[Lek] Gissa hårdvaran

Permalänk
Medlem

Mja, jag hade möjlighet att möblera lägenheten med SPARC för 12 år sedan. Nog för att det ibland känns lite lockande, men jag har inte riktigt tiden och utrymmet för att börja grotta ner mig i SS2 igen.

Nåväl, här är något jag nyligen lödde ihop. Alltså finns det inget fabrikat, men kan någon lista ut vad kabeln ska användas till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Mja, jag hade möjlighet att möblera lägenheten med SPARC för 12 år sedan. Nog för att det ibland känns lite lockande, men jag har inte riktigt tiden och utrymmet för att börja grotta ner mig i SS2 igen.

Nåväl, här är något jag nyligen lödde ihop. Alltså finns det inget fabrikat, men kan någon lista ut vad kabeln ska användas till?
http://www.cbm.sfks.se/pics/swec-adapter.jpg

Konvertering av skärmsignalerna ?
Alternativt konsolporten

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Vad betyder konsolport? Njae, det svaret är inte tillräckligt exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Vad betyder konsolport? Njae, det svaret är inte tillräckligt exakt.

Terminalanslutning då, alltså för att ansluta en annan dator/skärm/t-bord för att kunna hantera det som är på burken.
För terminalanslutning för annan dator sker vanligen kommunikationen via telnet och liknande (tror ssh är lite för nytt).

Min andre tanke om vga-konvertering är väl mest för att dessa maskiner brukar ha udda anslutningar för både tangentbord och skärm, men även som ovan för terminalanslutning, typ com-port.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Ah, nej. Kabeln används varken för att koppla ihop två datorer eller något som har med bildskärmar att göra.

Permalänk
Medlem

gissar vilt på någon sorts omvandlare för "game port" då pinsen inte stämmer med varken d-sub9 eller 25,

dock liknar den den gamla kontakten innan standardkontakten för DB15 VGA kom, kanske en vga till "gammal vga" omvandlare som emulerar en skärm? så att kortet vaknar

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

gissar vilt på någon sorts omvandlare för "game port" då pinsen inte stämmer med varken d-sub9 eller 25,

dock liknar den den gamla kontakten innan standardkontakten för DB15 VGA kom, kanske en vga till "gammal vga" omvandlare som emulerar en skärm? så att kortet vaknar

Tycker D-suben ser ut som en 15-pinnarsrackare, en sådan som gameport använder precis som du föreslår, om man kontrar bredden mot höjden.

Skulle också gissa på någon slags konsollhandkontroll till gameportconverter, alternativt någon slags miditjohej.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Gameport är halva svaret, men ni är inte riktigt där ännu. Jag kan väl säga att kabeln kopplas inte in i en IBM PC-kompatibel dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Gameport är halva svaret, men ni är inte riktigt där ännu. Jag kan väl säga att kabeln kopplas inte in i en IBM PC-kompatibel dator.

Gamla macar (typ på 68k-tiden) körde väl en sådan D-sub för video, men 68k-mac är alldeles för ospännande för den här tråden, och du sa själv att gameport var halva svaret. Det känns som gameport på Amiga är det som ligger närmast till hands för den änden av kabeln :>

Den andra änden är lite svårare att bena ut. På ena bilden ser det ut att vara en DIL-sockel eller nåt, men på andra bilden verkar det vara något med samma håldelning som en D-sub. Kondingarna och resistorerna på perfboarden säger mig ingenting alls då jag inte ser till vilka pinnar de är inkopplade.

Blir inte klok på det hela, så får dra till med ett par gissningar:

1) kabel för att koppla in keyboard (som i musikkeyboard) till Amiga?
2) converter för att använda en PC-joystick på Amiga?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det är mycket riktigt en DIL-16. Det sitter ett 680 ohms motstånd mellan jord och respektive joystickknapp, samt en 10 nF kondensator mellan jord och respektive joystickaxel. Amiga är dock fel målsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Det är mycket riktigt en DIL-16. Det sitter ett 680 ohms motstånd mellan jord och respektive joystickknapp, samt en 10 nF kondensator mellan jord och respektive joystickaxel. Amiga är dock fel målsystem.

Då är det alltså någon slags joystickkonverter då.

Nu blir det ett sista slag i luften vad det gäller målsystemet då, körde inte Neo Geo med DB15-don till joysticksen?

