Permalänk
Medlem

Hjälp med grafikkort!

Hej är ny här på swelockers och har en liten fråga angående grafikkort.
Köpte en speldator julen 2007(skriver lite vad den innehåller här nere) och tänkte nu köpa ett nytt grafikkort.

Funderar på den här?
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...

ska köpa ny processor kylare och 2gb mer ramminne så har inte jätte mycket pengar över till grafikkortet. Vill självklart ha ett 5870 men är alldeles för mycket pengar just nu och ett 5850 skulle inte heller vara helt fel men är ca 600kr dyrare än det jag länkade.

Sitter nu på:

Intel core duo E6850 3,0GHz
GeForce 8800gt 640mb
2gb ram (pc6400)
MSI p35 neo-fi 775 sockel
600w nätagg.

Inget värsting system idagens läge direkt, men har dugit än så länge och kör ju CoD WaW på högsta inställningar. Spelar mest egentligen bara CoD spel på datorn och lite annat. Och vill ha ett nytt grafikkort tills CoD MW2 kommer.

Nå va tycker ni jag borde satsa på?
Kommer om ett år bygga ihop en ny dator. Ett 4890 PCS+ 1gb kanske räcker idagsläget? Kommer ju bli storskillnad mot mitt gamla 8800gt ändå. Eller är det såpass stor skillnad på 4890 pcs+ 1gb och 5850 att det är värt att lägga ut 600kr till..
Vad tycker ni?

Permalänk

Kör på 5850 plus 2GB minne sen klocka processorn lite.
Handla på Overclockers Grymt billigt där.

Permalänk
Medlem

ända anmärkningen lite i marginalen är att 775 plattformen du kör på flaskar ett 5800 kort... men ger ändå en liten grymm prestandaökning över ett 4890 kort.. på dx 9 spel så presterar de ganska lika men allt över det, tex dx10 blir dubbelt nästan snabbare och bättre med 5850 och desutom får du dx11 och direct computing som hjälper din processor i många aplikationer om du lägger inn windows 7 och ett frächare snabbare system överhuvudtaget... lägger du några hundringar på ett par nya minnesbrickor till 4 gb också så har du ett halvgrymmt system vill jag säga.. Men jag har ju bara syslat med detta i 17 år så det finns säkert flera med bättre erfarenhet som vill säga sitt... speciellt de som är reggade i 08 och 09

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
ända anmärkningen lite i marginalen är att 775 plattformen du kör på flaskar ett 5800 kort... men ger ändå en liten grymm prestandaökning över ett 4890 kort.. på dx 9 spel så presterar de ganska lika men allt över det, tex dx10 blir dubbelt nästan snabbare och bättre med 5850 och desutom får du dx11 och direct computing som hjälper din processor i många aplikationer om du lägger inn windows 7 och ett frächare snabbare system överhuvudtaget... lägger du några hundringar på ett par nya minnesbrickor till 4 gb också så har du ett halvgrymmt system vill jag säga.. Men jag har ju bara syslat med detta i 17 år så det finns säkert flera med bättre erfarenhet som vill säga sitt... speciellt de som är reggade i 08 och 09

hehe okej du övertalade mig precis att beställa ett 5850 istället:)
Nå sjyssta minnesbrickor att tipsa om?:) Windows 7 ska jag köpa i veckan:)! Blir väl till att köpa nytt moderkort och processor åh så senare, men just nu får det här duga några månader framöver. Grafikkort, ramminne och processorkylare är det viktigaste just nu och det jag har råd med:) Ska försöka clocka processorn sen också, aldrig gjort det förut, men ska läsa informationstråden jag såg om det hehe.