Radeon HD 5000-seriens prissättning läckt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Du kanske missade min sarkasm...

sarkasm? Om det maxxar Crysis är väl en vettig fråga som är lika relevant idag som för 2 år sedan. Så även om du var sarkastisk så är det många som alvarligt vill ha reda på det.

Sen vad man menar med maxxar beror väl på vad för skärm man har. Personligen har jag en 1920x1200 skärm så självklart det som jag räknar som maxxar och inte 1680x1050 eller 2560x1600.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Att prissättnig skule följa 4xxx-serien var ett naivt illa ogenomtänkt slutsatt som många drog för sig att säga. Nu har de bittit sig i tungan när man ser hur AMD prissatt sina kort.

Det är är nästan söttande att se detta då det vissar att AMD har inte startat något trendrevolutionerande och behållande start prissättning. Prissätting på 4xxx-serien var en nödvändigt för AMD att ta tillbaka markandsandelar och mark som de har förlurat under 2/3xxx-serien. Vilket de har gjort mycket bra. Nu har AMD god mark och därmed drar de sig att ta vanliga priser för sina produkter. Vilket är väldigt bra för AMD då de får mer klirr i kistan. Men konsumenter kanske inte blir lika glada.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Det är ju bra mycket smartare att ta lite stålar för DX11 korten.

Varför? Jo då kommer nvidia få det jääävligt tufft!

Tycker priserna bevisar att AMD är kanske inte valet för de som vill spara pengar längre? (har dock inte valt amd av den anledninge haha )

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

ända anledning till att jag alltid köper ati är pris/prestanda..

försvinner de så byter jag direkt till nvidia.. tycker dom värkar göra mycket bättre grafik kort med phsyix, cuda och allt gottis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thedarre
ända anledning till att jag alltid köper ati är pris/prestanda..

försvinner de så byter jag direkt till nvidia.. tycker dom värkar göra mycket bättre grafik kort med phsyix, cuda och allt gottis

Vore väl dumt att göra något annat än att titta på pris/prestanda, oavsett om det är AMD/Nvidia?

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är så fruktansvärt extrema priser då det är dom enda DX11 korten som finns just nu (snart)

Lär säkert sänkas om NVIDIA's kort presterar mycket bättre än ATi's kort och har ett liknande pris.

Vad kostade ett 4850 vid lansering ?

Permalänk

Funderar på att köpa nått av dessa ATI kort.. men ska verkligen vänta tills priserna har sjunkigt. 5000 spänn för ett jävla kort är inte värt pengarna tycker jag =P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thedarre
ända anledning till att jag alltid köper ati är pris/prestanda..

försvinner de så byter jag direkt till nvidia.. tycker dom värkar göra mycket bättre grafik kort med phsyix, cuda och allt gottis

Ok, jag hatar att vara en pain in the ass, men Ända=bakdel och Värkar=Ont.
Enda=Only, Verkar=Seems like.

On Topic:
Jag tycker att det är rätt att ta ut relativt höga priser såhär i början. Jag menar, hade jag varit en grafikkortstillverkare som va först med DX11 och nästa generations kort i en tid av finansiella kriser så hade jag också tagit bra betalt för mina nya produkter.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem

Priserna vart ju bra, nu är det bara o vänta på lite siffror från reviews.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperTech
Funderar på att köpa nått av dessa ATI kort.. men ska verkligen vänta tills priserna har sjunkigt. 5000 spänn för ett jävla kort är inte värt pengarna tycker jag =P

Du behöver inte köpa HD5870x2, det vet du, va? Smakar det så kostar det, så har det alltid varit, så kommer det alltid vara.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att 5870x2 blir dyrt, vad kostade ett Gtx295 när det lanserades?? Det är inte ett kort för alla helt enkelt...

Permalänk
Medlem

priserna lär sjunka rätt drastiskt när nvidia kommer med sitt svar, känns som om de lagt på lite extra med tanke på vad deras tidigare serier har kostat vid lansering...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Hjälpsam

Tillgång och efterfrågan.
I början är tillgången låg och efterfrågan hög, vilket gör att man kan ta ut ett högre pris, efter ett tag ökar tillgången, vilket leder till lägre priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det känns i vilket fall som det är dags att uppgradera sitt 3870x2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arelion
Vore väl dumt att göra något annat än att titta på pris/prestanda, oavsett om det är AMD/Nvidia?

En del kanske ser att kvalitet kan spela in. Om då prisskillnaden är liten så väljer man det med mer kvalitet, men om nästan får 2 grafikkort jämt ett prismässigt så köper man det billigare går det sönder köper man ett nytt. Lite som det var i början på prisskriget då ati dumpa priserna tills nvidia sänkte sina priser dock.

Permalänk
Medlem

undra vilken setup som kommer va optimalast för min rigg???

Hoppas dom e lite kortare än mitt 9800GX2...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Priserna ser väll ut som "förväntat" vill man ha DX11 finns ingen konkurent och ska man köpa nytt grafikkort närmaste tiden är det bara nicka, le och betala.

Vid lansering av 48xx serien hade man rejäl konkurens av Nvidia och dollarn låg mycket lägre än i dagsläget. Mitt 4850 steg i pris efter att jag köpt det, har för mig att jag fått ge mer för ett till 4850 ett halvår efter att jag köpt det första, och kan inte varit något annat än dollar kurs som gjorde det.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

men vad kommer 5770/5750 kosta, har för mig dom ska prestera aningen bättre än 4870/4850, fast med lägre strömförbrukning, lite lägre pris, samt dx11

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Du behöver inte köpa HD5870x2, det vet du, va? Smakar det så kostar det, så har det alltid varit, så kommer det alltid vara.

Jo men även det dyraste kortet kommer ju bli billigt i framtiden. Så köper jag det senare, så får jag ett högt presterande kort för en liten summa pengar

Permalänk
Medlem

kan komma att bli ett köp för mig så jag kan byta ut mitt nu rätt gamla hd3850.

Lär bli en rätt stor prestandaökning i spel iochmed att jag sammtidigt byter os från xp till windows 7.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk

Rätt oseriöst av SweC att rapportera lösa rykten i en nyhet - oavsett om det visar sig stämma till slut eller ej.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
Ok, jag hatar att vara en pain in the ass, men Ända=bakdel och Värkar=Ont.

Haha!

Permalänk
Medlem

Tycker inte att det är nåt fel med priserna. Har väll alltid varit så med nya generationer i grafikkortsmarknaden men väntar man ett tag säg 3-6 månader så justeras priserna lite kanske och då kan man slå till sig ett köp.

Jag ska vänta ett tag tills HD5870X2 kommer ner i pris mellan 4 - 4800 då blir det ett köp för mig.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Haha!

Crap jag tänkte inte på att det blev ett ganska roligt inlägg. Var faktiskt inte med mening.
"pain in the ass, Ända=bakdel och Värkar=Ont"

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem

Det jag tyckte verkade mest spännande var "utgångar för upp till tre skärmar samtidigt"
Undrar om det kommer att funka som Matrox triplehead2go.
I så fall kommer jag köpa ett direkt.

Permalänk
Medlem

vilka spel som kommer i år som är dx11?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison12
vilka spel som kommer i år som är dx11?

DIRT 2 sägs ha stöd för DX11.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Inaktiv

Det där är billiga grafikkort.

Permalänk
Medlem

Hoppas att flera köper HD58xx Vore trevligt med billiga beg.-kort

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Vart hittar man ett 4890 för 1500kr?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.