Vägras uppgradering, olika partitioner för windows, program files och users (falskt)

Permalänk
Hedersmedlem

Vägras uppgradering, olika partitioner för windows, program files och users (falskt)

Edit:
Häpp, kröp till korset och gjorde ren installation.

När jag startar en uppgradering från mitt Vista business SP2 x64 engelskt till windows 7 professional x64 engelskt (msdn:AA) så får jag precis efter jag klickat på upgrade följande felmeddelande:

Citat:

To upgrade Windows, the Users, Program Files, and Windows directories need to be on the same partition. Upgrading when these directories are not on the same partition is not supported. Moving these directories so that they are on the same partition is also not supported. You can choose to install a new copy of Windows 7 Professional instead, but this is different from an upgrade, and does not keep your files, settings, and programs. You’ll need to reinstall any programs using the original installation discs or files. To save your files before installing Windows, back them up to an external location such as a CD, DVD, or external hard drive. To install a new copy of Windows 7 Professional, click the Back button in the upper left-hand corner, and select “Custom (advanced)”.

Problemet är ju att så är inte fallet.
Jag gjorde inget fixande när jag installerade vista, Det är C:\Windows, C:\Users och C:\Program Files (och x86-varianten).
Det jag HAR gjort sedan dess är att jag har flyttat min egen användares profilkatalog till en annan partition och skapade en junction point från C:\User\mittanvändarnamn till P:\Users\mittanvändarnamn.
Jag har tagit bort junction point-länken, har ställt in i profilen (lusrmgr.msc) att inte ha något speciellt ställe för att profilen och inaktiverat kontot. Jag försöker uppgradera från administratörskontot.

Vidare så har jag haft några Program Files-katalogen på olika partitioner, de döpte jag tillfälligt om men det hjälpte inte. Även växlingsfilen låg på annan partition, den är tillbakaflyttad.
Nu har jag gått så långt att jag avmonterat alla partitioner förutom C: där windows finns.
Jag har även kollat alla tänkbara miljövariabler (t.ex. %programfiles%) osv. och alla pekar mot C:

C:\Windows\setupact.log nämner inget och C:\Windows\setuperr.log är tom.

Jag försöker köra installationen från safe mode with networking för att gardera mig mot att saker trasslar (bl.a. ramdriveprogram som ska vara kompatibelt).

Så jag undrar om någon har idé för att komma runt det här. Hur fasiken minns windows av att det varit olika eller buggar bara installationsprogrammet? Kan man köra setup.exe med någon växel som tvingar installation att genomföras?

Hur mycket utrymme på hårddisken kräver en uppgradering av vista till windows 7? Windows 7 upgrade advisor talade om nästan 20 GB men är det inte så att den gör en in-place ersättning av Vista?
Om inte får jag väl flytta om med partitionerna och utöka C:. Men man tycker isf att den borde informera om att det inte finns tillräckligt med hårddiskutrymme och inte hitta på något om att saker inte ligger på rätt partition".

Och prat om att göra nyinstallation undanbedes, jag har inte lust just nu att göra en fräsch installation. Jag vill testa om det fungerar med uppgradering och jag har gjort en fullständig kopia av C: med ntfsclone så om det skiter sig kan jag återställa det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Använde kära gparted för att skyffla om storlekarna på partitionerna, jag har läst att det inte är en in-place uppgradering utan 7:an installerar sig bredvid. Det förklarar 20 GB kravet även vid uppgradering. 23,3 GB ledigt men får fortfarande samma felmeddelande.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG