Define R2 - dämpmattorna lossnar

Permalänk
Medlem

Aja, nätagget sitter som det är tänkt iaf.
Inte det tråden handlar om men jag tackar för alla tipsen.

Håller koll på mailen, ska bli intressant om inet och fractal hör av sig idag.

Körde lite igår och det påverkar inte ljudnivån så mkt att övre dämpmattorna numera ligger på skrivbordet.
Ändå besviken att en så "enkel" grej ska sabba helhetsintrycket av ett chassi.
Förvisso billigt men man förväntar ju sig att det ska hålla ihop mer en vecka..

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

funderat på att skaffa denna (sugen som fan, min är för jävlig), men undrar nu fan verkligen vad oddsen är att plattorna faller ner sådär :\. det känns som en alldeles för stor miss i utvecklingen av det här chassit

Går det inte att fästa dit dem med andra skruvar, eller är det för slitet vid plattornas kanter? för som det ser ut nu vill man ju inte riskera sina komponenter utan bara dra av samtliga plattor

Permalänk
Medlem

Börjar ångra mig att jag skaffat detta chassi nu. En fråga dock, om nu tex. bitumet skulle ramla ner på grafikkortet och grafikkortet går sönder, ersätter då fractal design en då?

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt vad de skruvarna som sitter där gör för funktion.
Dämpmattorna är inte tillräckligt "hårda" för att skruvarna ska fästa i dem ordentligt. Mest limmet som håller dem på plats så vitt jag kan se.

Om man nu kollar på siddämpmattan, så har liksom mattan dragit ihop sig och lossnat i ena hörnet. Hålet där skruven gå igenom har liksom dragit sig lite inåt så jag fick dra och pressa ner mattan för att få hålet över skruven igen.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Skriv svaret i denna tråden. Skall bli intressant att se vad de svarar.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

haha, dum teori: kanske värmen som orsakar dessa ihopdragningar?

och det vet jag inte Naruto. Det låter ganska otroligt om de skulle göra det. Om du testar och de gör det måste du skicka bevis, för jag skulle gärna vilja se det

Permalänk
Medlem

Ska känna på mina i eftermiddag för att se om de sitter som de ska eftersom även jag har ett varmt grafikkort (HD4870x2).

Kommer dock inte känna mig missnöjd med mitt köp för det. Lite lim eller 2 fläktar löser ju saken enkelt.

Edit: Bara de inte förstör något annat när de ramlar ner

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Precis. Tar man allt för kraftigt lim kan det bli jobbigt att få bort dem senare dock. hoppas det inte blir massa i vägen om man har dit en fläkt sen

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som samma lim som finns i en limpistol och kartong förpackningar.
Värme lim eller vad det kallas för...
Om detta är så att temperaturen i chassit är tillräckligt högt för att få limmet att lossna är detta ett seriöst fel och här ser man vart dom sparar pengar på.

Mitt chassi sitter fortfarande i kartong och kan retuneras, har inte fått resten av komponenterna än...

Permalänk
Medlem

Jag har inte studera konstruktionen exakt men jag tror att det alltså är 3 lager.
Ytterst chassit med hål för en ev fläkt, mitten är en plåt som går att ta bort vid montage av fläkt och innerst en dämpmatta.

Så teoretiskt sett så borde inte dunder lim mellan mitten plåten och dämpmattan vara nått problem. Känns väldigt billigt när sånt här händer.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Undain
och det vet jag inte Naruto. Det låter ganska otroligt om de skulle göra det. Om du testar och de gör det måste du skicka bevis, för jag skulle gärna vilja se det

Jasså? Ganska dåligt då. För jag skulle klassa det som deras fel, då dom som konstruerat chassit.

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

Det var samma sak med deras tidigare chassi R1, rakt igenom en skit konstruktion.Tog även kontakt med tillverkaren för att påpeka eventuella fel men ni kan ju alla gissa hur det gick åt helvetet, dom mer eller mindre sket i det.Nu kommer dom med en ny variant men det är samma skräp spendera inte era pengar/tid på detta chassi.

Dom försöker hypa det med att kostar billigare vid release, tror ni helt seriöst att någon kommer betala mer för det här chassit när det stiger i pris?

Dom försöker bara kränga så många dom kan innan alla börjar upptäcka felen med dom så går ni i tankar att beställa ett dont do it!

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå att folk kallar det för ett skitchassi för att mattorna är dåligt pålimmade. Överlag är det är jävligt stabilt och välbyggt chassi. Kör fast mattorna med tvåkomponents om ni är oroliga.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Jag är som sagt "nöjd" med chassit, tycker bara det här är jäkligt dåligt och det ska bli kul att se vad Fractial svarar, om dom svarar.

Jag skulle nog inte ens orks returnera mitt chassi om de säger att det är en tillfällighet och erbjuder ett nytt chassi.
Min dator tog inte skada, men den skulle kunna ha gjort det...

