Define R2 - dämpmattorna lossnar

Permalänk
Medlem

Snackade med inet som skall skicka extra plattor till mig som jag kan montera. Kan inte bli mer nöjd med detta chassi för 700kr. Sådan service i denna prisklassen får man leta efter.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Min platta ovan 5,25-platserna lossnade vid leverans.
Har inte kontaktat Alina än dock...

Permalänk

Sidoplåtsplattan sitter löst på min, annars verkar dom sitta i övrigt. Ska försöka montera imorgon, skall bli spännande.

Hur rekommenderar ni monteringen av fläktarna? Har 2st 1200rpm fläktar och 2st 800rpm fläktar á 120mm.. Vilka på vilken plats och in- respektive utsug?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Mitt luktade också riktigt mycket de första dagarna, min flickvän blev förbannad över att lägenheten luktade ny bil. Efter några kvällar spelande har det försvunnit och nu luktar det inte alls.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

Vad e det för tjoklek på bitumenplattorna?

Visa signatur

[Intel i7 860] [Corsair H50] [ASUS P7P55D PRO] [80GB Intel X25-M] [Antec 300] [Corsair HX650W]

HTPC[Intel i3 2100] [Scythe Shuriken] [Asus P8H67-M Pro B3] [Samsung EcoGreen F4 2TB] [Silverstone Grandia GD06B] [Be-Quiet Pure Power L7 300W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scorpionmannen
Vad e det för tjoklek på bitumenplattorna?

Cirka halv centimeter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bozze4evigt
Sidoplåtsplattan sitter löst på min, annars verkar dom sitta i övrigt. Ska försöka montera imorgon, skall bli spännande.

Hur rekommenderar ni monteringen av fläktarna? Har 2st 1200rpm fläktar och 2st 800rpm fläktar á 120mm.. Vilka på vilken plats och in- respektive utsug?

Jag upptäckte att det är viktigt att ha fler ut fläktar en in för att få undertryck.

Jag kör nu, 140mm insug i botten och 120mm utsug bak + 120mm utsug i toppen. Fungerar mkt bra, hade för mkt insug så min GPU vart väldigt varm. Fick då tipset att ha mindre insug och kopplade ur front fläkten, vart stor skillnad.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Jag upptäckte att det är viktigt att ha fler ut fläktar en in för att få undertryck.

Jag kör nu, 140mm insug i botten och 120mm utsug bak + 120mm utsug i toppen. Fungerar mkt bra, hade för mkt insug så min GPU vart väldigt varm. Fick då tipset att ha mindre insug och kopplade ur front fläkten, vart stor skillnad.

Svenke:
Jag klurar oxå på mina fläktplaceringar. Jag vill helst undvika att sätta en nån fläkt i chassits topp (taket på lådan) då jag vill stänga inne så mkt ljud som möjligt.

Hade därför först funderat på konfigurationen 2 st 120mm i fronten på insug, 1 st 140mm i botten på insug & sedan bakfläkten 120mm på utblås.

Tror du att det isf blir för mkt insugsluft & för lite utblås?

Om "ja", funkar det då bättre om jag nöjer mig med 1 st frontfläkt på insug & kopplar ur den andra?

Skulle det funka med konfigen 2 st 120mm i fronten på insug, 1 st 140mm i botten på insug & sedan bakfläkten 120mm på utblås om jag även öppnar upp en av luckorna i taket på chassit & där tex slänger in 1st 140mm på utblås?

Mvh
/Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe_Sthlm
Svenke:
Jag klurar oxå på mina fläktplaceringar. Jag vill helst undvika att sätta en nån fläkt i chassits topp (taket på lådan) då jag vill stänga inne så mkt ljud som möjligt.

Hade därför först funderat på konfigurationen 2 st 120mm i fronten på insug, 1 st 140mm i botten på insug & sedan bakfläkten 120mm på utblås.

Tror du att det isf blir för mkt insugsluft & för lite utblås?

Om "ja", funkar det då bättre om jag nöjer mig med 1 st frontfläkt på insug & kopplar ur den andra?

Skulle det funka med konfigen 2 st 120mm i fronten på insug, 1 st 140mm i botten på insug & sedan bakfläkten 120mm på utblås om jag även öppnar upp en av luckorna i taket på chassit & där tex slänger in 1st 140mm på utblås?

Mvh
/Stefan

Ljudnivån beror inte så mycket på chassi fläktarna, är oftast CPU/GPU fläkt som låter mest (iaf. på de korten jag har haft).
Jag köpte en Arctic Cooling Accelero Twin Turbo till mitt 9800GT och sen har jag 120mm ut bak och uppåt samt 140 in i botten och min dator är relativt tyst.

Om du inte vill sätta in fläktar i toppen föreslår jag att du testar med antingen en in fläkt i botten eller fram och så en ut bakåt.
Jag tror du kommer förlora på att ha fler in än ut då värmen stannar kvar i chassit vid övertyck.
Undertryck suger ut värmen mycket effektivare.

Jag är som sagt ingen expert utan har testat mig fram med det här chassit efter råd jag fått på sweclockers.
Testa tempen med speedfan el. liknande och två fläktar.
Blir det för varmt kan du ju testa en bättre gpu/cpu kylare beroende på vad som blir för varmt eller så blir du nog tvungen att ha mer utblås (dvs. fläkt i toppen).

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Ljudnivån beror inte så mycket på chassi fläktarna, är oftast CPU/GPU fläkt som låter mest (iaf. på de korten jag har haft).
Jag köpte en Arctic Cooling Accelero Twin Turbo till mitt 9800GT och sen har jag 120mm ut bak och uppåt samt 140 in i botten och min dator är relativt tyst.

Om du inte vill sätta in fläktar i toppen föreslår jag att du testar med antingen en in fläkt i botten eller fram och så en ut bakåt.
Jag tror du kommer förlora på att ha fler in än ut då värmen stannar kvar i chassit vid övertyck.
Undertryck suger ut värmen mycket effektivare.

Jag är som sagt ingen expert utan har testat mig fram med det här chassit efter råd jag fått på sweclockers.
Testa tempen med speedfan el. liknande och två fläktar.
Blir det för varmt kan du ju testa en bättre gpu/cpu kylare beroende på vad som blir för varmt eller så blir du nog tvungen att ha mer utblås (dvs. fläkt i toppen).

Någon som kan klargöra detta med undertryck och övertryck?

Jag har en 120 bak som suger ut, och en 120 fram som suger in. + Nätagg som suger ut. om jag ska sätta in en till fläkt, ska jag sätta den bak eller fram eller över eller under för bästa effekt? Min plan var att lägga till en 140mm i botten, men det kanske inte är så smart?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Någon som kan klargöra detta med undertryck och övertryck?

Jag har en 120 bak som suger ut, och en 120 fram som suger in. + Nätagg som suger ut. om jag ska sätta in en till fläkt, ska jag sätta den bak eller fram eller över eller under för bästa effekt? Min plan var att lägga till en 140mm i botten, men det kanske inte är så smart?

Nätagget antar jag att du har monterat så det tar luft underifrån och blåser ut det bak så det påverkar inte luftflödet i chassit.
Om du har bra temp nu så behöver du inte mera fläktar.

Vill du får ner tempen mer så vill du ha en fläkt till i chassit som blåser ut värmen och den bör då sitta högt upp.
Annars fyller du på med mera luft än du drar ut och får då "dåligt drag" genom lådan och varmluft stannar kvar.
Vad som hände mig med två in och en ut.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Jag blev också orolig när jag började läsa den här tråden, och kollade till mitt eget chassi.
De verkar dock sitta riktigt ordentligt, och jag har använt datorn intensivt sen jag fick chassit den 16 oktober.

Men nu har jag bytt ut de övre plattorna mot FD's (utmärkta) 140mm fläktar, och eliminerat det potentiella problemet.

De nämnda fläktarna är tysta, och jag uppmanar er att byta till dessa istället för plattorna

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Nätagget antar jag att du har monterat så det tar luft underifrån och blåser ut det bak så det påverkar inte luftflödet i chassit.
Om du har bra temp nu så behöver du inte mera fläktar.

Vill du får ner tempen mer så vill du ha en fläkt till i chassit som blåser ut värmen och den bör då sitta högt upp.
Annars fyller du på med mera luft än du drar ut och får då "dåligt drag" genom lådan och varmluft stannar kvar.
Vad som hände mig med två in och en ut.

Mitt nätagg har bara en fläkt och gallerhål på motsatt sida. kunde inte montera det så att gallerhålen blev botten, för sladden var för kort. men det ska fixas i helgen.

Låter vettigt som du sa med fläktarna. har väl mellan 35-40c i chaasit inl atitray tools. vet inte hur bra sensorerna är, men det låter väl lite högt?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

35-40C är ingenting.
Jag spelade med en gpu temp på 80-90C i ett par dagar innan jag fixade problemet.

Håller med ToKu om att FD's fläktar är så pass tysta att de inte stör att ha dem i toppen.
Är det sen så att man vill isolera in en bråkig GPu fläkt så föreslår jag att man byter ut den istället. Är billigt och enkelt att montera..

