SONY VAIO E-serien (15,4", i3/i5, HD 5650, 4 GB RAM, 8000-9000 kr)

Permalänk
Medlem

Var in och kikade på både EB1M1E och EB1S1E, i3- och i5-versionen, på Sony Center idag. Verkade vara ordentligt byggda och så, men... oj vad glittrigt det var på den vita vid touchpaden. Och den svarta var ju högglans så där syndes ju alla fingeravtryck och annat smuts vilket inte syndes alls på samma vis på den vita. Men tillbaka till "glittret", var det butiksljuset som fick det framhävt så väl eller ser det ut så i vanligt ljus också - ni som har den? För fick lite feminina vibbar av just det... Även om det kanske inte var speciellt störande, men lite speciellt blir det ju då jag inte sett något liknande på andra datorer.

Allting var annars enligt förväntningarna, skärmen var helt okej som jag var orolig över efter att ha läst annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MxP
Var in och kikade på både EB1M1E och EB1S1E, i3- och i5-versionen, på Sony Center idag. Verkade vara ordentligt byggda och så, men... oj vad glittrigt det var på den vita vid touchpaden. Och den svarta var ju högglans så där syndes ju alla fingeravtryck och annat smuts vilket inte syndes alls på samma vis på den vita. Men tillbaka till "glittret", var det butiksljuset som fick det framhävt så väl eller ser det ut så i vanligt ljus också - ni som har den? För fick lite feminina vibbar av just det... Även om det kanske inte var speciellt störande, men lite speciellt blir det ju då jag inte sett något liknande på andra datorer.

Allting var annars enligt förväntningarna, skärmen var helt okej som jag var orolig över efter att ha läst annat.

Har beställt den vita med i3, hoppas jag inte stör mig på glittret. Skönt att höra att skärmen är helt okej också Har aldrig testat sonys bättre skärmar så jag kommer nog att vara nöjd.

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Medlem

Varför skulle vitt glitter vara för tjejer? Är ni så osäkra? Seriöst då, glittret syns inte alls i vanligt lampljus, hade inte ens märkt att det var där förrän nu när jag kollade noga.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Varför skulle vitt glitter vara för tjejer? Är ni så osäkra? Seriöst då, glittret syns inte alls i vanligt lampljus, hade inte ens märkt att det var där förrän nu när jag kollade noga.

Vadå ni? Jag sa bara att jag hoppas att jag inte stör mig på glittret.

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Medlem

Ska få en Sony Vaio E från onoff om 2-3 dagar. Den med i3 och 1gb grafikminne.

Tror ni jag t.ex. man spela nya spel på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekenze
Ska få en Sony Vaio E från onoff om 2-3 dagar. Den med i3 och 1gb grafikminne.

Tror ni jag t.ex. man spela nya spel på den?

Ja, utan problem. Du kan inte maxa Crysis direkt men i princip allt funkar på bra inställningar och flyter på.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Köpte en i5:a på Media Markt idag och är hur nöjd som helst efter några timmars användande. Men är lite osäker på vilka vaio program jag ska ta bort...

Visa signatur

Sony Vaio EB1S1E - 15,5" | Intel Core i5 430m | 4 GB DDR3 RAM | 500 GB 5400rpm HDD | ATI Radeon 5650 1GB | Windows 7 64bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pysen
Köpte en i5:a på Media Markt idag och är hur nöjd som helst efter några timmars användande. Men är lite osäker på vilka vaio program jag ska ta bort...

Bläddra på denna tråd så hittar du ditt svar..

Permalänk
Medlem

Du kan ta bort alla... jag har bara kvar Vaio Control Center, Vaio Event Service (snabbknappar, ett måste), Vaio DVD Menu Data samt Vaio Quick Web Access. Skulle kunna ta bort alla utom Event Service egentligen men har inte orkat. DVD Menu Data ver jag dock inte vad den gör.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk

Jag är mycket nöjd med min Sony Vaio EB1M1E med ett undantag. Är det någon mer än jag som haft problem med att spela upp film över Hemgrupp (nätverk i win 7) från t ex en stationär dator? Behöver inte var just VAIOn som är orsak till problemet, men vore bra att kunna utesluta det isf. Hos mig fryser filmen och laptopen tappar kontakten med Hemgruppen efter ca: 8 minuters uppspelning av filmen. Blir likadant på MP classic som med VLC så jag utesluter att det skulle vara uppspelningsprogrammens fel. Någon som upplevt någon liknande? Kan det vara något program eller inställning i VAIOn som spökar eller bör jag kolla efter lösning på annat håll än att det skulle vara VAIOn som strular? Det funkade felfritt med min tidigare Toshiba-laptop så jag tror inte det är min router som strular iaf.

Permalänk
Medlem

Nadahinch,

Kolla så att det inte är någon "balanced power schema" som kommer in och sätter WLAN kortet i sleep.

Ett enkelt sätt att testa är att välja profilen "always on" eller "High performance" - om det funkar så kan man börja leta efter vad det är som kan gå i sleep och vad som inte kan.

Permalänk

Ett tips till dom som är på väg o köpa i3 versionen, onoff har den för 7265:- http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/61040?opendocum...

Kul att man ser det någon dag efter att man beställt på inet för 7990:-

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Medlem

Det är ett sjukt bra pris!

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Det är ett sjukt bra pris!

Jo riktigt bra. Man är lite lätt irriterad, köpte ju för ca 8k på inet.. Har inte pengar över heller, hade jag köpt nu på onoff hade jag kunna köpa väska+mus också :/

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Medlem

Varför får Acer 5740G 400-500 poäng mer i 3Dmark06 än Sony Vaio VPC-EB1M1E ? Dem har ju exakt samma hårdvara...?

Permalänk

Tänkte vänta en månad med köp men nu är det ju riktigt fint pris så nu börjar det klia i fingrarna rejält

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobinCC
Varför får Acer 5740G 400-500 poäng mer i 3Dmark06 än Sony Vaio VPC-EB1M1E ? Dem har ju exakt samma hårdvara...?

tror för att grafikkortet är underklockat

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Jepp, Sony har klockat ned från 550 Mhz till 450 Mhz. Går att klocka upp igen om man bryr sig.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Skulle beställda i3:an i går själv.... jag har länge suttit med en buggig och minst sagt svajjig gammal a64 singelcore med 2gb ram och oväsen så det ylar.

Igår DOG den, och ärligt.... jag hatade den så intensivt den sista tiden...
Jag har länge funderat på en laptop som ersättare, jag behöver inte vara "jättemobil" men visst har jag ett behov då och då av att flytta på maskinen.
Min största motivation till en pc är ju att dom allra flesta ju faktiskt är riktigt tysta, redan från start.

Valde mellan denna och en MacBook Pro 13tum.... Även om Mac vore fantastiskt, så skulle den setupen kosta mig 4000 kr mer , för ärligt talat sämre hårdvara. Även om macen som vi alla vet har lyxen att vara i i perfekt symbios mellan hårdvara och mjukvara.

... Enda spelet jag spelar med någon form av kontinuitet är WoW, som ju funkar på mac... Och Halflife2 med moddar.... och då Valve ju utannonserat ett Steam till MAC .... så vet jag inte längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikabob
Skulle beställda i3:an i går själv.... jag har länge suttit med en buggig och minst sagt svajjig gammal a64 singelcore med 2gb ram och oväsen så det ylar.

Igår DOG den, och ärligt.... jag hatade den så intensivt den sista tiden...
Jag har länge funderat på en laptop som ersättare, jag behöver inte vara "jättemobil" men visst har jag ett behov då och då av att flytta på maskinen.
Min största motivation till en pc är ju att dom allra flesta ju faktiskt är riktigt tysta, redan från start.

Valde mellan denna och en MacBook Pro 13tum.... Även om Mac vore fantastiskt, så skulle den setupen kosta mig 4000 kr mer , för ärligt talat sämre hårdvara. Även om macen som vi alla vet har lyxen att vara i i perfekt symbios mellan hårdvara och mjukvara.

... Enda spelet jag spelar med någon form av kontinuitet är WoW, som ju funkar på mac... Och Halflife2 med moddar.... och då Valve ju utannonserat ett Steam till MAC .... så vet jag inte längre.