Vad du kopplar in i andra ändan kommer jag nog inte bli klok på förrän du berättar det, honkontakter med 2,54mm håldelning är ju inte direkt ovanliga om man säger så, en DIL-sockel skulle kunna vara en bra fulhane till både en och tre olika typer av kontaktdon

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

DIL-sockeln ska ner i en DIL-sockel. Inga fullösningar här heller! PC-joysticken kopplas förstås in i DB15, och Neo-Geo är fel. Om man kan sin datorhistoria (!) känner man kanske till att det är rätt få system som har haft sockel på moderkortet där man ansluter joysticks och paddles istället för kontakt på utsidan av lådan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zapac:

DIL-sockeln ska ner i en DIL-sockel. Inga fullösningar här heller! PC-joysticken kopplas förstås in i DB15, och Neo-Geo är fel. Om man kan sin datorhistoria (!) känner man kanske till att det är rätt få system som har haft sockel på moderkortet där man ansluter joysticks och paddles istället för kontakt på utsidan av lådan.

Apple ][ hade 16-pin DIL-sockel på moderkortet som en fullösning (från fabrik). Körde joysticks och dubbla paddlar den vägen när det begav sig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Apple ][ hade 16-pin DIL-sockel på moderkortet

BINGO! Min hembyggda sladd möjliggör alltså att koppla in en analog PC-joystick till en Apple ][ eller kompatibel klon. För att få perfekt utslag kan man lägga till två potentiometrar, men det tyckte jag var överkurs då de flesta joysticks går att justera känslighet på ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen alldeles för enkelt, men vem vet:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

80-teckens kort till ovan nämnda Apple ][?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zapac:

80-teckens kort till ovan nämnda Apple ][?

80-teckenskorten var enorma på den tiden, vissa var tvungna att vara avfasade sista biten för att få plats under locket, så nej. Varför tror du att det är till Apple?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tja, ser inte kortkontakten ut ungefär så som du blurrat bort? Min diskettstationskontroller ser ut så här:

Anledningen att jag gissade på 80 tecken var att jag tycker att den violetta kretsen med guldetikett säger MC6845, men jag kanske ser fel. Jag inser förstås att det funnits fler än Apple ][ och 8-bit ISA som haft snarlikt utseende på kortkontakterna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zapac:

Tja, ser inte kortkontakten ut ungefär så som du blurrat bort? Min diskettstationskontroller ser ut så här:
http://www.cbm.sfks.se/pics/a2fdc.jpg

Anledningen att jag gissade på 80 tecken var att jag tycker att den violetta kretsen med guldetikett säger MC6845, men jag kanske ser fel. Jag inser förstås att det funnits fler än Apple ][ och 8-bit ISA som haft snarlikt utseende på kortkontakterna.

Ett mästerverk av The Woz, även om det ser ut som att du har en kopia!

Det ser ut som 16 sektorers ROM, DOS 3.3. Jag började karriären med DOS 3.2 och 13 sektorer samt mindre utrymme (113 nånting istället för 143KB). Det räckte att byta PROM/ROM när man uppgraderade. Senare kom mycket finurliga program där man kunde optimera sektorplaceringen på floppyn och vinna rätt mycket i hastighet. Lite som dåtidens manuella NCQ. Minns inte vad programmet hette.

Det är till Apple, så knäck gåtan nu!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hårddiskkontroller!
Med lite fantasi kan man tyda motorolakretsen som MC68454. En googling på det och man fann att det var en form av busskontrollkrets.

EDIT: Hm, men jag ser ju ingen anslutningskontakt till HD'n... så det var nog fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen HD-kontroller, tyvärr. Fast det var en HD-tillverkare som var inblandad i detta kort ändå, indirekt.

Edit: Klurigt detta, utan att säga för mycket.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ingen HD-kontroller, tyvärr. Fast det var en HD-tillverkare som var inblandad i detta kort ändå, indirekt.

Edit: Klurigt detta, utan att säga för mycket.

Någon form av skärmsynkronisering?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mikael07:

Någon form av skärmsynkronisering?

Hur blir det indirekt HD-relaterat?

Men nej.

Edit: Kan väl säga att samma fysiska standard används än idag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Att mitt expansionskort är en fulkopia beror på att datorn är en tysk finkopia vid namn Basis 108, dvs kompatibel med Apple ][+ och Z80 för CP/M. Den har inbyggd serieport (har jag inte fått liv i), 80 tecken (tror jag) och 128K RAM (tror jag).

