Laptop med os, hur göra sig av med os'et?

Permalänk

Laptop med os, hur göra sig av med os'et?

Jag går i tankarna att köpa en ny laptop och det medföljer då ett windows 7. Problemet är att jag redan har ett Windows 7 nu. Får man med en produktnyckel och en cdskiva till OS'et som man måste aktivera eller hur går det till? Isåfall tänkte jag ge bort produktnyckeln.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495447

Permalänk
Medlem

Man får inte med nån skiva iallafall, OS ligger på en recoverypartion och passar oftast bara för just det märket eller kanske bara just den modellen.
Men produktnyckel ja det följer med datorns OS.

Om det är möjligt att ge bort den är väl lite osäkert.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Bryter säkert mot något avtal, men enligt svensk rätt får du säkerligen ge bort det.

Visa signatur
Permalänk

jag TROR att det är såhär. OS'et är avaktiverat när man först slår på datorn, och man är sedan tvungen att skriva in sin produktnyckel, och när man då skrivit in produktnyckeln det kanske är då produktnyckeln blir "låst" till datorn, såkallad OEM-licens.. Men om jag inte anger någon produktnyckel utan bara formaterar om datorn och installerar mitt egna windows 7 så kommer jag väll ha kvar min NYA windows 7 produktnyckel..?

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant fråga. OEM-licenser får inte överlåtas till annan person om inte hårdvaran följer med. Men om den inte är kopplad med datorn kan man undra om det ändå räknas som att den här kopplad till datorn när den faktiskt har skeppats med via tillverkaren som har för avsikt att det ska användas med just den datorn.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag har ju ändå betalat för licensen, och det är väll mer som att jag går och köper en OEM-licens och sedan ger bort den? Så ser jag på det iaf...