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Har också en jävla lukt från mitt chassi (börjar avta nu efter en knapp veckas anv), samt (som jag skrev tidigare) lösa plattor. Kontaktade Dustin Home och skulle få nya plattor utskickade.

Är trots detta väldigt nöjd med chassit, och kul att se ett företag som åtgärdar problem så snabbt (peppar peppar, får se när plattorna kommer) och är aktiva på forum.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Nätagget antar jag att du har monterat så det tar luft underifrån och blåser ut det bak så det påverkar inte luftflödet i chassit.
Om du har bra temp nu så behöver du inte mera fläktar.

Vill du får ner tempen mer så vill du ha en fläkt till i chassit som blåser ut värmen och den bör då sitta högt upp.
Annars fyller du på med mera luft än du drar ut och får då "dåligt drag" genom lådan och varmluft stannar kvar.
Vad som hände mig med två in och en ut.

Ok, tackar för dessa tips Svenke, mkt användbart. Då ska jag följa dessa tips när jag sätter ihop chassit snart. Återkommer sen med en liten rapport om hur det blev med fläktar & temp etc.

Permalänk
Medlem

Hej, har en fråga angående Define R2 chassit.

Fått hem mitt chassi nu och ska flytta grejjerna till helgen, men. Köpte även lite fläktar varav en Fractal Design 140 mm. Vad jag nu märkte då jag plockade upp grejjerna och kollade var följande. Hade tänkt ha 140mm fläkten i botten men då den sitter där och ska blåsa uppåt så tar fläkten i dammfiltret som sitter där!

Är de samma sak för er? Skulle nästan tro det, visst är inte dammfiltret helt spänt (platt) i mitt ex men antar att de ändå skulle vara ett problem. Tänkte att man kan ju klippa ut en liten ram i typ kartong att ha emellan men eftersom fläkten ska sitt klämd mellan 4 plastflärpar så skulle den ju inte passa ordentligt då. (skulle bli för hög)

Så hur har ni gjort? Eller har ni kanske inte det problemet?

Chassit verkar riktigt bra i övrigt dock=D

mvh

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft något problem med min Fractal 140mm fläkt som jag satt i botten.
Damfiltret sitter där det ska och fläkten snurrar näst intill ljudlöst.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Jag har inte haft något problem med min Fractal 140mm fläkt som jag satt i botten.
Damfiltret sitter där det ska och fläkten snurrar näst intill ljudlöst.

Okej intressant. Då är det väl bara jag som haft otur igen då Får ta och lösa det på något vis.

Någon annan som har en fläkt i botten? Hur funkar det för er?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Okej intressant. Då är det väl bara jag som haft otur igen då Får ta och lösa det på något vis.

Någon annan som har en fläkt i botten? Hur funkar det för er?

Min Scythe slipstream 120mm fläkt sitter bra där på båda hållen, råkade montera den fel första gången.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Okej intressant. Då är det väl bara jag som haft otur igen då Får ta och lösa det på något vis.

Någon annan som har en fläkt i botten? Hur funkar det för er?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag körde med en Fractal 140mm fläkt i botten ett litet tag som satt på fläktfiltret och det var inga problem. Men jag får faktiskt bättre temperaturer i lådan utan den. Jag kör med 3 utblås, den som sitter där som standard plus 2 fractal 140mm i toppen. Sedan kör jag med 2 insug i fronten, den som sitter där från början plus en Schyte s-flex 120mm på 1600 rpm som jag kör på 1000 rpm ungefär. När jag drar på ytterliggare en insug i botten så höjs min processortemp både i idle och load så verkar som att lådan gillar undertryck.

Tycker förövrigt att 600 rpm som Fractals 140mm snurrar i är lite klent för insug. Så är inte så sugen på att byta ut en av frontfläktarna mot den i botten heller förrän det finns nån 140 mm som snurrar på lite bättre.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog ta bort hdd ställningen och hänga upp dom istället så fläktarna där fram får blåsa fritt

Permalänk
Medlem

Det jag menade var att fläktfiltret i botten inte var helt jämt. Det låg alltså inte helt platt mot botten utan små bubblor eller vad man vill kalla det förekom. Jag löste det genom att klippa ut en tunn kartongbit i samma form som fläktramen och lade emellan.

Däremot har det dykt upp ett nytt problem så jag kommer inte att kunna använda 140mm fläkten där. Mitt nätagg är för stort:S Får se om det kommer att passa över huvud taget är rädd för att fästanordningen för 140mm fläkten kan vara ivägen till och med. Har mätt och det verkar som att agget är 20cm långt och likaså utrymmet. Ska bygga imorrn så då får jag se om det går.

Har ett Corsair 1000W btw. Så ett tips till er som har stora nätagg kan ju vara att kolla om det ryms innan och räkna inte med att rymma en 140mm fläkt. Om jag får plats med aggregatet så kommer det nog gå att ha en 120mm där i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Det jag menade var att fläktfiltret i botten inte var helt jämt. Det låg alltså inte helt platt mot botten utan små bubblor eller vad man vill kalla det förekom. Jag löste det genom att klippa ut en tunn kartongbit i samma form som fläktramen och lade emellan.

Däremot har det dykt upp ett nytt problem så jag kommer inte att kunna använda 140mm fläkten där. Mitt nätagg är för stort:S Får se om det kommer att passa över huvud taget är rädd för att fästanordningen för 140mm fläkten kan vara ivägen till och med. Har mätt och det verkar som att agget är 20cm långt och likaså utrymmet. Ska bygga imorrn så då får jag se om det går.

Har ett Corsair 1000W btw. Så ett tips till er som har stora nätagg kan ju vara att kolla om det ryms innan och räkna inte med att rymma en 140mm fläkt. Om jag får plats med aggregatet så kommer det nog gå att ha en 120mm där i alla fall.

Du kan ju vända på fläkten lite?

Permalänk

Någon som har nått förslag på vad jag ska fästa plattan som hade ramlat av ovanför cd/dvd platsen? de ska ju helst sitta kvar och inte vara nått överdrivet starkt lim som luktar.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av westman91
Någon som har nått förslag på vad jag ska fästa plattan som hade ramlat av ovanför cd/dvd platsen? de ska ju helst sitta kvar och inte vara nått överdrivet starkt lim som luktar.

Casco Strong Epoxy Rapid
2 komponent, luktar nästan inget, fäster på ca 15 minuter klara upp till 70C.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk

Men nya plattor? Skaffa ett bra klister typ epoxy eller nåt så sitter det i 1000 år...

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Hej, har en fråga angående Define R2 chassit.

Fått hem mitt chassi nu och ska flytta grejjerna till helgen, men. Köpte även lite fläktar varav en Fractal Design 140 mm. Vad jag nu märkte då jag plockade upp grejjerna och kollade var följande. Hade tänkt ha 140mm fläkten i botten men då den sitter där och ska blåsa uppåt så tar fläkten i dammfiltret som sitter där!

Är de samma sak för er? Skulle nästan tro det, visst är inte dammfiltret helt spänt (platt) i mitt ex men antar att de ändå skulle vara ett problem. Tänkte att man kan ju klippa ut en liten ram i typ kartong att ha emellan men eftersom fläkten ska sitt klämd mellan 4 plastflärpar så skulle den ju inte passa ordentligt då. (skulle bli för hög)

Så hur har ni gjort? Eller har ni kanske inte det problemet?

Chassit verkar riktigt bra i övrigt dock=D

mvh

Du verkar ha fått defekta fläktfilter. Vänligen kontakta din ÅF så skickar vi ut nya till dig!

Permalänk
Medlem

Attans. Mitt Corsair 1000w är för stort för att monteras i chassit. Fläktfästena i botten är i vägen. Så antingen kan jag bryta av de två närmsta fläktfästena och köra på men vara utan möjligheten till en fläkt i botten, vilket känns lite snopet. Eller så säljer jag mitt agg och köper ett mindre, vilket också känns snopet, och kan köra med en fläkt i botten. Nätagget är även så långt att de blockerar fästhålen för 120mm fläkten också.

Vad säger ni, bara att bryta av fläktfästena? En nyfiken fråga dock vad kan man sälja ett Corsair CMPSU-1000HX 1000W för, det borde väl ändå ha rätt högt andrahandsvärde? Behöver trots allt inte 1000W =D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Attans. Mitt Corsair 1000w är för stort för att monteras i chassit. Fläktfästena i botten är i vägen. Så antingen kan jag bryta av de två närmsta fläktfästena och köra på men vara utan möjligheten till en fläkt i botten, vilket känns lite snopet. Eller så säljer jag mitt agg och köper ett mindre, vilket också känns snopet, och kan köra med en fläkt i botten. Nätagget är även så långt att de blockerar fästhålen för 120mm fläkten också.

Vad säger ni, bara att bryta av fläktfästena? En nyfiken fråga dock vad kan man sälja ett Corsair CMPSU-1000HX 1000W för, det borde väl ändå ha rätt högt andrahandsvärde? Behöver trots allt inte 1000W =D

Du klarar dig lätt på ett cx400w Köp ett hx 620w så klarar du du dig vid en ev uppgradering.
1000-1500kr kanske? Har ingen aning om andrahands värde på nätagg men det är ju blande det bästa som finns och alla klarar sig på 1000w i en herrans massa år

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed