Permalänk
Medlem

Svarar bara på några punkter, Don_Tomaso, sedan blir det sängen. Uppskattar dina synpunkter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso

[*]Blev förvirrad när fönstret försvann hela tiden, tog några försök och sekunder innan jag hittade den lilla knappen i hörnet som ändrade det beteendet. (Nej, jag läste inte din förstapost innan jag startade programmet

"Hela" programidéen med ShirusuPad är just att det ska försvinna när det tappar focus, alltså när man klickar utanför eller något annat program blir aktivt. Man ska kunna fortsätta med vad an höll på med direkt efter anteckningen.
Förstår att det kan verka förvirrande för någon som inte har kört det förut, men hur göra det tydligare? Jag vill dock att det ska förbli default-beteendet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso

Testskrev några noteringar, och märkte att titeltexten inte var en vanlig textruta. Detta gör att man inte kan starta markeringen var som helst på raden, utan måste befinna sig rakt över existerande text för att markören ska visa sig.

Det är en vanlig textruta, dock auto-resizas den efter längden på titeln. Förstår dock din poäng. Dessutom framgår det ju inte att det överhuvudtaget är en textruta. Jag provade att lägga till olika ramar, men det blev så fult. Några förslag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso

[*]Letade runt lite, men hittade inget sätt att se vilka påminnelser som redan finns satta. Går dessa att se än?

Det dyker ju upp en liten ikon vid anteckningen som du har attachat en reminder till. Gör det inte det för dig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
[*]Hotkeyn för att visa SP verkar inte fungera. Hittade den i settings.ini, men kanske inte är implementerad ännu?

Allt i settings-ini är implementerat, så det bör fungera. Har provat på flera datorer utan problem. Testa att stäng ner SP, ändra hotkeyn till nåt annat, och testa med det? Kanske Win+S redan är reserverat av nåt annat program som du har?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Detta hände då två påminnelser hände ungefär samtidigt. Tror det hade något med att båda försökte spela upp ljud samtidigt.

Ja, det har säkerligen med WMP-komponenten jag använder mig av. Ska fixas!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
"Hela" programidéen med ShirusuPad är just att det ska försvinna när det tappar focus, alltså när man klickar utanför eller något annat program blir aktivt. Man ska kunna fortsätta med vad an höll på med direkt efter anteckningen.
Förstår att det kan verka förvirrande för någon som inte har kört det förut, men hur göra det tydligare? Jag vill dock att det ska förbli default-beteendet.

Okej. Kanske en liten ballong kan säga att så är fallet första gången den döljs? "The window automatically hides whenever you unfocus it" eller något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det är en vanlig textruta, dock auto-resizas den efter längden på titeln. Förstår dock din poäng. Dessutom framgår det ju inte att det överhuvudtaget är en textruta. Jag provade att lägga till olika ramar, men det blev så fult. Några förslag?

Hm... Testa att den färgas vit när man hoovrar över den med musen. Kanske blir för irriterande när den växlar färg hela tiden. Har ett annat program som gör det, och är faktiskt väldigt irriterande. Visserligen är det fönstret mycket större, men ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det dyker ju upp en liten ikon vid anteckningen som du har attachat en reminder till. Gör det inte det för dig?

Jo det gör den. Såg den inte förut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Allt i settings-ini är implementerat, så det bör fungera. Har provat på flera datorer utan problem. Testa att stäng ner SP, ändra hotkeyn till nåt annat, och testa med det? Kanske Win+S redan är reserverat av nåt annat program som du har?

Varken Win+S, Win+Y eller Ctrl+Alt+Y fungerar för mig. Tror inte jag har något program som hookar på alla dem. De program jag har igång och som har global hotkeys (vad jag vet) är Miranda IM, Skype och Whatpulse.

Nya punkter:

  • Det går inte att ha flera påminnelser på samma notering. Osäker på om det behövs dock.

  • Förstår inte hur man skapar en ny notering när hela listan är "full" (finns ingen tom yta att dubbelklicka på). .... Letade runt lite, hittade i högerklicksmenyn "Create a new Note". Hotkeyn Ctrl+N fungerar inte ifall noteringstextrutan är fokuserad.

