Vilken version av Windows 7 ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Windows 7 familypack upgrade

Hej!

Har köpt familypacket och framgångsrikt installerat det på en gammal dator med XP, nu har jag ytterligare en dator med XP som jag vill installera det på men där vill jag byta hårddisk först eftersom den dels är liten och börjar bli till åren kommen, kommer det att fungera att köra in W7 direkt på den nya hårddisken eller måsta jag först installera XP?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nisselask:

Hej!

Har köpt familypacket och framgångsrikt installerat det på en gammal dator med XP, nu har jag ytterligare en dator med XP som jag vill installera det på men där vill jag byta hårddisk först eftersom den dels är liten och börjar bli till åren kommen, kommer det att fungera att köra in W7 direkt på den nya hårddisken eller måsta jag först installera XP?

Du gör precis som du gjorde med den andra, vilket ju innebär att XP formateras bort, men finns det inget så är det ju bara att tuta och köra.

OBS!Tänk på att endast ha den HDD i som du skall installera W7 på, så slipper du elakheter när du ev i framtiden inte vill ha den andra HDD:n kvar i burken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Låter bra det, det borde ju innebära att jag kan använda den 3:e till en helt nybyggd dator om jag vill? Den finns inte än med har lite planer på ett bygge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nisselask:

Låter bra det, det borde ju innebära att jag kan använda den 3:e till en helt nybyggd dator om jag vill? Den finns inte än med har lite planer på ett bygge.

Japp det är ingen uppgraderingslicens utan full sådan, annars hade det ju inte funkat första ggn.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag har en fråga, om den är OT här så säg till - kan man inte dona om sin startmeny så som man kunde i XP? Jag försöker organisera mina program efter vad de används till, till exempel, och det vill sig verkligen inte. Enerverande med ett så fast och oflexibelt startmentsystem. :/

Permalänk

Det beror också på processorn

Skrivet av JasonV:

Vad jag förstår ska 32-bit OS inte kunna hantera mer än 3GB internminne.

Vill man ha mer minne än så, välj 64-bit versionen.

Rätta mig om jag har fel.

Nej, jag tror man kan köra 4GB ram på 32 bitars. Har själv en Acer Aspire och kan som mest uppgradera ram minnet till 8 GB, processorn klarar inte mer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nissemaja:

Nej, jag tror man kan köra 4GB ram på 32 bitars. Har själv en Acer Aspire och kan som mest uppgradera ram minnet till 8 GB, processorn klarar inte mer.

Moderkortet klarar inet mer än 8GB.

Ett 32Bit (x86) OS kan fortfarande adressera 4GB men du kommer inte se allt eftersom en del kommer gå till t.ex videominne.

Permalänk
Medlem

Well det funkar inte med ren installation...

Skrivet av Jalle64:

Japp det är ingen uppgraderingslicens utan full sådan, annars hade det ju inte funkat första ggn.

Bara som en note, du kan installera "rent" dvs installationen gör en "ny" installation istället för uppgraderar din XP MEN du måste ha XP installerat för att det skall funka. Jag försökte igår att göra detta, harinte mina gamla XP skivor framme och slängde i ny SSD. Installationen (64b ren...) gick bra men när nyckeln skulle verifieras så kom felmeddelandet att denna version inte funkar som ren instaööation utan måste ha en bef XP på datorn för att funka

Har någon några förslag på lösningar, har inte min skiva tillgänglig så DAMMIT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim_s:

Har någon några förslag på lösningar, har inte min skiva tillgänglig så DAMMIT...

Jag har borrat lite i detta, efter diskussion med MS så kan det ibland funka att inte lägga in produktnyckeln i installationen, efter genomförd installation (nu har man 30 dagars provnyckel) starta om med installationsdisken i igen och välja uppgraderingsalternativet, där lägga in produktnyckeln. Skall prova detta ikväll, annars är det ominstallation med XP och IGEN installera win 7 som gäller...

/JJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Moderkortet klarar inet mer än 8GB.

Ett 32Bit (x86) OS kan fortfarande adressera 4GB men du kommer inte se allt eftersom en del kommer gå till t.ex videominne.

Här beskrivs hur man gör för att kunna slänga in upp till 64GB RAM på ett 32-bitars Windows 7. Det är alltså M$ som av någon outgrundlig anledning låser sina användare.

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mha109:

Här beskrivs hur man gör för att kunna slänga in upp till 64GB RAM på ett 32-bitars Windows 7. Det är alltså M$ som av någon outgrundlig anledning låser sina användare.

Ehm jagt vet det.

Du kan slänga in två miljoner GB men du kommer fortfarande inte kunna använda mer än max 4GB.
Du har ju en tabell längre ner på sidan.

