Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk

Supertrevlig tråd detta.
Har bara läst de första sidorna, men verkar va skön avslappnad stämning o goda råd.
Har precis bestämt mig att ge mig iväg på denna härliga resa. Alltid varit intresserad av whisky, men aldrig kunnat njuta/tycka om (mest av allt nog beroende på min ålder, född -90) då jag alltid tyckt att det smakat beskt o stuckit i näsan.
Men då var jag ung o dum, för visste för det första inte att Jack Daniels No 7 var en ung Bourbon av kass kvalité, och visste framförallt inte hur man ska avnjuta en whisky (nose, palate & finish), samt att man kunde lägga till vatten i sprit lät för mig helt absurt.

Oh well, allt började med Grant's, vidare till Jack Daniels, Jim Beam, Jameson & Tullmore dew. Hade provat "så många olika sorter" och alla smakade lika blä. Shame on me.

Efter mycket eftertanke bestämde jag mig för att ge mig in igen, visste att Glenfiddich var ett bra märke (jämfört med ovannämnda), så jag köpte mig 12an i Julas o har gått igenom den nu. Jag känner på mig att det bara kan bli bättre härifrån.
Har förutom denna även smakat en Macallan 12 yo ute på krogen och en Laphroaig 10 hemma hos en vän.
Fick en Lagavulin 16 av farsan i Julklapp (skoj nog, hade knappt öppnat min 'fiddich då), men vågar inte ge mig in på den ännu.
I.o.m att jag hört att det är acquired taste tänkte jag bolla lite min idé med er.
Funderar på att från Glenfiddich ta mig vidare till en annan storsäljare och "gateway whisky", nämligen The Glenlivet 12.
Därefter utforska spektrumet lite genom att ta mig igenom en Old Pulteney (12?), HP 12 och sist en Caol Ila 12. Vart det tar vägen sen därifrån får vi se..
Vad tycker ni? Låter det sunt? Hur bör jag gå till väga? Bör jag köpa en flaska, låta den rinna torr inom loppet av en månad eller två, sen gå vidare till nästa, eller ska man skaffa sig 2-3 st. (ja, jag har råd, och nej pappa betalar inte) och ha dem alla hemma o man switchar lite mellan dem?

I alla fall, glad to have joined you guys här. Hoppas jag inte blir alkis.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Basicnewb:

*Hjärtskärande utläggning*

Jag skulle, kanske lite hårddraget och elakt, vilja säga att du börjar med dålig whisky och sakta rör dig mot obetydligt mindre dålig whisky. Det är en ganska homogen "roadmap" du ritat upp, av konsekvent besvikelse.

Om du har möjlighet, besök en whiskybar. De flesta vettiga barer serverar whisky från 1-2cl och uppåt, prova dig fram. Ardbeg Uigeadail/Corryvreckan måste provas. Släng in en japanare någonstans också (Nikka from the Barrel, en Hibiki eller Hakushu, och om du mot förmodan hittar en Chichibu), och någonting från Bruichladdich måste du prova (typ Classic Laddie/Islay Barley). En Springbank 10/12 alternativt Talisker Dark Storm ger också en intressant kontrast mot det mesta andra.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

@Meantek: Jag får tacka. Var befinner sig dessa whiskies du nämnt? (i din bra/dålig-skala).
Vill nämligen undvika hoppa till för fina whiskies (syftar inte på top notch dyra nu) förrän jag tagit mig igenom det dödliga utbudet först. Annars löper jag ju risken att inte avnjuta/uppskatta dem lika bra.

Jag tänkte till en början hålla mig till Scotch Single Malt, innan jag ger mig ut andra i "nationaliteter". Men ska definitivt testa Nikka när jag väl kommer dit.

Tack för input btw

EDIT: Jag skrev (ja, jag har råd, och nej pappa betalar inte) vilket kanske var lite otydligt. Ja jag har råd att punga ut 400-600:- för en 700 ml. Till en början i alla fall.
Ni får ursäkta att jag är novis.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Basicnewb:

@Meantek: Jag får tacka. Var befinner sig dessa whiskies du nämnt? (i din bra/dålig-skala).
Vill nämligen undvika hoppa till för fina whiskies (syftar inte på top notch dyra nu) förrän jag tagit mig igenom det dödliga utbudet först. Annars löper jag ju risken att inte avnjuta/uppskatta dem lika bra.

Jag tänkte till en början hålla mig till Scotch Single Malt, innan jag ger mig ut andra i "nationaliteter". Men ska definitivt testa Nikka när jag väl kommer dit.

Tack för input btw

EDIT: Jag skrev (ja, jag har råd, och nej pappa betalar inte) vilket kanske var lite otydligt. Ja jag har råd att punga ut 400-600:- för en 700 ml. Till en början i alla fall.
Ni får ursäkta att jag är novis.

Lagavulin 16 och Caol Ila 12 kanske når 4/10 på min skala (då är jag ändå medveten om att många tycker dessa är riktiga höjdare). Resten är typ 2-3, max. Ser ingen mening med att plåga sig igenom en massa dålig whisky (oavsett vad man själv tycker är dåligt) för att jobba upp sig till det som är bra.

Inget av det jag listade är speciellt fint, bara ofta förbisedda alternativ till överkomliga pengar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

@Meantek: Jag får tacka. Var befinner sig dessa whiskies du nämnt? (i din bra/dålig-skala).
Vill nämligen undvika hoppa till för fina whiskies (syftar inte på top notch dyra nu) förrän jag tagit mig igenom det dödliga utbudet först. Annars löper jag ju risken att inte avnjuta/uppskatta dem lika bra.

Det brukar ta ett tag att hitta "sin" smak och sina favoriter. När jag började dricka whisky var det bara det rökigaste som gällde, t.ex. Laphroaig och Ardbeg. Ju längre tiden gick desto mer började jag uppskatta lite mildare sorter som inte smakar som en nytjärad brygga utan har lite mer variation med kola, vanilj, torkad frukt mm som komplement till en lätt rök. Favoriter i denna klass är t.ex. Springbank, Oban eller Balvenie. På senare år har jag druckit allt mindre whisky och istället börjat prova cognac och armagnac.

Av de du räknar upp är HP12 och Caol Ila helt ok brukswhisky, inget speciellt men bra standardbuteljeringar. HP18 kostar lite mer men är väldigt populär och brukar anses vara en av de mest prisvärda sorterna i den åldern. Att besöka en whiskybar är annars en bra idé, man kan ofta diskutera lite med bartendern och få bra tips.

För ett tag sedan provade jag Ardbeg 17yo för första gången på många år och den var precis så god som jag mindes den, helt gudomlig! Hade jag varit tvungen att välja en enda virre för resten av livet hade det nog blivit den, synd bara att den inte sålts på många år nu.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Att besöka en whiskybar är annars en bra idé, man kan ofta diskutera lite med bartendern och få bra tips.

Ska nog ta och göra det. Gick till vanligt ölställe sist och fick betala 104:- för en Macallan 12 som var "4 cl" men kändes knappt som det.
Brukar de servera i Glencairnglas på whiskybarer, och hur brukar priserna ligga?
Vad får man betala för en 3,5 cl Laphroaig 10 (säger vi)?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Ska nog ta och göra det. Gick till vanligt ölställe sist och fick betala 104:- för en Macallan 12 som var "4 cl" men kändes knappt som det.
Brukar de servera i Glencairnglas på whiskybarer, och hur brukar priserna ligga?
Vad får man betala för en 3,5 cl Laphroaig 10 (säger vi)?

Om det var 4 cl Macallan 12 du fick för 104 kr så var det ett hyfsat bra pris, i de enda prislistor jag hittar nu (Ardbeg Embassy samt Akkurat, båda i Sthlm) tar 38 resp 28 kr/cl. Laphroaig 10 tar de 25-26 kr/cl för och jag skulle säga att de flesta tar 25-30 kr för den.

Här finns Akkurats sortiment och prislista (länk). De är varken speciellt billiga eller dyra men har ett bra sortiment. Bishop's Arms finns över i stort sett hela landet och brukar ha ett hyfsat sortiment, iaf har de haft det på det 10-tal pubar jag besökt genom åren.

Vad gäller glas så serverar de flesta seriösa whiskybarer antingen i Glencairn eller små tulpanglas på fot. Vill man ha något speciellt glas brukar det bara vara att be om det innan de häller upp.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Vart kan man köpa Glencairnglas någonstans?
Pålitlig onlineförsäljare, affär mm?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

@Basicnewb: Själv är jag såld på sherryfatslagrad whiskey , vill du testa nåt med lagomt pris så prova Aberlour och Glendronach deras 12or är relativt billiga , sen vill jag slå ett slag för indisk whiskey , Amrut , finns i flera olika priser och typer.

Vill man prova nåt annorlunda så titta inte på vad det lokala bolaget har på hyllan , gå till leverantörernas hemsidor och läs igenom deras utbud.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

@Basicnewb: Själv är jag såld på sherryfatslagrad whiskey , vill du testa nåt med lagomt pris så prova Aberlour och Glendronach deras 12or är relativt billiga , sen vill jag slå ett slag för indisk whiskey , Amrut , finns i flera olika priser och typer.

Vill man prova nåt annorlunda så titta inte på vad det lokala bolaget har på hyllan , gå till leverantörernas hemsidor och läs igenom deras utbud.

Jag har hört att sherryfatslagrade whiskies är inne nu. Ska ta mig o prova. Men detta blir väl först om ett par månader. Ska nu på fredgan införskaffa mig The Glenlivet 12 yo (vet att den inte skiljer sig ofantligt mycket från Glenfiddich 12, men vill ändå ta ett litet kliv nu i början). Ska definitivt skriva upp dina tre förslag i min whiskybok.

Ja nu när du nämner det har jag alltid undrat, var hittar man en Macallan 12, dvs inte fine oak, eller amber eller nån annan "specialversion"? Har kollat på the whiskyexchange (eller var det mastersofmalt?) och den finns inte att hitta i deras sortiment? Men systemet påstår sig ha den??

Mvh,

P.S.
Ja, kul att du nämner Amrut för jag bara skojsökte på systemets app häromdagen o kollade just på Indisk Whisky o undrade om det ens var nåt värt att tetsa? Fast kanske tar det klivet ut först efter att jag utforskat den skotska biten först.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Är den här du letar efter ?

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/the-macallan-47801

Den finns i 436 butiker så sannolikheten är stor att den finns där du shoppar annars går det alltid att beställa.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd

Amrut är rätt så trevlig faktiskt!

Men Nikka from the Barrel har en permanent plats i mitt barskåp.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Amrut är rätt så trevlig faktiskt!

Men Nikka from the Barrel har en permanent plats i mitt barskåp.

Med lite vatten så är den helt ok , köpte en häromdagen tillsammans med en Nikka Coffey Grain som jag däremot inte är riktigt nöjd med.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Föredetting
Skrivet av mr_sQuinty:

Med lite vatten så är den helt ok , köpte en häromdagen tillsammans med en Nikka Coffey Grain som jag däremot inte är riktigt nöjd med.

Om du letar efter riktigt bra japansk whisky får du nog kika på Chichibu. Chibidaru och The Peated är båda sinnessjukt bra, omän rätt dyra. Nikka Coffey Grain är, som du säger, lite tveksam.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Är den här du letar efter ?

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/the-macallan-47801

Den finns i 436 butiker så sannolikheten är stor att den finns där du shoppar annars går det alltid att beställa.

Justfan, då måtte de vara "Sherry oak" Macallan 12
Det som får mig tro att det är nån annan är att den är mkt billigare på systemet än på andra ställen :S

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Justfan, då måtte de vara "Sherry oak" Macallan 12
Det som får mig tro att det är nån annan är att den är mkt billigare på systemet än på andra ställen :S

Tog en titt på importörens sida , den har en annan "rubrik" än på systemets hemsida , lite missvisande... men som sagt var samma

http://www.edrington.se/sortiment/whisky-malt/the-macallan-sh...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Någon samlare här som känner för att gissa på värde?

Jag har en förseglad flaska Mackmyra Preludium:01 här som jag blivit ombedd att sälja, men jag vet inte om det är värt det. Har någon koll på ungefär vad en sådan flaska skulle kunna vara värd idag?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

Först vill jag fråga, vart köper man utländska och mer sällsynta spritsorter ifrån? Har köpt från master of malt 2 gånger med optimal utgång båda gångerna. Men nu letar jag efter en Glenrothes 1994, har bara hittat en i Australien men de slutade höra av sig. Kan punga ut en hel den för den här flaskan ska ni veta. Jag letar också efter en slovakisk Tatratea, en speciell likör.

Min preferens av whisky är blended, där japanerna spöar skiten ur motståndet. Nikka 21&17 år är riktigt najs, Dalmore 15 är också riktigt najs emellanåt. Inkörsporten för mig var dock Glenrothes 1994, riktigt fin upplevelse, första gången whisky smakade gott. Innan hade man testat DJ och Jim Beam på krogen men fyfan.

Kan till och med komma ned till det att jag ger bort glenrothes 1994 som present till tjejens far om jag får för mig att fria till henne, då han gillar whisky och vi båda är födda 1994. Anledningen till att jag är så öppen är för att jag VERKLIGEN behöver glenrothes 1994, go kväll

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Någon samlare här som känner för att gissa på värde?

Jag har en förseglad flaska Mackmyra Preludium:01 här som jag blivit ombedd att sälja, men jag vet inte om det är värt det. Har någon koll på ungefär vad en sådan flaska skulle kunna vara värd idag?

Svårt att säga eftersom det knappt finns någon andrahandsmarknad för whisky i Sverige, iaf inte någon laglig sådan. Tittar man på Stockholms Auktionsverks historik har flaskorna gått för allt mellan 2000-6000 kr/st och på tyska Whiskyauction.com har de gått för €140-330 men under 2016 gick de för €160-200. På WA får köparen dessutom betala en slagavgift och som säljare får man betala en viss provision så i handen får man väl i storleksordningen 1200-1500 kr. Whiskyauction historik Preludium:01

Hade jag haft en flaska att sälja hade jag nog börjat med att göra en värderingsförfrågan hos Systembolaget/Bukowskis för att se vad de tycker: https://www.systembolaget.se/fakta-och-nyheter/dryckesauktion...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Någon som vet vart jag kan köpa Amrut Spectrum samt Yamazaki 18?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Svårt att säga eftersom det knappt finns någon andrahandsmarknad för whisky i Sverige, iaf inte någon laglig sådan. Tittar man på Stockholms Auktionsverks historik har flaskorna gått för allt mellan 2000-6000 kr/st och på tyska Whiskyauction.com har de gått för €140-330 men under 2016 gick de för €160-200. På WA får köparen dessutom betala en slagavgift och som säljare får man betala en viss provision så i handen får man väl i storleksordningen 1200-1500 kr. Whiskyauction historik Preludium:01

Hade jag haft en flaska att sälja hade jag nog börjat med att göra en värderingsförfrågan hos Systembolaget/Bukowskis för att se vad de tycker: https://www.systembolaget.se/fakta-och-nyheter/dryckesauktion...

Tack för den värdefulla informationen! Jag hade kollat historiken på fyra whisky-auktionssiter och de verkar inte gå för mycket längre, som du säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Föredetting
Skrivet av TheMuffinMan:

Någon som vet vart jag kan köpa Amrut Spectrum samt Yamazaki 18?

Om du är beredd att betala överpriser: https://www.amazon.co.uk/Suntory-Yamazaki-Years-Single-Whisky...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Någon mer än mig som är sugen på en Mackmyra Moment Tolv när den släpps 16e februari?

http://mackmyra.se/wp-content/uploads/mackmyra-tolv-produktblad-sv.pdf

Mackmyras första 12 åriga whisky (och därmed sveriges första 12-åriga?)

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Någon mer än mig som är sugen på en Mackmyra Moment Tolv när den släpps 16e februari?

http://mackmyra.se/wp-content/uploads/mackmyra-tolv-produktblad-sv.pdf

Mackmyras första 12 åriga whisky (och därmed sveriges första 12-åriga?)

Jag hittar den inte på SB, vad kommer den att kosta?

(Inte för att jag kommer köpa någon men ändå intressant. Jag har dessutom ett par flaskor 7-åring på väg hem från ett fat jag köpte tillsammans med några kompisar)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov:
Mackmyra Moment Tolv
Artikelnummer: 40042-01 (släpps 16 februari)
Pris: 1 195 kronor
Alkoholhalt: 47%
Volym: 700 ml

Ganska saftigt pris tycker jag, men vore kul att ha en flaska

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Vart kan man köpa Glencairnglas någonstans?
Pålitlig onlineförsäljare, affär mm?

dryckesglas.se

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk

Var på Wiser's Pub (kanadensisk) på Linnégatan i Göteborg häromdan. Bad bartendern tipsa om en Kanadensisk Rågwhisky. Det blev ett glas Masterson's serverat ur ett kanadensiskt whiskyglas. Riktigt smooth och lite spicy. Det var mim första rågwhisky, spännande. Finns inte att hitta på systemet dock. Nån mer som provat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Min preferens av whisky är blended, där japanerna spöar skiten ur motståndet. Nikka 21&17 år är riktigt najs, Dalmore 15 är också riktigt najs emellanåt. Inkörsporten för mig var dock Glenrothes 1994, riktigt fin upplevelse, första gången whisky smakade gott. Innan hade man testat DJ och Jim Beam på krogen men fyfan.

Ursäkta den småpetiga frågan, men de där är väl inte blended-sorter?
Tackar för tipset om Glenrothes i vilket fall!

Skrivet av Herp Derp:

Kan till och med komma ned till det att jag ger bort glenrothes 1994 som present till tjejens far om jag får för mig att fria till henne, då han gillar whisky och vi båda är födda 1994. Anledningen till att jag är så öppen är för att jag VERKLIGEN behöver glenrothes 1994, go kväll

Är farsan eller tjejen född 94?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W: Jo för att va specifik, de japanska Taketsuru 21 och 17 är det. Dalmore och Glenrothes är singe malt, kanske va otydlig....

https://www.masterofmalt.com/whiskies/japanese-whisky/blended...
Står i alla fall på flaskan att den är blend, och hemsidan jag köpte den står det att det är blend, kan tyvärr inte lägga upp bilder på ettiketten i inlägg så du får ta mitt ord för det

Höhö låter dig filosofera på den, kanske mest spännande så.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

https://www.masterofmalt.com/whiskies/japanese-whisky/blended...
Står i alla fall på flaskan att den är blend, och hemsidan jag köpte den står det att det är blend, kan tyvärr inte lägga upp bilder på ettiketten i inlägg så du får ta mitt ord för det

Höhö låter dig filosofera på den, kanske mest spännande så.

Ah, det finns alltid olika definitioner på allting.
Den är tydligen en "blended malt", dvs en blend på olika single malts.
Står det "blended" så brukar det normalt likställas med whisky som har delvis grain whisky i sig, men det går att flexa runt begreppen (det får inte vara för enkelt...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.