Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sper
Här finns en youtube vide på 10 sec då jag filmar och spela in ljudet från h50 pumpen. Orkade inte koppla ur fläktarna men man hör de knastrande ljudet. Tydligen känt fel.

http://www.youtube.com/watch?v=DaYulWo8vMA

Tja köpte en H50 idag och installera och jag ahr samma fel =/ mina slangar sitter dock i överkant på radiatorn redan nu.

bör man vända sig till webhallen å få den utbytt?
eller ska man vända sig direkt till corshair som det stod i kartongen(stor fet röd lapp omöjlig att missa)...

sen så tror jag även att min pump kanske går för sakta... den ligger runt 1400RPM just nu, men jag lyckas inte ändra hastigheten av någon anledning...
Jag har följande moderkort: http://www.webhallen.com/hardvara/108506-gigabyte-socket_1366...

skulle vara jättebra med lite hjälp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtars
Tja köpte en H50 idag och installera och jag ahr samma fel =/ mina slangar sitter dock i överkant på radiatorn redan nu.

bör man vända sig till webhallen å få den utbytt?
eller ska man vända sig direkt till corshair som det stod i kartongen(stor fet röd lapp omöjlig att missa)...

sen så tror jag även att min pump kanske går för sakta... den ligger runt 1400RPM just nu, men jag lyckas inte ändra hastigheten av någon anledning...
Jag har följande moderkort: http://www.webhallen.com/hardvara/108506-gigabyte-socket_1366...

skulle vara jättebra med lite hjälp...

Du kan gå in på konsumenträtt tråden här på sweclockers där jag har en tråd om just denna produkt och just detta felet.

Där finns länkar till flera personer med samma fel som har fått den utbytt på RMA.

Vissa sköter de via corsair direkt men enligt svensk lag så har man rätt att få den utbytt av återförsäljaren som jag förstått de.

Ditt vartvtal på motorn är korrekt. Jag ligger på runt 1400.

Enligt corsair sjäva så kan slangarna sitta på vilket sätt dom vill. man ska kunna expremetera själv för å hitta optimala placeringen för just sin låda.

Permalänk
Medlem

SKa snart fixa en och hoppas på att få slippa knaster och problem.

Är det värt och köra push pull? hade velat köra det men eftersom jag inte är stenrik och har inte råd med Gentle typhoons.

Så då blir det isåfall 1700rpm fläkten som medföljer plus en 1200rpm fläkt.
Ska ha så Varmluften går UR chassiet för jag inte vill ha damm överallt och sabba luftflödet.

Hur ska man ha min fläkt uppsättning? Dvs vilken ska skjuta in luft mot flänsen och vilken ska dra ut?

BTW Hur i helskotta är det möjligt att köra en Q9450 i 3.2 ghz i 1.052v enligt CPU-Z i full load? Har satt Vcore i bios till 1.1v

Permalänk
Medlem

H50

Har haft min H50 nu i några veckor som blev ett impulsköp när stockkylaren till min AMD 965 BE var trasig redan vid ankomst. Dock nöjd då den sänkte tempen vid idle från 47 till 29 grader. Kör push pull med luften in mot komponenterna. Knäpptyst!!

Permalänk

har ett p7p55d deluxe moderkort om det spelar roll, mitt problem är att jag bara har 2 slots "över" att koppla in pumpen och fläkten, fläkten körde jag i CPU_FAN och pumpen i chassi fan men chassi fan ger inte tillräckligt med kraft då den skall ha 12V konstant. Har kollat runt i bios men lyckas inte höja den sedan ska man väl kunna koppla på andra sätt?

T.ex direkt till psu har jag läst, hur gör man då detta? Och om jag skulle vilja köra PnP borde jag väl kunna göra detta men jag har inte slots för det verkar det som.

uppskattar hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredsterrrr:

har ett p7p55d deluxe moderkort om det spelar roll, mitt problem är att jag bara har 2 slots "över" att koppla in pumpen och fläkten, fläkten körde jag i CPU_FAN och pumpen i chassi fan men chassi fan ger inte tillräckligt med kraft då den skall ha 12V konstant. Har kollat runt i bios men lyckas inte höja den sedan ska man väl kunna koppla på andra sätt?

T.ex direkt till psu har jag läst, hur gör man då detta? Och om jag skulle vilja köra PnP borde jag väl kunna göra detta men jag har inte slots för det verkar det som.

uppskattar hjälp

En sån här kan du använda för att koppla direkt till 12V från PSU
http://www.inet.se/artikel/5321175/3-4pin-adapter-for-flaktar

En sån här delar upp en fläktslot till två
http://www.inet.se/artikel/8903247/adapter-for-3-pins-flaktar...

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredsterrrr:

har ett p7p55d deluxe moderkort om det spelar roll, mitt problem är att jag bara har 2 slots "över" att koppla in pumpen och fläkten, fläkten körde jag i CPU_FAN och pumpen i chassi fan men chassi fan ger inte tillräckligt med kraft då den skall ha 12V konstant. Har kollat runt i bios men lyckas inte höja den sedan ska man väl kunna koppla på andra sätt?

T.ex direkt till psu har jag läst, hur gör man då detta? Och om jag skulle vilja köra PnP borde jag väl kunna göra detta men jag har inte slots för det verkar det som.

uppskattar hjälp

Förresten, uttaget för power fan högst upp till höger på ditt MB ger 12V hela tiden, dom andra två styrs av temperaturen.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

HERREGUD vilken knäpp dröm jag hade.
Datorn började starta om sig själv och jag undrade vad fan som föregick.
Så jag öppnar datorn och till mn förvåning har alla H50 skruvar lossnat och kylaren ligger och skakar och slår emot processorn, till min panik tar jag och börjar slå på kylaren med ett tång (?) och allt kaosar ur.

Slutsats: Denna kylare ger en mardrömmar.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Sitter på en i5 750 som rullar på i 3.8ghz, prylarna sitter i ett Fractal R2 chassi med två chassifläktar för utblås. Ligger på ca 40C idle och runt 60C load i spel enligt Coretemp. Känns förvisso som om jag borde kunna få ned tempen lite mer men annars är jag grymt nöjd med H50n, enkel installation, vettigt pris och hyfsat tyst. Rekomenderar den klart!

Visa signatur

Mini ITX burken: CPU: Ryzen 5800x Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB Grafikkort: ASUS 2080 PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum Lagring: Intel SSDx3 2tb Chassi: Cooler master NP200 Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G915 TKL Logitech G903, AOC 35GSYNC

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker stockfläkten till radiatorn låter väldigt mycket? Den snurrar i 1600 rpm vid full effekt. Har dragit ner den till 50% så den ligger i ca 900 nu och nu hörs den knappt, men nu till min fråga spelar det nån roll att fläkten går i 50 eller ska man köra fullt på den också ? Mina temps är helt ok iaf vid 50%

Visa signatur

CPU: i7 930 + H50, MB: Asus p6x58d premium, Minne: 3*2 gb 1600mhz GPU: Sapphire vapor-x 5850, PSU: Corsair HX 650W, Disk1: Intel X25 G2 80gb, Disk2: WD caviar black 1 TB 64mb

Permalänk
Medlem

Jag har hållit på men min H50 på alla möjliga sätt och är rejält trött på den.

För att få tillräcklig kylning har jag monterat 2XNoctua NF-P12 i push/pull inblås, kostnad nära 400 extra för bara dom.
Öppnade chassit när jag hade processorn varm med Prime95 och kände att luftstömmen var riktigt varm direkt in i lådan, varmluften ska inte in den ska UT!
Vände på steken och tappade 5 grader trots att jag har ett stort luftigt chassi med en massa fläktar, men jag vill inte spruta in varmluft i datorn för det känns helknäppt.
Nu med två fläktar låter den dessutom, inte så mycket men suset överröstar allt annat i datorn som jag byggt för att den ska vara tyst. Har nu beställt en pryl som ska kunna förvandla PWM signalen från moderbordet till modulering av spänningen så fläktarna inte behöver gå för fullt när processorn är sval, får se hur det funkar.
Den här prylen tillför ingenting mot en bra luftkylare, tvärtom. Att flytta värmen från processorn till radiatorn och sedan leda bort den med luft medför bara ett extra steg och när man sedan sprutar tillbaka varmluften in i lådan motarbetar kylsystemet sig själv.
Jag är nära att slänga ut den och köpa en bra luftkylare i stället, sannolikt kommer jag att göra det, eller en riktig vattenkylning som ger bättre effekt.

Jämför jag med en bra Noctua luftkylare eller liknande så är den...

Nackdelar...
DYR - kräver två kvalitetsfläktar för att funka bra och bara en skräpfläkt ingår, då blir det dyrare totalt
HÖGLJÖDD - Suset av luftströmmen genom radiatorn och den extra pumpen gör att summan av ljud blir högre.
OLOGISK - Att flytta värmen från CPU till datorns baksida för att sedan skicka den tillbaka in verkar inte logiskt.
OPÅLITLIGT? - För mig känns det lite skumt med ett vätskeburet system där jag inte kan se vätskan och kontrollera att den verkligen finns där utan luftfickor.
DAMM - Monterar man enligt anvisningarna med fläkten på inblås drar man in damm i radiatorn som blir igensatt.

Fördelar...
Inte så mycket som hänger på MB och belastar, bra val om man tänker flytta runt sin dator.

Min H50 sitter på en i7 860 inställd enligt signaturen, processorn kan klockas mer men då orkar inte H50 kyla nog.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Sorkin:
varför i hela världen skulle man sätta radiatorn vid ett inblås?
visst tempen på den komponent man kyler kanske blir svalare på kort sikt om man har en väldigt rymlig låda men på det stora hela är det ju enbart en hel drös nackdelar.
sen ja, en vanlig luftkylare är att föredra då man enkelt kan göra service själv samt att dom hjälper till att kyla övriga delar runt om.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sorkin:

Min H50 sitter på en i7 860 inställd enligt signaturen, processorn kan klockas mer men då orkar inte H50 kyla nog.

Min H50 klarar utan några som helst problem att kyla 4.2 ghz i7 920... Kanske du skulle valt ett bättre system till att börja med? H50 kyler lika bra som top-notch luftkylare, enda sättet att få bättre är med riktig vattenkylning...

Permalänk
Medlem

"varför i hela världen skulle man sätta radiatorn vid ett inblås?"
För att det står så i rekommendationerna som följer med.

"Min H50 klarar utan några som helst problem att kyla 4.2 ghz i7 920... Kanske du skulle valt ett bättre system till att börja med? H50 kyler lika bra som top-notch luftkylare, enda sättet att få bättre är med riktig vattenkylning..."

Då är din H50 mycket bättre än min, 4,2 ghz kräver en del spänning och min sticker upp i 90 grader redan vid 4 ghz med HT på. Det skiljer ca 10 grader mellan HT på eller av och jag vill ha det på.

Sitter faktiskt just och surfar runt för att lära mig mer om riktig vattenkylning.
Kanske man skulle köpa ett bara CPU block och lite slang och nipplar och koppla det till kallvattenkranen och vasken

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Jag har hållit på men min H50 på alla möjliga sätt och är rejält trött på den.

För att få tillräcklig kylning har jag monterat 2XNoctua NF-P12 i push/pull inblås, kostnad nära 400 extra för bara dom.
Öppnade chassit när jag hade processorn varm med Prime95 och kände att luftstömmen var riktigt varm direkt in i lådan, varmluften ska inte in den ska UT!
Vände på steken och tappade 5 grader trots att jag har ett stort luftigt chassi med en massa fläktar, men jag vill inte spruta in varmluft i datorn för det känns helknäppt.
Nu med två fläktar låter den dessutom, inte så mycket men suset överröstar allt annat i datorn som jag byggt för att den ska vara tyst. Har nu beställt en pryl som ska kunna förvandla PWM signalen från moderbordet till modulering av spänningen så fläktarna inte behöver gå för fullt när processorn är sval, får se hur det funkar.
Den här prylen tillför ingenting mot en bra luftkylare, tvärtom. Att flytta värmen från processorn till radiatorn och sedan leda bort den med luft medför bara ett extra steg och när man sedan sprutar tillbaka varmluften in i lådan motarbetar kylsystemet sig själv.
Jag är nära att slänga ut den och köpa en bra luftkylare i stället, sannolikt kommer jag att göra det, eller en riktig vattenkylning som ger bättre effekt.

Jämför jag med en bra Noctua luftkylare eller liknande så är den...

Nackdelar...
DYR - kräver två kvalitetsfläktar för att funka bra och bara en skräpfläkt ingår, då blir det dyrare totalt
HÖGLJÖDD - Suset av luftströmmen genom radiatorn och den extra pumpen gör att summan av ljud blir högre.
OLOGISK - Att flytta värmen från CPU till datorns baksida för att sedan skicka den tillbaka in verkar inte logiskt.
OPÅLITLIGT? - För mig känns det lite skumt med ett vätskeburet system där jag inte kan se vätskan och kontrollera att den verkligen finns där utan luftfickor.
DAMM - Monterar man enligt anvisningarna med fläkten på inblås drar man in damm i radiatorn som blir igensatt.

Fördelar...
Inte så mycket som hänger på MB och belastar, bra val om man tänker flytta runt sin dator.

Min H50 sitter på en i7 860 inställd enligt signaturen, processorn kan klockas mer men då orkar inte H50 kyla nog.

Haha! Det här korståget har jag försökt leda innan, men ingen här verkar fatta att den här produkten är värdelös. Jag menar....det finns inga trådar om någon användares enskilda vattenkylningskomponenter, eller någon luftkylare(jo kanske nån liten här och där) så varför ska H50 ha en? För att den är kass

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Haha! Det här korståget har jag försökt leda innan, men ingen här verkar fatta att den här produkten är värdelös. Jag menar....det finns inga trådar om någon användares enskilda vattenkylningskomponenter, eller någon luftkylare(jo kanske nån liten här och där) så varför ska H50 ha en? För att den är kass

tycker den funkar rätt bra då den kyler min i7 920 @ 4.2ghz till max 67 grader i prime95.
nån som vet nån luftkylare som kyler bättre än det rekomendera gärna den så ska jag testa
Mvh J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Haha! Det här korståget har jag försökt leda innan, men ingen här verkar fatta att den här produkten är värdelös. Jag menar....det finns inga trådar om någon användares enskilda vattenkylningskomponenter, eller någon luftkylare(jo kanske nån liten här och där) så varför ska H50 ha en? För att den är kass

Då är vi i alla fall två som inte är jätteimponerade av den prylen

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sorkin:

"varför i hela världen skulle man sätta radiatorn vid ett inblås?"
För att det står så i rekommendationerna som följer med.

"Min H50 klarar utan några som helst problem att kyla 4.2 ghz i7 920... Kanske du skulle valt ett bättre system till att börja med? H50 kyler lika bra som top-notch luftkylare, enda sättet att få bättre är med riktig vattenkylning..."

Då är din H50 mycket bättre än min, 4,2 ghz kräver en del spänning och min sticker upp i 90 grader redan vid 4 ghz med HT på. Det skiljer ca 10 grader mellan HT på eller av och jag vill ha det på.

Sitter faktiskt just och surfar runt för att lära mig mer om riktig vattenkylning.
Kanske man skulle köpa ett bara CPU block och lite slang och nipplar och koppla det till kallvattenkranen och vasken

Mycket möjligt, jag personligen kollar också på riktig vattenkylning, det är ju självklart bättre, och med en 3x120mm radiator så klarar man av att kyla grafikkortet samtidigt - och får en väldigt mycket lägre ljudnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyffhunt:

tycker den funkar rätt bra då den kyler min i7 920 @ 4.2ghz till max 67 grader i prime95.
nån som vet nån luftkylare som kyler bättre än det rekomendera gärna den så ska jag testa
Mvh J

Jag vill minnas att min Ninja 2 Rev B. kylde precis en aning sämre i Load men bättre i Idle/med 400 RMPfläktar, inte testat med GT's än).

Men tänk gärna efter, alla krånglar, vänder på luftflöden, köper fläktar, moddar chassin, postar på forum, kontaktar tillverkaren, googlar etc... Det är INTE hållbart, visst, är man nöjd så är det väl bara att leva med det! Men EN sak har jag lärt mig som storkonsument och det är att ANTINGEN bli _IMPONERAD_ eller missnöjd. Övriga användare som påstår nåt annorlunda får gärna stanna i sin utveckling och köpa saker som bara är "Meh...." men JAG säger(efter 100% empiriska upplevelser/uppgifter/tester/krångel) att den här produkten kan bli ägd av nästan vad som helst om man ser till allt jävla kringarbete och uppvärming av sitt övriga system.

Bara se på hur Sweclockers hoppar på mig och beter sig som idioter för att de inte vill skämmas över sina dåliga köp Jag är redo att gå igenom alla jävla fjanterier, alla PMs och citeringar för din skull haha Vi ses på andra sidan

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

H50 är utmärk för push pull och presterar bättre än tower kylare. Push pull på en tower kylare har knappt någon effekt överhuvudtaget.

2x noctua

Permalänk
Medlem

Någon som provat med att sätta en distans (shroud) mellan fläkten och radiatorn. Tillverkade en distans idag av en gammal fläkt men när jag skulle montera den så upptäckte jag att det inte fick plats. Jag har radiatorn monterad i toppen på lådan med 2 fläktar p/p. Med distansen så fick grejerna inte riktigt plats Funderar nu på att modda lite, byta ut slangarna mot lite längre och eventuellt ersätta raden med en 240 rad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av J.Doe:

Sitter på en i5 750 som rullar på i 3.8ghz, prylarna sitter i ett Fractal R2 chassi med två chassifläktar för utblås. Ligger på ca 40C idle och runt 60C load i spel enligt Coretemp. Känns förvisso som om jag borde kunna få ned tempen lite mer men annars är jag grymt nöjd med H50n, enkel installation, vettigt pris och hyfsat tyst. Rekomenderar den klart!

+1

cm cosmos 1100 + H50 + i5 750 och jag kör den oxå i 3.8ghz högsta tempen jag varit upp i är 68c och ~43c idle. Och då har jag den så fläkten tar luften inifrån chassit och blåser ut den, skulle jag ta kall luft utifrån och blåsa in så lär ju tempen sjunka lite till, och tyst är den oxå. Så det blir lätt en rekommendation från mig

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

+1

cm cosmos 1100 + H50 + i5 750 och jag kör den oxå i 3.8ghz högsta tempen jag varit upp i är 68c och ~43c idle. Och då har jag den så fläkten tar luften inifrån chassit och blåser ut den, skulle jag ta kall luft utifrån och blåsa in så lär ju tempen sjunka lite till, och tyst är den oxå. Så det blir lätt en rekommendation från mig

Det skiljer ca 10 grader mellan en i5 750 och en i7 860 med HT på vid 3800 mhz vid samma spänning (jag kör 1,28 v på vcore), då orkar inte H50 riktigt längre. Stänger jag av hypertreading räcker den till men det vill jag inte, i7 860 med HT är en liten stekpanna.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sorkin:

Det skiljer ca 10 grader mellan en i5 750 och en i7 860 med HT på vid 3800 mhz vid samma spänning (jag kör 1,28 v på vcore), då orkar inte H50 riktigt längre. Stänger jag av hypertreading räcker den till men det vill jag inte, i7 860 med HT är en liten stekpanna.

75-80c kan väl knappast vara några problem? har du provat med två fläktar? och har du provat med 2 som flyttar riktigt mycket luft istället för 2 som är väldigt tysta?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Fel

Visa signatur

i5 750 @ 4.3ghz - Gigabyte GA-P55-UD3R - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz - Antec Three Hundred - Ati Sapphire Radeon HD 5870 VaporX - Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av marken:

tjennare...

min h50 har varit gudomligt bra men för en vecka sedan började pumpen låta mycket. Min dator är tyst i övrigt så pumpen framträder väldigt tydligt, jag står inte ut med ljudet, vad ska jag göra ?

Skicka tillbaka den, det är ju produktionsfel.

Permalänk
Medlem

Här är lite bilder från min maskin om någon är intresserad.

Datorn från sidan.

Orginalfläkten med radiatorn är upphängd med två stycken rails som jag konstruerade, Tycker den kyler ofantligt bra jämfört med orginalfläkten som tillhörde 955 BE, men jag kör oklockat och har inget att jämföra mot än just orginalkylaren som körde i 6500 rpm och kunde inte hålla processorn under 55C. Ligger runt 30C nu (Lite svalare utan lock). Inte den tystaste lösningen kan jag tänka, men tror inte att någon skulle köra det i en htpc eller dyl.

Borrade hål för intagning av luft på sidan.

Kan nämna att jag gjorde allt detta för att jag använde ett gammalt chassi utan möjlighet gör 120mm fläktar I bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Någon som provat med att sätta en distans (shroud) mellan fläkten och radiatorn. Tillverkade en distans idag av en gammal fläkt men när jag skulle montera den så upptäckte jag att det inte fick plats. Jag har radiatorn monterad i toppen på lådan med 2 fläktar p/p. Med distansen så fick grejerna inte riktigt plats Funderar nu på att modda lite, byta ut slangarna mot lite längre och eventuellt ersätta raden med en 240 rad.

Jag hade push/pull med shroud på varje sida när jag körde H50. Det gav kanske max en eller två grader i temperatur men det gjorde ljudkaraktären klart behagligare. Har man plats är det definitivt något att prova.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

75-80c kan väl knappast vara några problem? har du provat med två fläktar? och har du provat med 2 som flyttar riktigt mycket luft istället för 2 som är väldigt tysta?

Kör 2 kvalitetsfläktar på den redan, se mitt inlägg högre upp där jag skriver mer.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Det skiljer ca 10 grader mellan en i5 750 och en i7 860 med HT på vid 3800 mhz vid samma spänning (jag kör 1,28 v på vcore), då orkar inte H50 riktigt längre. Stänger jag av hypertreading räcker den till men det vill jag inte, i7 860 med HT är en liten stekpanna.

Som du säger, H50 orkar inte att kyla en i7 @ 3.8+ mhz med HT påslaget. Radiatorn är för liten för att hålla temperaturerna under 80C. Det spelar ingen roll om man slänger på en P/P kombo av fläktar, radiatorn har för låg kapacitet helt enkelt. (Testat med OCCT LINPACK)