Så det som intresserar mig är vad tillverkar tycker om detta och jag vill dessutom informera andra om chassit så de kan väga in detta om de funderar på köp.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Precis som tofupunk säger. Detta är ett av det bättre chassin man kan köpa även fasst dessa bitumen plattor rasar. Skjukt bra kabeldragning alternativ, bra med hdd utrymme, välbyggd (utöver bitumenplattorna som lossar, men bara att limma fast igen), Stilrent och extremt billigt för helhetslösningen.

Om det är så att ni tycker detta är ett skitchassi för att bitumen plattorna har fallit av på 0.1% av chassirna så gå och köp ett obsidian för 2700:-!!

Permalänk
Medlem

Min ena dämpmatta va också lös när jag fick chassit. Men men, jävligt bra chassi ändå och det andas, trots allt, väldigt hög kvalité.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Det känns relativt naivt av FD att sätta dit dessa plattor med dåligt lim om det nu är värmen som orsakar plattorna att lossna.
Men visst, det är enkelt att ta bort dessa och sätta dit dem på ett bättre sätt. Trots detta så är detta chassit jag är mest intresserad av då det har många funktioner som tilltalar mig för ett lågt pris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnis
Precis som tofupunk säger. Detta är ett av det bättre chassin man kan köpa även fasst dessa bitumen plattor rasar. Skjukt bra kabeldragning alternativ, bra med hdd utrymme, välbyggd (utöver bitumenplattorna som lossar, men bara att limma fast igen), Stilrent och extremt billigt för helhetslösningen.

Om det är så att ni tycker detta är ett skitchassi för att bitumen plattorna har fallit av på 0.1% av chassirna så gå och köp ett obsidian för 2700:-!!

Först och främst kostar inte obsidian 2700, prova med prisjakt och för det andra så är det ett fulltower/bigtower till skillnad från R2.Jag tar obsidian villken dag som helst för R2, visst är det billigt men kommer krävas en del modifieringar vilket är ok om man nu vill lägga ner den extra tid/pengar på det.Annars tror jag starkt på klassikerna Antec, CM, osv då vet man vad man får i alla fall.

Permalänk
Medlem

Går det inte bara att byta till skruvar med större diameter på huvudet? Borde lösa problemet för dom som är oroade. Skruvar kostar inte mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Går det inte bara att byta till skruvar med större diameter på huvudet? Borde lösa problemet för dom som är oroade. Skruvar kostar inte mycket.

Skruvarna är skruvade utifrån och in, dvs, det finns inget huvud på insidan som faktiskt håller kvar dämpmattorna.

http://www.sweclockers.com/imagebank/200910/Definer2_l-15001....

EDIT: så mutter, bricka och längre skruv skulle kunna funka.. Fast ordentligt lim känns mer aktuellt.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk

Intressant, blir till att kolla av detta under veckan. I värsta fall får man väl smacka på lite lim eller nåt.

Noterade när jag skruvade ihop min dator att den stora plattas som sitter på dörren inte är limmad länges hela nederkanten, dock inget jag oroar mig över. Plattorna ger extra styvhet till chassit och dämpar missljud ganska bra.

Permalänk
Medlem

Fick just ett svar från inet.

Tydligen ska tillverkaren i Asien ha slarvat med limningen av dämmattorna.
Detta är något som fixas hos inets leverantör innan de levereras, men man har förmodligen missat mitt chassi.

Jag kan reklamera chassit men ser ingen anledning att göra det.

Inet verkar vara en bra och seriös leverantör.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Fick just ett svar från inet.

Tydligen ska tillverkaren i Asien ha slarvat med limningen av dämmattorna.

Jaså, precis som jag mistänkt: Billigt lim direkt från någon gränd i Kina..

Det är precis i små detaljerna det skiljer åt när man betalar dubbelt så mycket.
Är det värt att betala dubbelt så mycket? nä... man kan fixa detta lim problem själv. Bra iaf att man vet om det nu så man kan limma dom på plats ordentligt innan man monterar alla komponenter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Fick just ett svar från inet.

Jag kan reklamera chassit men ser ingen anledning att göra det.
Vart erbjuden 200kr presentkort på Statoil som plåster på såren.

Wow, snacka om random kompensation... vad hände med en värdecheck i själva butiken man köpt skitet?
Fint med kompensation iaf.
LoL altså... köp datorprylar, få värdecheck på hemtex.

Jag har ingen bil förresten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sasser
Först och främst kostar inte obsidian 2700, prova med prisjakt och för det andra så är det ett fulltower/bigtower till skillnad från R2.Jag tar obsidian villken dag som helst för R2, visst är det billigt men kommer krävas en del modifieringar vilket är ok om man nu vill lägga ner den extra tid/pengar på det.Annars tror jag starkt på klassikerna Antec, CM, osv då vet man vad man får i alla fall.

Vill inte gå OT, igen, men vad krävs det för modifieringar? Sätta in en extra fläkt i taket?

Desstom finns det inte i lager för under 2700 kronor. "Prova med prisjakt".

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychedelicZ
Wow, snacka om random kompensation... vad hände med en värdecheck i själva butiken man köpt skitet?
Fint med kompensation iaf.
LoL altså... köp datorprylar, få värdecheck på hemtex.

Jag har ingen bil förresten. [/B]

Hehe, själv tankar jag för minst 1000 spänn varje månad plus att jag oftast köper snus på macken så 200 spänn Statoil check är lika mkt värt som kontanter för mig.

EDIT: Någon som vet något bra lim man kan använda?
Vad är mattan gjord i för typ av material?
Jag har ett bra 2 komponents lim som funkar jäkligt bra men inte på feta plaster som polyetylen, polypropylen och teflon.

EDIT 2: bitumenplattor står det visst, frågan är vilket lim som fäster.

EDIT 3: Bästa vore att sätta mutter och bricka på insidan.. Ska se om det går eller om skruven är för kort. Annars måste jag laga längre skruvar som dessutom är svarta vilket kan bli jobbigt.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Detta var ju inte alls bra, jag trodde att det var bättre kvalitet på chassit...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Fractal Design

Först och främst tycker vi givetvis att det är mycket tråkigt att ljuddämpningsplattorna suttit dåligt på vissa av de datorlådor vi har levererat i första sändningen. Vi har efter dessa incidenter tagit fram ett nytt sätt att applicera dem samt testat fram nya varianter av lim, även om vi inte tror att limmet är bristfälligt i sig. Alla framtida leveranser ska ha detta problem åtgärdat.
Vi vill dock betona att det bara är en liten procentuell andel i första skeppningen som har detta problem, det gäller alltså inte för alla levererade kabinett!

Men, vi vill ändå som extra säkerhetsåtgärd, att alla som har köpt kabinettet dubbelkollar så att ljuddämpningsplattorna sitter applicerade på ett bra sätt. Skulle det vara så att de är bristfälliga, vill vi att ni omgående kontaktar er återförsäljare, ni kommer då att få ett nytt kitt med ljuddämpningsplattor utskickade till er.

Vi beklagar återigen det inträffade, en tråkig ”barnsjukdom” som vi har tagit lärdom av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Varm luft stiger bara om du inte har någon luftcirkulation i chassit alls. Så fort du sätter in en 120mm 1000rpm-fläkt t.ex. så går all luft ditåt oavsett temperatur. Att ha ett utblås allra längst ned i chassit eller 10cm upp (ovansidan nätagget) kommer inte göra någon skillnad alls.
Däremot så har du ju rätt att nätagget blir kallare. Men jag personligen tycker att det är värt att ha nätagget som ett extra utblås (mest pga att jag inte bryr mig om tempen på nätagget för jag har typ ändå 85års garanti )

Tycker tvärt om!
Har köpt ett Define R2 och för mig är ljudnivån viktig.
Om ett nätaggregaten kan kan kylas oberoende resten av dator och dra luft direkt från utsidan så går det kallare och tystare. Sitter det i botten så blid det bättre luft genomströmning i topp en av chassit då det inte bildas en död zone framför nätaggregaten om du inte har fläktar i taket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Först och främst tycker vi givetvis att det är mycket tråkigt att ljuddämpningsplattorna suttit dåligt på vissa av de datorlådor vi har levererat i första sändningen. Vi har efter dessa incidenter tagit fram ett nytt sätt att applicera dem samt testat fram nya varianter av lim, även om vi inte tror att limmet är bristfälligt i sig. Alla framtida leveranser ska ha detta problem åtgärdat.
Vi vill dock betona att det bara är en liten procentuell andel i första skeppningen som har detta problem, det gäller alltså inte för alla levererade kabinett!

Men, vi vill ändå som extra säkerhetsåtgärd, att alla som har köpt kabinettet dubbelkollar så att ljuddämpningsplattorna sitter applicerade på ett bra sätt. Skulle det vara så att de är bristfälliga, vill vi att ni omgående kontaktar er återförsäljare, ni kommer då att få ett nytt kitt med ljuddämpningsplattor utskickade till er.

Vi beklagar återigen det inträffade, en tråkig ”barnsjukdom” som vi har tagit lärdom av.

Bra!
Inte fått hem mitt chassi än men ska kolla så fort det kommer. Blir kanske att sätta lite extra superlim eller siliconlimom om de sitter lite löst för att var på den säkra sidan.

Om ni nu också kunde svara på mitt flera veckor gamla mail om Cluster LAN boxen så vore jag nöjd!

Permalänk
Medlem

Det låter ju inte alls bra! Har inte hunnit packa upp mitt än, men då kanske mans kulle vänta med det? vill ju inte att det ska hända samma sak me mina grejer.

Håller ett öga på tråden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Det låter ju inte alls bra! Har inte hunnit packa upp mitt än, men då kanske mans kulle vänta med det? vill ju inte att det ska hända samma sak me mina grejer.

Packa upp ditt chassi och kontrollera hur mattorna sitter, om de sitter bra behöver du inte vara orolig.