Permalänk
Medlem

486 startproblem

Jag har hämtat hem min gamla expriment 486a igen och nu får jag den inte att starta mer
Moderkortet är ett okänt tillverkat runt 93 med isa, 3 vesa platser och 8 simm 30 pins minnen. Cpu är en pentium overdrive 83Mhz och kontrollerkort har jag testat flera stycken både vesa och isa.

Felet är att den inte kommer genom startprocessen. Den hänger sig på olika ställen, ibland innan skärmbilden, ibland kommer delar av texten till grafikkortet fram och ibland orkar den fram så den ska läsa från disketten. Men oftast så hinner den göra ett test av diskettstationen och då fastnar den så lampan slocknar inte.
Jag har provat med enbart grafikkort och med andra minnen men den är lika endå.
Inne i bios hänger den sig aldrig utan bara vid uppstart. Alla spänningar ser bra ut bortsett från 12V som ligger på 13V
Det går inte att trycka ctrl+alt+del när den skurit.

Den fungerade förut men nu blir den bara sämre och sämre tycker jag =/
Är det moderkortet eller processorn, har inte orkat byta processor då dom sitter fast ganska bra på tidiga 486 kort.

Kan det vara att jag inte har något batteri i den, men jag hade inget förut heller

Permalänk
Medlem

Tragiskt nog verkar det som att min älskade overdriveprocessor var boven. Nu går det att starta win95 startdiskett iaf. Men vesakorten vill inte

edit: Någon som har ett garanterat fungerande 486 moderkort med VLB-buss på att avyttra? Tror inte det är fel på korten utan att moderkortet börjar säcka ihop.

Permalänk

Inte bra att den får 13 istället för 12 volt från PSU'n. Kolla upp det, och byt kondingarna i PSU'n om så behövs. Viktigt.

Permalänk
Medlem

Har testat med ett annat nätagg men den blir ingen skillnad. Moderkortet är prio ett just nu

Permalänk

Det är synd att man bara har ett 486 moderkort, hade jag fler så hade jag hjälpt till. Ska nog ta och gå igenom datorn och se ifall nått är paj, blir lite skraj när man läser detta.

Visa signatur

Billigt Gigabyte moderkort, C2D e4300 @3.0Ghz, 2 Gb Corsair DDR2, Artic freezer Extreme
Antec sonata 2, Hiper 530W, Geforce 8800GTX
Linux kan allt...förutom att vara Windows

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara minnet också. Har du tillgång till en glasfiberpenna så prova borta kontaktytorna. Har du inte det så ta ett suddgummi och gör samma sak

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hmm det kanske är minnena som har en del i det hela men den blev mycket mer stabil sen jag satte i en vanlig DX2 cpu i den. Nu skulle jag köra memtest i den och nu fick jag en unexpected interrupt - halting och en massa data.

Kan det vara för att jag har en del kontaktstift som är lite krokiga i minnesslottarna? Annars så har jag provat att byta minnen flera gånger nu.

Det här är inte den enda 486an med problem, min webbserver stannar biosklockan i när den är avstängd men har inga andra problem

Nu kör den memtest, det funkade inget bra med 1mb minne

Permalänk
Medlem

Ett intern stackspill har gjort att sessionen har avstannats.
Ändra inställningarna för STACKS i CONFIG.SYS och försök sedan igen.

Windows 95 startdiskett. Det kommer då alla sorters error nu som jag aldrig sett förut

edit: nu får jag "a: drive error" och FDD controller failure var och var annan gång jag startar. trycker F1 och den börjar läsa från disketten en bit för att krascha.

Permalänk
Medlem

Låter som ett typiskt "gammelproblem" även om en 486a inte är så gammal. Det har jag fixat många på gamla styrsystem..

Det som händer är att kondensatoretna på mobot torkar ut och blir motstånd i stället. Då försvinner "spikhämmarna" och när någon instruktion vänder för många bitar så skiter det sig.

Byt kondingarna på mobot så tror jag det kommer att funka bättre.
Kan även vara kondingarna i PSUn, men det kan du ju eliminera genom att ta en lite modernare. OM du nu kan hitta en med den gamla fina mobo kontakten på.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Eeee, det finns inga kondingar. Eller iallafall inga elektrolyter. Finns några gula småpluttar det är det ända och nätagget har jag provat ett annat.
Jag har kommit fram till att den fungerar bäst när jag precis startat den och ju varmare den blir desto jävligare blir den.

Edit:

Permalänk
Medlem

Släng på en kylfläns av nån sort? Det är vad jag hade testat. Visserligen blir inte 486'orna superglödheta men jag vill minnas att jag hade kylfläns (med fläkt!) på min DX2 på tiden då det begav sig. Behöver ju inte vara nåt värstingavancerat, bara nåt som passar ungefärligt och inte är i vägen för andra komponenter.

För övrigt kan jag bara säga: wow, det var inte igår jag såg 30-pins simmar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
Jag har kommit fram till att den fungerar bäst när jag precis startat den och ju varmare den blir desto jävligare blir den.

Edit:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_34/30250000-30259999...

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Du ska definitivt ha kylning! Fläns med fläkt på allt större än 386.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Men den fungerar fortfarande inte bättre med min overdrive processor som har fläns+fläkt =/

Permalänk
Medlem

kan du inte ta till det gamla knepet att känna på komponenterna om det är någon som blir ovanligt varm..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort ett ryck med den här igen och den går stabilt och fint med en 8bit xt floppycontroller men så fort jag stoppar i något av mina vesa kort får den problem...

Ingen som har ett moderkort över? Har just hittat att min hårddiskkontroller kan använda RAID1 och 16mb cacheminne så jag vill bygga en high performance 486 men jag måste ha vlb buss då...

Permalänk
Medlem

Hittade ett till fel, processorn var byglad för 25MHz och den ska ha 33 men fortfarande ingen förbättring...

Permalänk
Medlem

Prova uteslutningsmetoden på minnena. Tag bort alla utom ett, prova det i olika platser och fortsätt så tills du gått igenom alla kombinationer.

EDIT: Ah, tusan, det är ju 30-pins SIMM'ar. Såg inte det först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
Ingen som har ett moderkort över?

Tyvärr kan jag inte hjälpa till, men Amigaz sålde i början av februari ett smärre båtlass med gamla moderkort på eBay, 286-486. Jag tror bara ett fåtal av dem blev sålda, så kanske han har något över?

Permalänk
Medlem

Minnen har jag provat flera olika men när det är simmar så måste det vara 4st lika för att den ska gå så har jag inte så stora valmöjligheter att flytta runt dom. Den går ju stabilt nu med XT kontrollern i men annars är den ostabil.

Slängde iväg ett pm till Amigaz så jag får väl se om han har nånting kvar. Har två till 486 kort men dom verkar heldöda bägge två då jag aldrig fått liv i dom =/

skulle ju vara fränt att få tag på ett moderkort för 72 pins minnen när jag har 4 32 mb minnen i min halvbrända pentium

Permalänk
Medlem

Kan dom här gula småfjuttarna till kondingar bli dåliga? När den varit igång ett tag så allt börjar bli lite varmt så börjar den bli ostabil igen och vägra starta med XT kontrollern
Har fipplat runt med minnen och sånt men den går icke. Fast det verkar vara ett minnesfel när jag tänker efter för när jag bytt minnen har den inte hittat allt minne jämt. Provade med 4'256kb och ibland testade den 640kb och ibland ca 840kb

Permalänk

Om du har till gång till lödstation kan du pröva att byta kondingarna ja. Inte alltid det hjälper men du kan ju testa. Ersätt dem med rätt värde bara.