Permalänk
Medlem

Problem med överklockning.

Hejsan,

Jag har överklockat min Intel Core Duo E6750 2.66 ghz till 3 ghz och datorn får blue screen och kraschar hela tiden.

Jag har suttit och tweakat med strömtillförseln ända från 1.35 - 1.49 V utan resultat.

Jag har ett Gigabyte GA-P35-DS3 (Ultra durable 2) moderkort.

Behöver tips och råd för att fixa detta.

Här är mina bio setups;

http://i493.photobucket.com/albums/rr295/kikoel/IMG_0032.jpg

http://i493.photobucket.com/albums/rr295/kikoel/IMG_0033.jpg

PS: Är ny när det gäller överclockning.

Tack i förväg.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem

Sänk frequency till 333 och kör multipeln på 9 = 3ghz, eller 300x10.
Stäng även av överklockningen av minnet, tror inte 667mhz mår bra av att gå i 750mhz!

SÄNK vCore genast!! På tok för hög! Har du bara höjt utan att ha varit i behov av det? Min vCore stod på "normal" när jag började överklocka, under stod det liknande din på typ 1.350v. Detta tyckte jag var på tok för mkt så jag provade att sänka succesivt och kom ner till 1.200v i oklockat skick. Glöm inte heller att hålla koll på temps och kör orthos/intelburntest för att kolla stabiliteten.

Har du kört med så hög vCore länge så tror jag det finns risk för att du permanent har skadat ditt system, men förhoppningsvis inte.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Jag har sänkt till 4.2 nu och den ligger på 66 grader vid 100 %

Har inte kört med så hög Vcore länge, kanske.. drygt 10 min eller någonting.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem

4.2 vadå?

66c är på tok för varmt, håll dej under 60c.
Har du bra kylning i datorn?

Tänk på att en överklockning tar tid, du kan inte bara sätta en hög fsb och tro att du kan gå från 2.66 till tex 3.4ghz.

Mitt tips är att gå tillbaks till oklockat och kolla dina temps, skriv upp allt du gör.
Jag kan försöka vägleda dej genom en överklockning om du vill, är långt ifrån erfaren men har fått mkt bra hjälp här på swec.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Helt okej kylning.

Under clockningen fick jag råd utav en kompis och han sa att 66 grader inte var farligt alls vid 100 % eftersom man inte kommer upp i det då man spelar.

Jag skrev fel vid 4.2.

Det skall vara 1.42 i Vcore.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Dina temperaturer är bra, under 60°C är lugnt (har för mig att Intel specar 73°C som operativ maxtemp för processorn).

1.42vCore är fortfarande jättemkt imo, jag kör 2.8ghz på 1.206v för tillfället. Det skiljer sej alltid mellan datorer men att du skulle behöva köra på 0.2v högre än mej låter högst otroligt för en så pass liten OC.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Jag är dock inte säker. Just nu har datorn varit stabil under en längre tid (förut kraschade den regelbundet)

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är minnena som spökar. Varför skulle det annars strula som det gör?

Dessutom är 66C under ett linpack stresstest inte alls mycket. Då Linpack stressar processorn till det yttersta. Om han nu skulle spela så skulle det ligga runt 40-46C vilket är helt okej.

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning, det är ju jag som frågar

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem

Kan tänka mej för hög fsb, för hög vCore, minnena som du nämner borde inte vara överklockade, inte så mkt iaf.

Nä, 66c i linpack är nog inge större fara, men han har inte nämnt att han använt linpack, eller hur? bara att han får 66c under 100%

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Jaja, iaf så är det jag som försökt hjälpt honom.

Minnena är klockade från 667MHz till 750MHz ser det ut som på bilden.

Jag kunde dock inte hjälpa honom då jag blev helt förvirrad i hans bios. :/

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Medlem

Skulle uppskatta att ni slutar skriva förkortningar då jag är "noob" inom området

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kikoelz
Skulle uppskatta att ni slutar skriva förkortningar då jag är "noob" inom området

Då rekomenderar jag dej att läsa tråden om överklockning sisådär 2-3ggr innan du ger dej på att överklocka.
Överklockning är något väldigt avancerat och gör man fel kan allting haverera.

Vivace, påstår du att jag inte försöker hjälpa till?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Var fick du fram att jag påstår det?

Jag skrev bara att jag försökt hjälpa honom tidigare.

Jag tycker vi ska samarbeta för att få fram en lösning och inte bråka.

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vivace
Var fick du fram att jag påstår det?

Jag skrev bara att jag försökt hjälpa honom tidigare.

Jag tycker vi ska samarbeta för att få fram en lösning och inte bråka.

Yes, du har helt rätt. Sorry om jag verkat tjurig, har inte ätit nåt på snart två dagar och bara sovit korta stunder..
Men nog ska vi lösa det här.

Men håller inte du med om att han bör återställa till oklockat skick för att hitta en låg stabil vCore att utgå ifrån och sedan jobba sej uppåt? Samt att stänga av ev. robust graphics boosters mm och sätta pci-e på fast frekvens likaså minnes-frekvensen?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Jag tror fortfarande att det är minnesvolten som spökar. Iaf med tanke på hur man ser på bilden och som han förklarade för mig så gick det endast att öka minnesvolten till 0.7?

Någon som har en bra guide hur man flashar om bios så kan han ju alltid testa det.

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Medlem

Nu kraschade det igen och jag har ställt tillbaka allt som det var från början.

Tacksam för alla svar. Får nog läsa på lite mer innan jag försöker igen.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem

Skumt. Men jag följer denna tråd så jag också lär mig lite

Men Volten Vcore är det sista du ska pilla med. Vad jag vet för denna kan förstöra cpu.

Förösk utan Vcore förstatt få ett stabilt system efter det ska du leka med Vcore för att öka ennu mer

Denna var guld

citat:Ursprungligen inskrivet av logitech90
mitt tips kör utan kylpasta, har gjort de i 2 år snart o de fungerar utan problem

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk

66* är inte så farligt beroende på vad du körde för program. Du behöver höja volten till nordbryggan med dock är det troligast att dina minnen går mycket snabbare än dom vill

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Ok.. För att klockningen på mina minnen ökar samtidigt som jag höjer klockningen på CPU:n.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kikoelz
Ok.. För att klockningen på mina minnen ökar samtidigt som jag höjer klockningen på CPU:n.

Ökar du FSBn klockas minnena också ja.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Ställ in det så att minnena inte följer din överklockning av processorn.
Jag har också en gigabyte-bräda och jag kan ställa in den på "Auto", "Linked" och "Unlinked". Auto var oklockat, linked betyder att minnesfrekvensen höjs i takt med cpufrekvensen och unlinked att man kan ställa in båda manuellt.

Kraschade det under överklock eller efter att du ställt tillbaks det till normalt?
Skriv dina inställningar för multipel, front side bus (fsb) och vCore.
Prova om du kan köra oklockat med typ 1.275v vCore, jag kan om jag inte nämnt det köra 1.200v oklockat utan några problem (kanske även lägre men orkade inte prova lägre då det kändes som att det var gränsmässigt för överklock och mkt riktigt så ville den inte klocka över 2.7 med den volten.)

Vad kan du ställa in under PCI Express Frequency?
CPU Clock Ratio är det samma som Multiplier, kan vara bra att veta.
CPU Host Frequency är det samma som Front Side Bus (FSB) och ju högre den är desto mer verkar risken för fel vara.
Om du vill uppnå 3ghz tycker jag att du ska prova 300x10 eller 333*9, men prova dej fram med typ 280x10 först osv.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Tror du missuppfatta det jag skrev.
Det jag menade var att datorn hade varit stabil ett tag (jag trodde den var stabil) Men nej, sen kraschade den. Efter det så ställde jag in default settnings i bio's och efter det har den funkat bra.

Sen det du skriver med 300x10 och 333x9 går tyvärr inte. Max är 8x och minimum är 6x.

Får återkomma med svar på dina frågor imorn då jag har med tid, är väldigt tacksam för all den hjälp jag får.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kikoelz
Tror du missuppfatta det jag skrev.
Det jag menade var att datorn hade varit stabil ett tag (jag trodde den var stabil) Men nej, sen kraschade den. Efter det så ställde jag in default settnings i bio's och efter det har den funkat bra.

Sen det du skriver med 300x10 och 333x9 går tyvärr inte. Max är 8x och minimum är 6x.

Får återkomma med svar på dina frågor imorn då jag har med tid, är väldigt tacksam för all den hjälp jag får.

Okej, då förstår jag

hmm, ingen vidare bra processor för överklockning alltså.. min fixar iaf x12.
Yes, jag checkar tråden imorgon igen.

Det är lugnt, jag har fått mkt hjälp själv så det känns bara bra att förmedla lite av vad man lärt sej även om jag fortfarande är n00bish

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar att du läser guiden om du ej har gjort det än. Det finns många hopp i överklockningen som man bör gå igenom om det strular. Den viktigaste är att ta reda på den svagaste länken. Dvs vad som stoppar tidigast i överklockningen. Min rekomendation är att sänka multipeln till 6x, hålla FSB på 333 MHz, ha minnet på så låg frekvens som möjligt och sedan öka FSB successivt och se hur högt du kommer.

Ang minnes ratios så kan man inte på P35 baserade moderkort sätta minnet som unlinked, den featuren finns inte på det chipsettet.
Sätt minnesration på 2.0, låt minnesvolten vara på +0.2, låt nordbryggan vara för tillfället och öka den minimalt om datorn börjar bli instabil. I.o.m att du kör en dualcore så är jag tveksam om att man behöver pilla alltför mycket på den.

Slutligen igen, läs guiden om du har ork. Är det frågor så kan du PM mig. Kan inte garantera att jag alltid orkar svara på PM men man kan alltid försöka, eller hur?

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Jag vet bara inte hur jag ska öka processor mhzen utan att klocka minnena också. Dom är ju linkade på nåt vänster.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem

Ja dom är länkade till systembussen båda två.
Ökar du FSB värdet så överklockar du också minnena.
Har du minnen som bara klarar 667MHz så kommer det bli tufft att nå en hög överklock.
Minnen är så billigt idag så du borde kunna investera i 4GB PC2-6400 minnen. Borde inte gå på mer än en femhundring eller så. Då bör du, förutsatt att resterande komponenter hänger med, garanterat nå minst 3.2GHz (400x8).

Som sagt, finns inga genvägar om man vill lära sig. Det är bara att börja läsa på, vare sig det är här i forumet eller nån annanstans.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

ursäkta att jag kapar denna tråd jag kör nu 3.2 GHz med min E6750 och verkar fungera stabilt men vilka idle respektive load temps ska man ligga på?

idle så e jag runt 35 C och under load 100% runt 70 C .

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU

Tänk på att en överklockning tar tid, du kan inte bara sätta en hög fsb och tro att du kan gå från 2.66 till tex 3.4ghz.

Det är felfelfelfelfelfeleflefllefl! När jag satte i min delar så tryckte jag upp fsb till 400 på en gång, höjde volten till 1,4. SCHMACK Sade och gled på som attan:) Det är oftast inga problem nu för tiden att dra på fullt på en gång:)

Nu gör du såhär:

PCI Express Frequency: 100
System memory Multiplier: någonstans under 2.0 om det är möjligt, glömde kolla
CIA2: Disabled
!! Performance bla bla..: Standard
ddr2 overvoltage: +0.2 eller hur det står, ska iaf vara 2Volt på dem
Cpu voltage control: 1,425 kan du ju pröva

Sen kan du pröva
MCH: +1
FSB: +1

Stresstesta skiten och skrev sen:)

Skriv om du är något du inte förstår!=)

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Tjena, jag har ett ACE agg i min reserv rigg. Då har jag följande komponenter: Gigabyte EP45-DS3, 4GB Ram, E4600 2.4 GHZ och en hårddisk på 250 gb. Jag har sett på diverse forum att man kan klocka E4600 till över 3 ghz. Men jag kan inte ens få upp min till 2.5GHZ. Jag laddade idag ner CPU-Z. Då ser jag att jag har dessa ''värden'' på min CPU.

Core Speed: Den ändrar konstant från 1000-1500 MHZ
Multiplier: Den ändras konstant från 5x till 10x
Bus Speed: Ligger på 200
Rated FSB: Ändras från 600-800
Core Voltage: 1.152 V

Så, är detta nätaggets fel? Jag menar, värdet ska väl inte ändras från 1000-1500 på bara några sekunder? På min vanlig rigg så går det att klocka utmärkt. Men då har jag ju också ett Corsair agg

Nån som kan hjälpa till? Nån här, eller från ACE supporten?