Apple vägrar rökare service

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Nej kul var det inte. Dock var det nästan frågan om medicinen var värre eller om bältrosen var det när jag skulle vänja av mig (slutade tvärt)

Nä morfin var det inte (det kommer inte i tablettform va?)

Bältros har jag haft tre gånger och den är inte så jävlig som man tror.. Klarar man bara av att smörja in med lindrande krämer på det utsatta området så är de inte så farligt.. Så likna detta med att sluta röka känns ju rätt löjligt, då får man va bra klen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acateon
http://www.agnulf.se/bilder/roekistheshit.jpg

Enjoy :]

Herrrejävlar!

Jag håller med föregående talare vad gäller inomhusrökning. Det är dumt. Mycket dumt.

Visst, har man agorafobi så man inte tar sig utanför dörren och är kraftigt beroende, då förstår jag det. Men om man bara är lat och inte orkar gå ut så bör man tänka om...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Bältros har jag haft tre gånger och den är inte så jävlig som man tror.. Klarar man bara av att smörja in med lindrande krämer på det utsatta området så är de inte så farligt.. Så likna detta med att sluta röka känns ju rätt löjligt, då får man va bra klen!

Det finns många grader av bältros samt även vilka närver den sätter sig på.
Jag hade det riktigt illa samt att närvbanorna i ryggraden var angripna.
Sen om du har haft det 3 ggr så ingår du i en väldigt lite procentgrupp som får det mer än en gång.

Hur som helst så finns det många nivåer.
Själv så har jag ärr över hela vänster arm som också blev angripen. Normal har jag en väldigt hög smärttröskel så jag är inte klen :\
Har för övrigt fått permanenta nervskadori armen så denna gör regelbundet ont vilket kan förhindra mig från att sova flera nätter i rad om det vill sig (vaknar ofta med andra ord)

Dock så var det inte bältrosen vi gämnförde med utan medicinen jag fick.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Jisses vilken pajkastning det var här inne då...

*hämtar popcorn*

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirLagsalot
Jisses vilken pajkastning det var här inne då...

*hämtar popcorn*

Luta dig bakåt och njut av föreställningen

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Hur lång tid tog det att fixa den sörjan?

Haha, det var den roligaste bilden jag sett på länge.
Jag tycker att det är bra att nån vågar stå upp för att få bort rökningen, men de lär inte höja sina försäljningssiffror på det här sättet, jag tror då inte att en rökare köper mac nästa gång.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Förstår att det inte är så kul att mecka med en dator som är indränkt i tjära. Men vart ska man dra gränsen. Nej tyvärr din bärbara luktar öl det verkar som du split och det har klibbat fast under datorn. Sorry din dator stinker av äckligt kaffe så här gäller ingen service.
Din dator stinker av äckligt svett du borde nog ha duschat lite oftare innan du sätter dig framför tangentbordet.

väx upp och va inte rädd att få lite skit under naglarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Håller med dom. Bra att ett företag ämtligen vågar säga emot cigarettföretagen :).

Bra sagt, håller med!! I och med att logiskt tänkande, framtidstänkande, miljötänkande inte fungerar för rökare så är det bra så mkt jävelskap som möjligt dom ska utsättas för !

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inflix
Förstår att det inte är så kul att mecka med en dator som är indränkt i tjära. Men vart ska man dra gränsen. Nej tyvärr din bärbara luktar öl det verkar som du split och det har klibbat fast under datorn. Sorry din dator stinker av äckligt kaffe så här gäller ingen service.
Din dator stinker av äckligt svett du borde nog ha duschat lite oftare innan du sätter dig framför tangentbordet.

väx upp och va inte rädd att få lite skit under naglarna.

Ifall du spiller öl över din dator, för att sedan lämna in den så tror jag de flesta säger nej till reparation.

Tycker således detta värkar helt rätt då datorerna tar mycket skada av tjäran i röken.

Sen okej att det är lite mesigt ifall enda anledningen är arbetsmiljö relaterad.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Ok, Apple går ut med att nikotin är en hälsorisk för de anställda.

Men, köparen av datorn har betalt (antar jag) för den form av service som omnämns. Varför skall han då inte få den? De som ska meka med datorn får väl skaffa skyddsutrustning då precis som på alla andra verkstäder.

"Nej, olja är en hälsorisk så är bilen oljig eller servicen innefattar olja så tänker vi inte serva den".

Snobberi på hög nivå.

Hur låter det nästa gång? "Har du lyft din bärbara dator från skrivbordet en gång så blir det ingen service, plus att du får betala skadestånd och äta spenat i ett halvår."

Permalänk

jag tycker det är jävligt fel... att ens posta den här nyheten. den är ju helt vriden, som tidigare inlägg säger - man reparerar inte datorer som är nedrökta. punkt slut. Ni kan skriva en exakt likadan artikel om vilket företag som helst... wtf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Ok, Apple går ut med att nikotin är en hälsorisk för de anställda.

Men, köparen av datorn har betalt (antar jag) för den form av service som omnämns. Varför skall han då inte få den? De som ska meka med datorn får väl skaffa skyddsutrustning då precis som på alla andra verkstäder.

"Nej, olja är en hälsorisk så är bilen oljig eller servicen innefattar olja så tänker vi inte serva den".

Snobberi på hög nivå.

Hur låter det nästa gång? "Har du lyft din bärbara dator från skrivbordet en gång så blir det ingen service, plus att du får betala skadestånd och äta spenat i ett halvår."

De va den dummaste jämförelsen jag läst!

Jaa men om man missbrukar datorn på de sättet att den tar skada, vilket röken gör, så gäller inte garantin.. Detta borde vara självklart!

Då skulle dom få höja priserna för att kunna ha råd med skyddskläder! håller inte!
På det sättet som oljan är nödvändig för en bil är inte röken nödvändig för en dator..

De enda som är snobberi är ju dom puckona som röker och tror att världen skall anpassa sig.. Tror inte de va

Permalänk
Medlem

Vem kan hålla med apple, om nu röken inte skadat datorn? Visst, rökning är dåligt, men vilka är apple att döma folk? De får nog visa rätt tydliga belägg bakom sitt påstående att det skulle skada deras anställda att arbeta med de datorerna innan de påstår något sådant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om ciggareterna på något sätt är anledning till att de är problem med dator, ja då kanske, men de skulle ju sådana fall gälla allt, dricka, jag lixom vem vet inte att vatten plus dator inte är en bra komination (utom i kontrollerade miljöer som vattenkyling) ingen häller vatten över datorn och hoppas de ska få en ny på garantin. Men de kan ju inte bara döma rökare, de har valt att röka de har inte apple någonting som helst med att göra..

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Haha.. helt ärligt nu.. En polare till mig har en mac och när vi röker framför hans dator så hänger den sig. Vi brukar skoja om att det är röken som gör det... kanske är så?
Obs, inte cigg.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Det finns många grader av bältros samt även vilka närver den sätter sig på.
Jag hade det riktigt illa samt att närvbanorna i ryggraden var angripna.
Sen om du har haft det 3 ggr så ingår du i en väldigt lite procentgrupp som får det mer än en gång.

Hur som helst så finns det många nivåer.
Själv så har jag ärr över hela vänster arm som också blev angripen. Normal har jag en väldigt hög smärttröskel så jag är inte klen :\
Har för övrigt fått permanenta nervskadori armen så denna gör regelbundet ont vilket kan förhindra mig från att sova flera nätter i rad om det vill sig (vaknar ofta med andra ord)

Dock så var det inte bältrosen vi gämnförde med utan medicinen jag fick.

Förstår att du hade det jobbigt.. Var det en stor ''utblomning'' så gör de ju jävligt ont..
Nej bältros kommer från ett virus som också är vattenkoppor vilken inte kan ge olika typer av bältros..

Jag har nedsatt immunförsvar men att just jag skulle tillhöra en riskgrupp är jag väldigt tveksam till då man oftast får utbrott när man smittas av människor som har vattenkoppor (barn) Och hur många barn har inte vattenkoppor liksom??

Joo förstår dig precis.. Har samma problem..
Undrar dock vad det var för medicin du fick då jag har blivit behandlad med Valtrex och Aciklovir vilka är vanlig antvirusbehandling och något man inte blir beroende av?

Permalänk
Medlem

Snälla, LÄS vad som står i artikeln!!!

Citat:

Enligt Apples ledning är tjära och nikotin från tobaksrök farliga substanser och ingenting som de anställda ska befatta sig med av hälsoskäl.

Hade datorn gått sönder P.G.A. röken, ha då hade det förmodligen kommit fram!!!
Nu handlade det om att datorn LUKTADE rök!
Då ska dom laga den utan ett enda tjat!!!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Fimpade han på datorn? x)

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk

Fyfan vad fjantigt, hoppas detta går till domstolen. Om de då nekades service iom garantin.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Klurigt detta, bra från Apple att ta tag i "hälsofaran" men vettifan om det håller i rätten, står väl ingestans om detta i licensvillkoren för användning?

/K

står att man inte får använda producter från apple till att tillverka atombomber så skulle inte förvåna om de fanns med något om det där ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Det är diskriminering så länge inte röken är den faktiska skadan.

QFT.

Jag menar hur kan folk hålla med om att det här var 'rätt gjort'? Har inte folk rätt till att bestämma över sina egna liv?

Otroligt hur folk här på Swecl först gapar och skriker för varje ipred och fra-relaterad artikel om hur värdefull frihet är och sen när det gäller en frihet de inte stå för så vänder det direkt.

