Define R2 - dämpmattorna lossnar

Permalänk
Medlem

Define R2 - dämpmattorna lossnar

Har nu kört Define R2 i knappt en vecka.
Har haft något hög temp på GPU som jag gjorde en tråd om här.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Ingen big deal och är fram till idag nöjd med chassit.

Satt och spelade och hörde en duns i chassit.
En av de två övre dämpplattorna som täcker fläkt platserna hade ramlad ner på mitt grafikkort.
Den andra hängde i ena kanten och låg ner mot moderkortet.
Den som sitter i sidan har börja lossa i ett hörn.

Jag hade tur som satt vi datorn och hörde det samt att inget gick sönder.

Har tagit bilder och skickat till Inet och Fractal.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Visa gärna bilderna här också, låter väldigt skumt

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Tyckte också de som sitter över fläktarna verkade suspekt lösa. Gäller väl att hålla koll!

Tur att inget gick sönder.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Inaktiv

E det bara jag som undra va du e för mysko typ som har valt att vända nät agget på fel håll?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emery
E det bara jag som undra va du e för mysko typ som har valt att vända nät agget på fel håll?

precis så det är tänkt att det ska vara monterat... finns hål i botten med dammfilter.

http://www.sweclockers.com/imagebank/200910/Definer2_l-36001....

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Damn, kanske var tur att man inte köpte ett vid releasen då, hoppas att det är något tillverkarna ser över.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
precis så det är tänkt att det ska vara monterat... finns hål i botten med dammfilter.

http://www.sweclockers.com/imagebank/200910/Definer2_l-36001....

Ja precis, så förstod jag också trots att jag är amatör.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man inte skulle placera nätaggregatet så, mycket bättre med ett extra utsug. Fläkten är ju ändå igång liksom.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Förstår inte varför man inte skulle placera nätaggregatet så, mycket bättre med ett extra utsug. Fläkten är ju ändå igång liksom.

varför vill du ha ett utsug i botten av lådan när varm luft stiger? Plus att nätagget körs betydligt svalare om det får ta luft utifrån.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Förstår inte varför man inte skulle placera nätaggregatet så, mycket bättre med ett extra utsug. Fläkten är ju ändå igång liksom.

Ja det är en intressant fråga.
Jag satte den då för att jag antog att det var tänkt så.

Kanske skulle få ner tempen på GPU lite..
Får bli ett senare projekt, vill först reda ut varför det kunnde bli så hät med dämpmattorna...

Edit: vargeEEEEn verkar ha en vettig poäng där. Jag är ju som sagt amatör och gör som det är tänkte eller frågar här..

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Förstår inte varför man inte skulle placera nätaggregatet så, mycket bättre med ett extra utsug. Fläkten är ju ändå igång liksom.

hahahahahaha lol

om du vänder på nät agregatet så lär det inte smälla el chocker/brinna upp i din dator lika lätt om du har det vänt upponer

det är största anledningen trot jag.. men det är bara min tanke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
varför vill du ha ett utsug i botten av lådan när varm luft stiger? Plus att nätagget körs betydligt svalare om det får ta luft utifrån.

Visst stiger varm luft, men inte om man tvingar den åt ett håll. Det viktiga är egentligen att inte motverka eller blockera luftströmmen i chassiet, och det gör man inte när man bara "drar om" lite luft så att det går under grafikkortet.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thedarre
hahahahahaha lol

om du vänder på nät agregatet så lär det inte smälla el chocker/brinna upp i din dator lika lätt om du har det vänt upponer

det är största anledningen trot jag.. men det är bara min tanke

Varför skulle det smälla om jag har det upp och ned?

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
varför vill du ha ett utsug i botten av lådan när varm luft stiger? Plus att nätagget körs betydligt svalare om det får ta luft utifrån.

Varm luft stiger bara om du inte har någon luftcirkulation i chassit alls. Så fort du sätter in en 120mm 1000rpm-fläkt t.ex. så går all luft ditåt oavsett temperatur. Att ha ett utblås allra längst ned i chassit eller 10cm upp (ovansidan nätagget) kommer inte göra någon skillnad alls.
Däremot så har du ju rätt att nätagget blir kallare. Men jag personligen tycker att det är värt att ha nätagget som ett extra utblås (mest pga att jag inte bryr mig om tempen på nätagget för jag har typ ändå 85års garanti )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Varför skulle det smälla om jag har det upp och ned?