Permalänk
Medlem

verkar nice detta, ska hem o prova efter jobbet. Kul kUl kuL

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Okej. Kanske en liten ballong kan säga att så är fallet första gången den döljs? "The window automatically hides whenever you unfocus it" eller något.

Ja, det fungerar nog. Flera program kör ju med något liknande, typ "ShirusuPad is still running, bla bla". Det ska jag fixa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Varken Win+S, Win+Y eller Ctrl+Alt+Y fungerar för mig. Tror inte jag har något program som hookar på alla dem. De program jag har igång och som har global hotkeys (vad jag vet) är Miranda IM, Skype och Whatpulse.

Vad konstigt =S
Får se om det är fler som har problem, kanske är något Vista-specifikt. Annars får jag isolera den funktionen i en liten demo-app som du gärna får testa, om du orkar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Det går inte att ha flera påminnelser på samma notering. Osäker på om det behövs dock.

Nej, det är bara en påminnelse per notering. Jag tycker att det räcker, dessutom känns det rätt logiskt.
Påminnelsefunktionen är ju lite av en "handy bonus", behöver man ett fullfjädrat påminnelseprogram så finns det ju mycket bättre alternativ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Förstår inte hur man skapar en ny notering när hela listan är "full" (finns ingen tom yta att dubbelklicka på).

Ja, man kan som sagt högerklicka var som helst i listan, men det borde finnas ett enklare/mer uppenbart sätt att skapa nya anteckningar. Tänkte förut lägga en knapp under de andra 3 till höger, men de är ju mer fönsterfunktioner, känns lite malplacerat.
Tänkte kanske på en liten toolbar högst upp eller längst ner i listan, men blir svårt att inte få det för rörigt, eftersom programmet ju är rät litet. Får gruva lite på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag testkör gärna något program för att lokalisera problemet med hotkeys.

Nu när jag startade datorn så fungerade faktiskt den hotkeyn, men efter jag hade stängt av och ändrat till vanliga Win+S så slutade det fungera igen. Efter lite mer testande märkte jag att det endast fungerade ifall SP startar med windows (StartWithWindows=1), och inte då jag startar det manuellt. Osäker på om det har med själva uppstarten att göra eller att den då startar innan andra applikationer.

Permalänk

Jag tycker de funkar skitbra hittills! Ändrade dock win+s till ctrl+space ganska snabbt, tycker det är en bättre kombination. Något som kan vara värt att ändra på är att göra så man kommer till text rutan när man trycker på tabb när man t.ex. markerat nåt i listan över notes.

Edit: En annan sak jag kom på är att gömma fönstret igen om jag trycker på snabbkommandot igen. (och då även ett alternativ för att bara gömma fönstret ifall jag trycker in snabbkommandot igen)

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Har använt SP2 lite nu, och tycker det är lite irriterande att man måste använda musen för att navigera till titel-fältet.

Hotkey för att öppna fönstret.
Skriva en liten notering.
<trycka snabbknapp för titel>
Skriva en titel.
Alt+Tab för att gå tillbaka.

Mittensteget saknas. Osäker på hur det kan göras på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerorepent
Edit: En annan sak jag kom på är att gömma fönstret igen om jag trycker på snabbkommandot igen. (och då även ett alternativ för att bara gömma fönstret ifall jag trycker in snabbkommandot igen)

Ska fixas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Har använt SP2 lite nu, och tycker det är lite irriterande att man måste använda musen för att navigera till titel-fältet.

Ja, helt klart en brist. Det går att dubbelklicka på en notering i listan för att döpa om den, kanske lite enklare än att klicka i textrutan och markera allt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag lade till en påminnelse, utan ljud där en excel-fil skulle startas i win xp. Låste datorn och kom tillbaka med resultatet som bilden visar enda lösningen var att starta om programmet. Tyckte även att jag hörde ljudet som jag inte skulle höra när jag var borta minst en gång.

http://pici.se/p/yztZgqaQF/?size=fullsize

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Jag lade till en påminnelse, utan ljud där en excel-fil skulle startas i win xp. Låste datorn och kom tillbaka med resultatet som bilden visar enda lösningen var att starta om programmet. Tyckte även att jag hörde ljudet som jag inte skulle höra när jag var borta minst en gång.

http://pici.se/p/yztZgqaQF/?size=fullsize

Jag vet, påminnelse-fönstret ritas inte upp riktigt medans datorn är låst. Den har inte hängt sig, du kan t.ex. klicka uppe i högra hörnet där krysset ska vara för att stänga av den.
Men förutom detta ska den fungera bra. Kan du kolla om du kan återskapa problemet med ljudet? Använder du "quick reminder" eller "attach a reminder..." när du skapar påminnelsen?