Efter att ha fuskat lite med zoom ser jag att den nedersta stora kretsen är tillverkad av Corvus Systems, som alltså är hårddisktillverkaren som det refererades till. Därifrån hittade jag två eBay-auktioner ($49 resp. $69) för snarlika kort som ditt, ett Corvus Transporter Interface Card. Det har att göra med Corvus Omninet, ett lokalt nätverk som fanns för flera olika slags datorer. Jag förstår dock inte hur datorn kommunicerar med de övriga i nätverket, såvida inte de tre pinnarna högst upp till vänster utgör någon slags nollmodemliknande gränssnitt, eller att kortet förutsätter att datorn expanderats med andra portar, t.ex. seriell eller parallell/skrivare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zapac:

Att mitt expansionskort är en fulkopia beror på att datorn är en tysk finkopia vid namn Basis 108, dvs kompatibel med Apple ][+ och Z80 för CP/M. Den har inbyggd serieport (har jag inte fått liv i), 80 tecken (tror jag) och 128K RAM (tror jag).

Efter att ha fuskat lite med zoom ser jag att den nedersta stora kretsen är tillverkad av Corvus Systems, som alltså är hårddisktillverkaren som det refererades till. Därifrån hittade jag två eBay-auktioner ($49 resp. $69) för snarlika kort som ditt, ett Corvus Transporter Interface Card. Det har att göra med Corvus Omninet, ett lokalt nätverk som fanns för flera olika slags datorer. Jag förstår dock inte hur datorn kommunicerar med de övriga i nätverket, såvida inte de tre pinnarna högst upp till vänster utgör någon slags nollmodemliknande gränssnitt, eller att kortet förutsätter att datorn expanderats med andra portar, t.ex. seriell eller parallell/skrivare?

Det stämmer. Samma Twisted Pair som används idag användes då, fast ett enkelt par som anslöts till pinnarna du ser. Jag körde själv några sådana nätverk med Corvus av lite blandade storlekar, oftast 10-20MB om jag minns rätt. 1Mb i max hastighet, eller var det MB?

Corvus hittade antagligen på nätverket för att lättare kunna sälja sina dyra diskar. Jag har fortfarande kvar prislistor någonstans, men det låg 1981 på runt 60 000+moms för en 20MB med Sony Betamax backup (VHS var för brusigt för att fungera väl).

3 stift var kanske för in/ut och jord? Minns inte.

Edit: Jädrar, nu hittade jag: http://www.bitsavers.org/pdf/corvus/7100-04700_networksSvcMan...

"The Concept system was intended to be an individual diskless workstation operating within a Local Area Network (LAN). Each user could use the ressources of the computer and share both data and peripheral devices, including mass storage devices. The network connected computers offered some attractive cost advantages and allowed several people to work simultaneously on the same task.

Users' data were shared through the Corvus OmniNet networking system which was the core product of Corvus Company and the first affordable and reliable network system for small computers. OmniNet could handle up to 63 workstations with a maximum cable length of 1200 metres. The theoretical speed was at 1 MB per second. The Omninet interface was designed by Corvus, used a 6502 processor and NEC custom chips. An Omninet card was available during two years for IBM-PC, Apple II and S-100 BUS systems.As the Concept featured four Apple II compatible slots, the lan card was inserted in one of them in the first systems, then Omninet was on the motherboard of the Corvus.

The graphic bitmap display could be rotated and switch from portrait mode for the word processor to landscape mode for the spreadsheet. Software and hardware handled the change smoothly! The user could choose between several supplied type fonts or/and create his own caracter sets. Like the Apple Lisa, the display could be divided into independant windows, each with its own attributes. However, no mouse was used

The Concept ran CCOS, its own operating system (Corvus Concept Operating System), or P-System, the Java-like O.S. of the early 80'. A word processor (EdWord) and a spreadsheet (Logicalc) were available. They were specially adapted to the graphic features specific to the Concept. Several developpement tools could also be used: PASCAL and FORTRAN-77 compilers, 68000 assembler and a CP/M emulator.

Corvus manufactured several hard-disk drives, from 6 MB to 40 MB, and a stange mirror unit that allowed the user to backup a drive to a real video recorder using real video tapes - there was even a Panasonic (?) video recorder that the system knew how to drive remotely so it managed and recorded tapes, all by itself - pretty magic to watch in those days!! It could store up to 200 MB at the speed of 600 KB per minute. There were at least two versions of Corvus Bank Tape, the CBT-100 and the CBT-200 certified 100 and 200 Megabyte.

A second backup unit called The Bank also used video type tape, but it was built into a special (roughly square) cartridge that popped out of the top and held the tape in a continuos loop so there was no rewinding or stuff to do.

Like many other original computers, the Concept has sunk into oblivion in 1984, mainly due to the IBM-PC advent. "

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Svensk återförsäljare var förresten BDE Data & Elektronik i Borås, under ledning av VD Lars Mellquist (hoppas att det inte bryter mot några PUL-regler att namndroppa). Corvus hårddiskar kunde förresten delas i ett billigt stjärnnätverk, Corvus Constellation så Corvus Omninet var väl tänkt för lite mer avancerade nätverk än bara att dela hårddisk.

Jag har även tre stycken prislistor: 1983-10-04 (1), 1984-02-25 (2) resp. 1984-08-25 (3). Alla priser är exkl. moms 23,46% som gällde då. För de produkter där priset ändrades har jag markerat det. Att priserna för samma produkter i allmänhet steg snarare än sjönk som är vanligt idag, lär ha berott på en kraftigt stigande dollarkurs våren 1984. Det drabbade bl.a. Atari-importören Vasatronic vars återförsäljare slutade att skriva ut priser i sina annonser då det kunde bli högre efter att annonsen gått i tryck!

Corvus Winchesterminne
6 MB (sådant som jag har): 25450 kr (1,2), 27490 kr (3)
12 MB (eller om det var 10 MB): 36450 kr (1,2), 39250 kr (3)
18 MB (eller om det var 20 MB): 47450 kr (1,2), 49990 kr (3)

Mirror interface för säkerhetskopiering till videoband: 7550 kr (1,2), 8350 kr (3)
Multiplexer för att ansluta upp till 8 datorer till samma hårddisk: 8650 kr (1,2), 9570 kr (3)

Anslutningskort för dator till Corvus winchester, inkl. programvara och handbok på engelska:

Commodore PET (SSE Hardbox): 6420 kr (1,2,3)
IBM PC, Apple ][, Apple ///, TRS-80, NEC, DEC Rainbow, S-100: 3750 kr (1,2)
Add-on kort (endast kort): 2750 kr (2)

Omninet Local Area Network

En diskserver per nätverk, som ansluter nätverket till winchestern. Totalt max 1200 meter kabel i nätverket. Till diskservern medföljde programvara, handbok, 5 meter tvinnat kopparpar, 3 anslutningsdon, kabel mellan diskserver och Corvus Winchester.

Diskserverpack IBM PC: 10950 kr (1,2)

Corvus Bank bandminne: 29850 kr (2)
Band till bank 100 MB: 845 kr (2), 200 MB: 1200 kr (2)
Random access datalagrings- och backupenhet, endast för Omninet.

Printerserver (till IBM PC?) med 2 st RS232 och Centronics-utgång: 10950 kr (2)

Omninet Transporter för anslutning av dator till nätverk, inkl. 5 meter kabelpar, ett anslutningsdon och handbok:
IBM PC: 5450 kr/st, fyra stycken för 18950 kr (1,2)

Nätverkskabel, 300 meter: 2950 kr, tvinnat kabelpar i hölje (1,2)
Signalförstärkare: 1850 kr, möjliggör anslutning över långa avstånd (1,2)
Anslutningsdon (tap box): 4 st för 475 kr (2)

Det är möjligt att alla dessa produkter var avsevärt dyrare 1981 än de var 1983, speciellt som ditt citat antyder att Corvus-tekniken var på väg ut 1984.

Hmm.. om det är någon annan som är sugen att posta en bild på knepig hårdvara låter jag den som kommer först få hugga tråden. Jag har nog inget förberett just nu.

Permalänk
Medlem

Hittade en sak (ligger i en plastlåda) som användes på 90talet, bilden är beskuren lite för att inte avslöja för mycket.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Ingen har ens inlett gissandet... Jag ser 9V AC vilket i första hand får mig att tänka på telekomutrustning, typ modem, möjligen ISDN-växlar och liknande. I brist på bättre förslag säger jag helt enkelt att bilden föreställer del av en IDSN-växel, sedan återstår det vilket fabrikat, modell osv.

Permalänk
Medlem

Nej det kanske är lite för svårt när det är ett eget bygge, men har med ljud & bild att göra.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk

Kabeltv dekoder ?

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.