Apple vägrar rökare service

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Det står ingenstans att man förbrukar garantin om man dränker datorn i arsenik eller fyller den med nitroclycerin heller, men det borde väl vara uppenbart för alla..?

Många inser dock inte hur saker dom gör påverkar tex datorn.

Min mamma förstod inte att datorn mår dåligt av att bli insvept i en flisfilt en kompis till mig trode att datorn måda bra av att dusha ur den ibland.
En annan trodde inte på folk att en bärbar inte mår bra att spilla läst över den bara för att den hade överlevt "den" gången.

Rök är ju bara rök... eller? folk tänker inte så långt oftast.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TofZ
datorer drar till sig damm och vanligtvis har dammet en grå färg och tar du det i handen så "smulas" det sönder lätt...
öppnar man en dator som en rökare har haft så är "dammet" alldeles brunt och kletigt.. inge kul alls att försöka rengöra kylflänsar så att datorn inte ska överhettas exempelvis..

Mmm har sett detta med, en dator som stått hemma hos en rökare i 3 c:a år, måste va bland det äckligaste jag sett inne i en dator. Brunt, kletigt och för att inte tala om lukten.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Stackars Apple tekniker, tur att dom inte servar styrdatorer inom industrin.
Då hade det ju funnits risk att dom smutsat ner sina babylena händer....

Röker inte själv och hatar rökare, men detta är ju fan bara löjligt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Anledningen till att dessa rökare nekades service var väl för att Apples anställda inte skulle utsättas för risker?

Vad spelar det för roll?
Om garantiärendet är genuint (och i sig inte beror på rökningen) är det väl självklart att kunden ska kunna lämna in datorn.

Om sen apple inte kan/anser det vara värt (ev. på grund av hälsoskäl) så är det väl bara att kasta datorn och ge kunden en ny - svårare än så är det inte och så är ju fallet vid många andra garantiärenden. Är det jobbigt att reparera något så är det ofta billigare att ersätta med en ny.

Permalänk
Medlem

HEEELT rätt!

grymt!

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk

Jag är inte rökare själv men detta är så fel. Snacka om diskriminering... Kommer aldrig köpa MAC data.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Stackars Apple tekniker, tur att dom inte servar styrdatorer inom industrin.
Då hade det ju funnits risk att dom smutsat ner sina babylena händer....

Röker inte själv och hatar rökare, men detta är ju fan bara löjligt.

Jag tycker det är rimligt då detta klibbiga påverkar komponenterna negativt.
Jag hade inte velat betala med nya komponenter när varan mycket väl kan ha gått sönder på grund av att någon suttit och rökt vid datorn.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Det står ingenstans att man förbrukar garantin om man dränker datorn i arsenik eller fyller den med nitroclycerin heller, men det borde väl vara uppenbart för alla..?

Uppenbarligen är det inte uppenbart för alla, se artikeln. Trots allt är rökning en relativt vanlig ovana och uppenbarligen händer det rätt ofta att förorenade datorer kommer in för reparation (se kommentarerna från serviceteknikerna i tråden).

Jag tycker det skulle kunna vara befogat att nämna i manualen att man inte ska utsätta datorn för rök och andra föroreningar. Sedan kanske de kan sälja "the smoke edition", en specialanpassad produkt med särskilda filter som skyddar datorn från föroreningar och där garantin gäller även för rökare. Finns ju mobiltelefoner som ska vara fukttåliga (om man jämför)...

Permalänk
Medlem

Haha detta verkar vara slutet för min favoritsysselsättning. Bacon, mjölk, cigg och tvserier. Ska åtminstone sluta ställa fimpkoppen på min macbook!

Får be till gudarna att dattan aldrig behöver service!

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Hade de nekats garanti för att datorn var igenklibbad hade det varit ok. Att neka garanti pga arbetsmiljöskäl är inte alls rätt. Att arbetsmiljön håller är någonting mellan arbetsgivare och arbetstagare. Jobs får alltså se till att ge några anställda munskydd och handskar när de arbetar med dessa datorer.

Om någon av er lämnar in en dator och butiken säger "Den där datorn är för tung för mig att bära. Du får ingen garanti." Eller vad sägs om "Felsökningen kommer innebära att jag måste sitta och koncentrera mig under en längre period. Detta kan ge spänningsskador, tyvärr får du ingen garanti.", eller kanske en skön "Du ser ut som en knarkare, det kan finnas knarkrester på datorn som jag inte vill röra vid. Ingen garanti för dig." Då skulle det bli ett jävla liv här.

ALLT är skadligt! Om man tillåter detta så går företagen bara vidare och börjar neka garanti för nästa sak... och nästa... och nästa...

Edit: Eller den här "Vi misstänker att du har använt datorn efter att du badat i klorvatten. Om vi har ovanligt varmt på vårt kontor så kan detta omvandlas till klorgas och det är jättefarlig. Ingen garanti för dig!".

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

haha va värdelöst, ja de beror ju på ifall man sitter vid datorn o röker eller om man gör de ute?

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_One
Jag jobbade ett tag i en datorbutik och fick in ett par maskiner som var helt klibbig på insidan av nikotin och tjära. I ett fall hade hälften av fläktarna slutat snurra och den optiska enheten kunde inte läsa skivor för att där var en hinna över optiken med tjära. Vi godkände inte det som ett garantiärende och vi lämnade tillbaka datorn inslagen i en svart sopsäck...

Då är det inte konstigt att Apple vägrade att lagga.
Det är hopplöst att när det ser ut så där i hela datorn.

Permalänk
Medlem

Jag tror rökning arsenik etc faller under ordet "vanvård"
http://images.apple.com/legal/warranty/docs/cpuwarranty.pdf

Om inte vanvård så hamnar det säkert under "skada orsakad av användning av produkten på annat sätt än vad som är tillåtet eller avsett av
Apple"

Jag tycker i alla fall att rökning nitro etc hamnar här under då dom flesta saker hamnar som innebörd i en mening och eller ett ord.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Stort "LoL" @ apple. Ingen dålig diskrimering av folk. Totallt **** löjligt.

Tycker inte heller om folk som röker, men detta var ju helt stört.
Även dom som röker, betyder väl inte att alla röker inne heller ? Speciellt vid en dator. Snart kommer väl apple diskriminera folk som
har en viss politisk ståndpunkt eller liknande.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Tycker det helt klart är rätt, har själv varit med om en sån här dator som en rökare har haft, och dels mådde man illa när man skulle in där och sätta in lite mer ramminne och sen mådde man dåligt när man fick för sig att vara snäll och rengöra fläkten , usch och fy,

Tänk på detta alla som röker, kolla er dator på insidan och tänk hur det då ser ut i era lungor..och då menar jag inte att ni har datordelar i lungorna precis

Rätt väg att gå, men för dom som röker och skulle behöva lämna in sin dator skulle dom kunnat ta en avgift för, svårare än så är det inte

Visa signatur
Permalänk
Medlem

helt rätt!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Inte mer än rätt. Skada sig själv och smutsa ner macen med äcklig rökdoft. På dom jävlarna!

moget man... moget...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
jag tycker att om man äter massor fett och är tjock så borde man inte heller få garanti

typ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Detta gillas!

Att röka är inte medfött, så det är deras egna problem att dom håller på med den där stinkande hobbyn.
(syftar på om någon föds svart eller vit så är detta inte diskriminering på samma sätt).

att dricka alkohol eller köra bil är inte heller medfött....

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Blackwizard; RTFA, datorn har blivit utsatt för rök. Självförvållat. Det är självklart att man tappar sin garanti. Detta är ekvivalent med att slå sönder datorn.

Även om det fanns rimliga skäl för att påstå att garantiärendet inte har med rökningen att göra så är det inte fortfarande rimligt att utsätta de som skall kontrollera produkten. Jag räknar med att få samma behandling om jag lagt klätt min dator med surströmming i några veckor innan inlämningen.

Apple har gjort en rimlig, objektiv bedömning.

Permalänk
Avstängd

Bra!
Produkten är inte designad för att vara i en miljö med tjära och rök.

Om man sätter datorn i en fuktig källare eller bastu, eller gräver ner den i sanden inte fan ska man klaga på att den är trasig då.

Bajsar jag i datorn, inte fan ska reparatörerna behöva fixa den då. Inte heller ska de behöva fixa den om den är neräcklad av nikotin, tjära, och grejer, usch.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Rätt väg att gå, men för dom som röker och skulle behöva lämna in sin dator skulle dom kunnat ta en avgift för, svårare än så är det inte

Lika stor som att köp en ny datorn avgift?

Jag och de flesta här hade nog ingen aning hur det blev i en dator när någon röker.

Permalänk

Köpte en thermalright kylfläns med många tunna flänsar för något år sedan. Den stinker fortfarande ciggarettrök trots att jag försökt rengöra den (väldigt svårt mellan de tunna flänsarna) och så lång tid i rökfri miljö.

Vad ska man säga.. ÄCKLIGT!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Jag är inte rökare själv men detta är så fel. Snacka om diskriminering... Kommer aldrig köpa MAC data.

Ne, För sen när behöver DATA service? En Dator kanske behöver...

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Haha intressant och egentligen helt rättfärdigat faktiskt! Jag har inget emot denna regel iaf Luktar datorn rök så förgiftar det de anställda.

Bort med cancerpinnarna!

Hur fan får du ihop det där? Om datorn luktar rök är det INTE farligt för någon? Om du däremot andas in någon annans rök då är det en helt annan femma. Inte tror jag att datorn själv alstrar röken.

Hurivida det framgår i avtalet att en användare kan bli nekad service pg.a han/hon är rökare skulle vara intressant; likaså om en anställd är rökare själv på hela Apple's företag. Ska man gå hårt mot användarna ska man nog fan se till att man har rent framför sin egen dörr först...

Jävla idioter, rök mer, stöd cancerfonden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Sh/\rK=-
Köpte en thermalright kylfläns med många tunna flänsar för något år sedan. Den stinker fortfarande ciggarettrök trots att jag försökt rengöra den (väldigt svårt mellan de tunna flänsarna) och så lång tid i rökfri miljö.

Vad ska man säga.. ÄCKLIGT!

Hur mycket rökte du egentligen? 10 pack om dagen inne i chassit eller? Jag rökte själv inomhus och vid burkarna tills för några år sedan... rökstanken försvann hyffsat snabbt iaf. Att det sitter kvar ett tunt lager mög på allt är dock ett faktum

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Avstängd

Blev fan lite äcklad nu när jag tänker mer på det. Överväger starkt att sluta (nej det är inte svårt att sluta, det är bara propaganda).

Japp. Ska inte röka mer.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
Hur fan får du ihop det där? Om datorn luktar rök är det INTE farligt för någon? Om du däremot andas in någon annans rök då är det en helt annan femma. Inte tror jag att datorn själv alstrar röken.

Hurivida det framgår i avtalet att en användare kan bli nekad service pg.a han/hon är rökare skulle vara intressant; likaså om en anställd är rökare själv på hela Apple's företag. Ska man gå hårt mot användarna ska man nog fan se till att man har rent framför sin egen dörr först...

Jävla idioter, rök mer, stöd cancerfonden!

Hur tror du det kommer sig att det luktar rök även om det bara är en dator som har varit på ett ställe där det rökts mycket? Tror du att lukt är nått som bara uppstår ur tomma intet och vet hur det skall lukta eller tror du att det är så att den hinna av tjära och annat jox som blivit på maskinen faktiskt frigörs från ytan och att det är det som luktar? Sen kan du fundera på om det är riskfritt eller inte.

Ibland är det skönt att inse att amrisarna är så pass mycket mer radikala än mesarna i det här landet och faktiskt tar obekväma beslut när det är berättigat. IBM sverige precis som alla andra bolag i det här landet är rökfritt och ni vet hur det brukar se ut. En klase med rökare precis utanför entren så man mer eller mindre får skära sig in och ut genom röken. Så kommer ett av högdjuren från US på besök och får se det. Samma eftermiddag så var rökgränsen flyttad 200m så dom fick stå på parkeringen Men det skulle till en amerikan för att ta beslutet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Blev fan lite äcklad nu när jag tänker mer på det. Överväger starkt att sluta (nej det är inte svårt att sluta, det är bara propaganda).

Japp. Ska inte röka mer.

hehe ja vårt kära belöningssystem dopamin är en stark en...

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt rätt och neka!

rökning dödar!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
hehe ja vårt kära belöningssystem dopamin är en stark en...

Detta har helt med personlighet att göra.
Min styvfars mamma slutade över en dag efter 30 år+ användande. min frus mamma klarar inte av 5timmar utan pinnarna.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Apple har rätt men motiveringen är ganska suspekt. Problemet med tobaksrök är att den tränger in överallt och effektivt förkortar livslängden på datorer med överhettning, kontaktproblem och rent kemiska angrepp på komponenter.
Att det skulle vara ett arbetsmiljöskäl att inte arbeta på en rökares dator känns däremot mindre motiverat. Om teknikerna (av förståeliga skäl) inte vill röra i en äcklig hög med nikotintjära kan dom väl ta på sig handskar och ev. ansiktsmask?

ninnuam:
Ditt luktsinne är troligtvis fortfarande skadat, tobakslukt är ett h-vete att få bort helt. Jag känner fortfarande av lite lukt i en totalrenoverad lägenhet som tidigare haft en rökare som hyresgäst och då har jag försökt avlägsna odören på diverse sätt också (ättika är mycket effektivt).