Radeon HD 5000-seriens prissättning läckt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Eller att priserna tidigare enbart varit spekulationer?

Samma som med dessa priser, dvs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vart hittar man ett 4890 för 1500kr?

Tror att komplett hade ett

EDIT De hade inte kvar den va jag kunde se

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vart hittar man ett 4890 för 1500kr?

Komplett hade detta kort för 1495 till försäljning under gårdagen.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=447807

Aah jaha du missade det.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

5870

dyrt? det beror väl på hur pass bra korten presterar? om tex 5870x2 är MYCKET bättre än ett 4870x2 så är inte 5400:- allt för mycket med tanke på vad ett "bra" 4870x2 kostar...allt är relativt

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Blir mycket intressant att se vilka minnen de använder.

Om det stämmer som artikeln säger att 5870 blir 256-bit GDDR5 så måste AMD använda snabbare minnen för att få upp bandbredden.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man ser till att ett 8800GTX kostade ungefär lika mkt som ett 5870x2 när det lanserades så är det inte så jätte dyrt.
Faktorer som man kan räkna in är ju inflationen, dollarkursen och att de har ju monopol på DirectX11.
Men sen vad man vill betala är ju en annan sak

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Bra priser faktiskt.

Permalänk
Medlem

hade jag varit AMD så skulle jag satsat på att ta marknadsandelar, och det gör man igenom att ha låga priser

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kommer aldrig mer köpa grafikkort för över 1000 kr...
sitter på 2 st 4850 och har spelat igenom halva crysis typ.
mer än så blev de inte och nu är dom gamla XD
nä fan... ps3 lär man stå sig längre på.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Skönt att de fortsätter med samma namntema!
priserna tror jag kommer vara relativt dyra till nvidia kommer ut med sina nya

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

4870 är väl ett ganska bra kort idag av vad jag förståt (innehar ett x1950 pro för nuvarande) - kommer ett enkelt (alltså inte x2) HD5850 vara bättre än ett HD4870?

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Blir mycket intressant att se vilka minnen de använder.

Om det stämmer som artikeln säger att 5870 blir 256-bit GDDR5 så måste AMD använda snabbare minnen för att få upp bandbredden.

Det räcker å blir över på dessa kort i alla fall. Det är ju inte så att dom är dubbelt så krävande som 4890. När det behövs större buss så grejar dom det. Dumt att kosta på något som inte ger någon mer prestanda.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Så hiskliga priser är det väl inte. Mitt Asus V8200 Deluxe (Geforce3) som jag har i gammelburken kostade också runt 5500:- när det var nytt och det var förmodligen billigare att tillverka då det var betydligt mindre och bara hade en GPU.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Musicc
4870 är väl ett ganska bra kort idag av vad jag förståt (innehar ett x1950 pro för nuvarande) - kommer ett enkelt (alltså inte x2) HD5850 vara bättre än ett HD4870?

Den som sitter på den informationen är nog skyldig till industrispionage...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Lite väl dyrt. Suttit utan grafikkort nu i 2 veckor redan då mitt 4870 gav upp... Det här var ju inte värt att vänta på. Får bli 2 st 4890 från komplett för 1500kr/st i stället och vänta in nVidia

Hittar inget 4890 för 1500 på komplett, billigaste är 1900kr.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Hittar inget 4890 för 1500 på komplett, billigaste är 1900kr.

De har höjt priset igen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

HD5850 kan någon ge ett svar på hur mycket snabbare än HD4890 det kommer prestera? Uppåt 50 %?

Permalänk
Proffsmoddare

Tänker INTE köpa ett DX11 kort innan både Nvidia och AMD har släppt sina kort. Det är ju då konkurrensen börjar! Och priserna blir bra. Samt att man ser vilket kort man ska satsa på när det gäller prestanda osv.

Någon som har hört något nytt om Nvidias 300 serie? Hinner de ens innan årsskiftet?!

Ska inte 300 serien vara helt SICK om man kollar på papperet? Om det stämmer såklart.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arelion
Vore väl dumt att göra något annat än att titta på pris/prestanda, oavsett om det är AMD/Nvidia?

Funktionalitet värderar jag högre än pris/prestanda. Högljuda fläktar, värmeutveckling och kvalitet på drivrutiner inverkar också. Priset spelar mindre roll då man ändå har korten så pass lång tid (iaf 18månader optimistiskt räknat ).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
men vad kommer 5770/5750 kosta, har för mig dom ska prestera aningen bättre än 4870/4850, fast med lägre strömförbrukning, lite lägre pris, samt dx11

Jo, tycker dessa kort verkar mera intressanta, då jag sitter med ett HD4670 nu.
Dessutom är jag nöjd med 4670 prestandan.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Funktionalitet värderar jag högre än pris/prestanda. Högljuda fläktar, värmeutveckling och kvalitet på drivrutiner inverkar också. Priset spelar mindre roll då man ändå har korten så pass lång tid (iaf 18månader optimistiskt räknat ).

Samma här, därför blir det bara ATI.
Fläktar och skit byter jag innan jag monterat den i datorn, och bättre med nya drivrutiner varje månad.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det räcker å blir över på dessa kort i alla fall. Det är ju inte så att dom är dubbelt så krävande som 4890. När det behövs större buss så grejar dom det. Dumt att kosta på något som inte ger någon mer prestanda.

Haha det ger ju mer prestanda men det finns en anledning till varför storleken på gt200/b kärnorna var så stora haha

Visa signatur

Balle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
kommer aldrig mer köpa grafikkort för över 1000 kr...
sitter på 2 st 4850 och har spelat igenom halva crysis typ.
mer än så blev de inte och nu är dom gamla XD
nä fan... ps3 lär man stå sig längre på.

Eeeeh, just det......eller inte.

PS3 har ju en fast hårdvaruspec., så spelen kommer att se ungefär lika bra (/dåliga) ut som dom gör nu om ett år eller två. Detsamma gäller för PC-spel om du behåller dina HD4850. Du kommer endast att kunna köra med samma grafikkvalitet som nu (även om man kan köra med bättre kvalitet om man uppgraderar). Skillnaden mot PS3 är just att du kan uppgradera och få bättre bildkvalitet om du skulle känna för det.

Så jag förstår inte riktigt varför en PS3 skulle vara bättre?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Funktionalitet värderar jag högre än pris/prestanda. Högljuda fläktar, värmeutveckling och kvalitet på drivrutiner inverkar också. Priset spelar mindre roll då man ändå har korten så pass lång tid (iaf 18månader optimistiskt räknat ).

Högljudda fläktar är något som går bort, men man kan ju alltid kolla om det inte går att köpa billigaste kort i den prestandaklass man tänkt sig och byta kylning till en bättre, men ändå hamna på lägre pris än om man köper ett kort med bra kylning från fabrik. (funkade utmärkt med mitt 8800GT)

Högpresterande (vid tidpunkten), bra kylt och billigt. Det är så jag vill ha det.

Hade tänkt att göra något liknande med mitt HD4770, men tyvärr sitter ju GPU så nära PCI-täckplåten att det är svårt att klämma in en Accelero (utan moddning). Som tur är så är kylningen rätt tyst, så det får duga tills vidare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
kommer aldrig mer köpa grafikkort för över 1000 kr...
sitter på 2 st 4850 och har spelat igenom halva crysis typ.
mer än så blev de inte och nu är dom gamla XD
nä fan... ps3 lär man stå sig längre på.

aa precis vad jag också känner om grafikkort =P
Har slutat med att köpa det nyaste och dyraste, väntar hellre tills priserna går ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det räcker å blir över på dessa kort i alla fall. Det är ju inte så att dom är dubbelt så krävande som 4890. När det behövs större buss så grejar dom det. Dumt att kosta på något som inte ger någon mer prestanda.

Bandbredd behövs, speciellt för avancerad antialiasing som t.ex. SSAA (super sampling anti aliasing, kräver mycket mer bandbredd och minne)

De behöver inte ha bredare buss då de kan använda snabbare minnen. Men frågan är om de finns tillgängliga nu. Att inte öka bandbredden samtidigt som GPU:n kapacitet är ryktad att vara 160% snabbare än nuvarande generation verkar lite fattigt.

Men jag säger inte något än, för det är bara rykten än så länge. Det var något annat rykte om att toppmodellen skulle ha bredare buss tidigare.

Permalänk
Medlem

Värst vad det är många som klagar på priserna.
Har alla redan glömt vad 8800 serien kostade?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Förvånad att så många vill uppgradera till ett DX10 kort när DX11 släpps.
Ni missar tekniker som Tesselation, Pixelshader 5.0, bättre Multi CPU stöd osv.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Samma här, därför blir det bara ATI.
Fläktar och skit byter jag innan jag monterat den i datorn, och bättre med nya drivrutiner varje månad.

Samma här, och därför blir det bara Nvidia. Värderar min funktionalitet rätt rejält.
Skämt åt sido, hoppas att denna generation blir vettig så man kanske kan prova ett ATi-kort igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Värst vad det är många som klagar på priserna.
Har alla redan glömt vad 8800 serien kostade?

Mitt 8800GT kostade brutala 1725kr med frakt. Skämt åt sido igen, priserna är för höga, de borde släppt ett sub 2k-kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Förvånad att så många vill uppgradera till ett DX10 kort när DX11 släpps.
Ni missar tekniker som Tesselation, Pixelshader 5.0, bättre Multi CPU stöd osv.

Några av sakerna kommer även gynna oss DX10-användare, dessutom kommer det ta ett tag innan DX11 blir något varje man behöver eller borde ha för sin spelupplevelse. Och med tanke på priserna och totala bristen på mid-end-kort så är det inte så konstigt. Du fick ett HD4890 för 1500kr häromdagen och du kan hitta GTX 260's runt 1700kr.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Kanske läge snart att uppgradera mitt ATI 9800pro.......