Apple vägrar rökare service

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Som samhället ser ut idag behöver i transporter. Det finns dessutom elbilar. Det argumentet går bort. Sprit används som regöring. Det argumentet går bort. Kollektivt så finns det tunnelbana där ingen risk för krockar finns och tex MTR har förarlösa banor med dörrar på perrongen så man inte kan trilla ner på spåret. Det argumentet går bort.

När det däremot gäller nikotin så finns det inget som helst argument för. Så den som framhärdar borde skämmas dubbelt upp.

Jag vet inte exakt vad du vill ha sagt med dessa exempel. Jag trodde du tyckte illa om rökare pga att de väljer att röka? Är det inte värra att en person beroende av en bil väljer att köra på oljebaserat bränsle när det som du säger finns allternativ? Spritargumentet håller ju inte riktigt det heller. Hoppas att jag inte behöver förklara mer ingående varför. (Hint: Varför sälja sprit som smakar gott om vi endast behöver det för rengöring?) Fungerande och säker kollektivtrafik finns på många platser men utnyttjas tyvärr sällan fullt ut.

Problematiken ligger i att personer inte alltid vill eller anser sig kunna göra de rätta valen med omvärlden som utgångspunkt. Varför kan man inte klandra de personer som gör valet att inte åka kollektivt eller köra en miljövänlig bil?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Var det inte lite grann härnans kraft över kroppen som jag om än lite klumpigt nämnde tidigare? Får ursäkta mig om det var klumpigt. Handterar inte svenksa i skrift så grymt bra ^^

Men visst jag förstår hur du menar och håller med dig.
När kroppen säger en sak och du vill något annat så är det motivation och självbehärskning (psyke som du säger) som behövs.

Dock så har vissa personer ett starkare psyke än andra och kan klara av ett sådant beroende lätt (eller lättare än andra om man så vill)

Jodå och jag om ursäkt för min otydlighet (pysslar med 5011 saker på en gång så blir lite vimsigt ibland här också). Men det är ju snarare så att det är psyket som är delat i två läger som kämpar och kroppen står som åskådare eller snarare viljelöst bihang som får ta smällarna av den där striden.

*edit

Jag har funnit att man måste släppa kontrollen på precis allt utom sej själv. Människans jakt efter att bli ett djur i total lycka och framgång med kontroll på allt i vår miljö kommer för alltid vara dömt till att misslyckas då vi är ett mångfacetterat djur, ett känslostyrt djur. Vi är dessutom ett djur som, mot allt vad folk tror, inte är anpassningsbart, vi anpassar allt runtomkring enligt vårt tycke... är det evolution? Nåja, iaf så fort man inser att man bara är ett djur bland alla andra djur och slutar upp med den ständiga jakten efter det ouppnåeliga så kommer man faktiskt att nå det, dvs lyckan. För att vara en hel människa (med allt vad det innebär av glädje, sorg, smärta mm) är väl ändå ren lycka??? Släpp kontrollen och ta kontrollen

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Löjligt, "hälsofara" eller ej så är det inte Apples jobb att leka polis. Deras jobb är att ta hand om sina kunder på bästa möjliga sätt inom rimliga ramar, inte att dömma dom för deras egna val, vilket de har all rätt i världen att fatta då de är vuxna och helt lagligt.

Vill de hjälpa rökare kan de väl donera lite $$$ till diverse forskningsfonder eller projekt som hjälper folk att sluta röka istället.

Att deras anställda skulle ta skada av att handskas med produkten tror jag inte ett dugg på. Såvitt jag vet så har man väl endå frivilligt på sig handskar om man pillar på folks skitiga tangentbord hela dagarna dessutom.

det är väl knappast kundens häsla de oroar sig över utan service personalens. Att de ska ha handskar på sig är som att säga att de kan lika gärna ha bio-dräckter på sig om de får in en macbook från tjernobyl

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Om du väljer att utsätta en apparat för något hälsofarligt, så är det inget bra argument för att du skall få en ny vid reparation.
Så folk får röka hur mycket de vill, bara de inte gör det på datorn. Apple har knappast möjlighet att övervaka alla och se ifall de feströker, eller gör det utanför datorns närhet. Även om de skulle detta, så skulle det inte hålla i rätten att slippa reparation p.g.a. detta.

Om apple har gjort ett fel och datorn kräver ett garantiärende för att den ska fungera så är det väl självklart att de ska göra rätt för sig. Om det sen *kräver* att de byter ut datorn så får de stå för det.

Även om man är insatt i hur rökningen påverkar datorn så kanske man fortfarande väljer att röka framför datorn - man kan ta den smällen helt enkelt, men det betyder inte att apple helt plötsligt blir helt fria från sitt ansvar.

Permalänk
Medlem

Vet du vad...har du viljan så klarar du allt. Att skylla på annat är ren trams. Rökare kan bli rökfri bara om man vill, detsamma gäller allt annat. Psyket styr i detta fall och vill man så slutar man helt enkelt. Jag har själv varit rökare men valde sluta då jag såg min far som var storrökare (3-4 pkt om dagen i 30 år) lägga av på en dag. Det är bara att acceptera, du vill inte sluta med det du gör :).

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
jaså? har det helt med personlighet att göra? intressant då alla har något man reagerar starkt på (som pumpar ut dopaminet dvs)... å jag lovar dej att VEM SOM HELST blir starkt beroende av tex nikotin, heroin, kokain mm. Det handlar inte om personlighet som du menar det, det handlar om rätt aktivitet/substans/blahblah till rätt person/personlighet. Dessutom krävs det för de flesta antagligen ett antal försök innan man lyckas (beror på att man lär sej se fallgropar mm). Tro mej, beroende är något jag känner till på alla jävla punkter som finns

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
Gratulerar till vinsten mot ciggaretterna!

Jag kan ärligt säga att nikotinet är den drog som är svårast att sluta med. Jag har belägg för det påståendet också Efter 20år med all upptänklig skit jag tryckt i mej så vad sitter jag fortfarande kvar med??? nikotinet... snusform då.

Det säger en del

No shit. Nikotin är vansinnigt beroendeframkallande. Jag hade storrökande vänner för 7 år sedan som sakta men säkert nötte ned mitt motstånd, och efter ett år var jag fast. Jag har rökt till och från sedan dess, som längst ett år i sträck, men även om jag har uppehåll i ett halvår trillar jag alltid tillbaka.

Eftersom jag insåg att det är tämligen kört, när jag röker bryr jag mig inte ett skit om de negativa konsekvenserna för min hälsa och är inte det minsta motiverad att sluta, så beslöt jag mig för att försöka bli snusberoende istället.

Snus är ju billigare, kan användas överallt, det påverkar inte andra, och dess negativa hälsoeffekter är otroligt mycket lindrigare än rökning, de spelar inte inte ens i samma solsystem.

Sagt och gjort, jag började snusa i somras. Jag har inte lyckats undvika rökning helt och hållet ändå, men det är betydligt enklare att låta bli nu, och det blir längre och längre pauser mellan rökperioderna och perioderna i sig blir kortare och kortare.

För att kunna avsluta ett beroende helt och hållet så måste man verkligen vilja det, man måste vara obändigt övertygad om att man aldrig vill trilla dit igen, och den som säger "Äääh? Det är väl bara att...", kan aldrig ha varit beroende själv och bör därför hålla sin frontmonterade glapplucka stängd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Vet du vad...har du viljan så klarar du allt. Att skylla på annat är ren trams. Rökare kan bli rökfri bara om man vill, detsamma gäller allt annat. Psyket styr i detta fall och vill man så slutar man helt enkelt. Jag har själv varit rökare men valde sluta då jag såg min far som var storrökare (3-4 pkt om dagen i 30 år) lägga av på en dag. Det är bara att acceptera, du vill inte sluta med det du gör :).

/K

Vad är det jag inte vill sluta med då?
'Har du viljan så klarar du allt' <-- smaklöst uttalande... ännu en person som inte förstår vad beroende handlar om...

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NympH
Helt rätt!

hörru katten, jaga en mus eller nåt...

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
De som mot bättre vetande likförbannat ställer sig på nikotinets sida borde skämmas. Ingen annan.

Otroligt idiotiskt uttalande. Du förstår uppenbarligen inte vad diskussionen handlar om så jag rekommenderar dig att lämna den här tråden, tack. You will not be missed.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ja säg det...det skrev du inte i ditt meddelande ovan.

Sen vadå smaklöst? utveckla gärna? Konkret exempel gav jag dig, har varit rökare som är ett beroende men la av, det går bara man vill. Du börjar inte röka eller göra annat för att du måste...utan vill eller?

Och nej det är inte synd om människor som är beroende av i detta fall rökning för det är ju trots allt något som man själv valt. Bort med skiten, borde straffas hårdare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
Vad är det jag inte vill sluta med då?
'Har du viljan så klarar du allt' <-- smaklöst uttalande... ännu en person som inte förstår vad beroende handlar om...

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX

EDIT:
Kommer inte ihåg vad medicinen jag fick heter men det var smärtstillande (läkaren varnade mig för att den kraftigt halusigen och beroendeframkallande.) Var i samband med att jag fick bältros som jag fick den. tog den konstant i 2 månader och sen fick jag inte mer även om jag skulle få till att trappa ner med.

Min enskilt mest jobbiga och smärtfyllda situation i livet kan jag lätt säga.

Förmodligen fick du någon form av antiepileptika eller morfin. Aldrig kul att behöva ta läkemedel med märkbara biverkningar. Kan/vill inte föreställa mig smärtan man kan ha efter bältros. Lider med dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Ja säg det...det skrev du inte i ditt meddelande ovan.

Sen vadå smaklöst? utveckla gärna? Konkret exempel gav jag dig, har varit rökare som är ett beroende men la av, det går bara man vill. Du börjar inte röka eller göra annat för att du måste...utan vill eller?

Och nej det är inte synd om människor som är beroende av i detta fall rökning för det är ju trots allt något som man själv valt. Bort med skiten, borde straffas hårdare.

Bara att grattulera dig till att du blev av med ditt beroende!

Uttalandet att "det går bara man vill" kan nog ses som smaklöst av personer med insikt i vad beroende egentligen handlar om. Ett konkret exempel (dig själv) är ju tyvärr inte representativt för den stora massan av rökare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Ja säg det...det skrev du inte i ditt meddelande ovan.

Sen vadå smaklöst? utveckla gärna? Konkret exempel gav jag dig, har varit rökare som är ett beroende men la av, det går bara man vill. Du börjar inte röka eller göra annat för att du måste...utan vill eller?

Och nej det är inte synd om människor som är beroende av i detta fall rökning för det är ju trots allt något som man själv valt. Bort med skiten, borde straffas hårdare.

De flesta testar av ren nyfikenhet... å det är oftast i tidiga tonåren. Som du då vet är man ju fast i stort sett på första blosset.
Sa jag att det är synd om folk som valt rökning? Jag tycker inte ett dugg synd om mej själv tex, jag är mest förbannad på den korkade tonåring man va som skulle prova allt upptänkligt. Man blir lite klokare när man växt till sej och passerat 30års krisen.
Jag har nog utvecklat mitt påstående om ditt smaklösa uttalande redan tidigare i tråden så det behövs väl knappast något mer förtydligande.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Förmodligen fick du någon form av antiepileptika eller morfin. Aldrig kul att behöva ta läkemedel med märkbara biverkningar. Kan/vill inte föreställa mig smärtan man kan ha efter bältros. Lider med dig.

Nej kul var det inte. Dock var det nästan frågan om medicinen var värre eller om bältrosen var det när jag skulle vänja av mig (slutade tvärt)

Nä morfin var det inte (det kommer inte i tablettform va?)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Nej kul var det inte. Dock var det nästan frågan om medicinen var värre eller om bältrosen var det när jag skulle vänja av mig (slutade tvärt)

Nä morfin var det inte (det kommer inte i tablettform va?)

Jodå, finns en uppsjö av olika opiater och syntetopiater i tablettform och vätskeform.
Tradolan och Tramadol är de vanligaste syntetopiaterna och skrivs ut till höger och vänster. Citodon (i praktiken Alvedon blandat med svag dos kodein)
Sen har du ju Dolkontin och Kodein tex (kan det ha varit någon av dessa du fick?)
Morfin i väldigt rena former finns även det i pillerform... nåja finns mängder av skitet.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Nej kul var det inte. Dock var det nästan frågan om medicinen var värre eller om bältrosen var det när jag skulle vänja av mig (slutade tvärt)

Nä morfin var det inte (det kommer inte i tablettform va?)

Det finns en rad läkemedel i tablettform vars aktiva substans är morfin. Har man brukat dessa under en längre period kan det vara vettigt att som du tidigare skrev trappa ner istället för att tvärt avbryta behandlingen.

