Radeon HD 5000-seriens prissättning läckt

Permalänk

Jag tycker nVIDIA får ta och skärpa sig! ATi har varit alltid varit före dem!

DX9 -> DX10 -> DX 10.1 -> DX 11

Inte en enda gång har nVIDIA varit först =/

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Jag tycker nVIDIA får ta och skärpa sig! ATi har varit alltid varit före dem!

DX9 -> DX10 -> DX 10.1 -> DX 11

Inte en enda gång har nVIDIA varit först =/

Men de chockade alla med G80 på sin tid, det var en helt ny nivå av prestanda som ingen hade väntat sig då och som vi alla numera är bortskämda med. Nvidia är hyfsat bra på att mörka saker, det vet vi ju även i negativa sammanhang(trasiga mobilchip en masse tex).

De kan göra det igen, de flesta seriösa skribenter trodde att G80 skulle bli "fail" innan den kom. Sen stod de bara och gapade innan de skrev sina artiklar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Men förf*an du kan ju inte jämföra ett kort som funnits ute på marknaden i typ 2år mot ett som inte ens har släppts än!

Du får ju jämföra med tex ett 8800 640Mb/GTX när det släpptes!

Dom är verkligen inte för höga, kanske för 14åringar som inte har annat än veckopeng, men det är inte mitt problem.

Nu tror jag du ska lugna dig innan du talar om för någon att denne är ute och cyklar.. 8800GT motsvarade när det släpptes ungefär vad 5850 kommer att vara idag. Då kostade 8800GT ~1800kr (enligt den som skrev det, själv minns jag inte..) vilket gör det till en relevant jämförelse mot 2500kr = 700kr dyrare.
Ta till dig ditt eget råd, tänk innan du skriver, tack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Men de chockade alla med G80 på sin tid, det var en helt ny nivå av prestanda som ingen hade väntat sig då och som vi alla numera är bortskämda med. Nvidia är hyfsat bra på att mörka saker, det vet vi ju även i negativa sammanhang(trasiga mobilchip en masse tex).

De kan göra det igen, de flesta seriösa skribenter trodde att G80 skulle bli "fail" innan den kom. Sen stod de bara och gapade innan de skrev sina artiklar.

Jo det har du ju rätt i De lär nog överraska alla den här gången också

Visa signatur

Balle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Nu tror jag du ska lugna dig innan du talar om för någon att denne är ute och cyklar.. 8800GT motsvarade när det släpptes ungefär vad 5850 kommer att vara idag. Då kostade 8800GT ~1800kr (enligt den som skrev det, själv minns jag inte..) vilket gör det till en relevant jämförelse mot 2500kr = 700kr dyrare.
Ta till dig ditt eget råd, tänk innan du skriver, tack

8800GT gick för $250 när det släpptes, och det med en mycket lägre dollarkurs än den vi ser idag. Och ett 8800GT var inget monsterkort, det var ett bra och mycket prisvärt alternativ. Om HD5850 ($280) presterar som ett GTX285 så hamnar det på en helt annan nivå än vad 8800GT låg på när det släpptes.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Några av sakerna kommer även gynna oss DX10-användare, dessutom kommer det ta ett tag innan DX11 blir något varje man behöver eller borde ha för sin spelupplevelse. Och med tanke på priserna och totala bristen på mid-end-kort så är det inte så konstigt. Du fick ett HD4890 för 1500kr häromdagen och du kan hitta GTX 260's runt 1700kr.

DX11

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

jag tycker nya priserna är att ta i. dom måste verkligen vara något specielt vid dessa priser.

jag kommer endå invänta nvidea oc se hur marknaden ser ut då.
Det som klarar CE2/CE3 engine bäst blir det kort jag köper.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
jag tycker nya priserna är att ta i. dom måste verkligen vara något specielt vid dessa priser.

HD5850: $270
GTX285: $350

$70 mindre för ett likvärdigt kort som är strönsålare och kommer med Dx11, låter som en jäkligt bra affär tycker jag.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
HD5850: $270
GTX285: $350

$70 mindre för ett likvärdigt kort som är strönsålare och kommer med Dx11, låter som en jäkligt bra affär tycker jag.

Oja men om 5870 kostar ungefär lika mkt som gtx285 och kommer vara ungefär 20% bättre så är det ett bra köp med...

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
HD5850: $270
GTX285: $350

$70 mindre för ett likvärdigt kort som är strönsålare och kommer med Dx11, låter som en jäkligt bra affär tycker jag.

Med tanke på att det bara är rykten om deras prestanda, och att du dessutom inte vet om priser stämmer eller vad de har för strömförbrukning så är det rätt mycket antaganden där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Med tanke på att det bara är rykten om deras prestanda, och att du dessutom inte vet om priser stämmer eller vad de har för strömförbrukning så är det rätt mycket antaganden där.

Nej det vet man inte men det sägs att de ska bara behöva en PCI-E 6-pin kontakt. Men nog kommer nVIDIA förmodligen sänka priserna på GT-200b rejält!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Med tanke på att det bara är rykten om deras prestanda, och att du dessutom inte vet om priser stämmer eller vad de har för strömförbrukning så är det rätt mycket antaganden där.

Jag vet att HD5850 kommer vara 40nm. Jag vet att 40nm kräver mindre än 55nm (se: HD4770). Jag vet att GTX285 är ett jättechip som gillar att suga el.

Jag vet däremot inte vad Sweclockers har fått sin åsikt om att HD5850 kommer prestera i takterna runt GTX285, men priset säger en del och jag är säker på att sweclockers har tagit del om information som de inte kan läcka vidare (NDA). Säger redaktionen att HD5850 ~ GTX285 antar jag att det är en välgrundad åsikt.

TeKGubben: Nvidia kan inte pressa priserna på GT200b hur mycket som helst utan att det känns i kassan. GT200 är riktigt stora chip och Nvidia får inte plats med hur många som helst per wafer.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
TeKGubben: Nvidia kan inte pressa priserna på GT200b hur mycket som helst utan att det känns i kassan. GT200 är riktigt stora chip och Nvidia får inte plats med hur många som helst per wafer. [/B]

Nej men det vet jag ju men nog kan de ju inte köra med högre priser än 2500 om HD 5850 presterar lika bra/bättre? Då har de väl inget annat val liksom

Visa signatur

Balle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Nej men det vet jag ju men nog kan de ju inte köra med högre priser än 2500 KR om HD 5850 presterar lika bra/bättre? Då har de väl inget annat val liksom I så fall vore det ju knasigt

Visa signatur

Balle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Nej men det vet jag ju men nog kan de ju inte köra med högre priser än 2500 om HD 5850 presterar lika bra/bättre? Då har de väl inget annat val liksom

De kan hoppas på att GeForce är ett tillräckligt starkt varumärke för att inte förlora kunder innan GT300 gör entré på marknaden.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
De kan hoppas på att GeForce är ett tillräckligt starkt varumärke för att inte förlora kunder innan GT300 gör entré på marknaden.

Dom kan säkert göra ganska stora prisjusteringar för att inte förlora marknadsandelar och med tanke på att det är ett chip som är påväg att fasas ut.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Med tanke på att det bara är rykten om deras prestanda, och att du dessutom inte vet om priser stämmer eller vad de har för strömförbrukning så är det rätt mycket antaganden där.

Det man ska vara medveten om när det gäller priser är att företag ofta läcker uppgifter medvetet till oss (media) för att "känna av" läget. Ibland för att sedan sänka precis innan release och på så vis få lite extra uppmärksamhet ...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Dom kan säkert göra ganska stora prisjusteringar för att inte förlora marknadsandelar och med tanke på att det är ett chip som är påväg att fasas ut.

Om GT300 ska ut på marknaden i November är det en bra bit kvar. Nvidia har redan gjort massiva prissänkningar på korten, jag vet inte hur mycket lägre de kan gå. Om HD5*** dessutom presterar bra så kan AMD förmodligen också göra ordentliga prissänkningar och ändå tjäna mer per sålt grafikkort, eftersom de lär vara billligare att tillverka.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jag vet att HD5850 kommer vara 40nm. Jag vet att 40nm kräver mindre än 55nm (se: HD4770). Jag vet att GTX285 är ett jättechip som gillar att suga el.

Det är också så att de nya chippen är större och kraftfullare och drar mer samtidigt som de krymper processen och därmed drar mindre ström. Överlag så har förbrukningen ökat och inte minskat vid full prestanda.

Men med tanke på att det är mellankortet 5850 så kommer det säkert att dra mindre, det är med all sannolikhet ett korrekt antagande.

Det vi också säkert kommer att få se i denna nya generation är betydligt effektivare idle läge, och mindre förbrukning där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Jag vet inte om det är värt att påpeka, men GTX kostade fakriskt 5000-6000 för två år sen, Ultra kostade 6000-9000 beroende på kylning.
GT låg på 3000 vid release kommer jag ihåg, men dök i pris riktigt fort.

För att göra det enkelt för dig, gå in på prisjat, sök på dessa kort, även om det inte finns vettiga butiker som säljer dom, kolla på historiken, slå ut en genomsnittlig kostnad för de vanligaste märkena, så ser du att GT landar på ca 3000kr, och GTX på 5000-6000.
8800GTS 320mb respektive 640mb lanserades 2006, och hade då ett ännu högre pris på 3500-4000 och storebror 8800GTX låg på 5500-6000.

Nej de gjorde de inte, för att göra det enkelt för dig; gå in på prisjakt själv och ta en noga titt så ser du själv att de alla inte kostade fullt så blodigt mycket. Det gick att få tag på kort runt de priserna jag nämnde utan större bekymmer.

Vad gamla kort kostar är väl lite irrelevant dock, saknar fortfarande ett vettigt mid-end.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Men förf*an du kan ju inte jämföra ett kort som funnits ute på marknaden i typ 2år mot ett som inte ens har släppts än!

Du får ju jämföra med tex ett 8800 640Mb/GTX när det släpptes!

Dom är verkligen inte för höga, kanske för 14åringar som inte har annat än veckopeng, men det är inte mitt problem.

Det var inte jag som jämförde, det var en annan, lär dig läsa tråden.
Gällande 14-åringar och veckopeng är det inte heller mitt bekymmer, däremot som jag redan skrivit och du verkar åter igen ha missat totalt, så eftersöker jag ett mid-end kort med lägre prislapp. Inte lägre prislapp på desssa kort.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Nej de gjorde de inte, för att göra det enkelt för dig; gå in på prisjakt själv och ta en noga titt så ser du själv att de alla inte kostade fullt så blodigt mycket. Det gick att få tag på kort runt de priserna jag nämnde utan större bekymmer.

Tog alla som fanns på prisjakt, kostade minst 5500kr vid release, många över 6000kr.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Blir spännade det här med prissättningen då jag är ute på jakt efter nytt grafikkort

Visa signatur

Intel i9 9900K - Noctua NH-D15 - Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS ELITE - 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz - Gainward GeForce RTX 3070 - Fractal Design Define R6 - Crucial 1 TB SSD - Samsung SSD Pro Basic 840 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Nej de gjorde de inte, för att göra det enkelt för dig; gå in på prisjakt själv och ta en noga titt så ser du själv att de alla inte kostade fullt så blodigt mycket. Det gick att få tag på kort runt de priserna jag nämnde utan större bekymmer.

Vad gamla kort kostar är väl lite irrelevant dock, saknar fortfarande ett vettigt mid-end.

Det var inte jag som jämförde, det var en annan, lär dig läsa tråden.
Gällande 14-åringar och veckopeng är det inte heller mitt bekymmer, däremot som jag redan skrivit och du verkar åter igen ha missat totalt, så eftersöker jag ett mid-end kort med lägre prislapp. Inte lägre prislapp på desssa kort.

så du tror att dom bara tänker släppa 5850 5870 5870x2?

det är kännt att ati inte släpper hela sortimentet på engång
så om du vill ha billigare och långsammare kort får du vänta säkert 3-4 månader

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd

Jag tror att anledningen att HD5770 (eller motsvarande) inte släpps direkt är för att HD4*** står sig ganska bra i mellan- och lågsegmentet. Nvidia har inget att sätta emot som skulle kunna slå HD4*** i pris/prestanda så AMD har förmodligen inte bråttom att släppa nya kort i de segmenten.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
8800GT gick för $250 när det släpptes, och det med en mycket lägre dollarkurs än den vi ser idag. Och ett 8800GT var inget monsterkort, det var ett bra och mycket prisvärt alternativ. Om HD5850 ($280) presterar som ett GTX285 så hamnar det på en helt annan nivå än vad 8800GT låg på när det släpptes.

Ang. dollarkursen har du iofs helt rätt, det var en faktor jag inte tänkte på.
Men att det bästa grafikkortet i generation X presterar likvärdigt med det näst bästa grafikkortet i generation X+1 är väl verkligen ingenting att höja på ögonbrynen för, det är väl snarare regel än undantag enligt min erfarenhet..?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Men att det bästa grafikkortet i generation X presterar likvärdigt med det näst bästa grafikkortet i generation X+1 är väl verkligen ingenting att höja på ögonbrynen för, det är väl snarare regel än undantag enligt min erfarenhet..?

Beror väl väldigt mycket på priset? Om kortet är 500kr billigare är det ett rejält lyft.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Dollar kursen 2006-11 var ungefär den samma som den är idag den låg på ca 7,29 SEK, man får ju tacka ATI för att det är någorlunda humana priser på kort idag. Jag köpte ett Asus 8800 640 GTS i maj 2007
för ca 4000 :- :S

Permalänk
Medlem

Jag tror många har missat att dollarkursen idag (runt 7.20kr) är på en helt normal nivå om vi tittar på snittkurs de senaste 5 åren. Faktum är att det bara var under ca ett halvår som dollarn låg under 6.50.

http://www.internetional.se/usdsek.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Dollar kursen 2006-11 var ungefär den samma som den är idag den låg på ca 7,29 SEK, man får ju tacka ATI för att det är någorlunda humana priser på kort idag. Jag köpte ett Asus 8800 640 GTS i maj 2007
för ca 4000 :- :S

8800 gts står sig bra än idag, så grattis till ett bra köp. Själv inskaffade jag mig 8800 GT för 3000 2007?-08 fanns det då ?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
8800 gts står sig bra än idag, så grattis till ett bra köp. Själv inskaffade jag mig 8800 GT för 3000 2007?-08 fanns det då ?

8800GT finns ju fortfarande kvar än idag, men dock under namnet 9800GT.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB