Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk

Hej!

Testade Lag16 för första gången för en dryg vecka sen, har bara 200 ml av den och har redan gått igenom halva flaskan. Älskar den.
Farsan tipsade om att provsmaka Ardbeg Uigeadail och Corrywreckan (som många andra av er också gjort). Bör jag dock testa en Ardbeg 10a innan jag ger mig på Oogie o Corry?
Och i så fall, kan man testa alla tre under en kväll? I vilken ordning bör man isf ta dem?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Föredetting

Ska du köra en Ardbeg-kväll tror jag det är ordningen Uigeadail -> 10 -> Corryvreckan som gäller. Lättviktarna först. Minns inte Uigeadail speciellt väl, men vill minnas att den är mindre rökig än tian och Corryvreckan.

Själv fick jag något att fira igår, så jag tog en sväng till lokala shoppen och köpte en påfyllning på Octomore 6.3:an jag nästan har slut på, samt en Chichibu The Peated 2016.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

@Meantek: Hur fick du tag på Octomoren? Den finns ju inte på systemet :S eller har jag sökt fel?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Basicnewb:

@Meantek: Hur fick du tag på Octomoren? Den finns ju inte på systemet :S eller har jag sökt fel?

Fniss. Tror Chichibun är ännu värre att få tag på i Sverige. Octomore 6.3 finns på Amazon bland annat: https://www.amazon.co.uk/Bruichladdich-Octomore-6-3-Whisky-70...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Hej!

Testade Lag16 för första gången för en dryg vecka sen, har bara 200 ml av den och har redan gått igenom halva flaskan. Älskar den.

Det var kärlek vid första klunken, inte sant?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av Bewise:

Det var kärlek vid första klunken, inte sant?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja verkligen! Helt underbar. Hur förhåller den sig i rökighet jämtemot de andra standard islays?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Ja verkligen! Helt underbar. Hur förhåller den sig i rökighet jämtemot de andra standard islays?

Same same but different. Tar du de vanliga Islay-malterna så är Ardbeg, Laphroaig och Lagavulin i topp, därefter följer Caol Ila och Bowmore. Bunnahabhain och den vanliga Bruichladdich är mildare än övriga, sen finns diverse avarter med extremt höga rökhalter (t.ex. Octomore och Port Charlotte, bägge från Bruichladdich). Kruxet är att den whisky som är rökigast på pappret inte nödvändigtvis upplevs som rökigast i munnen, det är så mycket mer än bara maltens rökighet som påverkar slutresultatet. De flesta är nog överens om att det är de tre i topp som är rökigast men var och en får sin favorit av dem (min favorit är Ardbeg men då helst sherryfatslagrad, t.ex. Uigeadail, eller någon av de lite äldre utgåvorna som tyvärr är väldigt svåra att få tag på).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Same same but different. Tar du de vanliga Islay-malterna så är Ardbeg, Laphroaig och Lagavulin i topp, därefter följer Caol Ila och Bowmore. Bunnahabhain och den vanliga Bruichladdich är mildare än övriga, sen finns diverse avarter med extremt höga rökhalter (t.ex. Octomore och Port Charlotte, bägge från Bruichladdich). Kruxet är att den whisky som är rökigast på pappret inte nödvändigtvis upplevs som rökigast i munnen, det är så mycket mer än bara maltens rökighet som påverkar slutresultatet. De flesta är nog överens om att det är de tre i topp som är rökigast men var och en får sin favorit av dem (min favorit är Ardbeg men då helst sherryfatslagrad, t.ex. Uigeadail, eller någon av de lite äldre utgåvorna som tyvärr är väldigt svåra att få tag på).

Okej najs. För jag diggar rökighet. Hade någon gång bara önskat mig få en käftsmäll av rökighet. Som dessutom sitter i för varje droppe man tar. Med Lag16 känner man förvisso det men doften vänjer näsan sig vid jädrans fort. Funderar på att skaffa en Octomore 7.1 för dryga tusingen. Även om många påstår att den är en gimmick. Är det värt att beställa från whiskyexchange eller mastersofmalt? Eller bör man ha is i magen o vänta tills nästa släpp på systemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Okej najs. För jag diggar rökighet. Hade någon gång bara önskat mig få en käftsmäll av rökighet. Som dessutom sitter i för varje droppe man tar. Med Lag16 känner man förvisso det men doften vänjer näsan sig vid jädrans fort. Funderar på att skaffa en Octomore 7.1 för dryga tusingen. Även om många påstår att den är en gimmick. Är det värt att beställa från whiskyexchange eller mastersofmalt? Eller bör man ha is i magen o vänta tills nästa släpp på systemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jadu, det är ju jättesvårt för någon annan att svara på. Ibland kan man ha tur och hitta småflaskor, sk samples, men MoM verkar inte ha några och TWE tar ganska saftigt betalt för dem (med frakt och skatt). Hur du än gör är det ju en chansning, 1500 kr eller mer för något du inte har en aning om hur det smakar.

Jag har dock svårt att tro att din näsa inte skulle vänja sig även vid Octomore, det mänskliga luktsinnet har en märklig förmåga att snabbt vänja sig vid starka dofter. Det bästa man kan göra för att få tillbaka det är att dofta på kaffebönor eller sin egen hud (!), t.ex. utsidan av handen (ett par andetag med handen precis under näsan brukar räcka, alternativt en handfull kaffebönor).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Basicnewb:

Funderar på att skaffa en Octomore 7.1 för dryga tusingen. Även om många påstår att den är en gimmick. Är det värt att beställa från whiskyexchange eller mastersofmalt? Eller bör man ha is i magen o vänta tills nästa släpp på systemet?

Skickades från m.sweclockers.com

7.1 är rätt vek. 6.1 är betydligt bättre, 6.3 är absolut bäst.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

@zarkov

Tack för tipset! Ja verkligen, därför ska jag ta mig en rejäl funderare på detta.

Skrivet av Meantek:

7.1 är rätt vek. 6.1 är betydligt bättre, 6.3 är absolut bäst.

Det förklarar vf 7.1 är så mkt billigare. Tack. Vet vi hur det är med systemet, får de nånsin in dessa i sortimentet?
Eller kanske inte just dessa naturligtvis men kommande släpp?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Basicnewb:

Det förklarar vf 7.1 är så mkt billigare. Tack. Vet vi hur det är med systemet, får de nånsin in dessa i sortimentet?
Eller kanske inte just dessa naturligtvis men kommande släpp?

Såg någon Octomore i Systemets "specialrelease"-lista, kan rentav ha varit 7.1. 7.3, 7.4 och Octomore 10 2nd Edition har släppts sedan dess, är allt jag vet. Kommer förmodligen aldrig ligga i något standardsortiment.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Octomore 10yo 57,3%

Ser på systemets lanseringar 2017 att Octomore 10yo 57,3% 700 ml (Art. no: 40050-01) släpps 16 Mars för 1804 SEK.
Lyckas inte hitta så mkt info om just denna. Google visar mig massa "Ltd Edition" och sen läser jag en massa tasting notes från sent 2016 gällande bl.a "Second edition". Någon som vet något om just denna, vilken edition den är och hurpass rökig den är? Tänker inte punga ut så mkt för något som inte kommer blow me away

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

@Basicnewb: Jag bokade precis en flaska. Tänkte att det blir en passande gåva till farsan när han fyller jämt nästa gång. Går säkert utmärkt att blanda med cola

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

@Basicnewb: Jag bokade precis en flaska. Tänkte att det blir en passande gåva till farsan när han fyller jämt nästa gång. Går säkert utmärkt att blanda med cola

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W:

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

I know, i know, men det tål att upprepas

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Basicnewb:

Ser på systemets lanseringar 2017 att Octomore 10yo 57,3% 700 ml (Art. no: 40050-01) släpps 16 Mars för 1804 SEK.
Lyckas inte hitta så mkt info om just denna. Google visar mig massa "Ltd Edition" och sen läser jag en massa tasting notes från sent 2016 gällande bl.a "Second edition". Någon som vet något om just denna, vilken edition den är och hurpass rökig den är? Tänker inte punga ut så mkt för något som inte kommer blow me away

Det är 10 Second Edition: https://www.bruichladdich.com/octomore/octomore-ten-second-li...

Systemet är lite efter, som vanligt. Första Octomore 10 släpptes flera år sedan. Om det är galen rökighet du är ute efter är det en yngre utgåva du ska ha. Rekommenderar 6.3 eller Chichibu The Peated 2015 om du hittar en. Har inte provat en Octomore 10 själv, den lär vara okej rökighetsmässigt, men ju äldre whisky, desto mindre karaktär, rent allmänt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Slänger upp hela vitrinskåpet!
Inne på flaska #2 av Uigeadail.
Talisker 10 saknar jag, likaså Isle of Jura Prophecy.
Highland Park 18 har gått upp 200 i pris sedan jag drack upp min. Det gör mig ledsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Ser på systemets lanseringar 2017 att Octomore 10yo 57,3% 700 ml (Art. no: 40050-01) släpps 16 Mars för 1804 SEK.
Lyckas inte hitta så mkt info om just denna. Google visar mig massa "Ltd Edition" och sen läser jag en massa tasting notes från sent 2016 gällande bl.a "Second edition". Någon som vet något om just denna, vilken edition den är och hurpass rökig den är? Tänker inte punga ut så mkt för något som inte kommer blow me away

Jag skulle nog utan att smakat göra jämförelsen mellan Laphroaig 10 och 18 som jag har båda av , 18 är betydligt mildare än 10.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Idag ramlade den här skönheten in. Den får stå säkert i min garderob tills farsgubben fyller jämnt!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Var på öl- och whiskymässan i Göteborg tidigare idag och provade en del godsaker, bla en Talisker DE som överraskade mycket positivt (tyvärr verkar den inte finnas på bolaget längre). Lite öl och cognac hann jag också med, Oppigårds nya New Sweden IPA var fantastiskt god liksom den Renault 1989 Petit Champagne Single cask jag fick prova i Grönstedts monter (synd bara att den kostar 2500 kr för en halvlitersflaska!)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd

Ett tag sedan det skrevs i denna tråden!

Kom nyss hem från en resa så var tvungen att plocka med mig hem en Lagavulin 16 och en Nikka Yoichi. Lagavulin 16 behövs väl knappast förklaras men Nikkas nya Yoichi är fantastiskt trevlig. Ett bra tips för den som gillar japanskt

Någon annan som nyligen införskaffat sig lite intressanta varianter?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Fick en sån här whisky av en kompis som varit i Thailand.

1. Detta va nått av det äckligaste jag hällt i min strupe.
2. Den lukta värre än terpentin
3. Detta är inte whisky
4. Sköljde ner med en Ardbeg Uigeadail , tacka vet jag riktigt whisky!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mangee75:

Fick en sån här whisky av en kompis som varit i Thailand.
http://www.thaibev.com/images2013/product/spirit/Mekhong.png
1. Detta va nått av det äckligaste jag hällt i min strupe.
2. Den lukta värre än terpentin
3. Detta är inte whisky
4. Sköljde ner med en Ardbeg Uigeadail , tacka vet jag riktigt whisky!!!

Intressant var det ja Fast det där är som tur är inte en whisky.

Det är väl mer åt Rom-hållet?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Fick en sån här whisky av en kompis som varit i Thailand.
http://www.thaibev.com/images2013/product/spirit/Mekhong.png
1. Detta va nått av det äckligaste jag hällt i min strupe.
2. Den lukta värre än terpentin
3. Detta är inte whisky
4. Sköljde ner med en Ardbeg Uigeadail , tacka vet jag riktigt whisky!!!

Det är Mehkong....

Den har man till buckets i Thailand:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Intressant var det ja Fast det där är som tur är inte en whisky.

Det är väl mer åt Rom-hållet?

Personlig tycker jag det är mer åt rengöringshållet
Men du har säkert rätt , han sa till mig att det va en whisky så därför förvänta jag mig nån form av whisky smak.
Oavsett , så va det inte nått jag blev direkt förälskad i
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mangee75:

Personlig tycker jag det är mer åt rengöringshållet
Men du har säkert rätt , han sa till mig att det va en whisky så därför förvänta jag mig nån form av whisky smak.
Oavsett , så va det inte nått jag blev direkt förälskad i
Mvh / Mangee

Lurendrejeri!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är Mehkong....

Den har man till buckets i Thailand:

{ data-uri }

Okej

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Lurendrejeri!

Hahaha japp

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition