SeaSonic, vart håller dem hus?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Mitt 330W kostade 479:- är det för dyrt för världens kanske tystaste nättagg med fläkt? Visst våra åsikter går isär men skulle fortfarande aldrig välja Corsair i ett tyst bygge idag när man läst lite reviews. Sen är ju inte prisskilnaden mer en 300:- spänn så jag förstår inte varför de skulle vara på tok för dyra när man pratar 1000W klassen. Du kan fortsätta att hävda att de är i samma klass och jag fortsätta säga att Seasonic är bättre. Ingen idé att fortsätta diskutera.

Seasonics X-serie är kanske världens tystaste nätaggregat med fläkt, inte Seasonic S12 II som jag antar att du har. Dock är även ditt aggregat mycket tystgående (har för mig att fläkten toppar på runt 1300varv).

Vad som är dyrt eller inte kan ju diskuteras, men det är möjligt att Sesonic skulle varit bättre prissatta med en bättre närvaro på marknaden.

Det är egentligen först på senare år som fler och fler väger in tystnad som en viktig faktor i ett nätaggregatsköp. Tidigare har man ju bara sett till spänningsreglering och ripple-nivå mer eller mindre (och för många köpare har led-fläkt och neonslevade kablar varit en ännu större köpfaktor).

Det är då lite märkligt att Seasonic, som alltid har haft rykte om att ha tysta aggregat, nästan helt försvunnit från den svenska marknaden.

Edit, japp, Seasonic X-serie skulle det vara

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Mitt 330W kostade 479:- är det för dyrt för världens kanske tystaste nättagg med fläkt? Visst våra åsikter går isär men skulle fortfarande aldrig välja Corsair i ett tyst bygge idag när man läst lite reviews. Sen är ju inte prisskilnaden mer en 300:- spänn så jag förstår inte varför de skulle vara på tok för dyra när man pratar 1000W klassen. Du kan fortsätta att hävda att de är i samma klass och jag fortsätta säga att Seasonic är bättre. Ingen idé att fortsätta diskutera.

Dom är i "samma klass" om man ser på komponenterna och ska utgå ifrån kvalitén däremot har Seasonics nätagg några ess i rockärmen då det är semipassivt, 1-2% bättre effektivitet över hela registret och 10-20mV lägre rippel på linorna vilket är extremt små skillnader och för den som har några hundra över vara värt det om man ska bygga tyst annars funkar ett Corsair alldeles utmärkt.

Varför Seasonic inte säljs längre vet jag inte, får se nu om någon köper in ett parti av X serien vilket jag tror och hoppas på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Corsairs X-serie är kanske världens tystaste nätaggregat med fläkt, inte Seasonic S12 II som jag antar att du har. Dock är även ditt aggregat mycket tystgående (har för mig att fläkten toppar på runt 1300varv).

Vad som är dyrt eller inte kan ju diskuteras, men det är möjligt att Sesonic skulle varit bättre prissatta med en bättre närvaro på marknaden.

Det är egentligen först på senare år som fler och fler väger in tystnad som en viktig faktor i ett nätaggregatsköp. Tidigare har man ju bara sett till spänningsreglering och ripple-nivå mer eller mindre (och för många köpare har led-fläkt och neonslevade kablar varit en ännu större köpfaktor).

Det är då lite märkligt att Seasonic, som alltid har haft rykte om att ha tysta aggregat, nästan helt försvunnit från den svenska marknaden.

Jag utgår från att du avsåg att skriva Seasonics X-serie.

Jag tror Seasonic försvunnit för att de inte kan konkurrera med budgetmodellerna som blivit dem som säljer mest. Seasonic har ingen direkt motsvarighet till FSPs billigare nätagg eller Corsair CX400. Det är samma sak som kommer drabba Antec och Lian Li nu när billigare chassin från Fractal Design och andra lanseras, även om kvaliteten är sämre så är den god nog för majoriteten som bara blir glad över att de slipper betala mindre.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Dom är i "samma klass" om man ser på komponenterna och ska utgå ifrån kvalitén däremot har Seasonics nätagg några ess i rockärmen då det är semipassivt, 1-2% bättre effektivitet över hela registret och 10-20mV lägre rippel på linorna...

HX850 hade vid HardOCPs mycket noggranna test under 10mV på 3,3 resp 5V och som mest 25mV på 12V-linan i rippel, så enligt dig skulle alltså Seasonic X-serie ligga på negativa rippelvärden på de mindre linorna och i princip omätbart på 12V? Det stämmer inte överens med de tester jag sett iaf.

Länkar gärna igen: http://www.hardocp.com/article/2009/05/27/corsair_hx850w_powe...

Tänk på att när effektiviteten ska jämföras måste det vara samma inspänning. Ett amerikanskt test kommer alltså ge lite lägre effektivitet pga 120V, än ett europeiskt dito på 230V.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
HX850 hade vid HardOCPs mycket noggranna test under 10mV på 3,3 resp 5V och som mest 25mV på 12V-linan i rippel, så enligt dig skulle alltså Seasonic X-serie ligga på negativa rippelvärden på de mindre linorna och i princip omätbart på 12V? Det stämmer inte överens med de tester jag sett iaf.

Länkar gärna igen: http://www.hardocp.com/article/2009/05/27/corsair_hx850w_powe...

Tänk på att när effektiviteten ska jämföras måste det vara samma inspänning. Ett amerikanskt test kommer alltså ge lite lägre effektivitet pga 120V, än ett europeiskt dito på 230V.

Jag gjorde en snabb jämförelse med Corsairs HX750W som dom testade innan på HWSC och där ligger det lite efter på alla punkter. HX750 och 850 bygger ju på samma platta. Där var 3.3 och 5V iofs liknande men 12V där låg Seasonic agget på 15mV och Corsairet var å nosa runt 40-45mV. Vad gäller effektiviteten så är båda testade på samma sida på 120V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Vart hittar du att dem är 80+ guld?

http://www.80plus.org/manu/psu/psu_detail.aspx?id=25&type=2

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

riktigt sugen på att byta ut mitt hx750 mot ett seasonic x 750 för o få ner ljudnivån ett snäpp till ! kollar på prisjakt o hittar inte många butiker som har agget , vågar man handla på låt säga amentio ?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag bytte ut min Corsair HX620 mot en X-750, beställde den från Österrike och fick betala ca. 1900kr med frakt o allt. Har inte kvittot här och jag kommer inte ihåg vart jag beställde ifrån...

Om den är bättre än HX750/850 och hur mycket verkar bero lite på exemplaret, på vissa tester har X-serien bättre effektivitet eller mindre rippel än HX, ibland är de likadana, men det känns som det inte spelar någon roll då båda är extremt bra. Nått som inte varierar däremot är att X-serien är betydligt tystare än nya HX-serien och om man tycker sånt är viktigt är det lätt värt pengarna.

Varför de verkar ha försvunnit från sverige? Ser ut som om de inte har någon svensk leverantör längre, sålde väl inte speciellt bra helt enkelt.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Jag bytte ut min Corsair HX620 mot en X-750, beställde den från Österrike och fick betala ca. 1900kr med frakt o allt. Har inte kvittot här och jag kommer inte ihåg vart jag beställde ifrån...

Om den är bättre än HX750/850 och hur mycket verkar bero lite på exemplaret, på vissa har X-serien bättre effektivitet eller mindre rippel än HX, ibland är de likadana, men det känns som det inte spelar någon roll då båda är extremt bra. Nått som inte varierar däremot är att X-serien är betydligt tystare än nya HX-serien och om man tycker sånt är viktigt är det lätt värt pengarna.

Varför de verkar ha försvunnit från sverige? Ser ut som om de inte har någon svensk leverantör längre, sålde väl inte speciellt bra helt enkelt.

Mjo det verkar vara olika från enhet till enhet men 15 och 40mV i rippel spelar ju egentligen mindre roll då båda enheterna är väldigt långt under max värdet.
Men som du säger så är X serien för den som vill ha det tyst då det är semipassivt dvs fläkten snurrar bara när det behövs och när den gör det så verkar den inte snurra så mycket heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Har väntat rätt länge på att de (x) ska komma in på någon vettig svensk butik, men men har inte bråttom men vore en fin uppgradering för en av riggarna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Har väntat rätt länge på att de (x) ska komma in på någon vettig svensk butik, men men har inte bråttom men vore en fin uppgradering för en av riggarna.

Sticker till USA under senvåren/sommaren. Skulle kunna ta med mig en extra, ska själv ha en

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Sticker till USA under senvåren/sommaren. Skulle kunna ta med mig en extra, ska själv ha en

Vore skitschysst, du får gärna höra av dig när det börjar närma sig.

Permalänk
Medlem

damn jag vill o ha ett , men vill inte handla från varken clickok eller amentio ... nå annat hyffsat tyst nätagg, under 20db i idle ? som finns o få tag på vettig butik i sverige ?

Permalänk
Hedersmedlem

zalman 850/1000W, ligger väl på 20 db rätt länge 26-27 eller något vid 500W. en del klagar på coil whine.

kollade specsen på seasonic-x och tyvärr måste jag banga på det, då måtten inte går in i botten på r2 (eller har jag fel?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
damn jag vill o ha ett , men vill inte handla från varken clickok eller amentio ... nå annat hyffsat tyst nätagg, under 20db i idle ? som finns o få tag på vettig butik i sverige ?

Nexus Value är bra tyst det med, även deras Nexus NX-5000 är nära bakgrundsnivån SPCR har i sin testmiljö.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Nexus Value är bra tyst det med, även deras Nexus NX-5000 är nära bakgrundsnivån SPCR har i sin testmiljö.

Den har jag missat. Verkar mycket trevlig för low/medium power. Hittade inte hur mycket ampere den har på 12V dock, men tack för tipset. Blir att forska vidare lite...

edit: lite trött, hittade

edit2: synd på dålig tillgång dock

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
zalman 850/1000W, ligger väl på 20 db rätt länge 26-27 eller något vid 500W. en del klagar på coil whine.

kollade specsen på seasonic-x och tyvärr måste jag banga på det, då måtten inte går in i botten på r2 (eller har jag fel?)

Från Fractal´s hemsida.
"Supports PSUs with a depth of maximum circa 170mm, when using bottom 120/140mm fan location."

SeaSonic X750 16x15x8.6 (cm)

1cm till godo Har själv ett R2, vart lite orolig där.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Från Fractal´s hemsida.
"Supports PSUs with a depth of maximum circa 170mm, when using bottom 120/140mm fan location."

SeaSonic X750 16x15x8.6 (cm)

1cm till godo Har själv ett R2, vart lite orolig där.

Ahh, läste lite för snabbt. Trodde de menade supports 170mm men om botten 120/140 (vilket iofs inte makes sense).

Så fortfarande intresserad isf och tack!

Permalänk
Medlem

men vad säger ni om cooler masters silent pro m700 , tystare änn mitt hx750 i idle ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
men vad säger ni om cooler masters silent pro m700 , tystare änn mitt hx750 i idle ?

Möjligt men inte värt prisskillnaden för kvalitetsmässigt är det sämre. Byt fläkt om du vill ha det tystare och inte har en konfiguration som drar massor.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

vadå inte värt ? nätagget e det som låter mest när jag drar ner mina fläktar till 5volt under idle ... o ingen lust med o sprätta garantin på mitt hx750...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Den har jag missat. Verkar mycket trevlig för low/medium power. Hittade inte hur mycket ampere den har på 12V dock, men tack för tipset. Blir att forska vidare lite...

edit: lite trött, hittade

edit2: synd på dålig tillgång dock

Det går ju att få tag på i alla fall och det är inte ClickOK man beställer från. Men visst är det synd.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Nu tog jag tag i saken å beställde ett x-750 från b-ray efter att de hade fått in ett par ex.

Aser: USA-resan vart inställd

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Nu tog jag tag i saken å beställde ett x-750 från b-ray efter att de hade fått in ett par ex.

Aser: USA-resan vart inställd

Pics please när det kommer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Pics please när det kommer

Sure

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Avstängd

Nu finns dem på lager hos Dustin och Liontech med :)..

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Hedersmedlem

Klart acceptabla priser, iaf på Dustin (tittade endast där). Mycket trevligt!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Beställde inatt från b-ray för 1777:- + fraktfritt. Inga andra butiker som hade på lager vid den tiden

Borde beställt tidigare i veckan, nu får jag vänta ut helgen.. Väntan är olidlig

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk

Trevligt att Seasonic får lite uppmärksamhet.

Men lyftet lär väl inte komma förrän efter Sweclockers test och Inet har börjat sälja dom.

Gissar jag.

Visa signatur

Why? I was bored.

Permalänk
Medlem

Alla svenska återförsäljare som har Deltaco som distributör (tex Dustin, Misco mfl) kan sälja Seasonic nu eftersom Deltaco har börjat ta in dem.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.