Om du använder Quick Reminder så använder den ju ljudet som finns angivet i Settings.ini under "ReminderDefaultFile".

Det där med fönsterritningen ska fixas till nästa version. Bör vara klart om någon dag. (Edit: Det var enkelt fixat.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använde "Attach a reminder" när ja skapade den. Ska testa imorn.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla inlägg så jag vet inte om ni tagit upp det här än men det hade vart fantastiskt om man kunde ställa in så att programmet inte fade:ar in i bild, utan bara dyker upp. Annars tycker jag det är ett väldigt användbart program, keep up the good work.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Grymt program, skall användas till pluggen, så kan jag dela in de olika lager som vi läser igenom på CCNA.

Går det att exportera notes så att polare kan importera dessa?

Tack!

Permalänk
Medlem

Detta är något jag ser fram til Roligt att det utvecklas vidare på, jag har faktiskt också begagnat ettan för några år sedan, kom över det genom en gammal skolkamrat från skövde .... !!??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkBob
Nu har jag inte läst alla inlägg så jag vet inte om ni tagit upp det här än men det hade vart fantastiskt om man kunde ställa in så att programmet inte fade:ar in i bild, utan bara dyker upp.

Ska lägga in det till nästa version. Har också märkt att "fadningen" tar olika lång tid beroende på vilken dator det körs på, detta måste jag också kolla på. Meningen är ju att det ska ske på en halv sekund max.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Går det att exportera notes så att polare kan importera dessa?

Inte än, tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Detta är något jag ser fram til Roligt att det utvecklas vidare på, jag har faktiskt också begagnat ettan för några år sedan, kom över det genom en gammal skolkamrat från skövde .... !!??

Trevligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Använde "Attach a reminder" när ja skapade den. Ska testa imorn.

Har inte lyckats återskapa felet.

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt upp alpha3 för nerladdning, har uppdaterat det första inlägget med nerladdningslänk och lite info. Alla kommentarer är välkomna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevligt! Verkar fungera finfint.

Tänkt något mer på FTP-funktionen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Trevligt! Verkar fungera finfint.

Tänkt något mer på FTP-funktionen?

Mjo, det blir nog rätt enkelt att skriva en synk-funktion, men jag skulle vilja få lite mer grundläggande saker klara först, som t.ex. Settings-dialog.

Dock verkar ju inte intresset för programmet vara så stort, så vet inte hur mycket mer jobb jag ska lägga ner på det. För min egen del så finns alla funktioner jag behöver, och jag klarar mig nog utan en Settings-dialog också.
Får se om jag orkar lägga upp det på någon mer mjukvarusida/forum och kolla responsen. Annars känns det som dags för ett nytt projekt. Tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Wää. Nåja, får väl isåfall hitta någon webmountdisktjosan (typ Gladinet). Inte lika fint, men borde fungera.

Permalänk
Medlem

Jag har börjar kika lite på FTP-rutiner för skojs skull, så säger till om det blir något av det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skoj.

Om du inte orkar det så skulle jag åtminstonde vilja se en funktion som automatiskt uppdaterar anteckningarna från filerna lite då och då (ifall de är ändrade). Hittade ett lämpligt program för detta, Dropbox, men eftersom SP endast läser in filerna när SP startas så blir det krångel ifall syncningen med laptopen ändrar dem under körning.

Permalänk
Medlem

Smidigt program. Bra jobbat.

En sak jag reagerade på var när jag använde hotkeyn för att öppna det och sedan trycker escape eller hotkeyn igen för att stänga så gick inte fokus tillbaka till programmet jag var i innan, vilket jag tydligen förväntade mig. därav reaktionen.
Inte så värst jobbigt iförsig, alt-tab funkar ju.

edit: märkte nu att man fortsätter skriva i shirusupad även efter det har försvunnit så länge man inte ger fokus till nått annat. det däremot är ju lite dumt kanske.