Om du nu inte patchar Kerneln då men att patcha en kärna för att få mer än 4 GB användbart låter dumt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim_s:

Bara som en note, du kan installera "rent" dvs installationen gör en "ny" installation istället för uppgraderar din XP MEN du måste ha XP installerat för att det skall funka. Jag försökte igår att göra detta, harinte mina gamla XP skivor framme och slängde i ny SSD. Installationen (64b ren...) gick bra men när nyckeln skulle verifieras så kom felmeddelandet att denna version inte funkar som ren instaööation utan måste ha en bef XP på datorn för att funka

Har någon några förslag på lösningar, har inte min skiva tillgänglig så DAMMIT...

Ja, jag gjorde det från scratch med två burkar iaf, med familjepaketet så det borde funka för dig med

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Windows 7 Home Premium - Har jag fattat det rätt att man kan säkerhetskopiera, återställa och göra backups (t.ex. med paragon backup & recovery 10 suite) till en annan intern eller extern (kopplad via USB t.ex.) hårddisk, men inte över ett nätverk?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Åsa-Nisse:

Windows 7 Home Premium - Har jag fattat det rätt att man kan säkerhetskopiera, återställa och göra backups (t.ex. med paragon backup & recovery 10 suite) till en annan intern eller extern (kopplad via USB t.ex.) hårddisk, men inte över ett nätverk?

Var har du fått det ifrån?

Om du använder dig a 3de partsmjukvara spelar ju tabellen på första sidan absolut ingen roll:)
Om paragon stödjer kopiering av säkerhetsfil/image till annan dator/enhet via nätverk så funkar det fint.

Permalänk
Medlem

Har en fråga.

Jag köpte just W7 Professional x64, uppgradering från valfritt MS OS, från Dustin då jag har studentrabatt där. Är det något som gör att studentversionen skiljer sig från retailversionen annat än den rejäla rabatten man får?

Ni som redan har studentversionen får gärna svara.

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att microsoft går in och gör olika versioner av samma "edition". Man fixar ju ett operativ system av en anledning, och hade det varit restriktioner av just studentversionen av professional, eller annan edition, så hade det varit tvunget att ange det på studentversionen.

Permalänk
Medlem

Halloj!

Jag ska införskaffa mig en ny version av Windows 7 vilken ska man satsa på för en som främst använder datorn till spel, den jag köpte datorn av sa att spel osv fungerar bäst i Ultimate versionen är det så? Eller kan man satsa på en av dom något billigare versionerna?

Mvh / miffpuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Halloj!

Jag ska införskaffa mig en ny version av Windows 7 vilken ska man satsa på för en som främst använder datorn till spel, den jag köpte datorn av sa att spel osv fungerar bäst i Ultimate versionen är det så? Eller kan man satsa på en av dom något billigare versionerna?

Mvh / miffpuff

ingen skillnad i spel du kan lika gärna ta home premium. Men ta 64 bit.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

ingen skillnad i spel du kan lika gärna ta home premium. Men ta 64 bit.

Okej, det låter kanon! Då ska ja kila o köpa det på momangen Blev lite fundersam när han sa att spel flyter på bäst i Ultimate, kändes inte riktigt rätt.

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga innan jag genomför köpet skulle det gynna mig att köpa Professional framför Home Premium på något sätt?

Sitter på en Asus G73JW och spelar främst spel, redigerar lite i psp och surfar.

Mvh / miffpuff

Permalänk
Skrivet av MOJOLITO:

Måste bara fråga innan jag genomför köpet skulle det gynna mig att köpa Professional framför Home Premium på något sätt?

Sitter på en Asus G73JW och spelar främst spel, redigerar lite i psp och surfar.

Mvh / miffpuff

Jag har haft Home premium och har aldrig behövt något mer

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim_s:

Bara som en note, du kan installera "rent" dvs installationen gör en "ny" installation istället för uppgraderar din XP MEN du måste ha XP installerat för att det skall funka. Jag försökte igår att göra detta, harinte mina gamla XP skivor framme och slängde i ny SSD. Installationen (64b ren...) gick bra men när nyckeln skulle verifieras så kom felmeddelandet att denna version inte funkar som ren instaööation utan måste ha en bef XP på datorn för att funka

Har någon några förslag på lösningar, har inte min skiva tillgänglig så DAMMIT...

Sa felmeddelandet uttryckligen att versionen inte fungerade som ren installation?
Jag försökte igår att göra en ren installation med familjepaketet, men fick felmeddelandet att nyckeln inte var giltig. Dubbelkollade att jag skrivit rätt nyckel säkert 10 ggr, så antog att det berodde på att jag inte hade XP installerat på disken. Men efter att ha läst kommentarer här låter det som att jag snarare har något problem med just nyckeln..

Edit: Hittade en annan tråd hår på swec där det länkades till denna sida med tips på workaround: http://www.mydigitallife.info/clean-install-windows-7-with-upgrade-media-and-product-key-on-formatted-or-empty-blank-hard-drive/

Visa signatur

"And even tho the computer was off and unplugged, an image stayed on the screen! It was.. THE WINDOWS LOGO!"
- Bender

Permalänk
Avstängd

Hej, jag har två olika burkar. En som kör Windows 7 prof 32 bit och en som kör samma fast 64 bit. Jag tycker att 64 bit går bättre av någon anledning. Är det någon som har provat att köra både 32 bit och 64 bit på sin AMD dator och upplevt någon skillnad? tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Om man har modern maskinvara, så snurrar 64bit OS snabbare än 32 bit's OS. Optimerade drivrutiner m.m...
Enda anledningen att köra 32 bit OS, är om man har begränsningar i OS för vad som fungerar!

OS= Operativ System

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Måste bara fråga innan jag genomför köpet skulle det gynna mig att köpa Professional framför Home Premium på något sätt?

Sitter på en Asus G73JW och spelar främst spel, redigerar lite i psp och surfar.

Mvh / miffpuff

Den enda viktiga skillnaden för hemmabruk som jag hittat är möjligheten att använda det inbyggda bacupprogrammet för att lagra sin backup på en nätverksvolym, ex. en NAS. I Home går det bara lagra backuper på lokala enheter. En anledning att min nästa licens blir en Professional.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Se min signatur. Ska jag köra 32 bitars eller 64 bitars.. och varför. tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du ska köra 64-bitars. Dels för att din CPU klarar av det och dels för att du har 4GB minne och 32-bitars fixar inte att hantera alla 4GB.

Permalänk
Medlem

En fråga angående OEM. Jag köpte det till min stationära dator och det fungerar fint. Vad jag inte visste då var att man inte kan flytta OSet till annan dator utan att det låstes till moderkortet (som jag nu förstått via andra trådar). Hur fungerar det med en eventuell uppgradering i framtiden. Säg att jag köper en win8-uppgraderingslicens, det borde ju inte vara något problem att installera på nuvarande dator. Men förblir den OEM eller vad händer? Och kan man använda uppgraderingen på en annan burk med windows också?
Frågan är väl helt enkelt om det går att flytta med sig nya OSet senare till en ny dator. Eller måste jag installera OEM-versionen (som inte kan aktiveras på mer än en dator vad jag förstått) och sen uppgraderingen. Och i så fall, kan jag installera en provnyckel och sedan uppgradera eller måste det vara en aktiverad kopia för att det ska gå att uppdatera?

Kanske jobbig fråga, men om någon har en aning får den personen gärna sprida sin visdom!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Åsa-Nisse:

Du ska köra 64-bitars. Dels för att din CPU klarar av det och dels för att du har 4GB minne och 32-bitars fixar inte att hantera alla 4GB.

Jo det tilldelas dock som videominne men Windows (klientos) 32Bit hanterar max 4GB.

Skrivet av Videoapan:

En fråga angående OEM. Jag köpte det till min stationära dator och det fungerar fint. Vad jag inte visste då var att man inte kan flytta OSet till annan dator utan att det låstes till moderkortet (som jag nu förstått via andra trådar). Hur fungerar det med en eventuell uppgradering i framtiden. Säg att jag köper en win8-uppgraderingslicens, det borde ju inte vara något problem att installera på nuvarande dator. Men förblir den OEM eller vad händer? Och kan man använda uppgraderingen på en annan burk med windows också?
Frågan är väl helt enkelt om det går att flytta med sig nya OSet senare till en ny dator. Eller måste jag installera OEM-versionen (som inte kan aktiveras på mer än en dator vad jag förstått) och sen uppgraderingen. Och i så fall, kan jag installera en provnyckel och sedan uppgradera eller måste det vara en aktiverad kopia för att det ska gå att uppdatera?

Kanske jobbig fråga, men om någon har en aning får den personen gärna sprida sin visdom!

Klart den licensen förblir OEM, nej du kan inte använda den licensen på en annan dator/windows.
Provnyckel? Det finns och din dator aktiveras som provversion om du inte skriver in nyckel och väljer att aktivera automatiskt vid installation.
Klart du alltid kan uppdatera datorn (sålänge den är genuin)

Notera: Aktiverad och validerad/genuin är inte helt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo det tilldelas dock som videominne men Windows (klientos) 32Bit hanterar max 4GB.

Skulle vilja ändra lite där...

Ett 32 bitars Windows kan alltså hantera max 4Gb "adresser", den hanterar inget minne i sig, utan den kontrollerar adresserna. Allt i din dator kräver en adress, för att kunna adresseras av program... Först delas adresser ut till all hårdvara i din dator, inklusive ditt grafikkorts minne. De adresser som blir över, tilldelas ditt RAM minne.

Vanligtvis går några hundra Mb åt till diverse portar m.m...
Sedan går en stor laddning adresser åt till ditt grafikkort med minne. Då ett vanligt grafikkort idag har 1Gb minne, försvinner adresser för 1Gb direkt där...
Har du 4Gb RAM och ett 32bit Windows, och ett 1Gb grafikkort, så har du tillgång till ungefär 2Gb av RAM minnet, då det inte finns adresser till mera...

Har du där emot inbyggt grafikkort, som använder RAM som grafik minne, då försvinner ju bara adresser för övrig hårdvara i datorn.
Det lönar sig dock sällan med mer än 3Gb RAM om man kör 32bit..

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!