Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Som du säger, H50 orkar inte att kyla en i7 @ 3.8+ mhz med HT påslaget. Radiatorn är för liten för att hålla temperaturerna under 80C. Det spelar ingen roll om man slänger på en P/P kombo av fläktar, radiatorn har för låg kapacitet helt enkelt. (Testat med OCCT LINPACK)

Tack, vad skönt att någon mer ser det.
Då är frågan om det finns någon luftkylare som orkar eller om man är hänvisad till "riktig" vattenkylning för att kunna köra i7 som jag vill.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Som du säger, H50 orkar inte att kyla en i7 @ 3.8+ mhz med HT påslaget. Radiatorn är för liten för att hålla temperaturerna under 80C. Det spelar ingen roll om man slänger på en P/P kombo av fläktar, radiatorn har för låg kapacitet helt enkelt. (Testat med OCCT LINPACK)

Nja. Jag instämmer med att H50 är för klen generellt för att kyla en riktig i7'a (dvs LGA1366). TDP på 125W som förmodligen går uppåt 150W+ kring 4GHz är väldigt mycket värme att ta hand om. Bättre lämpad för lättare system i mitt tycke.

Dock kör jag min i7 920 D0 i 3,8GHz med HT och får 70-74 grader vid A3 foldande. Blir ungefär samma värmebelastning som med LinX. Då kör jag dessutom med PnP med två Scythe Gentle Typhoon 1150RPM, lappad CPU samt endast 1,17V under last på CPU. I mitt fall går det bra, men för de flesta inte då temperaturerna går över 80 grader.

Har man plats är nog denna bättre lämpad: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=373988

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Har man plats är nog denna bättre lämpad: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=373988

Har för mig att jag läst tester på den och den skall tydligen prestera sämre än H50 om jag inte missminner mig. Jag tror att det bästa är att satsa på en riktigt vattenkylning trots allt.

Edit Det var tydligen 120 RAD varianten jag kollat på i testerna. Frågan är vid vilken kostnad man ska börja titta på riktig vattenkylning istället.

Permalänk
Medlem

Svaret på min fråga står säkert någonstans bland de 39 sidorna, men är för lat för att leta.
Ibland så låter det ungefär som ett bubblande/skrapande ljud ifrån min H50, är det normalt? Idle eller vid load spelar ingen roll, det är bara helt slumpmässigt..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fredmannen:

Svaret på min fråga står säkert någonstans bland de 39 sidorna, men är för lat för att leta.
Ibland så låter det ungefär som ett bubblande/skrapande ljud ifrån min H50, är det normalt? Idle eller vid load spelar ingen roll, det är bara helt slumpmässigt..

Det låter som att den kan vara defekt. Har detta alltid förekommit? Kontakta butik du köpt den ifrån och se till att få den utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Det låter som att den kan vara defekt. Har detta alltid förekommit? Kontakta butik du köpt den ifrån och se till att få den utbytt.

Mhm okej, oroade mig för att det kanske var så. Jag vet faktiskt inte om den alltid har låtit så, oftast när jag sitter vid datorn så har jag headset på mig eller lyssnar på musik i högtalarna, så hör nästan aldrig datorn.
Edit: Drog iväg en felanmälan till Inet, lika bra att få den utbyt om det är fel på den. Har man köpt en produkt så vill man ju att den ska fungera till 100%.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fredmannen:

Mhm okej, oroade mig för att det kanske var så. Jag vet faktiskt inte om den alltid har låtit så, oftast när jag sitter vid datorn så har jag headset på mig eller lyssnar på musik i högtalarna, så hör nästan aldrig datorn.

Med tanke på din beskrivning så förmodar jag att ljudet inte låter högt men fortfarande hörbart. Skrapande ljud kan ju inte vara speciellt mycket mer än problem med impellern i pumpen. Jag förmodar att du kollat övriga komponenter och fläktar. Bubblande ljudet är iallafall rätt självklart vart det kommer ifrån.

Ska tillägga att jag inte har några av dessa ljud på min H50. Ljudlös är den definitivt inte iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Med tanke på din beskrivning så förmodar jag att ljudet inte låter högt men fortfarande hörbart. Skrapande ljud kan ju inte vara speciellt mycket mer än problem med impellern i pumpen. Jag förmodar att du kollat övriga komponenter och fläktar. Bubblande ljudet är iallafall rätt självklart vart det kommer ifrån.

Ska tillägga att jag inte har några av dessa ljud på min H50. Ljudlös är den definitivt inte iallafall.

Ljudet upptäckte jag när jag varken hade högtalare eller headset på, det hörs ganska så bra om man sitter med huvudet vid datorn, och ja det är absolut från H50 och inte någon annanstans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fredmannen:

Ljudet upptäckte jag när jag varken hade högtalare eller headset på, det hörs ganska så bra om man sitter med huvudet vid datorn, och ja det är absolut från H50 och inte någon annanstans.

Jag kan kolla med min imorrn, var ett tag sedan jag lyssnade in min när jag tänker efter. På 0,5-1,5 meters avstånd hör jag då inget iallafall och då är det tyst i övrigt.

Permalänk
Medlem

Blev lite besviken på corsair h50 faktiskt. Den klarade inte av värmeutvecklingen jag har på min p2 965 c2 @ 3.92 GHz vcore 1.52v så blev att jag bytte tillbaka till min true med PnP(samma fläktar jag använde på radiatorn) och fick ner tempen med ca 5c idle och load. Rätt tråkigt när man lagt ut ca 700kr på den...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

jag kör min H50 med dubbla Gentle typhoon 1850rpm (push-pull) med insug för så kall luft som möjligt dessutom 2st gentle typhoon 1850rpm för utsug i taket, lådan håller ca 30 grader internt vid load. än så länge har den klarat att hålla min i7 930 @ 4,1GHz- 1.3VCore med HTT off på ca 38Idle, och numera ca 75 Load då jag bytte ut pastan till Arctic Silver 5. Men just nu kör jag 3,6Ghz med HTT på då jag känner att den fungerar något snabbare i responsen med den ställningen, även där ca 75 i Load.
Kör dessutom med corsair loggan upp-o-ner
Sofar so good...

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Eftersom jag misstänker att min H50 inte fungerar som den ska så körde jag en Runda OCCT Linpack, max temp på kärnorna blev 55 grader @ stock clock. Alldeles för högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avuriel:

jag kör min H50 med dubbla Gentle typhoon 1850rpm (push-pull) med insug för så kall luft som möjligt dessutom 2st gentle typhoon 1850rpm för utsug i taket, lådan håller ca 30 grader internt vid load. än så länge har den klarat att hålla min i7 930 @ 4,1GHz- 1.3VCore med HTT off på ca 38Idle, och numera ca 75 Load då jag bytte ut pastan till Arctic Silver 5. Men just nu kör jag 3,6Ghz med HTT på då jag känner att den fungerar något snabbare i responsen med den ställningen, även där ca 75 i Load.
Kör dessutom med corsair loggan upp-o-ner
Sofar so good...

Vilket chassi har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Vilket chassi har du?

Tja, jag brukar se det som ett Home made, men egentligen bara en väldigt moddad Cooler master MyTique. Den är iof ganska liten men med ordning och reda i lådan blir luftflödet ganska högt då lådan är som sagt ganska kompakt. har totalt 6+2 Gentle Typhoon 1850rpm (6 chassi + på kylaren) varav 2 av dessa sitter på den öppningsbara sidan för bra luftflöden på moderkortet då H50 inte kyler annat än CPU'n

(pressa mycket mängd luft genom litet utrymme ökar trycket) eller så var tanken och det verkar funka ganska bra.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

@ Avuriel
Najs Har du kopplat nån fläkt till CPU-fan på moderkortet? Och isf hur, då min burk inte vill starta om jag inte har en 4pin där :C

Permalänk
Medlem

Ej inkopplad, jag har inte laggt märke till problem. jag kör alla på 3pin, chassi fläktarna går på 12V direkt från PSU'n
Vad har du för moderkort och CPU?

PS: om inte annat, prova att lägga hardware monitoring på ''Ignore'' för din CPU fan speed check eller helt enkelt prova att stänga av hardware monitoring, och sen köra med en 3pin i CPU-FAN

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk

Ni som gnäller likt småflickor på H50 tycks tro att den ska vara kylaren über alles. Givetvis är det stor risk man blir besviken då. Man måste se till vad det är för konstruktion och vilka möjligheter den har att prestera.

H50 är precis vad jag söker. Vill ha bra kylning, men har varken råd eller ork att kladda med vatten. Vill inte ha en 1 kilosklump som knäcker moderkort när man ska flytta lådan. Vill dessutom ha något som kyler bra, men med minimalt oljud.
Fick inte med originalfläkten för jag köpte min H50 beg, men jag parade ihop den med en annan fläkt som låg här och skräpade och kan säga att chassifläktarna och den i grafikkortet låter minst lika mycket. Kan inte påstå att min H50 låter mest i lådan iaf. På det hela taget är det min tystaste dator ever vilket gör mig mycket nöjd.

Ser ingen poäng att nöta Prime och liknande bara för att knäcka H50 för att sedan sitta här och beklaga mig över att den inte duger till mitt bruk. Använder datorn till surf och spel. Idlar 40 grader och har ca 67 i load när jag spelar. HT off eftersom det ändå ger sämre prestanda i de flesta spel.

Kort sagt, till mitt bruk är den klockren. Kan inte tänka mig bättre, men jag kan förstå om den inte räcker till de som foldar och liknande. Men hade man väntat sig 65 grader vid 24/7 @ full load med maxklock så är man nog fel på det från början.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Jag kör min just nu på 3,6GHZ @ 200x18, 1,225VCore med Hyperthreading på. kör nu Load 73-75 i prime95 efter 2 timmar and still going. Så även om det finns bättre tycker jag att den är bra värd sitt pris då den är extremt enkel att handskas med, dessutom låter den inte alls mycket.
Notera att 75 grader högst på en kärna, CPUTIN är på 69-70

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avuriel:

Ej inkopplad, jag har inte laggt märke till problem. jag kör alla på 3pin, chassi fläktarna går på 12V direkt från PSU'n
Vad har du för moderkort och CPU?

PS: om inte annat, prova att lägga hardware monitoring på ''Ignore'' för din CPU fan speed check eller helt enkelt prova att stänga av hardware monitoring, och sen köra med en 3pin i CPU-FAN

Tack för tipsen, ska in i BIOS o kolla över Hardware Monitoring!

Har ett ASUS m4a78-PRO & en Phenom II x4 965.

PS. kan man köra en 3pin fläkt i moderkortets 4pin CPU-FAN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Tack för tipsen, ska in i BIOS o kolla över Hardware Monitoring!

Har ett ASUS m4a78-PRO & en Phenom II x4 965.

PS. kan man köra en 3pin fläkt i moderkortets 4pin CPU-FAN?

om jag ska vara ärlig så vet jag faktiskt inte. Jag har aldrig behövt kolla

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

PS. kan man köra en 3pin fläkt i moderkortets 4pin CPU-FAN?

Ja, men den får ingen fläktstyrning och går för fullt hela tiden.
jag ledsnade på det och köpte en sån här...
http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=7000
Kopplas mellan fläkt och MB och fixar fläktstyrningen

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Nu ska skiten ut!
Beställde just en Noctua NH-D14 för att se om den orkar bättre, återkommer med resultaten när jag kunnat jämföra.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Jag sitter o funderar på ett inköp av H50 tillsammans med uppgradering till i5 750 m.m. Har ett antal Noctuafläktar liggandes som jag säkert kan använda för push-pull.
Frågan är nu, jag skall troligtvis inhandla ett nytt chassi.
Har någon något att rekommendera? Har kort tittat på Antec p183 och Lian Li K62, någon av dem som kan rekommenderas?
Eller spelar det ingen större roll så länge det är Miditower?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Jag sitter o funderar på ett inköp av H50 tillsammans med uppgradering till i5 750 m.m. Har ett antal Noctuafläktar liggandes som jag säkert kan använda för push-pull.
Frågan är nu, jag skall troligtvis inhandla ett nytt chassi.
Har någon något att rekommendera? Har kort tittat på Antec p183 och Lian Li K62, någon av dem som kan rekommenderas?
Eller spelar det ingen större roll så länge det är Miditower?

Bara det har ett 120 mm fläktuttag nära processorn.
Ska du montera med inblås som dom rekommenderar bör du ha riktigt bra ventilation i lådan så varmluften kommer ut.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Inaktiv

mATX förvisso men H50 passar bra ihop med Antecs Mini-P180. Det går både att montera radiatorn baktill och framtill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Nu ska skiten ut!
Beställde just en Noctua NH-D14 för att se om den orkar bättre, återkommer med resultaten när jag kunnat jämföra.

Det skall säkert bli bättre på höga klock. Valde mellan en H50 och en ny luftkylare. När jag kollade runt på tester så var det uppenbart att H50 är begränsad när det blir mycket effekt och varmt. Köpte en true rev. c istället. hade köpt en NH-D-14 men hade redan två nexus fläktar och truen och NH-D14 verkar överlag vara likvärdiga.

Kör min i ett silverstone fortress II. Det kyler grymt bra och tyst. Ju effektivare chassikylningen fungerar desto mer blir H50 en gimmick.
Fast för små system är den oöverträffbar.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Jag sitter o funderar på ett inköp av H50 tillsammans med uppgradering till i5 750 m.m. Har ett antal Noctuafläktar liggandes som jag säkert kan använda för push-pull.
Frågan är nu, jag skall troligtvis inhandla ett nytt chassi.
Har någon något att rekommendera? Har kort tittat på Antec p183 och Lian Li K62, någon av dem som kan rekommenderas?
Eller spelar det ingen större roll så länge det är Miditower?

Kör ett LianK62 med H50. Monterade en extra blå led 140 i fronten och monterade H50 radiatorn med P/P bakom den 140m fläkten.

Funka klockrent för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Det skall säkert bli bättre på höga klock. Valde mellan en H50 och en ny luftkylare. När jag kollade runt på tester så var det uppenbart att H50 är begränsad när det blir mycket effekt och varmt. Köpte en true rev. c istället. hade köpt en NH-D-14 men hade redan två nexus fläktar och truen och NH-D14 verkar överlag vara likvärdiga.

Kör min i ett silverstone fortress II. Det kyler grymt bra och tyst. Ju effektivare chassikylningen fungerar desto mer blir H50 en gimmick.
Fast för små system är den oöverträffbar.

Mhmm, så du menar att man snarare ska sticka på bra luftkyl i ett midichassi än H50?!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Det skall säkert bli bättre på höga klock. Valde mellan en H50 och en ny luftkylare. När jag kollade runt på tester så var det uppenbart att H50 är begränsad när det blir mycket effekt och varmt. Köpte en true rev. c istället. hade köpt en NH-D-14 men hade redan två nexus fläktar och truen och NH-D14 verkar överlag vara likvärdiga.

Kör min i ett silverstone fortress II. Det kyler grymt bra och tyst. Ju effektivare chassikylningen fungerar desto mer blir H50 en gimmick.
Fast för små system är den oöverträffbar.

Har du testat att köra en H50 med Corsair loggan upp och ner? den ska tydligen prestera 8% bättre på det viset. Nåt med pumpen och vattenflödet.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avuriel:

Har du testat att köra en H50 med Corsair loggan upp och ner? den ska tydligen prestera 8% bättre på det viset. Nåt med pumpen och vattenflödet.

Jag har provat de och märker ingen skillnad i temps