SeaSonic, vart håller dem hus?

Permalänk
Avstängd

SeaSonic, vart håller dem hus?

Håller dessa kvalité agg på att försvinna ur den svenska marknaden?

Som SeaSonic -fan tycker jag det är riktigt tråkigt om så är fallet. Sjukt sugen på ett SeaSonic X750 inför nästa uppgradering men ingen säljer dessa.

Sista utväg blir att köpa från US of A vid nästa tripp. Frågan är då om den 5åriga garantin som SeaSonic har gäller här om jag köper den i staterna?

Mvh

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk

http://www.sekvencia.se/PartDetail.aspx?q=p:2848212;c:36217

Du kan hämta hos dom i sthlm så slipper du frakten.

Permalänk
Avstängd

Tyvärr är Sekvencia ett företag jag inte litar på. Har haft å göra med dessa tidigare.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk

Ok, amazon.co.uk kan du köpa från men det blir hyfsat dyrt. Betydligt bättre pris på amazon.com men de skickar inte såna grejer hit.

Permalänk
Avstängd

Blir det ett köp utomlands så köper jag den på plats. Dock kvarstår den stora frågan.

Varför har SeaSonic försvunnit bland svenska återförsäljare?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det här är skälet.

De har alltid legat bland de bästa i tester (om inte bäst). Tyvärr vet de det här och lägger priset därefter så antagligen väljer folk andra märken som är billigare vilket affärerna märker och helt enkelt inte köper in.

Permalänk
Hedersmedlem

På tok för dyra och inte prisvärda. Köp ett Corsair betydligt billigare om du nöjer dig med förra generationens Seasonic eftersom bl a HX650, VX450, TX650 är Seasonic med lika bra eller bättre delar i än de Seasonic säljer själva (och alltså till lägre pris än Seasonic själva).

Senaste Seasonic-generation finns inte hos någon annan vad jag vet, men eftersom Corsair HX750/HX850 med modifierad DSG-plattform från CWT presterar i princip lika bra till betydligt lägre pris, finns det ingen anledning att välja Seasonics senaste (X-serien) så länge de är kraftigt överprissatta.

Precis samma sak gäller för Enermax. Mycket bra agg, men Corsair har lika bra eller bättre till nära halva priset i vissa fall (postade om det i annan tråd).

Edit: Corsair ger ju 7 års garanti på HX650 som är Seasonic, och för övrigt även på HX750/HX850.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
På tok för dyra och inte prisvärda. Köp ett Corsair betydligt billigare om du nöjer dig med förra generationens Seasonic eftersom bl a HX650, VX450, TX650 är Seasonic med lika bra eller bättre delar i än de Seasonic säljer själva (och alltså till lägre pris än Seasonic själva).

Senaste Seasonic-generation finns inte hos någon annan vad jag vet, men eftersom Corsair HX750/HX850 med modifierad DSG-plattform från CWT presterar i princip lika bra till betydligt lägre pris, finns det ingen anledning att välja Seasonics senaste (X-serien) så länge de är kraftigt överprissatta.

Precis samma sak gäller för Enermax. Mycket bra agg, men Corsair har lika bra eller bättre till nära halva priset i vissa fall (postade om det i annan tråd).

Edit: Corsair ger ju 7 års garanti på HX650 som är Seasonic, och för övrigt även på HX750/HX850.

Corsair har väl inga nätagg som motsvarar X-serien eller Enermax Pro/Modu87? Klart att de inte är prisvärda men i sanningens namn är de fortfarande i en annan klass än Corsairs HX. Jag har inte sett ett enda fall där något Corsair är lika bra.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Ett Corsair HX750 på newegg.com går på ca 1000kr medans SeaSonic X750 går på ca 1300kr. Vill man ha det där lilla extra som SeaSonic X750 erbjuder (80 PLUS GOLD) så tycker jag det är värt det. Påstår inte att Corsair-agget är dåligt. Rent generellt är det snarare de svenska priserna som är överprisade. Ett större utbud gynnar bara för butikerna.

Sweclockers ska ju ha ett nätaggs test närsom, jag håller tummar å tår att de har lyckats få tag på ett agg från SeaSonic X-serien och använder det som referenspunkt mot motsvarande dito.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Ett Corsair HX750 på newegg.com går på ca 1000kr medans SeaSonic X750 går på ca 1300kr. Vill man ha det där lilla extra som SeaSonic X750 erbjuder (80 PLUS GOLD) så tycker jag det är värt det. Påstår inte att Corsair-agget är dåligt. Rent generellt är det snarare de svenska priserna som är överprisade. Ett större utbud gynnar bara för butikerna.

Sweclockers ska ju ha ett nätaggs test närsom, jag håller tummar å tår att de har lyckats få tag på ett agg från SeaSonic X-serien och använder det som referenspunkt mot motsvarande dito.

Både Corsairs HX 750W och HX 850W är 80 plus guld! Om nu detta är det primära för dig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Både Corsairs HX 750W och HX 850W är 80 plus guld! Om nu detta är det primära för dig.

Vart hittar du att dem är 80+ guld?

Nej det är inte primära, men det "rättfärdigar" prisskillnaden mellan Corsairs HX 750W och SeaSonic X750.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Corsair har väl inga nätagg som motsvarar X-serien eller Enermax Pro/Modu87? Klart att de inte är prisvärda men i sanningens namn är de fortfarande i en annan klass än Corsairs HX. Jag har inte sett ett enda fall där något Corsair är lika bra.

HX750/HX850 är i precis samma klass, så visst har dem det, även om CWT tillverkar. Corsair har modifierat CWTs bästa plattform och fått till ett agg som presterar lika bra eller bättre än de aggen du nämner. Möjligen är Seasonic något lite bättre, men skillnaderna är små.
Enermax (av modellerna du nämner) var däremot något sämre sist jag undersökte detta: Både lägre effektivitet och högre rippel.

Dina "favoriter" är alltså inte alls i en annan klass än dessa Corsair jag nämner, HX750/HX850. Vill du rättfärdiga att betala allt mellan 25-100% mer i Sverige (som jag talar om, importera från olika håll ändrar prisbilden givetvis) för att ha ett visst märke, så gärna för mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Vart hittar du att dem är 80+ guld?

Nej det är inte primära, men det "rättfärdigar" prisskillnaden mellan Corsairs HX 750W och SeaSonic X750.

Gå in på prisjakt - nätagg - clicka "guld" som parameter - sök - Voila!

Det är allmänt känt i hårdvarukretsar att Corsair HX 750/850 (CWT´s nya DSG plattform) lever upp till det effektivitetsmåttet.
De klarar specifikationerna utan problem men Corsair skriver ner dem till "silver" officiellt.

Så är det, tro mig eller inte, det får bli ditt problem.

Permalänk
Medlem

Corsair skrev ner från 80+ Gold till 80+ Silver tack vare att några testsajter kunde visa att aggen inte höll Gold i "varma" rum/chassi (40C).. I 25C och utanför ett chassi har dom inga problem att köra Gold. Så om du har ett välventilerat chassi och temperaturer kring 20C i rummet så skall dom nog kunna prestera i klass med Seasonics X-agg.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Garanti är nog inget problem, vid RMA skickar man tillbaka direkt bara.

Permalänk
Avstängd

Låter bra. Blir intressant som sagt vilka agg som SweC redaktionen tar med. Jag hade gärna vilja sett SeaSonicen vara med.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
HX750/HX850 är i precis samma klass, så visst har dem det, även om CWT tillverkar. Corsair har modifierat CWTs bästa plattform och fått till ett agg som presterar lika bra eller bättre än de aggen du nämner. Möjligen är Seasonic något lite bättre, men skillnaderna är små.
Enermax (av modellerna du nämner) var däremot något sämre sist jag undersökte detta: Både lägre effektivitet och högre rippel.

Dina "favoriter" är alltså inte alls i en annan klass än dessa Corsair jag nämner, HX750/HX850. Vill du rättfärdiga att betala allt mellan 25-100% mer i Sverige (som jag talar om, importera från olika håll ändrar prisbilden givetvis) för att ha ett visst märke, så gärna för mig.

Alla Pro/Modu87 har över 90% effektivitet, finns det någonstans Corsair HX750/HX850 har det över så stort effektområde? I anandtechs recension mäter 700W modellen upp till 92% effektivitet och det har jag inte sett någon review där ett Corsair HX850/HX750 når.
Sant att ripple var lite högre än vissa andra på 3.3 V linan men det är fortfarande inom spec.

Sen har jag aldrig hävdat att de är prisvärda, det enda prisvärda nätagget idag är antagligen FSP billigare modeller. Jag tycker inte det är värt att betala mer för ett Seasonic eller Enermax men jag skulle ändå hävda att de är bättre, inte minst med ljudnivå i åtanke.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Om du inte vill handla från Sekvencia så gå direkt via Tyskland då.
Euron har ju gått ner lite senaste tiden.

http://www.amazon.de/Seasonic-X-750-Modular-Gaming-Power/dp/B...
165 euro plus frakt

andra tyska butiker hittar du via ciao.de

Happy hunting!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
HX750/HX850 är i precis samma klass, så visst har dem det, även om CWT tillverkar. Corsair har modifierat CWTs bästa plattform och fått till ett agg som presterar lika bra eller bättre än de aggen du nämner. Möjligen är Seasonic något lite bättre, men skillnaderna är små.
Enermax (av modellerna du nämner) var däremot något sämre sist jag undersökte detta: Både lägre effektivitet och högre rippel.

Dina "favoriter" är alltså inte alls i en annan klass än dessa Corsair jag nämner, HX750/HX850. Vill du rättfärdiga att betala allt mellan 25-100% mer i Sverige (som jag talar om, importera från olika håll ändrar prisbilden givetvis) för att ha ett visst märke, så gärna för mig.

Nej de är inte i samma klass. Seasonic är bättre i alla reviews jag läst när det kommer till ljudnivå och hög rippel och eftersom du beskriver dig som stolt nättaggsfanatiker är det konstigt att du inte är av samma uppfattning. Däremot kan man ju diskutera om det är värt priset men det är en hel annan femma.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Nej de är inte i samma klass. Seasonic är bättre i alla reviews jag läst när det kommer till ljudnivå och hög rippel och eftersom du beskriver dig som stolt nättaggsfanatiker är det konstigt att du inte är av samma uppfattning. Däremot kan man ju diskutera om det är värt priset men det är en hel annan femma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
...Möjligen är Seasonic något lite bättre, men skillnaderna är små...

Problem med läsförståelsen? Läs gärna mitt inlägg en gång till.

De är i samma klass, men med möjligen någon övervikt för Seasonics X-serie, som jag skrev. Skillnaderna i kvalitet både elektriskt och även i övrigt är små.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
HX750/HX850 är i precis samma klass, så visst har dem det, även om CWT tillverkar. Corsair har modifierat CWTs bästa plattform och fått till ett agg som presterar lika bra eller bättre än de aggen du nämner. Möjligen är Seasonic något lite bättre, men skillnaderna är små.
Enermax (av modellerna du nämner) var däremot något sämre sist jag undersökte detta: Både lägre effektivitet och högre rippel.

Dina "favoriter" är alltså inte alls i en annan klass än dessa Corsair jag nämner, HX750/HX850. Vill du rättfärdiga att betala allt mellan 25-100% mer i Sverige (som jag talar om, importera från olika håll ändrar prisbilden givetvis) för att ha ett visst märke, så gärna för mig.

HX750 är visserligen ett modern DC-DC agg med hög effektivitet men det är inte i närheten av Seasonic's X-serie eller åtskilliga andra nätagg vad gäller ljudnivå. Lägsta varvtalet är 930 rpm på fläkten, och det låter en del på en 140mm's fläkt.
SilentPCReview lät bli att recensera HX750 eftersom de tyckte att den lät för mkt. (De verkar bara testa nätagg som är eller borde vara "tysta").

Se MikeC's kommentar i denna tråd:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=57275

Så för t ex mig som vill ha en mkt tyst dator så är inte Corsair ett alternativ längre, mitt HX520 är rätt tyst (verkar vara tystare än nyare Corsair-agg), men flyttar jag mina 3 lagringsdiskar till lagringsserver så vill jag ha ett tystare nättagg eftersom HX520 kommer dominera ljudet då.

Faktum är att många tillverkare av extremt tysta nätagg är svåra att få tag på i sverige, t ex Nexus, Seasonic & Enermax.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Problem med läsförståelsen? Läs gärna mitt inlägg en gång till.

De är i samma klass, men med möjligen någon övervikt för Seasonics X-serie, som jag skrev. Skillnaderna i kvalitet både elektriskt och även i övrigt är små.

Varför skulle jag ha svårt för att läsa? De är fortfarande inte i samma klass. Båda är bra men Seasonic är bättre helt klart. Dessutom är ju Seasonic tystare samt att Corsair har problem med coil whine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Varför skulle jag ha svårt för att läsa? De är fortfarande inte i samma klass. Båda är bra men Seasonic är bättre helt klart. Dessutom är ju Seasonic tystare samt att Corsair har problem med coil whine.

Sa mulitman att dem var det?? Han sa att Seasonic agget var lite bättre men inte prisvärt när corsair hx 750 - 850w finns ute med 7 års garanti och mycket lägre pris

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
Sa mulitman att dem var det?? Han sa att Seasonic agget var lite bättre men inte prisvärt när corsair hx 750 - 850w finns ute med 7 års garanti och mycket lägre pris

ja det gjorde han tom använt orden "precis samma klass"

Läs om tråden vetja. Corsair hysterin här på Swec börjar gå en på nerverna. Corsair är ett mycket prisvärt märke ja men finns fortfarande bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
ja det gjorde han tom använt orden "precis samma klass"

Läs om tråden vetja.

Möjligen är Seasonic något lite bättre, men skillnaderna är små. så skrev han i tråden

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
Möjligen är Seasonic något lite bättre, men skillnaderna är små. så skrev han i tråden

Kan vi skita i vad han skrev? Jag har ju tom citerat "precis samma klass" Bara för att han skriver att skillnaden är minimal betyder ju inte det att han har rätt. Och om man tittar tidigare i tråden så frågar TS varför Seasonic försvunnit i Sverige. Varav folk börjar gapa köp Corsair istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
...Och om man tittar tidigare i tråden så frågar TS varför Seasonic försvunnit i Sverige...

Vilket jag svarade på:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
På tok för dyra och inte prisvärda.

Dags att kamma sig?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Mmm, det är rätt synd att Seasonic tenderar att blåsa upp priserna en hel del på sina egna agg

X serien ser jag definitivt som ett steg upp jämfört tex med senaste corsair HX-aggen: X är välbyggda, och har en innovativ design som ger hög effektivitet (även riktigt bra effektivitet vid låg belastning) och grymt låga ljudvolymer. Att de är helmodulära kan även det vara en fördel i vissa lägen tex..

Men för de priserna de begär, och med den begränsade tillgången, så är det ju väldigt svårt att rättfärdiga ett inköp

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Vilket jag svarade på:

Dags att kamma sig?

Mitt 330W kostade 479:- är det för dyrt för världens kanske tystaste nättagg med fläkt? Visst våra åsikter går isär men skulle fortfarande aldrig välja Corsair i ett tyst bygge idag när man läst lite reviews. Sen är ju inte prisskilnaden mer en 300:- spänn så jag förstår inte varför de skulle vara på tok för dyra när man pratar 1000W klassen. Du kan fortsätta att hävda att de är i samma klass och jag fortsätta säga att Seasonic är bättre. Ingen idé att fortsätta diskutera.