Attack igenom båda Dir-665 och outpost?

Permalänk
Medlem

Attack igenom båda Dir-665 och outpost?

Hej,

Jag såg ett meddelande om stoppad attack via någon IP adress (använder WEP Dir-655 med admin lösenord samt outpost suite). Vilka är handlingsalternativen?

Tecknar detta läget som instabil och man bör byta lösenordet på hårdvaran? Är detta normalt? Man kan ju aldrig stoppa port scans.

Tack i förhand

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk

Tjaa.. byt från WEP till WPAPSK, WPA2 om dina enheter stöder det. i första läget. WEP knäcker man på några sekunder.

Däremot beror det på vad för attack som stoppades, hur meddelandet såg ut tillexempel?

Är du orolig så byt lösen på burkarna.
Portscans undersöker ju bara vilka portar som är öppna för inkommande trafik så har du inget på insidan som lyssnar så stäng av allt. Har du öppnat för tex utorrent så byt bara.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag antar att vi inte pratar om en "attack" som i att någon försökte komma åt ditt trådlösa nätverk, som strife242 tror?

Jag skulle inte oroat mig alls, många säger att man inte ens behöver en mjukvarubrandvägg om man har router. Jag har kört utan mjukvarubrandvägg i många år på flera datorer, har aldrig haft några problem som skulle kunna relateras till att någon har hackat brandväggen.

Permalänk
Medlem

Jag är på jobbet just. Kan inte riktigt hela meddelandet men det skrev att en attack har blivit blockerad för 5 min från IP XXX.XXX.XXX. Idag läser jag om Outpost. Har väldigt lite på jobbet. Har använt programmet Outpost i tre år och det börjar bli dax att förstå det och kunna alla beståndsdelar:-)

Jag kommer snart att koppla in en DAS med 25 TB (inga tjusiga RAID konfigurationer), där jag har inlett arbetet att överföra ca 2000 diskar och därför är extra paranoid:-)

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag antar att vi inte pratar om en "attack" som i att någon försökte komma åt ditt trådlösa nätverk, som strife242 tror?

Jag "tror" inte det var ett försök till att knäcka hans WiFi, däremot gav jag ett tips om att byta krypteringsmetod till något som är hyffsat säkert istället för som det är nu inte alls säkert.