Sonyn här har ju mycket bättre hårdvara det enda som är smäre än macbooken skulle nog vara batteritiden. Och om du inte flyttar på den så mycket spelar det ju ingen stor roll.

Om du måste ha macbook så vänta då apple förmodligen kommer utannonsera en ny snart, det sitter ju fan 2 år gammal hårdvara i den nu utan att dem sänker priset!

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Vad kan man använda för program till att överklocka 5650?
Och finns med möjlighet att överklocka i3:an med?

Permalänk
Medlem

AMD GPU clock tool och ja, kanske, men det är mer riskfyllt än att klocka graffen.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Enligt min Windows gadget så tar min sony vaio i3 47% av mitt ramminne även fast jag stänger ner iprincip allting? :S Är det normalt?

Permalänk

Är det grafikkortet som gör att, Nvidia GeForce GT 330M, SONY VAIO CW2 är 2000:- dyrare på Dustin än Sony VPC-EB1M1E/WI med ett ATI HD5650, tycker jag inte ser någon annan skillnad. Eller har bara OnOff ett riktigt bra pris nu?

Såg dessutom att den på onoff har 500GB mot den på dustin som har 320Gb, eller har jag missat något annat?

Permalänk
Medlem

mina minnen är på 31-33 % har endast antivirus igång

Har nu överklockat 600/800

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunnargren
Är det grafikkortet som gör att, Nvidia GeForce GT 330M, SONY VAIO CW2 är 2000:- dyrare på Dustin än Sony VPC-EB1M1E/WI med ett ATI HD5650, tycker jag inte ser någon annan skillnad. Eller har bara OnOff ett riktigt bra pris nu?

Såg dessutom att den på onoff har 500GB mot den på dustin som har 320Gb, eller har jag missat något annat?

CW:n kostar 8990 kr på Webhallen, vilket är runt tuselappen dyrare än E maskinen. Tror orsaken till det högre priset är skärmen, och inte grafikkortet, eftersom GT330M är ett sämre kort. PÅ CW:n sitter det en X-black skärm, med LED backlight, vilket det inte gör på E- serien.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robko
CW:n kostar 8990 kr på Webhallen, vilket är runt tuselappen dyrare än E maskinen. Tror orsaken till det högre priset är skärmen, och inte grafikkortet, eftersom GT330M är ett sämre kort. PÅ CW:n sitter det en X-black skärm, med LED backlight, vilket det inte gör på E- serien.

Ok, missade det. Är det värt dom extra pengarna för att få den bättre skärmen men det sämre grafikkortet? Kommer mer att redigera foton på den än att spela, men samtidigt är väl inte grafikkortet så viktigt för fotoredigering. Har en stationär som jag mest sitter på med bättre skärm, och spelar jag så gör jag det på den också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunnargren
Ok, missade det. Är det värt dom extra pengarna för att få den bättre skärmen men det sämre grafikkortet? Kommer mer att redigera foton på den än att spela, men samtidigt är väl inte grafikkortet så viktigt för fotoredigering. Har en stationär som jag mest sitter på med bättre skärm, och spelar jag så gör jag det på den också.

Jag köpte en CW2 istället för en E, för jag tycker det är bra mycket skillnad på skärmen. Tycker klart det var värt pengarna. Och så mycket sämre är grafikkortet inte.

Permalänk
Medlem

Ska iväg till onoff och köpa mig den för 7200! Sa att jag aldrig mer skulle ha en bärbar, och absolut ingen sony! Men till det priset verkar den klockren med 2 års garanti.
Hoppas bara inte det blir skitig på en gång med tanke på att den är vit.
Jobbigt att dom inte får in datorn förren på fredag :/
Kan medela att säljaren jag pratade med sa att det priset bara gällde idag pga något fel med det, men det kan nog bara varit snack för att locka mig till ett köp på en gång..

//EasterN

Permalänk
Medlem

Min får nu 7403 poäng i 3Dmarks06 med ~ 600 gpu / 800 minne.
Ska prova 650 på gpu:n sen...inga tecken på mer värme, gött.