Hur snabb är din SSD?

Permalänk
Medlem

Så här snabba är mina Intel X25-V 40GB x3 i RAID0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Så här snabba är mina Intel X25-V 40GB x3 i RAID0

* Bild *

Vad roligt att se Broder Truck ... och du är då nöjd just nu antager jag med dina +500 MB/s läsande och +100 MB/s skrivande, med din setup?

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Vad roligt att se Broder Truck ... och du är då nöjd just nu antager jag med dina +500 MB/s läsande och +100 MB/s skrivande, med din setup?

/Saint25

Hehe, o ja Använder datorn mest till spelande och den absurda (jämfört med förut iaf) läshastigheten kommer verkligen till sin rätta till de arbetsuppgifterna

När man kunde hiva ut de 4x250GB diskarna jag hade förut och ersätta med dessa SSD-diskar samt 2x1.5TB Samsung 5400rpm så har värmepåverkan från diskarna verkligen kapats rejält, likaså ljudnivå och vibrationer/resonans i chassit. Jag gör inget annat än att mysa nu, dock kostade det ju drygt 5 lakan men det får man inte tänka för mycket på ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Hehe, o ja Använder datorn mest till spelande och den absurda (jämfört med förut iaf) läshastigheten kommer verkligen till sin rätta till de arbetsuppgifterna

När man kunde hiva ut de 4x250GB diskarna jag hade förut och ersätta med dessa SSD-diskar samt 2x1.5TB Samsung 5400rpm så har värmepåverkan från diskarna verkligen kapats rejält, likaså ljudnivå och vibrationer/resonans i chassit. Jag gör inget annat än att mysa nu, dock kostade det ju drygt 5 lakan men det får man inte tänka för mycket på ^^

Hejsan, vad kul då att du blev nöjd med köpet...

Ja, hivar du ut dina gamla 4x250GB mekaniska diskar så...
- varje disk förbrukar vid uppstarts ögonblicket i någon millisekund ca 2,0-2,5 ampere eller ca 25-30 watt (ca +100 watt totalt), för att spinna upp plattorna till full hastighet.
- normal energiförbrukning är vid arbete ca 9 watt (ca 35 watt)
- normal energiförbrukning är vid vila ca 6 watt (ca 25 watt)

3st Intel 40GB SSD-diskar förbrukar...
- ca 3 watt under normalt arbete (ca 9 watt totalt).
- ca 1 watt i vila (ca 3 watt).

Resten kan du nog räkna ut själv... att under ett helt års tid om datorn används mycket av dig så blir elräkningen lägre förutom att det blir både tystare och svalare i din datorlåda. Så du får en del valuta tillbaka på dina investerade 5000 kr för diskarna - inte bara prestanda utan ekonomin mår också bättre. Så tänk inte så mycket negativt på kostnaderna med nya datordelar som på lite längre tidsperiod även spar pengar åt dig med en lägre elräkning.

Ja, bra lagringsdiskar har du valt ser jag med de mer gröna Samsung diskarna, då de ska vara fina och strömsnåla. Används de inte mycket eller ofta utan står mest i viloläge så förbrukar de inte mycket energi.

OT. Jag har själv nyligen köpt på mig en F2 500GB som ska in i min gamla arbetsdator (det får duga) för att ersätta en gammal och törstig på ström (som en svamp som dricker vatten), en WD Raptor 36GB disk (ljuddämpad). Jag har ett annat datorprojekt under utveckling - en lekdator och där kan det kanske bli en SSD-disk (eller flera).

Ja, kort åtkomsttid och hög läshastighet har sina fördelar ibland som vissa program och spel med tyngre/större banor som behöver laddas in i spelet. I en annan tråd på forumet upplagt av mig, så jobbar tydligen OCZ på ett nytt lagringsmedium med en läshastighet på upp till ca 1300 MB/s. Så det är en intressant framtid på gång inom det området - lagringsmediumet.

Hur som helst, jag lyckönskar dig nu en god välgång med dina nya SSD-diskar och F2orna (fast vissa säger F3).

/Saint25

Permalänk
Medlem

Jo, fast sen kollar man hur mycket ström mitt 4870x2 drar bara i viloläge o då är kalkylen inte lika kul att se över längre

Men men, det är klart bättre än förut iaf, hehe, nu behöver jag inte ägna mycket tanke åt diskarna.

Utvecklingen går ju ständigt framåt så det är väl föga förvånande att det står nya tekniker runt hörnet; det handlar om den största frågeställningen "Vänta, eller köpa nu?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Jo, fast sen kollar man hur mycket ström mitt 4870x2 drar bara i viloläge o då är kalkylen inte lika kul att se över längre

Men men, det är klart bättre än förut iaf, hehe, nu behöver jag inte ägna mycket tanke åt diskarna.

Utvecklingen går ju ständigt framåt så det är väl föga förvånande att det står nya tekniker runt hörnet; det handlar om den största frågeställningen "Vänta, eller köpa nu?"

Många bäckar små... du har fått ned den totala energiförbrukningen en del med hårddiskbytet men högprestanda grafikkort brukar gärna vilka ha en del energi för sin drift... något som är ännu svårt att göra så mycket åt den saken.

Som du skriver, datorutvecklingen går framåt och det kommer regelbundet ut nya saker på marknaden - en del är bra och en del är dåliga och behov eller lust avgör inköpen.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Som alla andra x25m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akiira
http://pici.se/pictures/ChzvAXVCC.jpg

Som alla andra x25m

Jättebra score Akiira. Men AS Disk rapporterar att du har "31K - BAD" vilket innebär att din SSD har fel "alignment".

