Hur snabb är din SSD?

Permalänk
Medlem

Flopper: vad trevligt att se dina resultat med Kingston 40GB SSD-diskar och du verkar vara nöjd med dem som många andra personer som har köpt dem eller på andra sätt lyckats få tag på dem. Som ett budgetkombination med några sådana här diskar i RAID-läge verkar vara en lyckad kombination för många människor önskade behov på prestanda i sina datorsystem till ett acceptabelt pris i förhållande till prestandan.

Som du noterar har den genomsnittlige datoranvändaren idag med den hårdvara och de operativsystem med olika program som används sällan har en praktiskt nytta i det verkliga vardagslivet förutom att "glänsa" i olika testprogram på prestanda, om hur hög överföringshastighet som helst i MB/s på läs och skrivning [från och till en disk] för är man uppe på t.ex. +300 MB/s i läshastighet som du nu är kan man vara rätt nöjd med den prestandan för allmän datoranvändning och då är informationen snabbt lättillgänglig med kort fördröjning i datorsystemet. För att man ska notera en markant förbättrad prestanda i ett framtida datorsystem behövs även bl.a. en förbättrad moderkortsteknik med en ny form av Bios [som inte använder dagens DOS som mjukvara] något som har länge och väl diskuterats i olika sammanhang inom datorvärlden men något konkret har inte kommit ut av det hela hittills ska tilläggas. Nu är SSD-tekniken har mottagits väl på senare tid bland många människor världen över och att utvecklingen till bättre diskar [och kanske även andra typer av lagringssystem i framtiden] går i rasande takt kommer SATA-III bussen bara bli kortlivad [min gissning] om de ska användas med en eller flera framtida SSD-disk/diskar innan överföringshastigheten når upp till taket för kretsen i fråga. Det finns andra bussar/anslutningar på ritbordet inklusive SATA-IV, för snabbare lagringssystem men varför man inte har lanserat dessa standarder tidigare [och struntat i kommande SATA-III standarden] har jag inget bra svar på men om det här med framtidens hastighet på olika kretsar finns att söka upp på Internet för den som önskar läsa på mer om det. Något kanske kan man ana är på gång när t.ex. Microsoft redan nu har annonserat att de planerar ett släpp för Windows 8 under år 2012 (om det nu blir av?). Nog om det, det var bara lite av mina högt tänkande tankar kring bl.a. SSD-tekniken.

En kort fråga, Flopper: har du gjort det redan eller kommer du framöver att optimera ditt datorsystem i någon mån för dina SSD-diskar (nyfiken)?

anders.149: en kort notis som du kanske är medveten om redan?
De flesta vanliga bärbara datorer idag använder SATA-1 buss för att spara energi för batteridriftens skull och att använda ett snabbt RAID-system med snabbare SATA-buss som konsumerar mer ström under framförallt arbete, på ett bärbart datorsystem är knappast aktuellt idag för gemene mans vanliga datorbehov på vad man brukar använda en bärbar dator till.

/Saint25

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
[B]anders.149: en kort notis som du kanske är medveten om redan?
De flesta vanliga bärbara datorer idag använder SATA-1 buss för att spara energi för batteridriftens skull och att använda ett snabbt RAID-system med snabbare SATA-buss som konsumerar mer ström under framförallt arbete, på ett bärbart datorsystem är knappast aktuellt idag för gemene mans vanliga datorbehov på vad man brukar använda en bärbar dator till.

/Saint25

Jag är lite osäker på varför du skriver detta till mig faktiskt.

Min netbook är en HP Compaq Mini 311C och är ION-baserad. Kontrollen använder tydligen SATA2 i denna modell så jag bör nog inte förlora så mycket prestanda. Jag funderar på att köra min X25-M i den framöver, mycket pga utav en förhoppningsvis förbättrad batteritid samt bättre hastigheter till lagringen. Disken jag fick med är otroligt seg.

Datorn klarar nätt och jämt utav att spela Left 4 Dead samt kan få ett knappt godkänt "flyt" i Crysis Warhead. Dock tar det 15-20min att starta spelet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Flopper: vad trevligt att se dina resultat med Kingston 40GB SSD-diskar och du verkar vara nöjd med dem som många andra personer som har köpt dem eller på andra sätt lyckats få tag på dem. Som ett budgetkombination med några sådana här diskar i RAID-läge verkar vara en lyckad kombination för många människor önskade behov på prestanda i sina datorsystem till ett acceptabelt pris i förhållande till prestandan.

En kort fråga, Flopper: har du gjort det redan eller kommer du framöver att optimera ditt datorsystem i någon mån för dina SSD-diskar (nyfiken)?

/Saint25

ramdisk för firefox cache.
har 6gb ram vilket jag kan använda lite extra till ramdisk.
men ingen direkt speciellt för ssd förutom att defrag är avstängt.

vi börjar närma oss en ny form av design då dagens standard börjar bli väl så smått., sata bussen, usb, bios etc...

men ssd som den är gör att min dator känns som en formel 1 bil, med uppumpade klackskor med stilett vass klack.
snabb...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@ artman

de var lite skumt för det kvittar om kör med win7 eller asus egna driver för AHCI controller så lägger den in channels om så dubbelt med win7 drivrutinerna. Men du får ju bra värden så det verkar ok.

Permalänk
Medlem

Har inte optimerat och fel läge på disken, IDE-mode eller vad det var.

Men jag borde få bättre? Iaf på skriv tycker jag.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

anders.149: Tja, du lät i den text en aning osäker men nu vet jag vad du har för bärbar dator. Föresten, när jag tittar runt lite på nätet såg jag den här sidan och den kanske du vet om redan [för lite trix till din HP]: http://myhpmini.com/

Så du har en bärbar med SATA-II och det är ju bra men bara för att det sitter en SATA-II krets så behöver det inte betyda att din HP har samma prestanda som en stationär dators SATA-II krets. Dock säger logiken att det borde vara bättre än med SATA-I bussen.

Är datorn utrustad med en 5400 v/min disk [den ska vara standard om jag har sett det rätt på nätet] så blir strömförbrukningen inte så stor skillnad i genomsnitt mellan dagens konsument SSD-diskar men mot en 7200 v/min disk är det en skillnad som bör märkas. Fördelen i bärbara sammanhang att en SSD-disk är mer robust och är inte lika känslig mot t.ex. skakningar under driftsförhållanden.

Något som ska märkas är bl.a. åtkomst av den lagrade information på en SSD-disk mot en mekanisk disk men hur man gör så är kanske en liten bärbar dator inte direkt det första valet för som att användas som en speldator. 15-20 min laddningstider är lite väl tungt för den datorn och jag skulle snart tröttna på att spela spel på en sådan dator.

Notis: du vet väl att Intels gamla X-25 SSD disk kommer snart att sluta att tillverkas [till våren]? Anledningen är bl.a. att man ska krympa ledningsbanorna samt att komma med en förbättrad minneskontroller under våren om jag kom ihåg det rätt som jag läste om det hela för en tid sedan.

Kul liten dator verkar det vara annars du har hos dig.

Flopper: Hmm, du är visst på "rätt" väg men varför använder du inte din ram-disk till mer filer än bara "Firefox"? Ja, 6GB minne kanske är lite snålt att dela mellan OS-system och en ramdisk, för diverse extra filer t.ex. växlings-fil, temp-filer etc. Men det här sakerna kring en ramdisk är du säkert bekant med antager jag.

Ja medhåll på att något måste snart hända för med dagens teknik är det svårt att utveckla vidare utan att något nytt tillkommer... du vet väl vad som postades på forumets första sida för en tid sedan där Seagate förutspår att den mekaniska disken ska finnas kvar i många års tid till som huvuddisk och det var inte länge sedan som de förkastade SSD-tekniken i huvudtaget, något som också har skrivits om på forumet.

Ha ha, vad kul sedan att se din avslutade kommentar på ditt inlägg - ja, med SSD-disk eller diskar kan man verkligen få en chans att pressa ur mer prestanda ur dagens datorteknik och för det datorsystem man kanske använder redan. Jag ska själv inom kort hoppa på det tåget jag med [att gå över till SSD-diskar som systemdisk] då fördelarna är så många fler än nackdelarna idag mot en rasslande och skrikande mekanisk motorstyrd hårddisk. Synd att det är så stor brist på den här Kingston SSD-disken som jag och många andra personer har tittat efter som ett intressant alternativ. Man får hoppas att den kommer in till lager igen hos datorbutikerna för ett rykte säger nu att Kingston överväger sluta med tillverkningen av den här disken inom kort på grund av komponentbrist [såg det på ett tyskt datorforum] vilket ligger grund till att det är brist på dem just nu. Annars får man börja titta efter om det finns andra möjliga alternativa SSD-diskar framöver.

Hur som helst, det är kul att se att du Flopper är nöjd med dina två Kingston 40GB SSD-diskar och jag gläds med dig.

/Saint25

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
anders.149: Tja, du lät i den text en aning osäker men nu vet jag vad du har för bärbar dator. Föresten, när jag tittar runt lite på nätet såg jag den här sidan och den kanske du vet om redan [för lite trix till din HP]: http://myhpmini.com/

Så du har en bärbar med SATA-II och det är ju bra men bara för att det sitter en SATA-II krets så behöver det inte betyda att din HP har samma prestanda som en stationär dators SATA-II krets. Dock säger logiken att det borde vara bättre än med SATA-I bussen.

Är datorn utrustad med en 5400 v/min disk [den ska vara standard om jag har sett det rätt på nätet] så blir strömförbrukningen inte så stor skillnad i genomsnitt mellan dagens konsument SSD-diskar men mot en 7200 v/min disk är det en skillnad som bör märkas. Fördelen i bärbara sammanhang att en SSD-disk är mer robust och är inte lika känslig mot t.ex. skakningar under driftsförhållanden.

Något som ska märkas är bl.a. åtkomst av den lagrade information på en SSD-disk mot en mekanisk disk men hur man gör så är kanske en liten bärbar dator inte direkt det första valet för som att användas som en speldator. 15-20 min laddningstider är lite väl tungt för den datorn och jag skulle snart tröttna på att spela spel på en sådan dator.

Notis: du vet väl att Intels gamla X-25 SSD disk kommer snart att sluta att tillverkas [till våren]? Anledningen är bl.a. att man ska krympa ledningsbanorna samt att komma med en förbättrad minneskontroller under våren om jag kom ihåg det rätt som jag läste om det hela för en tid sedan.

Kul liten dator verkar det vara annars du har hos dig.

Jodå, har hängt på den ett tag. Jag kommer inom kort börja provklocka den då det har börjat komma lite verktyg för detta så får se vad som går att få ur den.

Jag hintade lite om det i mitt inlägg ovan. Jag har svårt att tro att denna dator kan matcha min i7-baserade dator i prestanda med samma disk men den borde inte komma alltför långt ifrån.

Det är en 5400RPM-baserad disk som sitter i mitt ex och presterar lika bra som min 5400RPM 40GB Maxtor från 2002. Med andra ord riktigt uselt.

Nu tog jag ju Crysis Warhead som exempel då det är det spel som jag har som har absolut längst laddningstid. Självklart kör jag tyngre spel på min i7-baserade medans lättare spel på min netbook.

Ersätts inte bara G2 av G3 bara?

Permalänk
Medlem

anders.149: ha ha, ja det verkar vara en skojig sida den där HP sidan och det går att "trixa" lite med din bärbara dator. Man får hoppas den tål den behandlingen du funderar på att göra med din HP.

Ja, en mekanisk 5400 v/min disk är inte direkt snabb mot andra diskar idag och skulle strömsparfunktioner vara aktiverade i systemet blir den då inte bättre [att ha en sådan disk på en speldator för nya spel är inte roligt]. Men är du van med en snabb stationär dator är det tämligen läge för försöka göra något åt det hela som att t.ex. införskaffa sig en bra SSD-disk redan nu än att vänta på att några nya SSD-diskar ska komma ut i handeln.

För det som nu cirkulerar på Internet är att Intel kommer med nya SSD-serier under våren 2010 [vad de kommer att heta vet jag inte idag] med stöd för SATA-III eller 6 Gbps som ersätter dagens SATA standard på teoretiska 3 Gbps. Sedan är många andra tillverkare på gång med nya SSD-diskar under nästa år men då är det en fördel att man har en snabb plattform som drar nytta av en snabbare SSD-disk som inledningsvis med ny teknik blir dyrare att köpa för slutkund.

/Saint25

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25

För det som nu cirkulerar på Internet är att Intel kommer med nya SSD-serier under våren 2010 [vad de kommer att heta vet jag inte idag] med stöd för SATA-III eller 6 Gbps som ersätter dagens SATA standard på teoretiska 3 Gbps. Sedan är många andra tillverkare på gång med nya SSD-diskar under nästa år men då är det en fördel att man har en snabb plattform som drar nytta av en snabbare SSD-disk som inledningsvis med ny teknik blir dyrare att köpa för slutkund.

/Saint25 [/B]

det är väl med sata 3 samt usb3 som det kan vara aktuellt att uppdatera komponenter.
Bekymret med att vara tidigt ute med ny teknik är avsaknaden av hårdvara som stödjer funktionen.

Såg hardocp där deras externa hårddisk med usb 3 läste i 140mb i stället för 40mb, och även om det inte är nära maxvärdet för usb 3, så är det dock en förbättring speciellt för de med många externa diskar.
(har själv 2)

Funderat på att uppdatera med ett Gigabyte UD7 bräda med usb3 och sata 3, men att uppdatera för 3k med i princip endast de funktionerna finner jag onödigt. Även om jag kan sälja nuvarande för ett hyfsat pris är uppgraderingen tveksam i användning för mig.=/

och sedan är datorn så snabb jag kan begära, snabbare så börjar den göra saker i förväg vilket blir lite för mycket AI för mig

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
det är väl med sata 3 samt usb3 som det kan vara aktuellt att uppdatera komponenter.
Bekymret med att vara tidigt ute med ny teknik är avsaknaden av hårdvara som stödjer funktionen.

Såg hardocp där deras externa hårddisk med usb 3 läste i 140mb i stället för 40mb, och även om det inte är nära maxvärdet för usb 3, så är det dock en förbättring speciellt för de med många externa diskar.
(har själv 2)

Funderat på att uppdatera med ett Gigabyte UD7 bräda med usb3 och sata 3, men att uppdatera för 3k med i princip endast de funktionerna finner jag onödigt. Även om jag kan sälja nuvarande för ett hyfsat pris är uppgraderingen tveksam i användning för mig.=/

och sedan är datorn så snabb jag kan begära, snabbare så börjar den göra saker i förväg vilket blir lite för mycket AI för mig

Ja, det kan vara en berättigande anledning till en uppgradering av sitt datorsystem men som du själv skriver att i ett tidigt skede är tekniken inte fullt utvecklad och både hård och mjukvaror behöver anpassas för den, här SATA-III och USB 3.0. Sedan är det kostsamt för många människor att ständigt jaga efter de senaste prylarna om det inte finns ett uttalat behov av bättre saker. Annat är det med företag och med verksamheter som kan ha ett behov av ständigt bättre saker för att underlätta sitt arbete.

Har man en äldre plattform som man är nöjd med till aktuellt användningssätt och område men t.ex. får ett behov av snabbare USB 3.0 standarden kan man köpa till ett litet extra kontrollerkort för PCI/PCI-E bussen för mindre pengar (små pengar) än att byta ut hela sin datorplattform. För när standarden är etablerad kommer även de korten ut på marknaden. Nu kan man t.ex. finna ett USB 2.0 PCI-kort på Prisjakt.nu från ca 100 kr och uppåt i pris. Nu är det en lösning som kanske inte gillas av alla personer men det är en möjlighet i alla fall.

Ja, även jag använder extern lagring och märker av hur tungt det kan vara att flytta stora filer med ett långsam USB-standard mellan olika lagringsenheter.

Återigen, kul att se att du är nöjd med dina två Kingston 40GB SSD-diskar i RAID-0, Flopper. men synd att det är brist på dem.

/Saint25

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
anders.149: ha ha, ja det verkar vara en skojig sida den där HP sidan och det går att "trixa" lite med din bärbara dator. Man får hoppas den tål den behandlingen du funderar på att göra med din HP.

Ja, en mekanisk 5400 v/min disk är inte direkt snabb mot andra diskar idag och skulle strömsparfunktioner vara aktiverade i systemet blir den då inte bättre [att ha en sådan disk på en speldator för nya spel är inte roligt]. Men är du van med en snabb stationär dator är det tämligen läge för försöka göra något åt det hela som att t.ex. införskaffa sig en bra SSD-disk redan nu än att vänta på att några nya SSD-diskar ska komma ut i handeln.

För det som nu cirkulerar på Internet är att Intel kommer med nya SSD-serier under våren 2010 [vad de kommer att heta vet jag inte idag] med stöd för SATA-III eller 6 Gbps som ersätter dagens SATA standard på teoretiska 3 Gbps. Sedan är många andra tillverkare på gång med nya SSD-diskar under nästa år men då är det en fördel att man har en snabb plattform som drar nytta av en snabbare SSD-disk som inledningsvis med ny teknik blir dyrare att köpa för slutkund.

/Saint25

Jodå, en liten överklockning bör den klara när den kör på vanlig ström.

Det jag mest väntar på är en lite rymligare budget-SSD att stoppa i den. Får se vad som kommer till året.

Skönt iallafall att SATA3 är på G.

Permalänk
Avstängd

Fick hem min Intel SSD disk idag.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Musikälskare

VARNING = STOR BILD!

Gjorde ett litet test, hoppas det uppskattas!

Resultatet blev mycket bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Windows 7 x64.

Permalänk
Musikälskare

greenbarret: Sata 150? (om de heter så ^^)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
greenbarret: Sata 150? (om de heter så ^^)

Han har ju en Kingston 40GB's. Han får nog inte mycket högre än så.

Permalänk
Musikälskare

Ah okej, trodde de berodde på Sata gränssnittet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Uppgraderat min Acer TravelMate 5520G.

Gammal HDD: 250GB Hitachi 5400rpm

Ny SSD: Kingston SSDNow V 128GB

Jmicrons JMF602-kontroller, so what... Min bärbara fick fart till budget pris ändå

Permalänk
Medlem

Hade dock Steam igång som tankade spel i bakgrunden, kan ev. ha dragit ner resultatet något.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inga tester här, inte än iaf.. Vet ni om http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487794&view=detailed#Pro... presterar bra? Är det någon som har den och har gjort test/tester?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rjohan
Nu har jag inga tester här, inte än iaf.. Vet ni om http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487794&view=detailed#Pro... presterar bra? Är det någon som har den och har gjort test/tester?

Är det inte samma som på sweclockers senaste prestandatest (dock är den 128GB)...

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6190&page=3

Permalänk

Taket för sydbryggan (ICH10R) tycks ligga runt 635MB/s?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
http://i651.photobucket.com/albums/uu240/Bazooka_tim/Namnls.j...

Taket för sydbryggan (ICH10R) tycks ligga runt 635MB/s?

Du menar att de inte räcker? xD
har du testat och jämnföra med raid och utan raid på ssd? är de så stor skillnad?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Du menar att de inte räcker? xD
har du testat och jämnföra med raid och utan raid på ssd? är de så stor skillnad?

Jo då det räcker. jodå körde med en singel Ocz core V2 över ett halvår. Det är en del skillnad. Den läser fort med en disk och klart ännu snabbare med två-tre i raid0 :D.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
Jo då det räcker. jodå körde med en singel Ocz core V2 över ett halvår. Det är en del skillnad. Den läser fort med en disk och klart ännu snabbare med två-tre i raid0 :D.

Om du ska jmfra single vs raid-SSD ska du givetvis använda samma typ av diskar. Det är väldigt stor skillnad mellan OCZ Core och OCZ Agility.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Om du ska jmfra single vs raid-SSD ska du givetvis använda samma typ av diskar. Det är väldigt stor skillnad mellan OCZ Core och OCZ Agility.

Jo precis. Men jag menade överlag hur ssd är mot hdd osv.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Lite ontopic igen kanske?
Kingston SSD 40 GB, Asus P5Q, 4 GB ram.

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

Jag passar härmed på att gratulera mig själv till att ha tagit steget från HDD till SDD, det blev en Intel G2 80GB. Jag hade tänkte köpa 2st och köra raid0 men de hade bara en i lager på netonnet i Örebro så jag fick nöja mig med en så länge.

Nu har jag inte lyckats få AHCI att fungera, jag har ändrat i registret men när jag aktiverar det i bios blir det blåskärm när windows börjar ladda.

Edit: Fick AHCI att funka nu, måste ha glömt att köra reg-filen. Det gjorde ingen skillnad på prestandan dock.

Finns det några nackdelar med att köra 2st 80GB i raid0 istället för en 160GB? Jag läste att "trim" inte fungerar i raid, gör det stor skillnad?

Edit 2: Körde de andra programmen också:

Det ser väl okej ut eller har jag missat nån optimering? AHCI är som sagt aktiverat och prefetch avaktiverat.

Edit 3: Jag la pagefilen på min raptor-disk istället och fick då bara 359 poäng i as ssd.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Permalänk

Här är mitt