Hej Inet.
Har ju haft detta problem med grafikkortet sen jag köpte dator och problemet är att:
När jag startar eller startar om datorn så händer det ibland att bilden försvinner och ibland händer det inte ens.
Skärmen visar att den inte ens är kopplad till datorn kan man väl sammanfatta det som. Ibland förvinner den vid uppstart och kommer tillbaka av sig själv när man loggar på till windows och ibland kommer den inte tillbaka alls eller också så försvinner den när man loggar in till windows (lite random kan man väl säga) eller så funkar det som det ska.
Och detta löses genom att bara dra ut och in skärm sladden går inte kanske alltid på första försöket men bara att testa igen och några få gånger ibland så funkar inte ens detta för att få tillbaka bilden och då måste jag starta om datorn.
Men om jag lägger datorn i sleep och sen startar den så händer inte detta.
Och detta är det enda problemet annars när datorn väl är igång och man spelar eller kollar på film eller vad som helst så har jag inte märkt några problem eller liknande fel.
Tror jag ska ha nämnt det också i tråden att det är något problem med kortet så sa du att jag skulle höra med servicen.
Och nu så har jag ju hört med servicen i butik om detta. Kan ju ta det lite kortfattat. Eller ialla fall försöka korta ner det lite.
Första gången jag tog upp detta var ju när jag hämtade upp den nya processorn eftersom jag hade fått fel stepping på den. Och då tog jag ju samtidigt chansen och frågade om detta och undrade om det var ett drivrutins problem eller annat som det kan vara. Sen så nämnde jag ju också om det kan vara så att det är ett kompabilitets problem mellan skärm grafikkort eller annat. (Var ju bara något som slog mig med detta problem så jag frågade bara för säkerhets skull medans jag fortfarande har den här ångerrätten på 14 dagar kvar.)
Och han sa ju att det är nog är ett drivrutins problem.
Så jag testade ju detta men problemt kvarstod. (Testade ju lite andra saker också)
Sen kanske någon månad senare så åkte jag ner igen och tog upp detta och sa att problem kvartstår ändå efter att jag testat ominstallera drivruiner och lite annat. Och jag tar ju då också upp detta angående om det kan vara ett problem mellan just denna skärm och grafikkort. Då sa han ju att det kan vara skärmen som är sönder så testa en annan skärm. Men så sa jag ju det att den funkade perfekt med min tidigare dator och att den precis ska ha gått sönder när jag bytt dator låter ju inte så troligt men jag sa ju att jag ska testa det. Sen var det ju några fler saker som han också nämnde det kan vara.
Sen sa han ju också att jag kunde lämna in kortet till er så ni kunde titta på det osv men eftersom dom inte hade något kort som man skulle kunna låna under tiden så lät ju inte det direkt lockande att lämna in kortet och behöva vara utan datorn igen. Med tanke på att det tog er ca 3 dagar bara att byta ut fel processor som jag fått så valde jag ju att inte lämna in det.
( Tog väl upp detta antingen denna gång jag var hos er eller nästa gång jag var hos er och det var angående bios för jag kollade upp det och det verkade vara som att jag hade det senaste som fanns på grafikkortet men bara för att vara 100% så kollade jag upp detta hos er och då sa han det att det var det senaste bios som fanns.)
Ja utöver dessa 2 gånger så har jag minst varit 2 gånger till hos er och frågat om detta problem.
Så sen 3-4 månader tillbaka så beslutade jag mig för att åka ner till er och få kortet utbytt innan skärm kontakten börjar glappa eller värre och efter att jag testat runt 7 andra skärmar som inte får detta problem, andra kablar, ominstallerat datorn, andra drivrutiner, osv så var jag väl runt 95 % säker på att det är ett kompabilitets problem mellan just denna skärm och detta grafikkort. Det enda jag nog inte testat vid denna tidpunkt som är värt att testa är ju ett annat grafikkort som jag inte har.
Så ja man åkte ju ner ditt och tog en kölapp som vanligt och väntade på sin tur. Sen när det blev min tur så pratade jag ju med honom i runt 10 min och förklarade problemet och allt detta och efter jag var klar så sa han kanske 2 meningar och sen sa han (något i stil med) ja du får nog ta detta med någon annan för jag slutade för 2 minuter sen.......
Så då var det ju bara till att börja om från början igen och förklara det till näste man slapp ju ialla fall stå i kö igen är ju ialla fall ett litet + där. Så då förklarde ju man allt igen och sa att jag skulle vilja byta ut kortet nu till en kort från en annan tillverkare.
Så säger ju han då att detta är tydligen ett väldigt vanligt problem och jag blev ju nästan speechless när jag hörde det. Så tog han ju upp några saker och frågade om jag testat som bland annat eluttag och så sa han ju att kök brukar ha bra uttag och med tanke på att det varit ett kök i detta rum tidigare så är det ju inte så troligt att det är det som är problemet med tanke på att man också kört 7 skärmar (eller fler) som inte visar detta problem och ja flera av dom drar nog också mer störm än denna gör. Så sa han ju också något om att det kan vara ett minne som kanske är defekt men asså hur troligt låter det när flera andra skärmar funkar felfritt i så fall kan det ju lika gärna vara musmattan som skappar dessa problem bäst att testa en annan sådan också tänker ju jag. Å jag säger ju att det med all säkerhet är nog ett problem mellan skärm och grafikkort.
Då frågar han ju vad det är för skärm. Och jag var ju inte säker på vad den heter och allt men sa att den är från runt 2005. Man tog ju då upp detta om att byta korten och då säger han ju att hade jag köpt en ny skärm från er och detta problem fanns så skulle ni byta det men inte annars möjligtvis om jag lämnar in kortet till er och ni får fram problemet där hos er på någon skärm så byter ni det. Sa ju det har ju testat 7 andra skärmar inga problem alls med dom så att ni ska få fram detta problem på någon av era skärmar låter ju inte så troligt.
Och jag sa ju att jag kan ta med min skärm ditt bara för att vissa att problemet finns och att jag inte ljuger om det är för den saken men nej det går inte heller måste vara på någon av era skärmar där.
För jävligt alltså att man har blivit dragen så här för kulorna all denna tid och först nu när jag ville byta kortet så fick jag höra att detta är tydligen ett vanligt problem.
(Några dagar senare efter jag varit där och pratat så blev det ju köpt en till dator från er och då testade jag ju skärmen från den samt grafikortet lite fort och det funkade ju felfritt med skärmen och det andra grafikkortet med den gamla skärmen. Så nu är jag ju 99% säker på att det är ett problem mellan grafikkort och skärmen efter att jag också testat ett annat kort.
Måste ju också bara säga detta. För hur mer tydlig måste man igentligen vara med er?
Innan det ens blev köp av dessa komponenter självklart kollade man ju runt på tester på nätet osv. Men sen dessutom så var jag ju också i era butiker flera gånger och pratade med dom på rådgivningen och frågade massvis med frågor. Och jag vet faktiskt inte hur mycket mer tydlig man kunde vara för när han också frågade vad det är som ska köpas så sa jag ju då.
Cpu, moderkort, osv. För resten har jag såsom mus, skärm osv. Och då kom man ju in lite på det angående skärm och grafikkort. Eftersom jag inte skulle köpa någon skärm då och använda mig av min 19tum tills jag hittar en ny så tänkte jag ju att eftersom det är nya dx11 kort på väg och det känns då kanske onödigt att handla ett av de dyrare kort att jag köper mig ett billigare istället och sen när jag köper mig ny skärm så handlar jag ett nytt dx11 om det behövs.
Så då frågade man ju vad för kort skulle vara bra för en 19tum skärm och kosta max 2000kr och ändå funka ok sen med ny skärm tills man handlar nytt kort om det skulle behövas osv. Efter det så pratade man ju en stund han sa vilka det fanns att välja bland osv. Och sen tidigare så har jag ju haft ögonen på ett gtx 260 och jag frågade ju också spelar det roll vad för märke man tar? Gör det något om man exempel har ett asus moderkort och tar ett leadtek grafikkort? Har ju frågat detta tidigare men gjorde det igen bara för att vara på den säkra sidan. Han sa ju nej det spelar igen roll. Och det blev ju ett gtx 260.
Så jag tyckte ju att jag var rätt tydlig med att jag ska använda kortet till min nuvarande skärm och jag ställde ju en del frågor angående allt jag skulle ju köpa osv. Men ändå dök det ju upp ett problem som tydligen också är ett väldigt vanligt problem. Men ändå fick jag inte byta ut kortet. Hur tänker ni igentligen?
Så ja vad ska man säga om detta (finns ju en del). Själv tycker jag ju att man kunde blivit informerad om att detta är ett väldigt vanligt problem (som han själv sa där på servicen) när jag pratade med en på rådgivning om att jag ska köpa ny dator. Eller också varför inte när jag hämtade upp den nya processorn? För då kunde jag ju fortfarande skicka tillbacka kortet och ta ett annat.
Jag har väl sett lite att när folk har haft problem eller annat så har dom skrivit här och sagt också hur mycket pengar dom har lagt hos er och varför man blivit behandlad osv såhär.
Tror faktiskt inte det är någon ide att speckulera i hur mycket pengar man har lagt hos er men det jag kan säga är ju att jag har flera syskon och det mesta som har blivit köpt i dator väg har ju blivit köpt från er. Senaste året bara så har det ju blivit köpt två datorer från er för ca 22.000kr om inte mer och då är det inte ens inräknat alla skivor och annat man köpt från er. Så då är det ju bara att tänka sig hur mycket man lagt ner hos er under alla dessa år.
Å under all denna tid nu och allt man handlat från er så har jag ju faktiskt inte behövt ta kontakt med eran service möjligtviss någon form av något litet problem eller liknade men inte direkt något som har gått sönder eller som har behövts att bytas ut.
Tills nu då. Och självklart är det som i många andra butiker allt funkar hur bra som helst tills det blir problem med produkten man köpt och måste ta kontakt med deras service.
Vet verkligen inte om det är bara jag som haft någon otrolig oflax med er. För förutom han jag pratade med sist (för han verkade ju ändå kunna lite) så verkar ju eran personal där vara dessutom okunniga.
Är väl bra att också kanske nämna att som jag misstänkte så blev ju problemet värre för någon månad sen sladden började glappa och skärmen gick inte ens igång efter att den varit i sleep som aldrig tidigare har hänt och efter det så blev det ju bara värre och värre. Är ju inte riktigt säker på om den än helt sönder nu eller inte eftersom sist jag fick igång den så fick jag dra ut och in sladden på skärmen och hålla på med nvidias kontrollpanel osv i säkert en timme och sist jag försökte få igång den så satt jag ännu mer men inget hände så troligen är den helt åt helvete nu men inte säker.
Och nu så sitter man med en 17tum nu och om jag inte hittar någon ny skärm fram till efter sommaren så kommer det behövas bli ett inpulse köp just det man ville också undvika. Och om det skulle dyka upp något problem med den skärmen pga grafikkortet så kan ni räkna med att det kommer komma en shit storm mot er angående att grafikkortet ska bli utbytt snabbt som fan. Kommer verkligen inte acceptera något mindre än att få det utbytt i så fall.
Ja nu undrar ni säkert varför man skriver detta nu. Har ju faktiskt inte haft någon lust att lägga ner mer tid på detta än jag redan gjort och självklart har man ju inte haft tid eller ork heller nu på sommaren. Men efter att man skrivit lite här och där ibland så har det nu blivit klart inte kanske det bäst skrivna eller så men det skiter jag i orkar inte som sagt lägga mer tid på detta.
Och självklart undrar jag ju vad ni säger om detta nu?
Hoppas att detta räcker och att jag fick med det mesta ialla fall för jag kan ju kanske också prata på mer fast det är ju redan långt som det är så det får nog räcka.
Till er som tänkt handla från inet och bryr er om service.
Säger detta till alla ni som bryr er mer om service än att det blir kanske någon 100 lapp billigare pga fri frakt (märker ju att många stirrar sig blind här på det) så köp verkligen inte från inet för det är nog den sämsta service jag någonsin varit med om. Har ju själv handlat där länge utan problem fast efter man har behövt ta kontakt med deras service så kommer det verkligen inte bli något mer köp därifrån inte.
Så om det är för pengarnas skulle lägg till de 100-200kr extra kanske och köp från en butik istället som erbjuder bra service för annars kommer ni ångra det sen om nåt skiter sig.
// Dani