Jättebra att du fick 420 poäng men får du problem framöver så vet du varför. Läs mer här i post# 3 från Mr.Wolf http://communities.intel.com/message/78968;jsessionid=BA23574...

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Yay... äntligen så har jag den.

Permalänk
Medlem

windows och program på x25-v 40GB

spel på x25-m G2 80GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

3 Intel X25- m G2, Raid0

Permalänk
Medlem

Corsair SSD Performance P64

Win 7 Ultimate 64 bit.

Andvänds som system disk, har haft denna i 6 månader.

För dom som vill ha siffor, personligen så bryr jag inte så mycket om det, men andra kan tyckas.

Inte mycket som installeras i C:

Alla program startas upp samtidigt, kan starta Fire Fox direkt när jag kommer in i windows.

SSD är den bästa uppgraderingen jag har gjort till min PC.

Tackar för mig.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av computergeekzor
Någon som har en SSD och spelar wow på den ? laddar wow snabbare ? =D

Visst kommer det bli snabbare: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=978...

Edit: Gick inge bra att länka, det är ett av Broder Trucks inlägg iaf.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Jag måste ju ha gjort något fel med min disk?

win7 64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alidhojd
Jag måste ju ha gjort något fel med min disk?

win7 64

http://farm5.static.flickr.com/4026/4288180739_4de5e2c59d_b.j...

Är det någon liten laptop du har stoppat in din disk i? Isåfall vilken modell?

Permalänk
Medlem

det är en i5:a med p7p55D LE

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alidhojd
det är en i5:a med p7p55D LE

Vilken SATA-port är disken ansluten till? Prova anslut till första porten och se om det gör någon skillnad.

Hur pass full är disken?

Permalänk
Medlem

Halv-full på port 1

Permalänk
Medlem

bytte från port 1 till 3 och fick detta resultat, känns fortfarande inte riktigt hundra? vad e fel?

samt vad e fel med diskarna

Permalänk

Tycker inte alls mina siffror stämmer.

Kör med 2st 64gb Kingston SSD diskar med en Adaptec 2405 Raid controller i Raid 0.

Detta är resultaten jag får.

http://img188.imageshack.us/img188/5366/77375923.jpg

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett några imponerande siffor här hade jag tänkt investera i en 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA. Är det den bästa på 80 Gb och är det något speciellt jag ska tänka på? Inga speciella systemkrav man borde kolla över?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krippe91
Efter att ha sett några imponerande siffor här hade jag tänkt investera i en 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA. Är det den bästa på 80 Gb och är det något speciellt jag ska tänka på? Inga speciella systemkrav man borde kolla över?

Den "bästa" av Intel's G2 SSD enheter är 160GB versionen eftersom den har 100GB/s i skrivhastighet, medan 80GB versionen har 80GB/s i skrivhastighet.

Några speciella systemkrav: JA, se till att ditt moderkort klarar av att köra enheten i äkta "AHCI mode". Inställningen ändras inne i biosen under SATA inställningar. Se 80GB G2 FAQ:en här på sweclockers för mer information.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Alidhojd:
Har du råkat kryssa ur "Aktivera skrivcache"??
Kolla så den är kryssad och testa igen.

Permalänk
Inaktiv

Kan ni beskära bilderna innan ni lägger in de? Nu får man ju scrolla ett par fönster i sidled för att kunna läsa tråden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alidhojd
bytte från port 1 till 3 och fick detta resultat, känns fortfarande inte riktigt hundra? vad e fel?

samt vad e fel med diskarna

http://farm3.static.flickr.com/2696/4289055212_72b78f1d34_b.j...

Det ser ut som det bör, du har ju en X25-V 40GB elller hur?

Permalänk

Bidrar med en test i X-Bench körd på min MacBook Pro. Originaldisk bytt mot en intel x25 160 GB gen 2.

_____________________________
Xbench Version 1.3
System Version 10.6.2 (10C540)
Physical RAM 8192 MB
Model MacBookPro5,5
Drive Type INTEL SSDSA2M160G2GC

Disk Test 198.46
Sequential 156.63
Uncached Write 162.97 100.06 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 156.26 88.41 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 96.39 28.21 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 380.39 191.18 MB/sec [256K blocks]

Random 270.79
Uncached Write 127.12 13.46 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 190.04 60.84 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 1824.95 12.93 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 913.48 169.50 MB/sec [256K blocks]

_____________________________

Löjlig hastighetsökning mot originaldisken - Photoshop CS4 startar numera på 3,5 sekunder....
Har aldrig varit med om att ett byta av EN komponent ger en sån hastighetsökning.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Grym prestandaskillnad, allting går tokfort Nu tar det inte längre typ 1 minut för TF2 att gå igång heller. Snarare 5sek

Bara att man slipper allt oljud är ju grymt!

Mycket värd upgrade enligt mig!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Musikälskare

Intel-V 40GB

AHCI mode @ Dell Vostro 1310

Ser det okej ut? Vet att Sata blir lite sämre i bärbara för de vill spara ström

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Här är mina värden:

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Intel-V 40GB

AHCI mode @ Dell Vostro 1310

Ser det okej ut? Vet att Sata blir lite sämre i bärbara för de vill spara ström

http://www.nordfoto.se/dump/SSDV.jpg

det är ju finafisken! för en laptop så är de ju riktigt bra! du ligger nästan på normala siffror ju

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring