Windows regerar i netbookdatorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Antagligen. Folk tjatar om att SSD hela tiden snor marknadsandelar från HDD, men i själva verket tycks det vara tvärt om. Netbooks är ju något där man verkligen vill ha SSD!

Det förefaller som vanans makt är stor. Vad gör folk med en netbook? Spelar? Antagligen inte. Surfar, chattar, skriver lite, mejlar, etc? Antagligen. På vad sätt är Windows bättre på det? Inte alls.

De mest gröna användarna är de som mest skulle tjäna på Linux, men kanske de som är mest rädda för det.

Jag vill ha en netbook-release av FreeBSD!

Skaffade en Asus EEE S101 för någon vecka sedan. Anledningen till att jag valde den var just att den faktiskt är ordentligt liten trots att det är en 10-tums modell och den har SSD. Används till lättare kontorsarbete, som ersättare för min sjukt stora hög med anteckningsblock och för att på tråkiga stunder lira lite enklare spel (homm3, Sid meier's pirates och liknande) eller glo på film/lyssna på musik.

Enda nackdelen var att den levereras med XP Home, letade som en galning efter varianten med linux, men den är tydligen lite sällsynt i detta land. Men det tog en 129-kronors investering i ett nytt usb-minne och en nerladdning av ubuntu så var det botat. Kan verkligen rekommendera det. Den är lite dyr, men även som förespråkare för prisvärdhet över prestanda så skulle jag säga att den är värd det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det vi diskuterar i denna tråd är varför Linux inte slår på massmarknaden.

Visst, men argumenten som du själv tog upp väver samman dessa frågor. "Att slå på marknaden" kräver ju i och för sig att någon driver en marknadsföring och gör produkten så lättillgänglig som möjligt. I frågan om Netbooks uppstod ett bisarrt scenario där det i många länder var rent ut sagt, och fortfarande är, svårt att få tag på lämpliga modeller med Linux. DELL's kampanjer i USA innan julruschen var minst sagt lustiga att följa. För en tid sedan - var det månne i Tyskland - hade t o m deras webb shop fått ett mixat innehåll där Linux såldes med Microsofts logotyp.

En annan sak som blev aningen sämre tajmad är att stödet för diverse Huawei modem inte hamrades ut i tid. Å andra sidan kan man ju fundera på varför Huawei tillverkar USB modem som är så dåligt designade att det krävs hack för att de inte ska överbelasta sig själva. Det kan ju vara en fördel att först tillverka en fullt fungerande produkt och sedan skriva rena drivrutiner istället för att försöka lösa fatala hårdvaruproblem i drivrutinerna. Hur som, om vilket modem som än pluggats in redan i början av 2008 hade fungerat felfritt i Linux hade det säkert gått än bättre...

... ja om de hade varit snäll nog att se till att de gick att köpa också hos de större återförsäljarna. Skulle kanske också varit bra om de såldes med samma hårdvara som Windows varianterna. Det var då inte Linux som kod som bestämde att "vi nöjer oss med 40GB mindre hårddiskutrymme, ja vi tar hellre den där halvdanna komponenten, visst låt bli att stoppa in de där 512MB extra minne" osv. Vem bestämde det? Tux?

Vem som behöver ursäkta sig vet jag inte. Problematiken är ju också att Linux i sig inte går att inringa som om det vore en organisation. Det blev ju faktiskt så att företagen, typ Asus och andra, troligen var alltför stolta eller hade alltför höga tankar om sig själva för att ta hjälp av den bredare användarbasen av Linux. Mig veterligen tillfrågades inte den här allmänheten om dess önskemål. Dessvärre var några av operativsystem av så pass dålig kvalitet att det inte tog lång tid innan gräsrötterna började försöka sätta ihop bättre alternativ. Vems är felet här? Om inte ens de inom Linux grupperna som gärna ville och hade kunskaperna tillfrågades för att få det rätt ifrån början, ja vem ska vi då mest peka finger åt? Att då i allmänna ordalag peka ut Linux som tekniskt fenomen som den felande parten är ganska svagt och dessutom missvisande.

Permalänk
Hedersmedlem

Beror dock HELT på utbudet.

hittade en dag en 15 tums vanlig laptop som kostade 3000. den levererades utan operativsystem
va inte bara jag som köpte en ska jag säga er. 100st fans på komplett på nåndagen och på torsdagen var alla slut.

Bara komfigurera de program som utför de sysslor man tänkt att använda så behöver man inte göra mycke mer. fungerar ju som en klocka med Ubuntu.

har fått en o annan fråga av mor som använder den. de har oftast med hemsidorn hon är inne på att göra INTE själva operativsystemet.

Föga förvånad över M$ självsäkerhet. Tror ganska strakt på att de ger extra pengar till datortillverkarna om dom väljer att enbart slja datorerna med windows.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Visst, men argumenten som du själv tog upp väver samman dessa frågor. "Att slå på marknaden" kräver ju i och för sig att någon driver en marknadsföring och gör produkten så lättillgänglig som möjligt. I frågan om Netbooks uppstod ett bisarrt scenario där det i många länder var rent ut sagt, och fortfarande är, svårt att få tag på lämpliga modeller med Linux. DELL's kampanjer i USA innan julruschen var minst sagt lustiga att följa. För en tid sedan - var det månne i Tyskland - hade t o m deras webb shop fått ett mixat innehåll där Linux såldes med Microsofts logotyp.

En annan sak som blev aningen sämre tajmad är att stödet för diverse Huawei modem inte hamrades ut i tid. Å andra sidan kan man ju fundera på varför Huawei tillverkar USB modem som är så dåligt designade att det krävs hack för att de inte ska överbelasta sig själva. Det kan ju vara en fördel att först tillverka en fullt fungerande produkt och sedan skriva rena drivrutiner istället för att försöka lösa fatala hårdvaruproblem i drivrutinerna. Hur som, om vilket modem som än pluggats in redan i början av 2008 hade fungerat felfritt i Linux hade det säkert gått än bättre...

... ja om de hade varit snäll nog att se till att de gick att köpa också hos de större återförsäljarna. Skulle kanske också varit bra om de såldes med samma hårdvara som Windows varianterna. Det var då inte Linux som kod som bestämde att "vi nöjer oss med 40GB mindre hårddiskutrymme, ja vi tar hellre den där halvdanna komponenten, visst låt bli att stoppa in de där 512MB extra minne" osv. Vem bestämde det? Tux?

Vem som behöver ursäkta sig vet jag inte. Problematiken är ju också att Linux i sig inte går att inringa som om det vore en organisation. Det blev ju faktiskt så att företagen, typ Asus och andra, troligen var alltför stolta eller hade alltför höga tankar om sig själva för att ta hjälp av den bredare användarbasen av Linux. Mig veterligen tillfrågades inte den här allmänheten om dess önskemål. Dessvärre var några av operativsystem av så pass dålig kvalitet att det inte tog lång tid innan gräsrötterna började försöka sätta ihop bättre alternativ. Vems är felet här? Om inte ens de inom Linux grupperna som gärna ville och hade kunskaperna tillfrågades för att få det rätt ifrån början, ja vem ska vi då mest peka finger åt? Att då i allmänna ordalag peka ut Linux som tekniskt fenomen som den felande parten är ganska svagt och dessutom missvisande.

Fast nu framför du fler ad hoc-teorier, precis som det jag kritiserade i mitt inlägg till MBY. Det jag försöker få fram är att Linux-rörelsen borde koncentrera sig på att ta fram bättre produkter istället för bortförklaringar. För att ta marknadsandelar krävs trots allt inte bara att Linux kan matcha Windows – operativsystemet måste också erbjuda en märkbar förbättring för att locka över användare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Visa vad i mitt inlägg som är "ad hoc-teorier" och jag ska ta det till mig. Ifrågasätter du att tillgänglighetsproblemet existerar, att hårdvaran skilt sig, att de flesta Linux operativsystemen på de modeller som släpptes var lite si så där, eller att Linux-rörelsen inte kommit ombord för att kunna göra en insats och möjligen arbetat för svagt för att tvinga sig ombord?

Om du inte konkret visar vad du menar med ditt påstående om "ad hoc-teorier" hamnar din motsatta åsikt i samma fack. Din tanke om att "koncentrera sig på att ta fram bättre produkter istället för bortförklaringar" är god, men seriöst Andreas D den kunniga delen av Linux-rörelsen bryr sig inte ens om att svamla som jag här nu gör. De bryr sig mest av allt om förbättringar av kod och försöker fylla behov där de själva upplever att de finns. Kolla upp det och du kommer att märka att få är engagerade i annat än diskussioner utvecklare emellan.

Av de som verkligen kan något ödslar få någon tid på ordväxlingar i onödan och vi övriga tror jag tystnar ju mer vi kan bidra, för då får vi vettigare saker att syssla med. Kanske ser mitt inlägg ovan ut som ett försvar, men mest av allt ville jag ringa in vissa problemområden. Det betyder inte att Linux-rörelsen inte kan förbättra sig utan tvärtom bli bättre påverka de delar av kedjan som behöver bromsar. Fedora har bl a gett sig på att få ordning på nämnda USB modem (precis som de haft ett större projekt med gå till botten med myllret av webb kameror), än om vissa inte följer angiven USB standard. Programmerarna gör nog vad de kan, men det skulle nog också behövas en enhetlig strategi och resurser för att bearbeta de länkar i ledet som inte fungerar, som att övertyga de mest gynnsamt inställda hårdvarutillverkarna att mer öppet samarbeta med rörelsen i stort. Kanske är Intels skrivbordssystem en språngbräda som kan användas?

Å andra sidan: vi får inte glömma att det har hänt oerhört mycket på kort tid. Skrivbords-Linux är också endast ett användningsområde, och vi talar inte ens om användning som sådan eftersom det redan är det föredragna av många, utan hur det ska finslipas för de [abstrakta] "massorna" utan att för den skull göra avkall på dess kvalitéer.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
...

Jag förklarar lite mer eftersom du verkar missförstått mitt sista inlägg. Det jag diskuterar är alltså "Varför misslyckas Linux på marknaden för vanliga skrivbords/persondatorer".

Det finns en populär teori som många Linux-anhängare ofta framför, nämligen att anledningen till att Linux inte är populärt på skivbordsdatorer är Microsofts fel, användarna fel eller varför inte hårdvarutillverkarnas fel. Det är aldrig operativsystemet som har brister, utan verkligheten omkring. Som jag uppfattar det är det just detta du och MBY (delvis) argumenterar för. Jag ber om ursäkt om jag har fel.

Jag vänder mig emot denna teori och påstår istället att om Linux hade varit en tillräckligt bra produkt hade skrivbordsanvändarna kommit. Vi ser detta med exempelvis Mac OS X och Firefox, som båda knaprar marknadsandelar just för att de anses vara bättre än Microsofts motsvarigheter och just för att användarna ser fördelar med att byta.

Det är också därför jag hävdar att de som förespråkar Linux på skrivbordet borde koncentrera sig på att ta fram en bra produkt och mindre på att skylla på yttre omständigheter.

Edit: ... eller så är jag bara trött i huvudet och missförstår er båda.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv

Ge mig en linux-dist som ger mig samma upplevelse man får i Windows.

Håll det på en seriös nivå nu...

Permalänk

Anledningen till att det inte kör linux på så många är helt enkelt att det inte är tillräckligt bra. Varför köra linux när man kan köra Windows? som alla känner igen och dessutom är ungefär likvärdigt. En stor anledning till att det inte är särsilkt bra är att det är Open Source och det finns inga riktiga mål, alla utvecklar det dom vill utveckla vilket skapar ett ihop-plock av massa kod, dålig continuet i systemet osv. Och det har aldrig någon riktig chans att slå ett operativ system med pengar i grunden om de inte själv skaffar pengar. Sen har dom alltid haft riktigt dålig visuell design i linux tycker jag(ubuntu kubuntu xubuntu) Det gör ju säkert sin del. Vem vill ha en ful netbook?

Och ta mej inte fel nu. Jag har kört olika linux distrubitioner i många många år. Och de har förstås bra sidor också, men jag tror det är få som vill nedgradera sej på en netbook för bara en tusenlapp. Linux passar helt enkelt inte in.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Bara jag som tyckte Ballmer påminner om en Ferengi på bilden? Första jag tänkte på var "Ferengi!"

ex: http://images3.wikia.nocookie.net/memoryalpha/en/images/thumb...

Medans Ferengis följer Rules of Acquisition så följer vår vänn Ballmer Rules of FUD.

Ontopic: Snubben fuddar så det stänker om det, men lite rätt har han iallafall. LeBlanc påstår att kunder lämnar tillbaks Linux-baserade netbooks 4ggr så ofta kan ha att göra med att siffrorna kommer från MSI...

Personligen tror jag mer på att det är Linux-baserade datorer som köps mest och att köparna ofta installerar ett "nypköpt" operativsystem från TPB eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Linux tar ju lite tid för en nybörjare att lära sig, bara sätt Agda 65+ vid 2 datorer. En med Linux och den andra med Winwods, vilken tror du hon kommer förstå först?

Är det Ubuntu så är det extremt mycket lättare att lära sig än windows för en nybörjare, det är inte ens en match.

Vi har sålt datorer med Ubuntu förinstallerat till totala nybörjare på jobbet, och har fått tillbaka roliga grejer, som "Oj det var mycket lättare att använda en dator än jag trodde, kom igång att surfa och skriva ut saker på en gång, vara bara att koppla in datorn och skrivaren".

Det är alltid roligt. Hade det varit windows hade hon antingen fått tankat Open office, eller gått och köpt office, sen hade hon fått installera drivare till skrivare osv innan nått hade funkat.

Och Ubuntu kommer förinstallerat med det mesta som de behöver, och lägga in nya grejer via lägg till/ta bort program är busenkelt även för en nybörjare.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Hade det varit windows hade hon antingen fått tankat Open office, eller gått och köpt office, sen hade hon fått installera drivare till skrivare osv innan nått hade funkat.

Nu skall man väl kanske inte överdriva hur enkelt det är heller; nu vet jag inte vad Agda har för skrivare, men om det är en sådan som inte fungerar direkt brukar det kunna vara rätt krångligt att få det som man vill (i alla fall senast jag hade sådana problem).

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att ubuntu är både enklare och snyggare, dessutom en bättre "upplevelse" än windows.
Att installera program är ju helt underbart, både genom pakethanteraren och CLI. Att slippa jobbiga installationsdialoger med oräkneligt många rutor och val.
Någon skrev tidigare i tråden att han ville se en dist som är enklare än windows och helt utan CLI-kommandon, till dig har jag en fråga, varför skulle det vara svårare att göra något med ett enkelt kommando (t.ex. apt-get install <programnamn>) än att klicka runt i menyer?

Jag har "lurat" på en hel del folk att köra ubuntu, oftast folk som har väldigt dålig IT-vana, och de lovordar Ubuntu's "enkelhet", de pratar hela dagarna om hur enkelt det är att hitta saker, lägga in nya program, hur snabbt det är, osv. Men då är det kanske viktigt att nämna att ingen av dem spelar spel på sina datorer.

Och att slippa(mycket oftare än i windows iaf) ladda ner och installera massa drivrutiner vid varje (om)installation är ju helt underbart!

Jag håller å andra sidan med Andreas D, ofta är det för mycket "programmeringstänk" och för lite tänk på logiskt och enkelt GUI som är lätt för gemene man att ta till sig och förstå. Men bara sedan jag har börjat använda Ubuntu (ca 8-10 månader sedan) så har det hänt väldigt mycket.

För att hålla sig till ämnet, det är väldigt synd att nu när netbook'sen slog igenom så stort, att tillverkarna väljer såna extremt begränsade varianter av Linux, vem skulle inte bli upprörd över en dator som man inte kan göra eller ändra nästan någonting i. Det är ju ett stort "bakslag" för Linux, som nu kommer att få förstärkning i ryktet om att Linux ska vara svårt och begränsat. Hade de valt bättre distributioner från början hade det nog sett anorlunda ut, men det är ju bara spekulationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brasse
För att hålla sig till ämnet, det är väldigt synd att nu när netbook'sen slog igenom så stort, att tillverkarna väljer såna extremt begränsade varianter av Linux, vem skulle inte bli upprörd över en dator som man inte kan göra eller ändra nästan någonting i. Det är ju ett stort "bakslag" för Linux, som nu kommer att få förstärkning i ryktet om att Linux ska vara svårt och begränsat. Hade de valt bättre distributioner från början hade det nog sett anorlunda ut, men det är ju bara spekulationer.

problemet med exempelvis ubuntu är att man kan ju kvadda systemet om man är lite väl oaktsam och jag kan tänka mig det är svårare i de begränsade systemen. Supportavdelningarna skulle nog inte få det så enkelt. *buntu Rules!

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Ubuntu är inte bara att tuta att köra. Istället för antivirusprogram ska du fixa fonterna, byta tema och trilskas för att få dubbla skärmar att funka och sånt.

Jaså? Du kan ju hitta på precis vad som helst för att visa på avsteg från "tuta och köra"-principen. Nej, man måste inte fixa fonterna eller byta tema, precis som man inte behöver göra det i Windows. Man måste inte fixa dubbla skärmar eller antivirusprogram. "Tuta och köra"-principen bör vara öronmärkt till grundfunktionerna med avseende på principen om minsta möjliga förvåning. När jag installerat Windows går det åt halvtimmar till att ändra just teman och andra saker som är inställt på bäbisläge (hundar, ballonger, etc).

Det är ju helt uppenbart att alla OS behöver postinstallationskonfigureras för att passa sina ändamål. Men det är ju ohederligt att peka på en specifik personlig sådan rutin för att "bevisa" att det inte går att "tuta och köra".

Vi talar rimligtvis om de allmänna fallen och då är "byta tema" ett rätt fånigt argument.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Fast det där stämmer inte. För Windows Xp, javisst, men det handlar om netbooks med förinstallerat XP nu
Vista, eller 7 för den delen, är lika lätt att installera som Ubuntu. Om inte lättare. Inte behöver man göra några krångliga konfigurationer etc,

Nu svarade jag på ett inlägg om installationen. Jag är högst medveten om att datorer brukar komma med OS förinstallerat. Men i Windows-fallet betyder det oftast bara att diverse installationsprogram ligger i autostart, så du får ändå sätta upp dessa manuellt.