Permalänk
Medlem

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
Jodå, finns en uppsjö av olika opiater och syntetopiater i tablettform och vätskeform.
Tradolan och Tramadol är de vanligaste syntetopiaterna och skrivs ut till höger och vänster. Citodon (i praktiken Alvedon blandat med svag dos kodein)
Sen har du ju Dolkontin och Kodein tex (kan det ha varit någon av dessa du fick?)
Morfin i väldigt rena former finns även det i pillerform... nåja finns mängder av skitet.

Hade jag inte en aning om.
Oavsett vad det var jag fick så befann jag mig i min egna värld lite då och då där allt möjligt flög omkring.
Enda jag vet är att det var kraftiga saker jag fick utskrivet. Dåligt mådde jag hur som helst.

Hade verkligen ingen aning om att morfin fanns i fast form.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig och säga att jag började röka när jag var 18 helt enkelt för att jag ville, slutade när jag blev 22. Tycker fortfarande att det saknas belägg för dina och andras argument att man inte kan. Man lär sig inte cyckla om man inte har viljan att göra det. Tänk bara på Obama (Yess we can), vad skulle han säga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
De flesta testar av ren nyfikenhet... å det är oftast i tidiga tonåren. Som du då vet är man ju fast i stort sett på första blosset.
Sa jag att det är synd om folk som valt rökning? Jag tycker inte ett dugg synd om mej själv tex, jag är mest förbannad på den korkade tonåring man va som skulle prova allt upptänkligt. Man blir lite klokare när man växt till sej och passerat 30års krisen.
Jag har nog utvecklat mitt påstående om ditt smaklösa uttalande redan tidigare i tråden så det behövs väl knappast något mer förtydligande.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Ska jag vara ärlig och säga att jag började röka när jag var 18 helt enkelt för att jag ville, slutade när jag blev 22. Tycker fortfarande att det saknas belägg för dina och andras argument att man inte kan. Man lär sig inte cyckla om man inte har viljan att göra det. Tänk bara på Obama (Yess we can), vad skulle han säga

Givetvis kan man inte bli rökfri om man inte vill. Tyvärr räcker det inte för alla att bara vilja tillräckligt mycket. Om du tror det saknas belägg för detta rekommenderar jag att plocka ett par slumpmässiga, av den uppsjö, publikationer som rör ämnet och uppdaterar dig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Ska jag vara ärlig och säga att jag började röka när jag var 18 helt enkelt för att jag ville, slutade när jag blev 22. Tycker fortfarande att det saknas belägg för dina och andras argument att man inte kan. Man lär sig inte cyckla om man inte har viljan att göra det. Tänk bara på Obama (Yess we can), vad skulle han säga

Det är väl lite dumt att generalisera över hela befolkningen bara för att du hade lätt att sluta? Läs på lite och återkom sen.

Permalänk
Medlem

Apple får själv bestämma vad deras personal ska eller inte ska utsättas för.

/thread.

Permalänk

Måste ingripa lite

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Herregud vad folk är glada för att rätta svenskan på denna sajten otroligt. Jag ska aldrig köpa en MAC dator. Nöjd nu?

*Mac "/Macintosh, eller Mac (inte MAC) är en persondator från det amerikanska datorföretaget Apple Inc./" taget från http://sv.wikipedia.org/wiki/Macintosh ( var bara tvungen )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Jag är inte rökare själv men detta är så fel. Snacka om diskriminering... Kommer aldrig köpa MAC data.

Och sen till ditt argument Om du nu inte röker , vad är då problemet ? Du påverkas ju inte av detta, och det är ju inte diskriminering heller. Varför ska andra människor få lida av ditt beroende ? Är precis som att det skulle vara ok att röka inomhus. Alla har vi gjort vårt val med rökningen och varför ska då ickerökare få lida genom passiv rökning ? Argumentet om bilar går ju inte riktigt att jämföra med då du ( förhoppningsvis ) inte kör inomhus

Blev lite syftningsfel

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Med rätt motivation kan man sluta, de som vill kunna få sin Mac reparerad har kanske fått en motivator nu?

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Medlem

Det är inte raketforskning, det är rökning vi pratar om. Nej jag generalisera inte men säger att det är inte svårare än att lära sig cyckla att sluta röka, bara man vill. Tog mig själv och min far som ett exempel bara, vi är no inte de enda som har lyckats. Men detta är något osm går att diskutera om lääänge om man så vill.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Det är väl lite dumt att generalisera över hela befolkningen bara för att du hade lätt att sluta? Läs på lite och återkom sen.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
Vad är det jag inte vill sluta med då?
'Har du viljan så klarar du allt' <-- smaklöst uttalande... ännu en person som inte förstår vad beroende handlar om...

Jag skulle påstå att det faktiskt stämmer, MEN, det gäller bara under förutsättningen att hjärnan inte förändrats fysiskt av de preparat man tar, för då hjälper nog ingen vilja i världen, då behövs mer konkreta åtgärder.

Dessutom är det en jäkla skillnad på att "vilja" sluta och att VILJA sluta. Om man själv kommit fram till att man verkligen vill sluta, att det känns helt rätt och att man vet att man rent viljemässigt klarar av att stå emot suget, då går det, förutsatt att ens omgivning inte sätter käppar i hjulet på något vis.

Så en korrigering: har man VILJAN (i dess rena form, utsprunget naturligt ur en själv, ej påverkat av någon annan) att avsluta ett beroende, så kan man göra det, förutsatt att alla externa kriterier (fysiska och omgivningsmässiga) uppfylls.

Vissa har mycket lättare för att bli beroende, och för dessa är det även mycket svårare att sluta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

För er som inte är så pålästa och saknar egen erfarenhet kan jag säga att lätt rök i samma rum inte spelar någon avsevärd vikt i hurvida en komponent fungerar eller inte. Värre är det när tjäran i kombination med damm gör sig gott.

Datorer som är illa skadade pga rökning är INTE ovanligt alls. För er som är sugna på att se ett mer eller mindre skräckexempel följ länken nedan. Tänk dock på att inte äta samtidigt då detta är en ganska magstark bild på många sätt. Bilden är tagen av min kollega på ett företag här i Göteborg.

http://www.agnulf.se/bilder/roekistheshit.jpg

Enjoy :]

Permalänk

Fan va bra! Rätt åt dom äcklen...

Ännu dummare är ju dom idioterna som röker inomhus så att alla andra i huset blir drabbade av deras gift rök, och inte tala om alla skador på möbler, kläder och resten av huset/lägenheterna som måste repareras på andras bekostnad!!

Tummen upp för Apple

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acateon

http://www.agnulf.se/bilder/roekistheshit.jpg

Enjoy :]

Hur lång tid tog det att fixa den sörjan?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Det är inte raketforskning, det är rökning vi pratar om. Nej jag generalisera inte men säger att det är inte svårare än att lära sig cyckla att sluta röka, bara man vill. Tog mig själv och min far som ett exempel bara, vi är no inte de enda som har lyckats. Men detta är något osm går att diskutera om lääänge om man så vill.

Min farsa rökte från han var 14 (eller var det 7?) till han var 40, och slutade rakt av. Han har aldrig rökt en enda gång sedan dess, och då pratar vi om många herrans år.

Han delar dina åsikter. Han har lätt att bryta beroenden.

Min morsa rökte vidare i 15 år till, och slutade bara av en ren slump, hon blev sängliggandes en period av helt andra orsaker, och kunde då inte röka. När hon sen tog första blosset efteråt så tyckte hon att det smakade så förbaskat illa att hon slutade helt.

Farsan har lätt att bryta beroenden. Morsan har det inte.

Jag har uppenbarligen ärvt mina beroendeegenskaper från morsan.

Det är inte så enkelt som bara ren vilja, yttre faktorer måste klaffa också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
C. Nej jag generalisera inte men säger att det är inte svårare än att lära sig cyckla att sluta röka, bara man vill. Tog mig själv och min far som ett exempel bara, vi är no inte de enda som har lyckats. Men detta är något osm går att diskutera om lääänge om man så vill.

Det var det dummaste. Klart du generaliserar när du bara använder dig och din farsa som referens. Det finns över 20 beroendeframkallande ämnen i cigg. Det handlar om hur var och en klarar av att handskas med dom och hur deras hjärnor påverkas, DET avgör hur lätt det är att sluta. Att du och din farsa klarade av det kan ju bero på att du och han genetsikt är ganska lika. Eller hur? Är du beroende av att inte cykla innan du lär dig cykla? Ursäkta språket men så jäkla dum liknelse.