Fan ta 2000-talet och mänskligheten i allmänhet.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk

Apple... behöver jag säga mer?

Permalänk

Men apple gör ju detta till en grej, de säljer vita mac-saker och säger att de inte tål rök för att folk ska se mac som en livsstil (precis som att inte röka är en livsstil). De vill ha publicitet och vill att alla icke-rökande macanvändare ska stanna kvar hos apple.

Permalänk
Medlem

Så jävla rätt!

Nikotin och tjära är hälsofarligt, och om datorerna luktar rök så är det med största sannolikhet en hinna med just sånt skit över hela datorn och inuti datorn.
Rökare får skylla sig själva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Men apple gör ju detta till en grej, de säljer vita mac-saker och säger att de inte tål rök för att folk ska se mac som en livsstil (precis som att inte röka är en livsstil). De vill ha publicitet och vill att alla icke-rökande macanvändare ska stanna kvar hos apple.

----------------------
Medhåll till fullo.

Sen är det faktiskt äckligt när de kommer in med helt nersmetade komponenter, säger jag i egenskap av servicetekniker,fläktar som stannat pga nikotinklibbb och liknande, och kräver garanti på sakerna, har hänt att stället jag jobbar för nekat garantier för att det varit helt sjukt hur datorerna sett ut och man undrar faktiskt i det läget hur en dels hem ser ut egentligen...borde bara vara en ren hälsorisk att leva i en sådan miljö egentligen.

Men iaf..jag tror som sagt mycket mer på det där med att det skall vara en livsstil att ha en mac, vita och skinande rena, inte gulnande nikotinmonster helt enkelt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Jag vet inte exakt vad du vill ha sagt med dessa exempel. Jag trodde du tyckte illa om rökare pga att de väljer att röka? Är det inte värra att en person beroende av en bil väljer att köra på oljebaserat bränsle när det som du säger finns allternativ? Spritargumentet håller ju inte riktigt det heller. Hoppas att jag inte behöver förklara mer ingående varför. (Hint: Varför sälja sprit som smakar gott om vi endast behöver det för rengöring?) Fungerande och säker kollektivtrafik finns på många platser men utnyttjas tyvärr sällan fullt ut.

Problematiken ligger i att personer inte alltid vill eller anser sig kunna göra de rätta valen med omvärlden som utgångspunkt. Varför kan man inte klandra de personer som gör valet att inte åka kollektivt eller köra en miljövänlig bil?

Det var svar på Segas ofullständiga resonemang och jag visade på hur ihåligt det var.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Det handlar inte om att ställa sig på någon sida. Inte från Apples håll iallfall. Det finns väl ingen som tror att Apple gör detta för att de vill bidra till minskad rökning? Anledningen är ju ganska given då Apple är ett företag och liksom alla andra privata förtag strävar efter vinstmaximering.

Argumenterar man mot Apple i det här fallet har man ställt sig på nikotinets sida och det finns inga som helst argument man kan komma med som är hållbara och rationella. Skäms! Big time!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Otroligt idiotiskt uttalande. Du förstår uppenbarligen inte vad diskussionen handlar om så jag rekommenderar dig att lämna den här tråden, tack. You will not be missed.

Du får tycka att det men det tyder bara på att du är en slav under nikotinet och du har inget argument.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
QFT.

Jag menar hur kan folk hålla med om att det här var 'rätt gjort'? Har inte folk rätt till att bestämma över sina egna liv?

Otroligt hur folk här på Swecl först gapar och skriker för varje ipred och fra-relaterad artikel om hur värdefull frihet är och sen när det gäller en frihet de inte stå för så vänder det direkt.

Fan ta 2000-talet och mänskligheten i allmänhet.

Det handlar om friheten att inte behöva bli utsatt för ohälsa. Det går alltid före. Förstår man inte det så har man inte förstått nånting alls.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
Hur mycket rökte du egentligen? 10 pack om dagen inne i chassit eller? Jag rökte själv inomhus och vid burkarna tills för några år sedan... rökstanken försvann hyffsat snabbt iaf. Att det sitter kvar ett tunt lager mög på allt är dock ett faktum

Det var inte jag som rökte, har aldrig rökt. Det var killen jag köpte den av som uppenbarligen hade rökt mycket.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Knappast då, som jag förstått det, är själva rökdoften som apple inte vill att dess reparatörer arbetar med. Ingen bra arbetsmiljö.

Då ska det stå jävligt klart i garantiavtalet att dom refuserar rökare service så att man har koll på det innan man köper datorn. Gillar dom inte att arbeta med rökares datorer så finns det munskydd osv. Det är fortfarande diskriminering så länge det inte är röken som har orsakat skadan på datorn.