Fungerar pekskärmar i kyla ?

Permalänk
Medlem

Fungerar pekskärmar i kyla ?

Hej ! Jag funderar att köpa en ny mobiltelefon med pekskärm,1500-2500 kr, men har hört att dom inte fungerar bra när det är kallt ute. Är det någon som har testat när det är minusgrader ute. ?

Permalänk
Avstängd

vill du plocka fram din telefon i minusgrader ja då får du skylla dig skälv. mobiltelfonin börjar gå över styr, alla ska plippra o skriva sms nu för tiden oavsett väderlek. Säger som jag sa till en på jobbet i veckan fatta om både mobil nätet och internet trafiken skulle slås ut ,detta skulle lamslå 98% av värdens befolkning. tacka vet jag Ericsson Ga-628 en simpel mobil som endast gick att ringa från. Skulle man skicka sms så fick men skrva det på en enda lång rad.

OT: nej jag ahr inet hört nått sånt men sök på google så kanske du hittar nått

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

jarå de fungerar fin fint
har denna: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/27880?opendocum...

Skit fin mobil med massa kul funktioner tex Falsk samtal där du kan fake a ett samtal så man slipper stå och snacka med någon man inte vill
..
det är tidigt på morgongen gnäll fan inte på stavningngarna

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
jarå de fungerar fin fint
har denna: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/27880?opendocum...

Skit fin mobil med massa kul funktioner tex Falsk samtal där du kan fake a ett samtal så man slipper stå och snacka med någon man inte vill
..
det är tidigt på morgongen gnäll fan inte på stavningngarna

haha tidigt skälv har man varit vaken sen kl 6 pga att man jobbar. dock ska man inte klaga på stavning över huvud taget för det hör inte hemma här.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Ja det är klart att jag vill plocka fram mobilen om jag behöver hjälp när man åker skidor på fjällturen.Sen läste jag detta om pekskärmar.
Jag köpte en Qtek 9100 ovetandes om att den inte är gjord för att fungera i det svenska klimatet. ja det var säkert 2-3 minusgrader ute, så sprack pekskärmen på mobilen. Hoppsan tänkte jag och skickade in telefonen till Anovo/Engström som är serviceverkstad för Qtek i Sverige.Nej tyvärr är din telefon inte tillverkad för att tåla kyla,fick ett kostnadsförslag som innebar att det skulle kosta mig 3000:- att laga min mobil .

Permalänk
Medlem

Tack för tipset Kockski ! Lite felstavat gör väl inget man förstår ändå.

Permalänk
Medlem

Hoppsan var visst inte vaken Tack för tipset darrefreak

Permalänk

Kort sagt finns det två typer utav skärmar, kapacitiva och resistiva. Kapacitiva fungerar mellan ca 0 och upp till 35 grader medan resistiva från ca -15 upp till 55 grader Celcius. I ditt fall skulle resistiv vara ett bättre alternativ. De är också billigare att tillverka.

Sedan beror det också på resten utav mobiltelefonens komponenter.

Permalänk

Däremot så får du vara beredd på att mobilen är slöare beroende på hur kallt det är då. Men det är ju inget nytt

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
haha tidigt skälv har man varit vaken sen kl 6 pga att man jobbar. dock ska man inte klaga på stavning över huvud taget för det hör inte hemma här.

Sitter du på sweclockers i arbetet? vilket arbete.., om man inte får klaga på stavning behöver man väl inte säga vilken tid man steg upp ?.. Blir så irriterad på sånt där

Permalänk
Medlem

Jag har haft en qtek 9100 som har varit med i svinkalla förhållanden utan problem. Nu antar jag att det var ett tag sen men jag skulle bett om ett skriftlig utlåtande om varför garantin inte gällde och utdrag från manual eller dylikt där det stog att telefonen inte får förvaras eller användas i den temperaturen. står det i manualen att den inte tål minusgrader så har verkstaden rätt men annars är det ARN som gäller. Tänk på att det under garantitiden är tillverkarens skyldighet att bevisa att felet inte fanns från början dvs att du gjort något fel.

Till min iphone står det att den under 0 grader kan tillfälligt fungera sämre men att den ska tåla ner till -20 grader.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KA52
Ja det är klart att jag vill plocka fram mobilen om jag behöver hjälp när man åker skidor på fjällturen.Sen läste jag detta om pekskärmar.
Jag köpte en Qtek 9100 ovetandes om att den inte är gjord för att fungera i det svenska klimatet. ja det var säkert 2-3 minusgrader ute, så sprack pekskärmen på mobilen. Hoppsan tänkte jag och skickade in telefonen till Anovo/Engström som är serviceverkstad för Qtek i Sverige.Nej tyvärr är din telefon inte tillverkad för att tåla kyla,fick ett kostnadsförslag som innebar att det skulle kosta mig 3000:- att laga min mobil .

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk
Medlem

Har en SE P1i och den har funkat i de senare dagarnas ca 5- iaf

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

Glömde n900an i bilen igår. -27, funka fint för det. Skärmen vart inte ens slö. Dock gissar jag den skulle dött om jag inte lämnat i laddaren också.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jocke919 det är inte jag som har en Qtek 9100.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
vill du plocka fram din telefon i minusgrader ja då får du skylla dig skälv. mobiltelfonin börjar gå över styr, alla ska plippra o skriva sms nu för tiden oavsett väderlek. Säger som jag sa till en på jobbet i veckan fatta om både mobil nätet och internet trafiken skulle slås ut ,detta skulle lamslå 98% av värdens befolkning. tacka vet jag Ericsson Ga-628 en simpel mobil som endast gick att ringa från. Skulle man skicka sms så fick men skrva det på en enda lång rad.

OT: nej jag ahr inet hört nått sånt men sök på google så kanske du hittar nått

Klart som f-n man vill kunna använda sin telefon oavsett väderlek?!

Permalänk
Medlem

Bra att tänka på är att resistiv skärm går att använda med handskar/stulys. Kapacitiv kräver ju ett ledande material (läderhandskar bör dock fungera), så om man inte har specialstylus eller läderhandskar måste man ta av sig om händerna för att kunna använda telefonen.

Och självklart vill man kunna använda sin telefon oavsett temperatur. Människan går mer och mer mobilt, och jag kan inte se någon som helst nackdel med det. Om folk vill SMSa om allt som sker, eller uppdatera sin facebook/twitter varannan sekund får de gör det. Om de låter det påverka sitt liv i negativ mening får de skylla sig själva.

Majoriteten av mobilanvändarna tror jag använder sin telefon till att ringa med. Skulle vara kul med statistik om det.

Permalänk
Permalänk
Medlem

De flesta telefoner har väl trots allt fysiska knappar så att det åtminstone är möjligt att ringa och ta emot samtal även när det är kyligt ute.

Min Palm Pre är väldigt känsligt, iaf nu när det är -10 grader och kallare. Lyckligtvis har den ett riktigt tangentbord, utan detta hade man varit körd.

Är lite nyfiken på hur iPhone fungerar, har den en annan typ av skärm som inte är lika känslig för kyla?

Permalänk
Medlem

Vad som händer är att skärmarna kommer att reagera mycket långsamt i kyla, men det gäller alla LCD displayer.

Själva touchen är på en kapacitiv i alla fall beroende av att du rör med den med fingret eller annat material.

Borde fungera i kyla, men det stå i nästan alla manualer att de bara tål typ 0-30 men det är bara för att de ska kunna skylla på det vid reparation OM du typ skulle frysa den till -200.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

jag tror inte riktigt det är telefonen som ballar ur vissa telefoner tror iphone är inräknat känner av värmen ifrån dina fingrar när du trycker, det är alltså inte tryckkänsligt utan värmekänsligt

Så håll dina fingrar varma så ska det allt gå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban98422
jag tror inte riktigt det är telefonen som ballar ur vissa telefoner tror iphone är inräknat känner av värmen ifrån dina fingrar när du trycker, det är alltså inte tryckkänsligt utan värmekänsligt

Så håll dina fingrar varma så ska det allt gå

Värme är bullshit. Det är kapacitansen av fingrarna som den reagerar på.

Även den här tråden skall fungera.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban98422
jag tror inte riktigt det är telefonen som ballar ur vissa telefoner tror iphone är inräknat känner av värmen ifrån dina fingrar när du trycker, det är alltså inte tryckkänsligt utan värmekänsligt

Så håll dina fingrar varma så ska det allt gå

Tror jag inte på en sekund, ta som exempel att dina fingrar är 35 grader (vet ej exakt temp. på fingrar..), så skulle i så fall skärmen fucka ur helt om det var 40 grader utomhus..

Permalänk
Medlem

Hade min HD2 i norska fjällen utan problem för en vecka sedan.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Min nokia 5800 funkar bra ute. Har framme den hela vägen till skolan (10min) och vi har -20 atm.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Använde nyss min iPhone när jag åkte skidor i -25, fungerade klockrent, inte ens slö. Visst var den säkert i något varmare klimat då den var i innerfickan men var iskall när jag tog ut den och hade rätt mycket kondens.