Har du installerat Ubuntu? Jag tror inte det då något sådant som "krångliga konfigurationer" helt saknas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
varje gång jag installerat 7 eller Vista så här det fungerat på direkten. Brukar bara ändra startsidan, modifiera MSN med A-patch och sedan är jag klar! Efter ett tag kommer codecs till, men det är nog allt.

Haha, falla på eget grepp, så att säga. Se vidare ovan för resonemangen kring "tuta och köra" och generalisering. Hur många installerar "A-patchen" till MSN? Ja, för att vara specifik, hur många av denna helt påhittade fördomen om "Agda -65" installerar A-patchen?

Det enda jag gjort är att besvara vridna påståenden som uttalar sig om förment allmängiltighet som "Agda -65" och vad får man tillbaka? Jo, specialfall. Mycket märkligt sätt att diskutera utanför kontext. Gripa påhittade halmstrån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Nu vet jag inte om jag tolkar in för mycket i dina inlägg MBY, men ditt resonemang är ganska symptomatiskt för hela Linux-rörelsen, nämligen att det inte är något fel på Linux, utan på dagens datoranvändare. Dessa argument följs ofta av en salig blandning konspirationsteorier och andra bortförklaringar till varför Linux används så lite.

Tänk om det kan vara så att de flesta faktiskt föredrar Windows för att det är bättre, och inte bara av gammal vana? Jag tror att Linux-rörelsen skulle tjäna mycket på att göra sig av med "our way or the highway"-mentaliteten och lyssna på användarna.

In med HCI-experter och se till att fönsterhanterarna ger en bättre upplevelse. Det är på tok för mycket programmerartänk bakom Linux och för lite användarorienterad design.

Du tolkar verkligen alltför mycket. Jag är inte i någon "Linux-rörelse" och jag har aldrig sagt att det inte är något fel på Linux. Linux är rätt analt ibland och det är inte någon dans på rosor att använda. Men vem som helst som faktiskt är en "power user" av Windows vet hur jäkla analt det är med. Det är svårt att jämföra då varje människa lägger egna vikter vid hur svårt/lätt just sak X är att åstadkomma. Ingen kan beskylla mig för att påstå att Linux är lättare än Windows rent generellt. Jag försöker i stället problematisera. Argumenten för att Windows skulle vara lättare bygger dock uppenbart på bekvämlighet och bias - man har helt enkelt använt Windows mer. Och så kommer då den där gamla påhittade och föga relevanta "Agda -65" som 1) aldrig använt en dator och 2) finner Windows lättare. Ett rent påhitt som inte kan få stå oemotsagt. Det är nämligen en felaktig generalisering och för att visa orimligheten i denna felaktiga generalisering kan man med rätta påpeka att Windows-lätthet är bias. En person som aldrig sett en dator tidigare kan mycket väl uppfatta förinstallerat Ubuntu som enklare än förinstallerat Windows. Med "tuta och köra"-principen kan bara avses ett helt nyinstallerat OS utan någon som helst postkonfiguration. Då följer MMI-principen "minsta möjliga förvåning". Klickar man på Firefox-ikonen i Ubuntu kommer man ut på nätet. Klickar man på IE-ikonen i Windows får man frågan om man vill ansluta. Går man till sök får man i Windows en fråga om hur man vill söka, i Ubuntu frågas efter vad man vill söka. Osv, osv. Det är alltså _nonsens_ att hitta på en Agda varje gång man vill visa en poäng, eftersom man väljer Agda enkom för att passa ens syfte. Detta _har_ jag skrivit om tidigare; felaktiga generaliseringar om datoranvändande. Jag kan hitta på en armé av Agdor och Olgor som finner DOS eller HP-UX eller CP/M eller C64 enklast.

När det gäller Windows ska vi inte tala om HCI/MMI! Office är ett utmärk exempel. Det är sedan 80-talet känt att 6-7 menyval är maximum av det som är vettigt. Uppfyller Office det? Uppfyller startmenyn det? Uppfyller motsvarande i Ubuntu det? Nej, nej och nej!

Linux är bättre än Windows av speciella orsaker som inte har med MMI att skaffa. Att jag föredrar Linux har _inget_ med "användarvänlighet" (ett dåligt begrepp och en dålig anledning), utan det handlar om säkerhet och filosofi. Open source är på ett naturligt sätt bättre eftersom det kan liknas vid vetenskapens granskningsmetoder och empiri så som peer-review, reproducerbarhet och testbarhet. Jag föredrar nog iofs BSD mer än Linux.

...

Men tråden handlar om _förinstallerat_ Linux versus _förinstallerat_ Windows på netbooks. Då är det som jag och andra redan påpekat _endast_ tidigare erfarenhet som spelar någon roll, samt förmågan att anpassa sig. Vill man var låst i Office-paketet (som om en netbook lämpade sig till författarskap), ja då har man en oomkullrunkelig bias redan där. Eftersom andra har börjat tala om installation och "tuta och köra"-principen så får väl jag beröra just detta. Och då, ja då, vinner Ubuntu-linux vad jag kan se. Argumentationen att Windows vinner blir bara ad-hoc, antingen med en påhittad Agda eller med ens specifika preferenser så som "A-patch", fonter, teman eller liknande. Är det inte ett tydligt tecken på bristande självinsikt om man säger att i Ubuntu måste man byta tema, men inte i Windows? Det är ju helt uppenbart då att denne vant sig vid standardtemat i Windows men inte i Ubuntu. Hur i ända in i blåkulla kan det vara en utgångspunkt att fejk-generalisera med någon Agda eller någon "tuta och köra"-princip?

Jösses, folk måste försöka vara lite sakliga! Att avskriva rättmätig kritik och problematisering med "Linux-rörelse" är ju att skjuta sig själv i foten: "Windows-rörelsen" är mycket, mycket, mycket större.

Så, ja, du läste in fantastisk mycket mer än vad som faktiskt stod i mina inlägg.

heande: Så, att kvadda en windowsinstallation låter sig inte göras? Fåntratt, Windows kvaddar ju sig själv av pur ålder och du behöver ta bort _en_ fil, boot.ini (eller ntdetect.com) för att du inte ens ska kunna starta. I princip samma sak går att göra i Ubuntu. Det är precis lika lätt att förstöra en windowsinstallation som en linux-dito. Möjligheten är rentav större i Windows, i alla fall om vi talar om XP och tidigare; normalfallet är att du är administratör - helt galet. Däremot kan du ju ha rätt i att detta är en orsak till de begränsade linux-distar som finns förinstallerade på netbooks. Men då är förinstallerat Windows än mer lätt att förstöra i sammanhanget.

Edit2: Jag kan också hålla med om att det kan vara symptomatiskt för "Linux-rörelsen" att hela tiden påstå att Linux har bäst teknik. Saken är ju den att eftersom Windows är stängt, vet vi just inte så mycket om tekniken i botten - om den är botten.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag förklarar lite mer eftersom du verkar missförstått mitt sista inlägg. Det jag diskuterar är alltså "Varför misslyckas Linux på marknaden för vanliga skrivbords/persondatorer".

Det finns en populär teori som många Linux-anhängare ofta framför, nämligen att anledningen till att Linux inte är populärt på skivbordsdatorer är Microsofts fel, användarna fel eller varför inte hårdvarutillverkarnas fel. Det är aldrig operativsystemet som har brister, utan verkligheten omkring. Som jag uppfattar det är det just detta du och MBY (delvis) argumenterar för. Jag ber om ursäkt om jag har fel.

Jag vänder mig emot denna teori och påstår istället att om Linux hade varit en tillräckligt bra produkt hade skrivbordsanvändarna kommit. Vi ser detta med exempelvis Mac OS X och Firefox, som båda knaprar marknadsandelar just för att de anses vara bättre än Microsofts motsvarigheter och just för att användarna ser fördelar med att byta.

Det är också därför jag hävdar att de som förespråkar Linux på skrivbordet borde koncentrera sig på att ta fram en bra produkt och mindre på att skylla på yttre omständigheter.

Edit: ... eller så är jag bara trött i huvudet och missförstår er båda.

Här sitter man och roar sig med att jobba dygnet runt, men ett litet snabbskrivet svar, om dock inte på tal, ska jag väl hinna med så här lagom vid lunch tid.

Några punkter:

- marknadsandelar är för mig ganska ointressant och jag mäter inte Linux framgång eller misslyckande utifrån det. Framgång har för mig mest med hur bra Linux som verktyg utvecklas. Jag hade heller aldrig någon vision om att Linux skulle få Netbook marknaden för sig själv, en för mig naiv tanke eftersom Linux inte är representerat på samma sätt som Apple och Microsoft.

- Linux har massor av fel och dåligt skriven kod. Om du hade varit aktiv på Linux forum skulle du märkt direkt att många använder Linux under devisen "Linux sucks and Windows sucks, but Linux sucks less", inte som en objektiv bedömning av hur alla användare upplever det, men ifrån sitt perspektiv och användande. I mitt fall är det bara så att Linux trots sina svagheter ändå glänser inom områden som jag sätter värde på.

- "verkligheten" har likaså brister men det är en fråga som inte är oavhängig av Linux. IT markanden är sjuk och har så varit i decennier. Oavsett om Linux lyckas eller misslyckas på just skrivbordet finns här mycket att göra. Utifrån din generalisering om en Linux-rörelse: finns det engagemang nog inom Windows-rörelsen att förbättra möjligheterna för framtidssäkra och bra standarder? Finns det ett engagemang att råda bot på några av de grundläggande patentproblemen vi idag brottas med? Den här frågan är inte Linux specifik. Dessvärre tycks många Windows användare vara passiva mottagare av fördelar som den "rörelse" de kritiserar kämpat och fortsätter att kämpa för. I andra fall hade detta setts som dubbelmoral.

- Linux är en bra produkt annars hade ingen använt det. Jag har inte övergått till att bli 95 % Linux användare som en fåfäng protest mot etablissemanget - hojtandes på barrikaderna - utan för mig är det "tråkigt nog" endast en fråga om att hitta det bästa arbetsverktyget för mina behov. Kan Linux förbättras? Självklart och det måste också förbättras, än om den vägen som inom allt blir en färd genom jubel och klagan. Linux sucks, men ska gör det less tomorrow.

- KDE är i sig ett intressant exempel på hur plågsam en utveckling är. Användarbasen är mindre om än mer kunnig. Samtidigt är den aningen lynnig och mindre "lydig" eftersom det alltid finns ett alternativ. Plötsligt gormar Linus själv om att det här funkar ju inte och börjar använda Gnome som han egentligen hatar. KDE gänget fortsätter trots allt det mödosamma arbetat att med ganska små resurser skapa en helt igenom annorlunda kodad skrivbordsmiljö. Vart och varann Linux användare gapade "it sucks!" genom version 4.0 och vidare fram till 4.2, och först nu tycks det börja lugna ner sig och fler märker plötsligt: "det här funkar ju riktigt bra nu!". I grund och botten är jag inte en KDE användare men har kört KDE 4 på svärmors dator, bortom Sveriges gräns, en längre tid och det har växt och blivit bättre och bättre. På arbetsplatsen använder jag också KDE 4. Undersök KDE teamets kamp och försök efter det påstå att de inte "koncentrera[r] sig på att ta fram en bra produkt". Gillar alla produkten? Nej, men det har inget med dess kvalitet att göra. Och detta skriver jag trots att jag inte gillar KDE.

Än om arbetet med att även göra Linux lättillgängligare för användare som inte ens bryr sig om att det är Linux ska fortsätta och bör intensifieras, förändrar det inte hur vår värld fungerar: musiken som majoriteten lyssnar på är inte nödvändigtvis detsamma som den bästa, likaså vad gäller maten, vilken bil man kör, vad vi gör med vår hälsa, hur vi påverkar miljön, vilket operativssytem och vilka program vi använder osv.

...

Jag hyser inget som helst agg gentemot dig eller vad du skrev, och försöker undvika en aggressiv ton. Att diskutera frågor på det här civiliserade sättet är alltid trevligt. Det är möjligt att jag missförstår dig också. Det är också svårt att i frågan om Linux, eftersom det inte är ett företag, lyckas koncentrera diskussionen till några få konkreta ting.

Permalänk
Avstängd

I mitt tycke är Linux ett operativsystem för nördar, av nördar och därför finns det brister i användarvänligheten. Microsoft lägger nog ner otroligt mycket tid och pengar på att utforma gränssnitt och uppbyggnad för att ge både vanliga standardanvändare och avancerade användare en behaglig upplevelse. Tills Linux-communityn omvärderar sin målgrupp så har jag svårt att se att de skulle vara en seriös konkurrent till Windows hos hemanvändarna.

Här har vi ett prima exempel på varför gratis inte alltid är bäst.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Microsoft snackar skit.
USA har bara 20% av netbookmarknaden och Linux har fortfarande 30% av den globala netbookmarknaden.

http://blogs.computerworld.com/ubuntu_accuses_microsoft_of_li...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
I mitt tycke är Linux ett operativsystem för nördar, av nördar och därför finns det brister i användarvänligheten. Microsoft lägger nog ner otroligt mycket tid och pengar på att utforma gränssnitt och uppbyggnad för att ge både vanliga standardanvändare och avancerade användare en behaglig upplevelse. Tills Linux-communityn omvärderar sin målgrupp så har jag svårt att se att de skulle vara en seriös konkurrent till Windows hos hemanvändarna.

Här har vi ett prima exempel på varför gratis inte alltid är bäst.

Intressant att du kallar dig pingvin när du inte verkar ha koll på vad som hänt med Linux senaste åren. Ubuntu började få fart 2004 och sen dess har det bara gått snabbare och snabbare. Ta en titt och häpnas.

Permalänk

På tal om enkelt installation av program – Mac OS X är ju grymmast där. Med de flesta programmen är det bara att med ”drag & drop” av ikonen för programet (.app) kopiera från skivavbilden till hårddisken. Klart att köra!

Sen att det inte är helt logiskt för de flesta användare att det ”monteras” en ”virtuell skiva” där programmet ligger är väl en annan femma...

Pakethanteraren i Ubuntu är också rätt OK, men det borde gå att göra ännu enklare och tydligare.

Drag and drop för att installera programmet och sen en tydlig avinstallerarare där man kan välja de program man vill ta bort, plus att operativet ska fråga om man även vill kasta allt som tillhör programmet då man drar programmet till papperskorgen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nu svarade jag på ett inlägg om installationen. Jag är högst medveten om att datorer brukar komma med OS förinstallerat. Men i Windows-fallet betyder det oftast bara att diverse installationsprogram ligger i autostart, så du får ändå sätta upp dessa manuellt.

Har du installerat Ubuntu? Jag tror inte det då något sådant som "krångliga konfigurationer" helt saknas.

Ja, jag har installerat Ubuntu, men jag skrev att "Krångliga installationer" är myt gällande Windows, som du påstod att det är med ett nyinstallerat Windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Haha, falla på eget grepp, så att säga. Se vidare ovan för resonemangen kring "tuta och köra" och generalisering. Hur många installerar "A-patchen" till MSN? Ja, för att vara specifik, hur många av denna helt påhittade fördomen om "Agda -65" installerar A-patchen?

Det enda jag gjort är att besvara vridna påståenden som uttalar sig om förment allmängiltighet som "Agda -65" och vad får man tillbaka? Jo, specialfall. Mycket märkligt sätt att diskutera utanför kontext. Gripa påhittade halmstrån.

Hur stor del av alla Agdor bryr sig om reklamen på MSN? Inte så många, och de som bryr sig och har energin att lägga på en modifiering av MSN kommer att göra det. Codecs är ingen nödvändighet att installera, då WMP gör det automatiskt.
Då har vi bara kvar att ändra startsida, men det är inte så svårt att göra
Men det är samma sak med Ubuntu, även där krävs det pill för att det ska vara precis så som man vill.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

hur det än är så måste microsoft beundras över att de verkligen har tagit ledningen. även då med fula knep.

marknadsföringen av deras produkter har ju bevisligen fungerat.

sen att jag är en av dem som gått med på det spelar ingen roll.

nackdelen är att det inte finns en linux variant som speglar MS. där är alldeles för många olika distrb. för att man ens ska orka bry sig.

hade det kommit en utgåva för den mindre brysig klassen som jag ingår så hade det nog artat sig.

tex. de versioner jag använt, som tex eeepc så är det så omständigt.
varför inte ha som xp. en startmeny varav dokument med mappar musik bilder istället för svårhittade mappar där det tog ett tag innan jag fattade hur man gick upp en nivå från undermappen. miniatyrerna ville sig inte. nån bra mediaspelare fanns inte, och att installera annan måste man använda ett jäkla kommandofönster. varför inte nåt liknande .exe?

eller ännu bättre. via webbläsare där man kan söka olika varianter av allt med ikoner och förklaringar men men

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Ja, jag har installerat Ubuntu, men jag skrev att "Krångliga installationer" är myt gällande Windows, som du påstod att det är med ett nyinstallerat Windows.

Jag kan inte se att du skrivit att "krångliga installationer av Windows är en myt" och jag kan för mitt liv inte begripa vem som ens skulle påstå att Windows är krångligt att installera. Jag har inte påstått att Windows är krångligt vare sig att installera eller som nyinstallerat. Jag har påpekat att det är rätt dumt att påstå att Windows är lättare att installera än Ubuntu - något som helt enkelt inte är sant. Båda är störtenkla att installera men om man med "enkelt" menar "inga val ö.h.t." så vinner Ubuntu. I Windows måste du ändå ta ställning till vilken väg installationen ska gå, något man i princip måste ha Alternative Install-CDn för att göra i Ubuntu. Om du missade det så _kritiserar_ jag Ubuntu lite för att det helt enkelt inte _går_ med den vanliga CDn att göra precis som man vill.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Hur stor del av alla Agdor bryr sig om reklamen på MSN? Inte så många, och de som bryr sig och har energin att lägga på en modifiering av MSN kommer att göra det. Codecs är ingen nödvändighet att installera, då WMP gör det automatiskt.
Då har vi bara kvar att ändra startsida, men det är inte så svårt att göra
Men det är samma sak med Ubuntu, även där krävs det pill för att det ska vara precis så som man vill.

Snacka om att inte begripa poängen! Jösses, skilj på "tuta och köra" och vad man behöver för att personalisera sin installation.

Det är för tusan inte jag som påstår saker egentligen, utan jag bara tillbakavisar felaktiga påståenden och fördomar om hur det är att installera saker versus hur det är att använda saker. Jag har förklarat att vanan för det ena gör att man gärna efter installationen försöker få det att likna det andra - och då blir det första automatiskt krångligare.

Jag har installerat många tiotals olika OS och Windows har jag säkert installerar bortåt 100 gånger. Ubuntu är enklare, men det är inte samma sak som att säga att Windows är krångligt! Jag gissar att du aldrig sett ett OS som faktisk är krångligt att installera.

Mina inlägg är _svar_ på felaktiga påståenden som att Ubuntu skulle vara svårare rent generellt än Windows. Jag påstod tidigare att Ubuntu är enkelt om du är en enkel användare. Windows kräver inte sällan mer handpåläggning för att fungera i efterhand och helt nyinstallerat är det nästan dött lopp med ett möjligt övertag för Ubuntu. Så fort du ska göra något komplicerat beror det så starkt på vad detta komplicerade är för att det ska vara lönt att entydigt säga att det ena är enklare än det andra.

Så sluta generalisera och sluta snacka om "Agda" då hon bara är en fördomsfull inbillad stereotyp som kan bevisa vad som helst!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag kan inte se att du skrivit att "krångliga installationer av Windows är en myt" och jag kan för mitt liv inte begripa vem som ens skulle påstå att Windows är krångligt att installera. Jag har inte påstått att Windows är krångligt vare sig att installera eller som nyinstallerat. Jag har påpekat att det är rätt dumt att påstå att Windows är lättare att installera än Ubuntu - något som helt enkelt inte är sant.

Nej, inte har jag skrivit det bokstavligt, men du får gärna läsa mellan raderna ibland.
Det är din text som jag citerar nedan som jag inte tycker är sann.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
När väl ubuntu är installerat fungerar vanligen nätet och alla program utan att man måste göra någonting. Windows kräver betydligt mer handpåläggning innan man faktiskt kan börja använda det till något vettigt. Starta IE och du måste välja hur du ska koppla upp dig, etc.

Av mina egna erfarenheter kan jag säga att för mig fungerade Windows mycket bättre redan från starten. Mitt trådlösa nätverkskort hittades inte i Ubuntu, i Windows dyker det trådlösa nätverket upp på direkten. Inte fanns det någon flashvideo spelare i varken IE eller FX från början, men i IE var det betydligt enklare att installera Adobe Flashplayer. I Ubuntu, som jag installerade via Wubi, så fungerade inte .tar.gz filen jag drog hem från Adobes webbplats. .deb filen saknades i servern, vilket inte är Ubuntus fel men likväl så spelar det in på hur bekvämt jag tycker att (försöket till) övergången till Ubuntu gick.
Sådana problem hade jag med mycket i Ubuntu. (8.04) Kan hända att problemen är lösta i senare versioner, så kanske inte ska säga nått.

Dessutom är inte Windows (Vista och senare) svårare än Ubuntu att installera... (vet att svårare är fel ord, men svårare betyder inte att det är svårt.)
"...och jag kan för mitt liv inte begripa vem som ens skulle påstå att Windows är krångligt att installera." Min mor skulle tycka att det är krångligt att installera antingen Ubuntu eller Windows Inte har jag något bevis för det, men du behöver inte tro mig.

Men jag orkar inte med denna diskussionen mer, då jag tycker det blir en så trist om jag argumenterar för Windows, och du argumenterar neutralt men endå får in att Ubuntu är mer användarvänligt.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är helt vid sidan om ämnet, men jag förstår inte riktigt vad du menar eas@tetris. Vad installerade du genom Wine? Du skriver Ubuntu, men det måste vara något syftningsfel. Kanske IE, men varför skulle du välja IE genom Wine? De enda mig veterligen som gör så är webb designers som vill testa hur koden ser ut i olika webbläsare.

I övrigt tror jag du valt Windows sättet att installera program, i det här fallet Adobe flashplayer. Du installerar vanligen allt direkt genom pakethanteraren. Det är ytterst få program du installerar ifrån andra källor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det här är helt vid sidan om ämnet, men jag förstår inte riktigt vad du menar eas@tetris. Vad installerade du genom Wine? Du skriver Ubuntu, men det måste vara något syftningsfel. Kanske IE, men varför skulle du välja IE genom Wine? De enda mig veterligen som gör så är webb designers som vill testa hur koden ser ut i olika webbläsare.

I övrigt tror jag du valt Windows sättet att installera program, i det här fallet Adobe flashplayer. Du installerar vanligen allt direkt genom pakethanteraren. Det är ytterst få program du installerar ifrån andra källor.

Alltså jag jämförde IE i Windows med FX i Ubuntu.
Kanske inte framgick så tydligt

Adobe flash hittade jag inte i pakethanteraren, konstigt nog...
Edit:
Oj, du har så rätt så. Självklart skall det inte stå Wine, måste ha fått hjärnsläpp. Installerade Ubuntu via Wubi
Skall ändra mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Mycket mycket intressant diskussion om Linux vara eller icke vara gällande användarvänlighet och spridning till "allmänheten". Har inget att tillföra där själv dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Många vill inte sitta och lära sig arbeta i ett nytt operativ när de redan kan Windows.

Det tycker jag är himla märkligt egentligen. När XP kom var det "helt" annorlunda jämfört med tidigare Windowsvarianter. Folk fattade ingenting i början, och inte kunde de heller hitta inställningarna för att få det att se ut som "gamla" Windows. Men till slut gick det ändå, och de satt där och surfade och skrev glatt på sin XP-dator. När Vista kom så var det även nu "helt" annorlunda mot XP och framför allt de äldre Windowsvarianterna. Men eftersom det var Windows så tänkte de väl att detta är ju lätt att lära sig jämfört med andra OS, och de var ju så illa tvungna eftersom det var Windows. Dessutom, nya Windows, det måste man ju kunna. Efter inte alltför lång tid så gick det nu också, och folk satt återigen och skrev och surfade glatt (nåja) på sin Vista-dator.

Förlåt, men folk är så jävla tröga. Öppna ögonen, se utanför lådan, bortom ramarna. Det finns en värld utanför Windows. Gå dit. Prova. Se hur det ser ut. Man dör inte.

Känner till ett sådant exemplar människa. Hon köpte en Macbook av någon anledning, men förstod ingenting av det. Hon kunde inte ens få igång internet. Hon sa att datorn var trasig och att hon skulle lämna in den. Via omvägar fick jag höra att det egentligen handlade om att hon inte orkade lära sig den, med undertonen att hon inte ville lära sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Jag säger inte att 90% eller 10%, jag talar för mig och de jag umgås med, att skriva väldigt många var nog fel av mig, det jag menade med det var att väldigt många i min krets. Vad jag menar med att filer måste se likadan ut är just layouten, jag kan inte göra om 20 tabeller bara för att jag bytter från Word till Writer, eller tvärtom, jag skyller inte detta på varken MS eller Openoffice teamet, jag säger bara att så är det idag iaf i mitt fall. Då jag har Word på ett ställe är jag mer eller mindre tvungen att ta word på min dator. Sen att jag tycker att Word är utmärkt program i övrigt är min åsikt. ...

Det är ungefär det problemet jag har med Office2000. Har det på två olika datorer. Flyttar jag en word-fil från ena datorn och öppnar den i den andra så ser jag små skillnader i formateringen. Inga stora saker, och inget som förstör layouten. Men det bådar ju inte gott. Samma program. Bara lite olika underversioner.

[Jag vet, diskussionen om detta dog för längesen, men jag ville ändå skriva...]

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Det tycker jag är himla märkligt egentligen. När XP kom var det "helt" annorlunda jämfört med tidigare Windowsvarianter. Folk fattade ingenting i början, och inte kunde de heller hitta inställningarna för att få det att se ut som "gamla" Windows. Men till slut gick det ändå, och de satt där och surfade och skrev glatt på sin XP-dator. När Vista kom så var det även nu "helt" annorlunda mot XP och framför allt de äldre Windowsvarianterna. Men eftersom det var Windows så tänkte de väl att detta är ju lätt att lära sig jämfört med andra OS, och de var ju så illa tvungna eftersom det var Windows. Dessutom, nya Windows, det måste man ju kunna. Efter inte alltför lång tid så gick det nu också, och folk satt återigen och skrev och surfade glatt (nåja) på sin Vista-dator.

Förlåt, men folk är så jävla tröga. Öppna ögonen, se utanför lådan, bortom ramarna. Det finns en värld utanför Windows. Gå dit. Prova. Se hur det ser ut. Man dör inte.
]

Windows är ganska lika varandra i grunden. GUI:et kan vara lite annorlunda, men man känner igen sig.

JAG har inga problem att sätta mig ner och lära mig ett nytt operativ, men många som inte känner att de inte har tid betalar hellre en tusenlapp extra för att slippa det.

"Don't fix what ain broke" - så att säga

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Detta är något som väldigt många med mig ser som en nödvändighet, filer som är sparade i openoffice måste se likadana ut när de öppnas i word och tvärtom, så är det inte idag, jag kan inte skriva om 50 sidor bara för min arbetsplats inte har openoffice, skriver man arbeten på 1 till 10 sidor är det nog mer tänkbart, i mitt fall är det inte ett alternativ.

Om du skriver dokument på 50 sidor vore det kanske en idé att ta en titt på verktyg som är mer anpassade för endanmålet, t.ex. LaTeX.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
"Don't fix what ain broke" - så att säga

Mycket beror på ambition. Har vi inga ambitioner att nå längre än vår nuvarande position så visst förändra för allt i världen ingenting!

Ett fint exempel på begränsningarna med en sådan mentalitet är mediaindustrins misslyckande i att utnyttja Internet på ett pragmatisk sätt och erbjuda tjänster med mervärde som skulle förekommit mycket av de problem vi nu brottas med.

ChristofferC visar med sitt förslag också hur blinda vi kan bli av att låsa oss vid ett sätt att arbeta. Office program är faktiskt inte särskilt lyckade förutom för begränsade arbeten. Vill man ha snygg konsekvent layout oavsett hur mycket som skrivs och enligt mallar som inte förändras ja då är LaTeX den smartaste vägen. Det tog mig själv lite tid att inse hur bakvänt jag kommit att arbeta bara för att jag i sinnet låst mig vid ett sätt att arbeta. Små arbeten = office program (eller varför inte en enkel men bra textediterare); större komplexa arbeten = LaTeX.

LaTeX i Windows är inte helt enkelt. Kanske illustrerar det än mer hur lätt det är att kollektivt dra en påse över huvudet och därför missa eller inte se till att rätt verktyg finns lättillgängliga i verktygslådan?
...

Till kommentaren om att Linux är ett geek system: tur är väl det att antalet geeks är stort för vilka skulle annars ha försökt förverkliga de önskemål som vissa här, om än i diffusa ordsvep, fört fram?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
[B]Mycket beror på ambition. Har vi inga ambitioner att nå längre än vår nuvarande position så visst förändra för allt i världen ingenting!

Ett fint exempel på begränsningarna med en sådan mentalitet är mediaindustrins misslyckande i att utnyttja Internet på ett pragmatisk sätt och erbjuda tjänster med mervärde som skulle förekommit mycket av de problem vi nu brottas med.

Njae, nu tycker jag du är ute och fiskar. Att en hemanvändare inte tänker sätta sig och lära sig Linux bara för att ni tycker att han/hon ska göra det är inte samma sak som mediabranchens konservativa beteende. Hemanvändare vill ha en dator som fungerar och som de inte behöver krångla med, och ett nytt operativ betyder alltid krångel när man inte kan navigera som man är van vid.

En hemanvändare vill inte laga datorn själv, det finns folk som kan sånt och då lämnar man inte datorn och får det fixat. Jag byter inte ut delarna på bilen när något går sönder, jag åker till en mekaniker. Jag lär mig inte spanska för att kunna se en spansk film, jag använder istället undertexter.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"