Svenska priserna på Windows 7

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Fyfan vad dyrt! Fast det säger jag ju alltid när M$ släpper nytt OS. Det är iofs retail...

Och det finns väl egentligen ingen som helst anledning för folk o köpa RETAIL när OEM finns? O.o

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

En kanske idiotisk fråga men är uppgraderingsvarianten den samma som OEM?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
En kanske idiotisk fråga men är uppgraderingsvarianten den samma som OEM?

Egentligen inte, men med vista kunde man uppgradera uppgraderingsversionen med sig själv och därmed göra en ren installation. Det är dock oklart om det kommer fungera likadant med windows 7. Hur det ligger till licensmässigt är också en god fråga.

Permalänk

Det blir ett HP 64bit för min del, hoppsa 5870x2 kortet inte kommer så mycket senare.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Jävlar vad billigt, det är ju över en tusenlapp billigare än Vista.
Trodde att W7 skulle vara dyrare än Vista.

Permalänk
Medlem

OEM-versioner finns nu tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar köp från Amazon t.ex., retail premium för runt 900kr inkl. frakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Jag rekommenderar köp från Amazon t.ex., retail premium för runt 900kr inkl. frakt.

Ett förtydligande - Det är amazon.uk som har den "billiga" retailen.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Du menar www.amazon.co.uk .

Ja just det

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på OEM versionen egentligen?

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sorath
Vad är det för skillnad på OEM versionen egentligen?

Enda skillnaden är att du inte får support av MS om du måste ha hjälp, du måste då kontakta din datortillverkare istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Enda skillnaden är att du inte får support av MS om du måste ha hjälp, du måste då kontakta din datortillverkare istället.

Och att man får flytta den till en annan dator om man byter. Och att man får använda uppgraderingsversioner av framtida operativsystem.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så kommer samma erbjudande som finns i USA och UK nu till CSN, skulle vara riktigt najs

Permalänk
Medlem

Vad får man i retail som OEM inte har?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Vad får man i retail som OEM inte har?

Titta fyra inlägg upp.

Permalänk

Det går väl bra att köpa oem till en dator man bygger själv ?

Permalänk
Medlem

Så retail kan man ha på alla sina datorer eller?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Så retail kan man ha på alla sina datorer eller?

nä, den är bara för en dator åt gången.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
nä, den är bara för en dator åt gången.

Går det inte installera en OEM version på mer än en dator? Alltså, om jag bygger in ny dator, måste jag köpa en ny version av W7 eller funkar det att installera OEM?

När jag säger "funkar" så menar jag inte vad man får och inte får göra utan vad som faktiskt går att göra.

Visa signatur

Intel Core 2 Q9550 @ 3.78Ghz, Thermalright TRUE Black 120mm + Nexus 120mm | Gigabyte GA45-UD3 | 4gb Corsair XMS2 1066 5-5-5-15 | XFX Radeon HD 5770 | XION 630W | Antec P183

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toffetoff
Går det inte installera en OEM version på mer än en dator? Alltså, om jag bygger in ny dator, måste jag köpa en ny version av W7 eller funkar det att installera OEM?

När jag säger "funkar" så menar jag inte vad man får och inte får göra utan vad som faktiskt går att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5

Ja, det är klart att det går att göra så. Men enligt EULA:n så får man inte göra det.

Det går väl inte aktivera med samma kod en gång till på en annan dator? Microsoft sparar ju info om datorn vid aktivering, så vid nästa aktivering på den nya datorn så kommer det upptäckas att aktivering redan är gjord på gamla datorn.
Finns en del info här:

http://www.codenamewindows.com/?p=376

Permalänk
Medlem

Sen är det väl kruxet med aktiveringen om man ska installera på fler än en dator. Kan bli lite svårt, kan jag tänka mig.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Det går väl inte aktivera med samma kod en gång till på en annan dator? Microsoft sparar ju info om datorn vid aktivering, så vid nästa aktivering på den nya datorn så kommer det upptäckas att aktivering redan är gjord på gamla datorn.
Finns en del info här:

http://www.codenamewindows.com/?p=376

Du hann före mig.....

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Om man nu tjackar en OEM-version, är det då som förr, att man inte får/kan byta Moderkort eller CPU ?

Blir man piskad att köpa en ny OEM i sådana fall ?

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Medlem

Enligt prisjakt så kostar Ultimate
i Retail 2848:- och i OEM 1765:-.

Är det rätt och riktigt att OEM är hela 61% billigare än retail?? Och vad är det man inte får..? Kartongen?

Permalänk
Medlem

... och ännu en fråga. Om jag köper OEM, och sedan skaffar en helt sprillans ny dator om ett par månader.. är licensen förbrukad, eller kan jag återställa denna datorn till dess vista, och sedan få installera W7 på min nya dator?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovet2
... och ännu en fråga. Om jag köper OEM, och sedan skaffar en helt sprillans ny dator om ett par månader.. är licensen förbrukad, eller kan jag återställa denna datorn till dess vista, och sedan få installera W7 på min nya dator?

Titta några inlägg upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Titta några inlägg upp.

Jag hittade detta, "If an OEM computer dies (if the motherboard is fried for example), the Windows 7 copy/license dies with it.". Det låter ju helt sjukt, egentligen.
SÅ vad man gör när man köper OEM är egentligen att satsa hela köpesumman i en dator som man kanske inte har garanti kvar på. Dör datorn, så får man ochså köpa en helt ny licens.
Det var det dummaste jag har hört på hela månaden, och redan imorgon är det en ny månad.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovet2
Jag hittade detta, "If an OEM computer dies (if the motherboard is fried for example), the Windows 7 copy/license dies with it.". Det låter ju helt sjukt, egentligen.
SÅ vad man gör när man köper OEM är egentligen att satsa hela köpesumman i en dator som man kanske inte har garanti kvar på. Dör datorn, så får man ochså köpa en helt ny licens.
Det var det dummaste jag har hört på hela månaden, och redan imorgon är det en ny månad.

Du kan ju alltid ringa å be MS hjälpa dig..

Varför tror du OEM licenser är betydligt billigare ?