Permalänk
Medlem

Jag har gärna använt programmet ifall det hade haft stöd för os x, då anteckningar på min skollaptop ligger huller om buller. Men såg på första sidan att det inte är så stor chans att det kommer hända? :/

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Riktigt smidigt program. Älskar den minimalistiska stilen.

En Pytteliten "bug" - om man redigerar en titel på en note genom att addera tecken eller bokstäver och sedan klickar på innehållet (brödtexten) i den så försvinner den färgade ikonen för den noteringen i listan till vänster tillfälligt. Klickar man runt lite sen så kommer ikonen tillbaka

Noteringar,

*När man klickar på Preferences, Help, osv står det implementet. Ändra till d.
*Hade älskat om det fanns stöd för enkla saker som fet text, kursiv, understruken etc

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tregota
edit: märkte nu att man fortsätter skriva i shirusupad även efter det har försvunnit så länge man inte ger fokus till nått annat. det däremot är ju lite dumt kanske.

En grym feature ju! Nejdå, ska titta på det, trodde faktiskt att Windows automatiskt skulle tilldela fokus till det förra programmet när SP-fönstret döljs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
Jag har gärna använt programmet ifall det hade haft stöd för os x, då anteckningar på min skollaptop ligger huller om buller. Men såg på första sidan att det inte är så stor chans att det kommer hända? :/

Tyvärr inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
*Hade älskat om det fanns stöd för enkla saker som fet text, kursiv, understruken etc

Ja, jag vill också ha en möjlighet till _enkel_ formatering, men jag hatar sätet som t.ex. Wordpad formaterar text på. Har dock redan skrivit funktioner som konverterar formatering till taggar (t.ex. <b> och </b>) och tvärtom, för att noteringarna fortfarande ska kunna sparas i plain text, alltså vanliga txt-filer.

Tänkte begränsa det till Fet, Understruken och Kursiv. Eventuellt möjlighet att välja bland några fördefinerade färger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Ja, jag vill också ha en möjlighet till _enkel_ formatering, men jag hatar sätet som t.ex. Wordpad formaterar text på. Har dock redan skrivit funktioner som konverterar formatering till taggar (t.ex. <b> och </b>) och tvärtom, för att noteringarna fortfarande ska kunna sparas i plain text, alltså vanliga txt-filer.

Tänkte begränsa det till Fet, Understruken och Kursiv. Eventuellt möjlighet att välja bland några fördefinerade färger.

Låter utmärkt, keep it up!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
En grym feature ju! Nejdå, ska titta på det, trodde faktiskt att Windows automatiskt skulle tilldela fokus till det förra programmet när SP-fönstret döljs.

Tyvärr inte.

Ja, jag vill också ha en möjlighet till _enkel_ formatering, men jag hatar sätet som t.ex. Wordpad formaterar text på. Har dock redan skrivit funktioner som konverterar formatering till taggar (t.ex. <b> och </b>) och tvärtom, för att noteringarna fortfarande ska kunna sparas i plain text, alltså vanliga txt-filer.

Tänkte begränsa det till Fet, Understruken och Kursiv. Eventuellt möjlighet att välja bland några fördefinerade färger.

Har provat det lite och kan se klar användning endast till pc, då jag använder det i spelproduktioner. så tänkte kanske någon funktion om man typ skriver <today> eller [today], så skriver ersätter den det med dagens datum eller liknande.

iaf något sätt att få in datumet i texten/rubriken

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
så tänkte kanske någon funktion om man typ skriver <today> eller [today], så skriver ersätter den det med dagens datum eller liknande.

Hmm, inte riktigt säker på hur du menar, men du kan i alla fall högerklicka i en notering och välja "Insert Time/Date", där kan du även se snabbtangenterna för att infoga tid respektive datum, eller båda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Hmm, inte riktigt säker på hur du menar, men du kan i alla fall högerklicka i en notering och välja "Insert Time/Date", där kan du även se snabbtangenterna för att infoga tid respektive datum, eller båda.

haha perfekt det finns ingen readme med sådanna funktioner eller något? kanske inte finns tillräckligt många ännu, var typ så jag menade iaf.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)