T3 säger statiskt IP. då händer ju ingenting??

Permalänk

T3 säger statiskt IP. då händer ju ingenting??

Hej.

har ett fantastiskt problem som jag haft sedan jag skaffade fiber genom t3.

såhär är det.

Om jag använder dynamisk ip i routern så kommer jag ut på internet. kan ha det några minuter till några timmar sen tappar jag det en stund och efter ett tag kommer det tillbaka. När internet är borta kan jag fortfarande tanka/ lyssna på spotify???????

RIngde T3 och dem sa att det skall vara inställt på statisk ip i min router. har även fått alla ip adresser dns mm.

Om jag använder statiskt så kommer jag ju fan inte ens ut på internet!!!

Routern är en dlink dir-615 med senaste firmware. dessutom ca 2 månader så i princip ny.

är jag kass och gör fel?

Men seriöst hur svårt kan det vara att ha en stabil anslutning.

Snälla hjälp mig. kan ju inte ens betala räkningar tappar ju internet HELA TIDEN

Edit: måste man vänta nå timmar efter att man ändrat till statisk ip för att det skall fungera?

Tacksamm för svar.

Mvh

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Vanligt problem för T3 i Öviks stadsnät, de ger info om statiska IP:n men du sitter kanske i det nya nätet, vilket endast kör med DHCP, så det kan mycket väl vara DHCP som det skall vara och inte statiska.

Var med om detta flertalet gånger när jag jobbade lite på ÖE, att T3 blandade ihop det eftersom de inte visste om det var gamla eller nya nätet.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Testa utan din router så ser du ju ganska direkt hur det fungerar.
Att du har problem med D-Link förvånar mig inte det minsta, är varje supporters mardröm!

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
Vanligt problem för T3 i Öviks stadsnät, de ger info om statiska IP:n men du sitter kanske i det nya nätet, vilket endast kör med DHCP, så det kan mycket väl vara DHCP som det skall vara och inte statiska.

Var med om detta flertalet gånger när jag jobbade lite på ÖE, att T3 blandade ihop det eftersom de inte visste om det var gamla eller nya nätet.

Låter troligt.
Eftersom det går inte misslyckas det står ju precis vilka fält man skall fylla i osv.
Det händer verkligen ingenting om jag kör statisk.

Dynamisk fungerar ju välidgt bra när det fungerar. har haft internet nu ca 2 timmar:D inte dåligt.

Tror routern är kass helt enkelt.
Kan ni rekkomendera en bra trådlös N router som är stabil. snabbhet är inte viktigast men sitter på 80mbit fiber.

Har läst lite nu och det verkar som att dir-615 är väldigt instabil router.

fanns det inget test här på sweclockers på n routrar?

Tror ni om denna: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/62097?opendocum...

En router för max 800kr??

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeTonic
Testa utan din router så ser du ju ganska direkt hur det fungerar.
Att du har problem med D-Link förvånar mig inte det minsta, är varje supporters mardröm!

Jo utan router fungerar det kanon har jag märkt men 4 datorer utav 5 går på trådlöst. så måste ha en wireless. bara min sk media server går på lan. 80mbit på bredbandskollen ca 25-30trådlöst.. snacka om förlust.

Funderar även på denna : http://www.pricerunner.se/pl/168-638517/Bredbandsroutrar/D-Li...

Skulle dock vilja testa nått annat än dlink. snygg behöver den itne vara står i källaren

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Min DIR-615 fungerar fullt tillfredställande, har behövts startas om bara nån gång sen jag köpte den(mer än ett år sen). Sen är den ju inte gjord för att klara av 80Mbit genom brandväggen, det gör inga budget modeller till routrar utan då blir det high end varianterna som t.ex. dlinks i samma serie.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Min DIR-615 fungerar fullt tillfredställande, har behövts startas om bara nån gång sen jag köpte den(mer än ett år sen). Sen är den ju inte gjord för att klara av 80Mbit genom brandväggen, det gör inga budget modeller till routrar utan då blir det high end varianterna som t.ex. dlinks i samma serie.

Okey. kan man stänga av brandväggen? så att den blir snabbare trådlöst? osv?

Välidgt många har problem med dlink dir-615 har jag läst nu samma fenomen som mig att t.ex spotify fortfarande fungerar men inte internet.
Har uppdaterat till firmware 4.11 nu som tydligen är ett måste

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur
Okey. kan man stänga av brandväggen? så att den blir snabbare trådlöst? osv?

Välidgt många har problem med dlink dir-615 har jag läst nu samma fenomen som mig att t.ex spotify fortfarande fungerar men inte internet.
Har uppdaterat till firmware 4.11 nu som tydligen är ett måste

Fenomenet att Spotify fungerar men inte internet beror helt och 100% hållet på att Spotify cachar låtar lokalt på din hdd. Detta pga. de kan dra ner på trafiken mot deras servrar/andra peers.

Citat:

How much disk space does Spotify use?
Spotify stores data on your computer in order to minimize the use of bandwidth. The exact amount varies, but Spotify will automatically try to free your computer resources so that you don’t run low on disk space. The exact size can be configured in Spotify preferences.

http://www.spotify.com/en/help/faq/#bandwidth-usage

För att verkligen se om internetanslutningen dör helt kan du ta upp kommandoprompten (cmd) och skriva "ping -t 141.1.1.1". Utan citat-tecknen då. Ha på den i bakgrunden och titta om den någon gång slutar svara. Det betyder att internetanslutningen har dött totalt.

Permalänk

Okok..

Problemet är dock routern!

Har bytt idag till belkin N: http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id...

Köpte den på onoff för 599. VARD varenda KRONA.. inte ett enda problem. bra webgränssnitt!!

Mkt bättre täckning på trådlöst alltid utmärk på dlink dir-615 var det bara mycket bra.

Mycket snabbare wlan enligt bredbandskollen dock 5% långsammare på lan.

Fantastiskt stabil router rekkomenderas

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4