Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp innan jag blir galen!

Datorn fungerar för det ofta bra men så fort jag tankar i utorrent så blir det bluescreen. Ibland tar det fem minuter ibland tar det en halvtimme men det sker nästan jämnt. HAr provat med att bara tanaka en sak i taget och det hjälper lite. Men vad ska jag göra och är det någon annan som käner igen problemet?

Hjälp hjälp hjälp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fornell
Jag behöver hjälp innan jag blir galen!

Datorn fungerar för det ofta bra men så fort jag tankar i utorrent så blir det bluescreen. Ibland tar det fem minuter ibland tar det en halvtimme men det sker nästan jämnt. HAr provat med att bara tanaka en sak i taget och det hjälper lite. Men vad ska jag göra och är det någon annan som käner igen problemet?

Hjälp hjälp hjälp

Jag har fått tre blue screens på kort tid, efter att jag installerat Chrome. Jag har låtit bli Chrome i några dagar nu och inte haft fler BSODs. Jag kör utorrent också.

Chrome ska väl i regel vara stabilt så kan ju vara så att det och ett annat program skapar instabilitet? T ex utorrent tillsammans med Chrome då. Ingen aning om det kan hjälpa, men det är det enda jag har att komma med.

Permalänk

Fick hem min ul30vt i förrgår och måste säga att jag är imponerad av ljudet som strömmar ur de små högtalarna.

Är det någon märkbar skillnad om slänger in en ssd?

Visa signatur

Stationär: Intel i5 3570k | Asus GTX 660Ti | Corsair vengence 1866Mhz 16 gb | Asus P8Z77-V PRO | Corsair 850w HX MDPC-X mod | 120 gb OCZ Vortex | 250 gb samsung | 1 tb samsung F3 | 750 gb samsung | WD 500 gb | Windows 7 Ultimate x64
Laptop: Macbook Pro Retina 13" (late 2013)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fornell
Jag behöver hjälp innan jag blir galen!

Datorn fungerar för det ofta bra men så fort jag tankar i utorrent så blir det bluescreen. Ibland tar det fem minuter ibland tar det en halvtimme men det sker nästan jämnt. HAr provat med att bara tanaka en sak i taget och det hjälper lite. Men vad ska jag göra och är det någon annan som käner igen problemet?

Hjälp hjälp hjälp

Hej där,

jag skulle ge dig rådet att kolla igenom vilka program du har igång samtidigt som Chrome och uTorrent, och köra uteslutningsmetoden.
Själv kör jag samma uppsättning som du, Chrome och uTorrent och har aldrig haft dom problemen du beskriver. Jag antar att du har testat att installera om programmen, även testat olika versioner?
Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så då jag inte har samma problem själv.

- Mikael -

Visa signatur

- Mikael -

Permalänk
Medlem

Fick min dator i måndags och tycker att det är en helt makalös apparat. Liten, tyst och hur smidig som helst.
Jag har ännu inte, peppar peppar, råkat ut något illavarslande eller något som jag stör mig på. Försöker klura ut några smart avvägda inställningar för energisparläge och dom olika grafikkorten, lite småjusteringar som kanske skall göras osv. osv.

Har även funderat på att installera SSD som många pratar om men datorn är så tyst redan nu så det känns onödigt att lägga ut dom pengarna just för tillfället, dom är ju fortfarande relativt dyra. Sen att det ökar prestandan och startup-tider, visst, men steget upp från min gamla laptop till denna gör att detta är en rymdraket.

Tackar även för en mycket bra tråd.

- Mikael -

Visa signatur

- Mikael -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slibbiano

Är det någon märkbar skillnad om slänger in en ssd?

Boottiden blir sjukt mycket snabbare, men iaf jag brukar inte boota om så ofta. Blir mer att man sätter den i sleep mode eller hibernate. Även det går fortare, men det går ju relativt fort med en vanlig HD också. Att installera program osv går väldigt mycket fortare också, men samma sak där att man inte gör det SÅ ofta ändå. Sedan så är den förstås helt knäpptyst.

Visst är det så att den är solklart bättre än den gamla HDn men det är fortfarande svårt att motivera priset.

Permalänk
Medlem

ni med en ul30vt kan ni lyssna på denna ljudfilen som jag spelat in från min hd.
detta ljud har jag alltså hela tiden, även när den står helt stilla i idle.

ni som haft fel på era hd är det samma ljud?

ljud från hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pacman5
Jag har fått tre blue screens på kort tid, efter att jag installerat Chrome. Jag har låtit bli Chrome i några dagar nu och inte haft fler BSODs. Jag kör utorrent också.

Chrome ska väl i regel vara stabilt så kan ju vara så att det och ett annat program skapar instabilitet? T ex utorrent tillsammans med Chrome då. Ingen aning om det kan hjälpa, men det är det enda jag har att komma med.

Hej. Jag kör också med utorrent och har haft datorn ett tag nu. Om du har läst hela tråden så märker du att du inte är ensam med torrent problemet. Jag skrev om detta och hade precis samma problem som du har. Andra medlemmar har också detta har jag märkt och vi har kommit fram att det är är tydligen det trådlösa nätverkskortet som är en intel variant verkar inte klara överbelastning. När jag hade 100mb bredband och tankade i över 1mbps så blev det också bluescreen rätt så fort. Jag testade att köra via ethernet lina och då var det inge problem alls.

Vet inte hur man ska gå till väga hur asus ska lösa detta. Vet inte om detta går på garanti typ. Någon annan medlem ställde också en fråga till asus david om det kanske kan behövas någon ny drivrutin från intel som fixar detta. Svar har inte kommit och det hela har runnit ut i sanden verkar det som.

Så om du kan överleva att tanka i höga hastigheter via ethernet så kör med det. Annars vet jag inte mer hur man ska vidare med detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokkey
ni med en ul30vt kan ni lyssna på denna ljudfilen som jag spelat in från min hd.
detta ljud har jag alltså hela tiden, även när den står helt stilla i idle.

ni som haft fel på era hd är det samma ljud?

ljud från hd

Har exakt samma ljud här, har inte upplevt några problem med min hd dock.

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokkey
ni med en ul30vt kan ni lyssna på denna ljudfilen som jag spelat in från min hd.
detta ljud har jag alltså hela tiden, även när den står helt stilla i idle.

ni som haft fel på era hd är det samma ljud?

ljud från hd

Min hårddisk gav också ifrån sig det där "kvittrande" ljudet, i övrigt var den tyst. Inget av det susande/surrande man hör på din ljudfil men sen är det också svårt att bedöma ljudnivån...

Jag utgick från att det ljudet var normalt för den typen av hårddisk och felanmälde först när den fick spel och började låta som en speedad skrivmaskin. Kan tillägga att den jag fick i utbyte är nästintill ljudlös.

Permalänk
Medlem

pratade precis med supporten som bara hänvisade till att det var den "nya typen av hårddisk med olja" och att den ibland kan låta så för att stabilisera vilket jag jag tyckte var konstigt då den står helt plant och fortfarande kvittrar som en tok. Han försäkrade mig om att det inte var något fel utan bara en ny "finess" och efter som ul30 har så tunt skal så hörs det mer på dom... fan va trött man blir stör mig ju mer o mer på detta jävla kvittrande... så han antydde att jag fick återkomma om den kraschar helt istället...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokkey
pratade precis med supporten som bara hänvisade till att det var den "nya typen av hårddisk med olja" och att den ibland kan låta så för att stabilisera vilket jag jag tyckte var konstigt då den står helt plant och fortfarande kvittrar som en tok. Han försäkrade mig om att det inte var något fel utan bara en ny "finess" och efter som ul30 har så tunt skal så hörs det mer på dom... fan va trött man blir stör mig ju mer o mer på detta jävla kvittrande... så han antydde att jag fick återkomma om den kraschar helt istället...

Hahaha. Fick höra den ramsan otaliga gånger under ca 5 samtal, oavsett vad jag sa. Men, jag har trots allt fått intrycket att just det ljudet ÄR normalt för "den här typen av nya hårddiskar med olja" (inte från asus support utan efter ett omfattande googlande).

Har själv inte testat, och med den nya hårddisken jag har behövs det inte, men andra här har sagt att quietHDD funkar bra. Kanske värt att testa om du blir så irriterad på ljudet?

Permalänk
Medlem

Hmmms, med risk för att idiotförklara mig själv.

Men hur fan byter jag grafikkort?

Är det bara genom att trycka på knappen uppe till vänster? Eller är det bara en boost gällande det grafikkortet man kör för tillfället?

Suck, jag är så jävla dålig på sånt här

Permalänk
Medlem

Var och kollade på en Asus UL30VT-QX029V idag och blev nästan lite kär, och här i den officiella tråden kan jag väl fråga hur folk tror att den klarar undertextning av filmer/serier och sånt där?

Har läst igenom några sidor av denhär tråden och det allmänna intrycket blir ju faktiskt bara bättre.

Visa signatur

The truth will shine if you open your eyes.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju inte helt kul att det blir bluescreen när man tankar. Jag har själv 100 mbits och när det går fort så blir det bluescreen. Jag har använt uteslutingsmetoden och kommit fram till det ni skriver att det måste ha med det rådlösa att göra vilket är trist. Det verkar vara utorrent som strular för mig alltså. Nu blir det till att prova andra varianter för att se om det blir lättare annars så får man väl tanka med fast lina vilket skulle var tråkigt. Vet Asus david något om detta?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salus
Hmmms, med risk för att idiotförklara mig själv.

Men hur fan byter jag grafikkort?

Är det bara genom att trycka på knappen uppe till vänster? Eller är det bara en boost gällande det grafikkortet man kör för tillfället?

Suck, jag är så jävla dålig på sånt här

precis, på UL30VT växlar du grafikkort med knappen längst upp till vänster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fornell
Ja det är ju inte helt kul att det blir bluescreen när man tankar. Jag har själv 100 mbits och när det går fort så blir det bluescreen. Jag har använt uteslutingsmetoden och kommit fram till det ni skriver att det måste ha med det rådlösa att göra vilket är trist. Det verkar vara utorrent som strular för mig alltså. Nu blir det till att prova andra varianter för att se om det blir lättare annars så får man väl tanka med fast lina vilket skulle var tråkigt. Vet Asus david något om detta?

har även själv prövat med 3 andra torrent clienter när jag tankade och det är inte utorrent som är problemet, blev bluescreen på samma när jag kom upp i höga hastigheter. känns lite bittert.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borkafan
har även själv prövat med 3 andra torrent clienter när jag tankade och det är inte utorrent som är problemet, blev bluescreen på samma när jag kom upp i höga hastigheter. känns lite bittert.

Får du bluescreen oavsett om du kör wifi eller lan? Kan vara värt att testa jag har haft ett felande nätverkskort en gång (på en annan dator) med samma resultat som du får. Det uppstod bara när jag körde torrent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naesa
Får du bluescreen oavsett om du kör wifi eller lan? Kan vara värt att testa jag har haft ett felande nätverkskort en gång (på en annan dator) med samma resultat som du får. Det uppstod bara när jag körde torrent.

Blir bara bluescreen när jag kör med wifi. så det är trådlösa kortet som är ett intel som inte klarar överbelastningen. först trodde jag att det var hårdisken men jag och några andra medlemmar undersökte detta och det var inte i så fallet. så det är trådlösa kortet till slut. hoppas fortfarande på en update eller liknande som fixar detta problem. Vet heller inte hur många som har problem med detta. detta sker bara när man tankar i över 1mbps torrents.

Permalänk
Medlem

Finns en ny bios ute såg jag.

"BIOS 210
Solve the bug of the brightness can not be changed after resume from S3 in iGPU mode"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pacman5
Finns en ny bios ute såg jag.

"BIOS 210
Solve the bug of the brightness can not be changed after resume from S3 in iGPU mode"

Testad. Nu fungerar äntligen ljusstyrkan via Fn + F5/F6 som det ska.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borkafan
Blir bara bluescreen när jag kör med wifi. så det är trådlösa kortet som är ett intel som inte klarar överbelastningen. först trodde jag att det var hårdisken men jag och några andra medlemmar undersökte detta och det var inte i så fallet. så det är trådlösa kortet till slut. hoppas fortfarande på en update eller liknande som fixar detta problem. Vet heller inte hur många som har problem med detta. detta sker bara när man tankar i över 1mbps torrents.

Precis! Det är först när man kommer upp i höga hastigheter som det strular. I väntan på uppdateringar och annat så kanske man får strypa hastigheten på något sätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fornell
Precis! Det är först när man kommer upp i höga hastigheter som det strular. I väntan på uppdateringar och annat så kanske man får strypa hastigheten på något sätt

Är det någon som har adresserat ASUS om detta problem? Så att dom vet att det existerar och kan göra något åt det?

Visa signatur

- Mikael -

Permalänk
Medlem

hej har en liten fråga, hur står sig ul30vt mot den här?

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-13---14-tum/Ac...(127414,5055)

alltså vilket grafik kort är bäst på dessa modeller, 14-tums Timeline Special Edition!
Acer AS4810TG-734G50Mn..

sen så när jag kollar på komplett så blir jag lite förvirrad vilken version ska man ha och vad är de för skillnad på dom, 30a modelllen kostar 6990kr, och vt lika mycket men sen finns de en annan som kostar 7995 kr.

vad är skillnaden mellan dessa? och vilken ska man satsa på?

Visa signatur

johan572

Permalänk
Medlem

Jag får just nu utbrott på min UL30VT.
Har haft datorn i tre dagar och jag försöker förstå mig på alla olika jävla
inställningsfunktioner för prestanda och strömspar och jag vet inte vad.

Jag går in i Power4Gear Hybrid och i avancerat ställer jag in att Geforce-kortet
ALLTID ska vara PÅ förutom i Battery Saving mode, och detta oavsett om den går på
batteri eller inte. Testar man datorn då funkar det perfekt. När jag växlar från t.ex.
High Performance till Battery Saving så stängs grafikkortet av, och sen tillbaka på
när jag växlar till något annat läge, och det spelar ingen roll om den går på batteri
eller ström. Men SÅ FORT datorn startas om så ändras JUST den inställningen till
antingen att grafikkortet alltid ska vara på, oavsett läge, eller att det alltid ska vara avstängt.

Här är inställningsjäveln som ändras när datorn startas om:

Både batteridrift och nätansluten SKA stå på "Save Power (integrated graphics)"

SÅ JÄVLA IRRITERNADE. Varför gör den så här?

Permalänk

Är det någon som har en laptopkylare i lagom storlek med bra kyleffekt och ser hyffsad ut?
Har kollat en del men har inte direkt fastnat för något.

Visa signatur

Stationär: Intel i5 3570k | Asus GTX 660Ti | Corsair vengence 1866Mhz 16 gb | Asus P8Z77-V PRO | Corsair 850w HX MDPC-X mod | 120 gb OCZ Vortex | 250 gb samsung | 1 tb samsung F3 | 750 gb samsung | WD 500 gb | Windows 7 Ultimate x64
Laptop: Macbook Pro Retina 13" (late 2013)

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att fler o fler uppdagas med BSOD vid hög WiFi belastning. Själv e jag för lat för att adressera det men ju fler som har det större chans att någon klagar o får det uppdaterat. Suger verkligen o inte ett enda ord från ASUS angående detta. Haft problemet sedan datorn kom ut. Är i USA Sedan ett ett par månader o ett tag till. Kommer köpa en Mac så fort i7 kommer ut. Får se om ASUS kommer hinna lösa problemet innan dess.

Permalänk
Avstängd

Nu har man äntligen beställt sin från Dustinhome. Preliminär leverans den 30:e mars. För er som är intresserade av hur Starcraft 2 (Medium inställningar) och andra nyare spel rullar på UL30VT så rekomenderar jag att kolla in http://www.youtube.com/user/khtgadget#p/u/9/L-_DBd6Xc_M
har MW2, Dragon Age, BFBC2, L4D2 men även det dåligt optimerade Borderlands, vilket jag tycker är helt galet att den kan köra ordentligt.

Permalänk
Medlem

En fråga till alla er som har ul30vt. om ni startar kameran, är den rättvänd eller är den upp och ner. Min är nämligen upp och ner och kan inte komma på något vettigt sätt att vända på den.

Någon som har något tips vore tacksamt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alfa347
En fråga till alla er som har ul30vt. om ni startar kameran, är den rättvänd eller är den upp och ner. Min är nämligen upp och ner och kan inte komma på något vettigt sätt att vända på den.

Någon som har något tips vore tacksamt!

Använder du Ubuntu? Det finns i så fall förslag på lösning här isf. https://launchpad.net/~asus-ul30 för Ubuntu 9.10.