Banbrytande hårdvara

Permalänk
Medlem

Woodoo1

Många nämner Core, men det är ju knappast revolutionerande, väldigt bra dock.
Woodoo1 Kortet var revolutionerande. Tidigare kunde man bara drömma om att ha samma graffik hemma i en stationär dator som på arcad hallarna.

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Att dom är kvar i industrin är att det är inte så lätt att bara byta ut utrustning. Och många industrier väljer att inte göra det då kostnaderna för något sådant är ganska rejäla. Billigare att hålla kvar på gammal teknik.
Finns väll dock USB grejjer för detta numera, har för mig vi har en sådan på jobbet. Så vet inte riktigt om ja håller med, dock är ja inte superinsatt i detta

RS-232 är en väldigt störningssäker eftersom den använder sig av ett 24volt signalswing (+12V vs. -12V) och klarar ganska långa kablar utan advancerade sändare och mottagare. Jag vet inte om man kan kalla det banbrytande eftersom seriell kommunikation hade funnits mycket länge när den standarden kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_khyron:

+1
Jag kom ihåg första gången jag såg Quake på ett Voodoo1 kort, jag kommer nog aldrig att få uppleva samma WOW känsla som jag fick då..

Tillhör också dom som fick uppleva woodoo1, skillnaden var enorm. Jag har fått 2 riktigt WOW känsla , första gången jag testade Nintendo 8 bit 1986, och woodoo1.

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Jag såg att några nämnde Plug and Pray och USB, men när de kom i OS eller som standard så var de lite buggiga. Jag och en kompis, låt oss kalla honom Chilli, svor i kör första gången vi installerade win98 på en dator : "Va fan ska Microsoft beblanda sig med våra inställningar för?" Så alla spel i början var i Internal Speaker och lät ungefär som en 4000 series Atari tills man lärde sig. Det samma var win95 kompatiblitetsläge i XP, fungerade bra fram tills manuella inställningar av ljudet. Men DOS Box släpptes som tur var. Annars hade alla gamla kultspel gått förlorade.
USB hade en underbar förmåga i början att fungera, men inte med medföljande mjukvara, vissa funktioner krävde till och med att man avinstallerade mjukvaran och lät windows stöka till automatiskt. Idag däremot så är nog båda funktionerna revolutionerande, då det är svårare att koppla ihop en dammsugare än en dator och få dem att fungera. Mor min har inte ringt på 6 månader efter support, så något har hänt.
Något bra.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Inaktiv

största förändringen jag märkte av var nog när jag uppdatera min burk från 16mb till 128mb ram

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det var stort när det blev standard att spel och program kom på CD istället för disketter. Vill minnas att det tog evigheter att installera Windows på disketter back in the days.

Permalänk
Medlem

3dfc

Skrivet av propan:

Hej, vilka en hårdvara minns ni som gav ett riktigt lyft jämfört med den föregående generationen?
Senaste jag kan komma på är 8800gtx som snart är 3 år gammalt men fortfarande är ett bra/skapligt kort.

Har inte varit med i dator världen så länge så finns säkert mycket bättre exempel.

3dfx kort fick min Pentium100 att bli en värstingdator.

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Hjälpsam

Har inte lusläst hela tråden men...

C=64 - Flerfärgs dator för flexibelt hemmabruk med legendariskt ljud och till pris som privatperson hade råd med
Amiga 1000 - När mässfolket kikade under borden för att se var monsterdatorn som genererade grafiken var

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Senare generationens P3or. Bland det bästa Intel gjort.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Senare generationens P3or. Bland det bästa Intel gjort.

Fortfarande inte revolutionerande på något sätt alls då AMDs Athlon processorer som fanns på den tiden var minst lika bra.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Senare generationens P3or. Bland det bästa Intel gjort.

Baserad på mycket äldre processorkärna, nämligen pentium pro i grunden ?

Så man man nog säga att pentium pro blev en succe

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Skulle säga Voodoo 2 kortet. Dock är jag ganska ung så jag var inte med när det släpptes, men fick tag på ett och stoppa in det i min pentium II burk som jag hade då runt 2004. Jäklar vilken skillnad det blev i grafiken på Unreal!

Permalänk
Medlem

Nitendo 64 hands down!

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Skrivet av BJORLING:

Nitendo 64 hands down!

Yes, indeed it is!

Nintendo*

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Nitendo 64 hands down!

Nintendo 64 var ju inte särskilt mycket bättre än Playstation som kom mycket tidigare, i vart fall var det ingen revolutionerande skillnad.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Hårddisken. Var ganska stor skillnad på att behöva ladda in alla program från floppydisk jämfört med att ha en hårddisk i datorn. Minns 1987 då min gymnasielärare förklarade att nu hade skolan skaffat datorer med hårddiskar som inehöll ofattbara 20 MB! Det kändes oändligt mycket!

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Baserad på mycket äldre processorkärna, nämligen pentium pro i grunden ?

Så man man nog säga att pentium pro blev en succe

Hehe. Ja så skulle man kunna säga!

Jag kom ihåg min PIII 733:a rockade hårt!

Sen kom P3an i specialversion när P4 kom. P3a fans då i 1266 och om det tom var 1.4Ghz. Kommer inte ihåg.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Skrivet av Weeblie:

Bland de nyare produkterna måste jag också hålla med om att Core 2 borde platsa på denna lista.

Revolutionerande i den mening att Intel tog sig från att bara ha dåliga produkter till en som än idag fortfarande håller måttet.

Brilliant ingenjörskonst!

Inte precis, de gick tillbaka till P3-tiden och fortsatte på det istället.
Inte speciellt banbrytande if you ask me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Nintendo 64 var ju inte särskilt mycket bättre än Playstation som kom mycket tidigare, i vart fall var det ingen revolutionerande skillnad.

Jag tycker playstation har den fulaste grafiken jag någonsin sett på en konsoll med pixlar stora som långtradare, fruktansvärda laddningstider och många spel som hackade alldeles för mycket. Visst var Nintendo64 ingenting mot dåtidens datorgrafik men det var minst 3 gånger vad playstation var.

Jag håller nog fast i att Voodo 1 korten var mest banbrytande. När riva TNT och senare Geforce kom så var det inte heller dåligt men för oss som är uppfödda med amiga och c64 så kom definitivt det största hoppet med acceleratorerna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Jag tycker playstation har den fulaste grafiken jag någonsin sett på en konsoll med pixlar stora som långtradare, fruktansvärda laddningstider och många spel som hackade alldeles för mycket. Visst var Nintendo64 ingenting mot dåtidens datorgrafik men det var minst 3 gånger vad playstation var.

Jag håller nog fast i att Voodo 1 korten var mest banbrytande. När riva TNT och senare Geforce kom så var det inte heller dåligt men för oss som är uppfödda med amiga och c64 så kom definitivt det största hoppet med acceleratorerna.

Playstation hade ju bättre grafik än Nintendo 64, när utvecklarna hade ca 650 meg att lägga data på till Playstation hade de, om jag inte minns fel, som mest 128 meg till 64'an vilket resulterade i att texturerna var skitfula.
Det gick dock att fixa till litegrann eftersom 64'an hade triliniär filtrering, vilket inte Playstation hade.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Sony Playstation 1

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant att ingen skrivit Iphone! ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:
Skrivet av Niky:

Tycker det är intressant att ingen skrivit Iphone! ;D

Då har du tydligen inte läst tråden....
Sen tycker inte jag att Iphone inehåller speciellt banbrytande Hårdvara utan det man i så fall kan diskutera är mjukvaran och användarupplevelsen. Men ta det i en annan del av forumet.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jag tycker playstation har den fulaste grafiken jag någonsin sett på en konsoll med pixlar stora som långtradare, fruktansvärda laddningstider och många spel som hackade alldeles för mycket. Visst var Nintendo64 ingenting mot dåtidens datorgrafik men det var minst 3 gånger vad playstation var.

I så fall har du troligtvis testat fel spel. Crash bandicoot var tex riktigt snyggt på sin tid (1996)

YouTube - HD - Crash Bandicoot - Upstream #5

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Mitt minne säger att det var Matrox Mystique som var kortet som tog upp kampen mot Voodoo, S3 Virge, Riva 128, Rendition Veriete, ATI Rage 3D

Millenium var kortet för seriösa datoranvändare. Med sitt begränsade 3D-stöd var det användbart till CAD men det dög inte till spel.

Nja där minns du nog fel. Matrox Mystique var riktigt fint kort, men inte i närheten av 3dfx kortet. Jag hade själv Matrox Mystique med ett 3dfx kort i min Cyrix 6x86 166mhz

Amiga 500. Ljudet och grafiken var helt otrolig back in the days.

Nätverkskort. Från att ha suttit två stycken och spelat med noll modems kabel till att kunna spela fyra samtidigt och kopiera MYCKET snabbare.

3DFX kortet. Vilket jäkla lyft. Helt plötsligt kunde man höja upplösningen och det flöt mer än innan och det var len grafik.

SSD disken. Det var många år sedan jag kände så stor skillnad när jag köpt något nytt till datorn som SSD disken.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

det jag kom ihåg mest var väll nintendo 64! ingen av mina kompisar hade typ sett 3D innan den kom! visst dreamcast fanns men ingen i mitt kompisgäng (e född 1992) hade en sån!:) så när zelda ocarina of time kom så va de helt sjukt! samma med mario till 64!:O man kunde vrida på kameran till och med! helt sjukt!!!xD

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

3DFX i all ära men glöm inte VideoLogic's PowerVR. Kretsen som bara ritade upp vad du såg på skärmen och helt slopade beräkningarna av vad tittare ändå inte skulle se. Tyvärr låg den lite efter på prestandan och saknade Transform and lighting vilket gjorde att den mer eller mindre knuffades bort från PC - marknaden i slutet av 90 - talet.

Sega använde den i sin Dreamcast och ett par olika Arkadmaskiner. Idag sitter kretsen (några generationer äldre förstås) i produkter från Apple, Ericsson, Samsung och en rad andra. Otroligt strömsnål och utan den skyhöga värmeutveckling som kretsarna på dagens PC - marknad lider av. Skulle varit otroligt häftigt om de hade varit kvar på PC - marknaden idag. Tekniken i sig skalade otroligt bra med snabba CPUer redan på 90 - talet så idag kunde vi förmodligen haft bra PC - grafik, till ett billigt pris och som inte draget mer ström än en bråkdel av vad dagens grafikkort behöver.

http://en.wikipedia.org/wiki/PowerVR

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt