt (har många VHS-band med star trek voyager...). Viktigt här är också när det kommer ut. Det är inte roligt att sitta i lilla Sverige och vänta på att någon TV-kanal ska köpa in säsongen som sändes för minst 1 år sen i USA. TV-serier har mycket mer nutidssnack om sig än musik, så man vill vara med när alla snackar om senaste avsnittet, inte läsa det året efter. Textning av avsnittet behövs inte (jag har bara sett på engelskspråkiga serier).

Alla tjänster där man kan hyra material (tidsrymd eller begränsat antal spelningar) ska också finnas i fullständig DRM-fri version att köpa (motsvarande säsongsboxar av TV-serier). Möjligen fingerprintad så det märks om jag sprider den (så de har någon motivation för att skapa det här) men viktiga är att jag själv kan spela upp det var, hur och när jag vill.

Sen ska programvaran för att använda det här också finnas tillgänglig på många operativsystem. Windows, OS X, Linux m.fl.

Effekten av det här med TV-serierna är att man kapar bort en bit i distributionsledet. TV-kanalerna kommer få det sämre om jag inte betalar till dem längre. Men samtidigt så kanske man får rimliga priser på saker och ting.

Väl talat Aqualize!:)

Vad gäller textningen, kanske man vill ha friheten att välja språk ?
Svenska eller engelsk textning för de nu som kanske inte hör så bra eller bara inte kan komma undan det stökiga hemma med småungar etc.

Behövs ju bra tjänster för film, tv, serier och musik, flac/mp3 @ 320, filmer i minst dvdkvalitet, gärna 720p och väldigt stor valfrihet och allt samlat på ett ställe.

Spotify är en riktigt grymt bra start på det hela!. Film och tv har vi http://wixi.com där man själv kan ladda upp och lägga till vad man nu vill tänka sig dela med, bilder, film/tv och musik (?) och är helt gratis!

Permalänk

Men på Wixi, kan man laddda upp vad man vill utan att folka kan se vad man laddar upp??

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
http://wixi.com funkar bra för sånt, du kan ladda upp vad du vill helt själv och är gratis.

Men...vadå? Finns det filmer och så vidare där? Jag orkar inte registrera mej på ännu en sajt särskillt inte när jag tycker det låter för bra för att vara sant.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Men...vadå? Finns det filmer och så vidare där? Jag orkar inte registrera mej på ännu en sajt särskillt inte när jag tycker det låter för bra för att vara sant.

Japp.. Ladda upp vad du vill och dina vänner kan själv lägga till det på sin sida utan att ladda upp eller ner det själv.

http://pici.se/388322/

http://pici.se/388322/?size=medium

Permalänk
Medlem

... Alla vill ha, men ingen vill betala. Inom hundra år är ni döda och begravda. Men korporationerna finns kvar... Gläds istället åt den tid ni har. Hur mycket revolution ni än strävar efter så vinner kapitalet, garanterat...

Visa signatur

Cooler Master budget case, i7 8700, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Japp.. Ladda upp vad du vill och dina vänner kan själv lägga till det på sin sida utan att ladda upp eller ner det själv.

http://pici.se/388322/

http://pici.se/388322/?size=medium

Men hur kan det vara lagligt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Men hur kan det vara lagligt?

Tja det vettefan

Men allt streamas från deras servrar, så inget de kan ladda ner till datorn eller så.

Permalänk
Medlem

Re: Vad ska göras för att folk ska sluta ladda ner??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_.Anderssons

Jag undrar vad ni på sweclockers har för idéer för att folk ska minska sin nerladdnig av film/musik/spel och programvara????

Jag tycker själv att spotify var ett väldigt bra alternativ.

Mr_.Anderssons
Tro på mej när jag säger:

För att få slut på gratisnedladdning och fildelning, laglig och/eller olaglig,
är det enda funkande sättet
---->>>>> att lägga ner Hela Internet

Dvs. säga, att så länge internet kommer att finnas,
vilket förmodligen blir för all överskådlig framtid
(kommer om inte alltför många år att gå helt trådlöst via satelliter, liknande DAB-radion),
så kommer gamla och nyuppfunna sätt att alltid garantera nedladdning/filsharing
för vem som det önskar och vågar.

Datorer är kraftfulla saker fulla av tusentals tänkbara/ännu otänkbara möjligheter
... inte bara för de specialpoliser som övervakar internettrafiken för att hitta brottlighet.
Datakraften + Internet är precis lika kraftfullt i händerna på oss vanliga
för diverse hackers
och för allt löst folk däremellan med alla sina olika önskningar.

/halojoy

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem

Att man kunde ladda hem musik och film i bra kvalitet, dvs 720P eller bättre, samt musik i flac, alternativt streama i motsvarande kvalitet.

Dom tjänster som finns idag för film håller en för låg teknisk kvalitet samt har inte 5.1 ljud, Spotify har jag sågat totalt för det dåliga ljudet så använder inte mitt konto alls, sen så är musikutbudet obefintligt på Spotify och reklam vill jag inte ha alls.
Nej vill ladda hem i flac, som jag gärna skulle betala en del för.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vad ska göras för att folk ska sluta ladda ner??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Mr_.Anderssons
Tro på mej när jag säger:

För att få slut på gratisnedladdning och fildelning, laglig och/eller olaglig,
är det enda funkande sättet
---->>>>> att lägga ner Hela Internet

Dvs. säga, att så länge internet kommer att finnas,
vilket förmodligen blir för all överskådlig framtid
(kommer om inte alltför många år att gå helt trådlöst via satelliter, liknande DAB-radion),
så kommer gamla och nyuppfunna sätt att alltid garantera nedladdning/filsharing
för vem som det önskar och vågar.

Datorer är kraftfulla saker fulla av tusentals tänkbara/ännu otänkbara möjligheter
... inte bara för de specialpoliser som övervakar internettrafiken för att hitta brottlighet.
Datakraften + Internet är precis lika kraftfullt i händerna på oss vanliga
för diverse hackers
och för allt löst folk däremellan med alla sina olika önskningar.

/halojoy

Det finns ett sätt annat sätt att stoppa fildelning

Man tar bort anledningen till att ladda ner illegalt, Man får erbjuda ett bättre alternativ, helt enkelt göra alternativet bättre än gratis.

Om du får välja mellan två likvärdig alternativ, varav den ena är laglig och den andra olaglig, skulle inte "alla" välja den lagliga?

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

TV6 har en utmärk lösning som skulle funkat klockrent!

http://www.tv6.se/play

Har sett ett avsnitt, stor i japan på fullskärm på 22" och det fungerade utan problem och inga hack!

Och nu ska de bla lägga ut serien WEEDS gratis

Samtidigt som dom går emot deras egna egon för upphovrättsmännen ska kunna få ersättning, kunna leva på sitt verk

Jaha

Men hur kan de ge ut weeds gratis då?

TV6 visar vägen hur man måste gå!

Fan vad skönt det hade varit om de la upp tex Simpsons!

Att själv kunna välja när man vill se!