Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Är det där någon specialare från Laphroig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Är det där någon specialare från Laphroig?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej tyvärr, det är deras "vanliga" 25-åring som en bekant hällt upp i en miniflaska åt mig. För skojs skull tejpade han även en utskriven etikett på den.

Ärligt talat tycker jag den var rätt tam, Laffe skall ju vara lite rivig. Den gamla 15-åringen var nästan perfekt, den här var lite för slät.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej tyvärr, det är deras "vanliga" 25-åring som en bekant hällt upp i en miniflaska åt mig. För skojs skull tejpade han även en utskriven etikett på den.

Ärligt talat tycker jag den var rätt tam, Laffe skall ju vara lite rivig. Den gamla 15-åringen var nästan perfekt, den här var lite för slät.

Då förstår jag! Håller på med om att Laffe ska vara lite rivig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Håller med om Kilchoman, om kompisen gillar rökig whisky så har han med stor sannolikhet redan några av de vanliga hemma och då är Kilchoman lite av en outsider. Oban är också trevlig, dock inte lika rökig som Laffe/Lagga/Ardbeg.

@Zarkov @Vintervilan

Tackar för tipset, Kilchoman var mitt i prick, mycket uppskattat av min polare. Grazie Mille

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk

Fick en Aberlour A'bunadh i present. Ljusår bättre än den 12 åriga! Rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Ikväll blir det bottle kill på en gammal flaska Tomatin 30 yo som stått bortglömd långt in i barskåpet. Inte alls dum, man kanske skulle leta rätt på en ny.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Med risk att vara tråkig och mainstream tipsar jag min #1 Whisky
Ardbeg Corryvreckan
Finns på bolaget !

Visa signatur

27" 3,06 c2d imac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Då förstår jag! Håller på med om att Laffe ska vara lite rivig.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du ha en rivig whisky skall du köpa en ung. Lång lagringstid gör dem mjukare.
Min absoluta favorit är Laffe 18 år, kanske en smula hög alkoholhalt men den är fantastisk.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vill du ha en rivig whisky skall du köpa en ung. Lång lagringstid gör dem mjukare.
Min absoluta favorit är Laffe 18 år, kanske en smula hög alkoholhalt men den är fantastisk.

Okej det visste jag inte, uppskattar infon! Instämmer verkligen gällande Laffe 18 år, är min favorit av dom två Laffes jag har provat!
Just nu har jag i skafferiskåpet Bowmore 12 år, Laffan 10 år, Laffan 18 år. Lagavulin 16 år och en ileach. Ileach och Lagavulin kommer jag alltid ha i och Laffan 18 år kommer nog ansluta också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vill du ha en rivig whisky skall du köpa en ung. Lång lagringstid gör dem mjukare.
Min absoluta favorit är Laffe 18 år, kanske en smula hög alkoholhalt men den är fantastisk.

Man ska ju späda ut whiskey till lagom alkoholhalt kring 35% ungefär (med lite marginal för eget tycke och smak), inte dricker du väl cask strength direkt ur flaska...?
Menar att jag inte riktigt förstår hur man kan säga att en whiskey har "en smula hög alkoholhalt", ju högre desto bättre brukar det vara ur smaksynpunkt när vattnet öppnar upp whiskyn och det blir ju mer eftersom man späder den.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Tommy:

Man ska ju späda ut whiskey till lagom alkoholhalt kring 35% ungefär (med lite marginal för eget tycke och smak), inte dricker du väl cask strength direkt ur flaska...?
Menar att jag inte riktigt förstår hur man kan säga att en whiskey har "en smula hög alkoholhalt", ju högre desto bättre brukar det vara ur smaksynpunkt när vattnet öppnar upp whiskyn och det blir ju mer eftersom man späder den.

Jag späder väldigt sällan ut med vatten, och tycker att whisky med alkoholhalt under runt 50% oftast är väldigt vattniga. Dricker gladeligen Octomore 6.3 (64%) as-is.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag späder väldigt sällan ut med vatten, och tycker att whisky med alkoholhalt under runt 50% oftast är väldigt vattniga. Dricker gladeligen Octomore 6.3 (64%) as-is.

Då har du missat nåt , mycket av smaken frigörs med vatten , olika mycket i olika sorter , låt även gärna glaset stå några minuter efter vattnandet.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Då har du missat nåt , mycket av smaken frigörs med vatten , olika mycket i olika sorter , låt även gärna glaset stå några minuter efter vattnandet.

Smaken är som baken. Vissa sorter mår bra av att vattnas, andra klarar det sämre. Hur mycket man vill vattna sin whisky är upp till var och en.

Ibland vattnar jag 40%-iga standardbuteljeringar, ibland låter jag bli att vattna cask strength. Det beror helt enkelt på whiskyn, det går inte att säga att all whisky är som bäst vid 35% (eller någon annan procentsats heller för den delen), då hade ju all whisky redan sålts vid den halten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Smaken är som baken. Vissa sorter mår bra av att vattnas, andra klarar det sämre. Hur mycket man vill vattna sin whisky är upp till var och en.

Ibland vattnar jag 40%-iga standardbuteljeringar, ibland låter jag bli att vattna cask strength. Det beror helt enkelt på whiskyn, det går inte att säga att all whisky är som bäst vid 35% (eller någon annan procentsats heller för den delen), då hade ju all whisky redan sålts vid den halten.

Man säljer inte whisky vid så låga koncentrationer för att alkoholen skyddar estrar och oljor som finns i drycken från oxidering.

Självklart är det upp till var och en hur man dricker sin whisky, men man bör vara medveten om att någonstans mellan 50-60% har alkohol en riktig bedövande effekt på smaklökarna, så man bör åtminstone prova att vattna stark whisky för att se hur smaker framträder.

Håller helt klart med om att det skiljer från whisky till whisky hur mycket vatten som är bra, vissa öppnar upp först när de får rejält med vatten, och i andra räcker det med en droppe eller två.

Permalänk
Föredetting

Whisky får inte säljas som whisky om den är under 40%. Generellt sett gillar jag just den bedövande upplevelsen, det är där mina whiskykvällar brukar sluta.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hej.
Min favorit whisky är från Islay i Skottland då jag inte kan få nog av denna rökiga delikatess.
1. Ardbeg 10år
2. Bowmore Enigma
3. Laprhoaig 10år
Vill också tipsa om Islay Mist de Luxe som jag tycker är en väldigt god och prisvärd Whisky.
Men då jag bara har smakat på toppen av ett isberg anser jag mig mig själv vara en rookie
Jag fick en Ardbeg Uigeadail av min fru som julklapp och denna provsmaka jag precis.
Riktigt god , dock tycker jag inte den är lika rökig som den 10 åriga.
Kan ju också tillägga att jag INTE tycker om bourbon. För mig är Whisky från Skottland , även om jag har smakat nån från Japan som va riktigt god.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/laphroaig-1049701

Länge haft rätt fullt i barskåpet där hemma, men nu när min Bowmore börjar sina och min senaste Nikka sagt sitt var det dags att fylla på med något. Inte öppnat än, men ska definitivt provas i helgen

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Dricker whiskey alldeles för sällan så flaskorna räcker länge, väldigt länge. Brukar skaffa någon flaska per år i år köpte jag corrywreckan och uigeadail.
Mina favoriter i hyllan just nu:
ardbeg corrywreckan
Lagavulin 16y
ardbeg 10y
Laphroig 10y
ardbeg Uigeadail

Mildare whiskey som blivit bortprioriterade men som finns i hyllan är:
The Balvine double wood
Glenfarclas 12y
Glenmorangie 10y

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

brukar finnas 2 lag , dom som gillar rökiga och de som gillar mindre rökiga. Lowland sorter är oftast inte rökiga.
tycker oftast att 10åriga är lite väl riviga och kostar rätt mycket, ibland är de riktigt bra.
Om man går upp ett par år och 100lappar så till 12-18åriga, så är dom som många skriver rätt lena.

Men mitt tips i denna tråd är att skaffa en så lite äldre karaff sån som kanske din mormor eller farfar hade sin congac eller whisky i. Sen köper man billigare whisky och häller över den. man kanske inte lurar sig själv men alla som blir bjudna tycker den smakar godare.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Hedersmedlem

Årets positiva överraskning för mig var Kavalan och då en Solist Sherry Cask Cask Strength 57,8%. Å ena sidan aningen för elegant i smaken, fast ändå oemotståndlig. Framstår som paradoxalt, med den enkla förklaringen att det här egentligen inte är min typ av Whisky, då jag föredrar lite rivigare och rökigare sorter, gärna något ur Blackadders sortiment.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för tips på whisky från Systembolaget för runt 500 kronor (plus/minus någon hundring gör inget)? Jag dricker det mesta, även om lite mindre rök passar mig mer i smaken än för mycket.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Vad har ni för tips på whisky från Systembolaget för runt 500 kronor (plus/minus någon hundring gör inget)? Jag dricker det mesta, även om lite mindre rök passar mig mer i smaken än för mycket.

Kan rekommendera Islay Mist Deluxe.
Det är en deluxe blend av Laphroaig, Glen Grant och The Glenlivet.
Jag älskar själv rökig whisky från Islay och denna är lagom rökig men ändå riktigt god. Sen har den ett schyst pris , så om man inte tycker om den behöver man inte gråta blod
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimTjik:

Årets positiva överraskning för mig var Kavalan och då en Solist Sherry Cask Cask Strength 57,8%. Å ena sidan aningen för elegant i smaken, fast ändå oemotståndlig. Framstår som paradoxalt, med den enkla förklaringen att det här egentligen inte är min typ av Whisky, då jag föredrar lite rivigare och rökigare sorter, gärna något ur Blackadders sortiment.

Blackadder Smoking Islay 12y Raw cask 62.nåt% (slut för några år sedan ) var en helt fantastisk whisky Peat Reek-serien håller tyvärr inte samma klass och det finns även några "bottennapp" i Raw Cask-serien. En av favoriterna bland icke-rökiga just nu är Adelphis Glenrothes 9 års cask 67.1%

Årets flopp: Teeling Stout cask, smakar lösningsmedel/aceton och annat otrevligt.

Skrivet av Wifi:

Vad har ni för tips på whisky från Systembolaget för runt 500 kronor (plus/minus någon hundring gör inget)? Jag dricker det mesta, även om lite mindre rök passar mig mer i smaken än för mycket.

Nikka from the barrel 51.4% är ju rätt så trevlig, ligger på 399:- för 500ml.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Mange75 och @Kent: Tack för tipsen! Det låter som intressanta whisky. Jag ska kolla in dem nästa gång jag är på Systembolaget.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Föredetting
Skrivet av KimTjik:

Årets positiva överraskning för mig var Kavalan och då en Solist Sherry Cask Cask Strength 57,8%. Å ena sidan aningen för elegant i smaken, fast ändå oemotståndlig. Framstår som paradoxalt, med den enkla förklaringen att det här egentligen inte är min typ av Whisky, då jag föredrar lite rivigare och rökigare sorter, gärna något ur Blackadders sortiment.

Verkar finnas en hel del olika varianter på Solist Sherry Cask, från år till år (även om det inte är något som de talar högt om. Den första jag drack var inte elegant någonstans (gick på knock direkt), sedan smakade jag en annan utgåva (EVA Air "Special edition"), den smakade typ läsk.

Skrivet av Kent:

Nikka from the barrel 51.4% är ju rätt så trevlig, ligger på 399:- för 500ml.

This. Nikka From the Barrel som "budget"-whisky från systemet, alla dagar i veckan. I Taiwan köper jag TTL Omar från Nantou Distillery, kostar cirka 300:- flaskan, och är riktigt bra.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Vad har ni för tips på whisky från Systembolaget för runt 500 kronor (plus/minus någon hundring gör inget)? Jag dricker det mesta, även om lite mindre rök passar mig mer i smaken än för mycket.

Jag rekommenderar Balvenie Doublewood 12 yo eller Oban 14yo. Balvenie är nästan helt utan rök medan Oban är lite rökigare men absolut ingen rökbomb. Bägge ligger strax under femhunkan på SB. I övrigt är Nikka ett väldigt bra förslag, speciellt om man vill vidga sina vyer lite.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kent:

Blackadder Smoking Islay 12y Raw cask 62.nåt% (slut för några år sedan ) var en helt fantastisk whisky Peat Reek-serien håller tyvärr inte samma klass och det finns även några "bottennapp" i Raw Cask-serien.

Eftersom jag inte vevat in "bottennappen" ännu, så lever jag i en trevlig god tro om Blackadder! Jag har t o m en ej urdrucken Peat Reek Raw Cask som visserligen inte är den bästa Blackadder jag hittills prövat, men långt bättre än det mesta för pengarna. I slutändan är det nog ett svårt kapitel då det å ena sidan säkert finns det som alla kan tycka är dåligt, men då det å andra sidan bara finns ens egen smak att gå efter, oberoende av vad diverse konnässörer anser.

Skrivet av Meantek:

Verkar finnas en hel del olika varianter på Solist Sherry Cask, från år till år (även om det inte är något som de talar högt om. Den första jag drack var inte elegant någonstans (gick på knock direkt), sedan smakade jag en annan utgåva (EVA Air "Special edition"), den smakade typ läsk.

Kanske jag som tar emot en knock som en len smekning? Läsk är det då inte, fast utöver det får du ta det som min subjektiva upplevelse. Ta i beaktande att jag anser en skiva gammaldags knäckebröd med Laphroaig som god och prisvärd husmanskost.

Permalänk
Medlem

Snubblade över den här godbiten på Schipol Airport, och jag var bara tvungen att köpa en. Lagavulin PX Cask
Köpte en Lagavulin 12yo Distillers Edition väldigt nyligen också, så nu står dessa två oöppnade och hägrar i barskåpet. Blir finfint de ruskiga vinterkvällarna framöver.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Föredetting
Skrivet av KimTjik:

Kanske jag som tar emot en knock som en len smekning? Läsk är det då inte, fast utöver det får du ta det som min subjektiva upplevelse. Ta i beaktande att jag anser en skiva gammaldags knäckebröd med Laphroaig som god och prisvärd husmanskost.

Fast jag säger ju även att jag provat åtminstone två olika flaskor av Solist Sherry Cask, båda med helt olika karaktär. Jag dricker Octomore 6.3 utan vatten eller annat mög, jag är ganska van med en smäll i käften när det kommer till whisky.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Tackar! Jag antecknar de också då.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305