Om du har det upponer och det Kanske går sönder?

skickar ut en blixt fan vet jag?
börjar brinna?

kanske najs om den gör det åt andra hållet då
fattar du eller?

Permalänk
Inaktiv

Om jag inte är helt "blåst" så handlar det om cirkulation. Man kan ju inte tänka att man har varmluft från börja anledningen med fläktar handlar väll om att omsätta luften så mycket som möjligt??

Men vad skulle det Positiva vara med att ha det så som du har det?
Har aldrig hört om ett bra nätagg som gått sönder pga värme..
Så en extra fläkt e la bara positivt?
klarar inte alla nätagg att ligga upp och ner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thedarre
Om du har det upponer och det Kanske går sönder?

skickar ut en blixt fan vet jag?
börjar brinna?

kanske najs om den gör det åt andra hållet då
fattar du eller?

Nej, jag fattar inte. Varför skulle nätaggregatet gå sönder om man har det upp och ned?

Försök att ha grund för det du skriver, någon annan kan läsa tråden och tro att det faktiskt är så.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Nej, jag fattar inte. Varför skulle nätaggregatet gå sönder om man har det upp och ned?

Försök att ha grund för det du skriver, någon annan kan läsa tråden och tro att det faktiskt är så.

Tror han menar att om nätagget skulle smälla så är fläkten vänd mot chassibotten och inte mot processorn:D Sjukt långsökt..

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Jag förstår dock inte, det är två fläktar i toppen av lådan men det är plast och dämpmattor precis under dem? Vad är då meningen med fläktarna?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv

Japp sjukt långsökt då ett grafikkort sitter ivägen

Permalänk
Medlem

Tycker att han monterat nätagget rätt väg, bättre att ha det sådär då han redan har en fläkt i botten som suger in luft, nätagget skulle förmodligen mest förstöra luftcirkulationen om det vänds "upp o ner" (Det skulle däremot inte förstöras om man monterade det så)

On Topic: verkar vara väldigt slarvigt av Fractal att fästa bitumen plattorna så där slarvigt! det kunde ju ha förstört nått i din dator om du haft otur

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Jag förstår dock inte, det är två fläktar i toppen av lådan men det är plast och dämpmattor precis under dem? Vad är då meningen med fläktarna?

Det är INGA fläktar monterade i taket vid leverans, det är därför plattorna sitter där, för att täppa igen det tomma hål som blir och därmed stänga inne allt ljud

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Avstängd

Hmm, har har alltså nätagget vänt så det blåser ut luft neråt.

Vilket skulle ge best temp till nätagget, att ha det som han har ( blåser neråt/ut)
eller att ha det så den blåser in i chassit?

/r3mp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Hmm, har har alltså nätagget vänt så det blåser ut luft neråt.

Vilket skulle ge best temp till nätagget, att ha det som han har ( blåser neråt/ut)
eller att ha det så den blåser in i chassit?

/r3mp

Rätta mig om jag har fel men brukar inte de flesta nätagg blåsa ut luften där bak vid strömkontakten? dvs. att den i nuläget drar in frisk luft under chassit, men hade dragit ut luft ur chassit om den varit vänd åt andra hållet

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem

nätagget suger väl kall luft från botten och blåser ut det bak.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
Det är INGA fläktar monterade i taket vid leverans, det är därför plattorna sitter där, för att täppa igen det tomma hål som blir och därmed stänga inne allt ljud

Ah, det förklarar saken.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Mina sidopanelar hade lossnat när jag fick mitt chassi. Jag tröck dit dom bara så satt dom fast igen. Mina var den stora som är på högra sidopanelen så det hade inte blivit någon skada endå.

Permalänk

vänta, så chassit har plats för 1 fläkt i front, 1 i bakändan, 1 i botten och 2 i taket? och dämpmattorna sitter där för att täcka hålen?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nollad
vänta, så chassit har plats för 1 fläkt i front, 1 i bakändan, 1 i botten och 2 i taket? och dämpmattorna sitter där för att täcka hålen?

Läs recensionen... http://www.sweclockers.com/recension/?id=6197

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb