Civilization V-tråden

Permalänk
Medlem

Köpte mitt via direct2drive och satt och körde det igår

När det gäller diplomatin tycker jag man hör på deras tonfall ungefär vad de tycker. Sen i diplomatin skärmen för Ceasar stod det HOSTILE (med caps) så ingen aning om vad det kan stå mer, stod som aldrig något positivt. Däremot var jag ganska passiv i mitt första spel, byggde mest och utforskade samt slaktade barbarer.

Permalänk

Jag vill dock ändå veta var jag har dem med en ordentlig indikator av nåt slag, likt CivIV. Varje gång någon förklarar krig vill jag inte känna att det är ett fullkomligt oväntat blitzkrig. Om det finns något tydligt som indikerar att min relation med någon är bristande så behöver jag inte bli frustrerad över bristfällig design så fort denne förklarar krig. Sen är det väldigt svårt att veta vad nationerna tycker om varandra, vilket förmodligen kommer leda till irriterande trial-and-error-lekar; vem kan jag alliera mig med? Är han vän med min värsta fiende? osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anarkizt:

Man får väl ingen manual, förutom pdfen som man kunnat ladda från hemsidan sedan flera dagar?

Vad surt! då betalar jag extra för fodral o skiva denna gång då!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Kör såhär om du inte kan eller orkar kolla upp vilka som tycker om dig etc.
Helt enkelt inte alliera sig med någon eller ha någon handel bara vara helt neutral sen kötta ner en motståndare i taget

PS brukar alltid ha med mig 10 settlers eller nåt i krig så man kan förstöra deras städer och plantera nya själv så slipper man problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Jag vill dock ändå veta var jag har dem med en ordentlig indikator av nåt slag, likt CivIV. Varje gång någon förklarar krig vill jag inte känna att det är ett fullkomligt oväntat blitzkrig. Om det finns något tydligt som indikerar att min relation med någon är bristande så behöver jag inte bli frustrerad över bristfällig design så fort denne förklarar krig. Sen är det väldigt svårt att veta vad nationerna tycker om varandra, vilket förmodligen kommer leda till irriterande trial-and-error-lekar; vem kan jag alliera mig med? Är han vän med min värsta fiende? osv.

Fast vad som var ännu dummare i IV var ju när din "bästa vän" förstör alla dina sea units med frigate om jag inte minns fel, bara för att dessa inte startar krig när man attackerar med dem. Även om de inte startar krig så blir man ju sjukt pissed off iaf!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Köpte mitt via direct2drive och satt och körde det igår

När det gäller diplomatin tycker jag man hör på deras tonfall ungefär vad de tycker. Sen i diplomatin skärmen för Ceasar stod det HOSTILE (med caps) så ingen aning om vad det kan stå mer, stod som aldrig något positivt. Däremot var jag ganska passiv i mitt första spel, byggde mest och utforskade samt slaktade barbarer.

köpte mitt från direct2drive i går och fick en steam key :S Kunde köra preload men spelet låses inte upp förrän på fredag.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Om ni vill köpa online och billigare än steam och direct2drive så kan jag rekommendera Spel - Telia Spelbutiken

349 kr då får du en produktnyckel du knappar in i steam och kan börja förladda det redan nu. Själv laddar jag för fullt atm.

Jag gillar steam, men att betala 150kr mer för den sakens skull gillar jag inte, är förövrigt förvånad att ett företag som TELIA helt plötsligt är billigast på någonting överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

köpte mitt från direct2drive i går och fick en steam key :S Kunde köra preload men spelet låses inte upp förrän på fredag.

Ja i europa låser steam upp det först på fredag, men det är redan släppt i USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse76:

Om ni vill köpa online och billigare än steam och direct2drive så kan jag rekommendera Spel - Telia Spelbutiken

349 kr då får du en produktnyckel du knappar in i steam och kan börja förladda det redan nu. Själv laddar jag för fullt atm.

Jag gillar steam, men att betala 150kr mer för den sakens skull gillar jag inte, är förövrigt förvånad att ett företag som TELIA helt plötsligt är billigast på någonting överhuvudtaget.

Från direct2drive betalade jag 335,56kr (draget från min internetbank) så Telia är inte billigare än Direct2Drive. Det är från Direct2Drive UK, vet inte vad det kostar på Direct2Drive EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Från direct2drive betalade jag 335,56kr (draget från min internetbank) så Telia är inte billigare än Direct2Drive. Det är från Direct2Drive UK, vet inte vad det kostar på Direct2Drive EU

Läste också att man ska få första DLC gratis om man kör preload med keyn man får från D2D.

Men sak samma, har konto på Direct2Drive så även om telia var billigare så skulle jag inte orka registrera på en till sida för att spara in pengar till ett värde av två bananer på Konsum.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Chobi:

Fast vad som var ännu dummare i IV var ju när din "bästa vän" förstör alla dina sea units med frigate om jag inte minns fel, bara för att dessa inte startar krig när man attackerar med dem. Även om de inte startar krig så blir man ju sjukt pissed off iaf!

Hmm, menar du de där omärkta fartygen man kunde träna i Beyond the Sword (eller om det var Warlords, kommer inte ihåg). Typ Privateers eller nåt sånt. De var piratfartyg, så andra nationer kunde inte veta vilket land de tillhörde... om jag inte minns helt fel. Brukade inte använda dem så mycket.

Annars vet jag inte riktig vad du menar.

Permalänk
Medlem

Jävla svin webhallen är man får spelet redan idag och så får man sitta å rulla tummarna över det tills på fredag.. ack å ve

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Hmm, menar du de där omärkta fartygen man kunde träna i Beyond the Sword (eller om det var Warlords, kommer inte ihåg). Typ Privateers eller nåt sånt. De var piratfartyg, så andra nationer kunde inte veta vilket land de tillhörde... om jag inte minns helt fel. Brukade inte använda dem så mycket.

Annars vet jag inte riktig vad du menar.

Möjligt att det var dem jag menade. Dock såg man ändå vilken nation de tillhörde.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Skrivet av matte54:

Jävla svin webhallen är man får spelet redan idag och så får man sitta å rulla tummarna över det tills på fredag.. ack å ve

LOL, stackars dig

CDON skickade mitt exemplar idag så förhoppningsvis får jag det imorgon. Helst innan helgen vill jag ha det.

Permalänk
Medlem

har inte kört civ nått, om jag inte testade nån stenåldersversion, men kan inte säga att det ser lockande ut att döma från screens, nån som kan förklara lite kort & fint varför man vill lira detta?

Permalänk
Medlem

Om man kollar på screens och inte gillar det man ser = håll dig borta. Detta är det snyggaste strategispelet som finns. Jag tror inte det blir bättre. Leta upp en review om du vill veta mer. Eller ladda ned demot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Take on any civilization and rule the world!".

Därför vill man spela Civ!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

har inte kört civ nått, om jag inte testade nån stenåldersversion, men kan inte säga att det ser lockande ut att döma från screens, nån som kan förklara lite kort & fint varför man vill lira detta?

Det otroliga djupet, strategin och möjligheterna. Så mycket strategi, tänkande och planerande man måste göra. Inte instant gratification som tex Starcraft 2 men känslan när man väl får world domination, religious victory eller vinner space race är riktigt fin. AIn är riktigt smart och det känns verkligen som en "accomplishment" att lyckas. Ett annat djup än de flesta strategispel.

Tänk dig Total War serien, fast mer fokus på stadsbyggandet och mindre på striderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Det otroliga djupet, strategin och möjligheterna. Så mycket strategi, tänkande och planerande man måste göra. Inte instant gratification som tex Starcraft 2 men känslan när man väl får world domination, religious victory eller vinner space race är riktigt fin. AIn är riktigt smart och det känns verkligen som en "accomplishment" att lyckas. Ett annat djup än de flesta strategispel.

Tänk dig Total War serien, fast mer fokus på stadsbyggandet och mindre på striderna.

Inte spelat total war dock, men ska nog tanka demo, kanske blir en till favorit i den extremt lilla högen, vem vet...

Permalänk
Medlem

Fick också mitt Civ V från webhallen idag. Jag har inget emot STEAM som plattform i sig (har köpt många spel därigenom) men fan vad jag hatar att är tvungen att vänta för att STEAM ska låsa upp skiten fastän jag har ett exemplar i handen.

Det är så jävla bakvänt.

Permalänk
Skrivet av Starwars:

Fick också mitt Civ V från webhallen idag. Jag har inget emot STEAM som plattform i sig (har köpt många spel därigenom) men fan vad jag hatar att är tvungen att vänta för att STEAM ska låsa upp skiten fastän jag har ett exemplar i handen.

Det är så jävla bakvänt.

Det är för att förhindra så kallad zero-day piracy. Dvs. att pirater kan ladda ner och spela innan spelet är släppt. Dock funkar ju inte riktigt den strategin i det här fallet, för Européer åtminstone, då spelet av någon anledning låses upp senare här än i staterna :S

Permalänk
Medlem

Då har man testat demon, vet inte om det finns begränsningar i det (mer än att man bara får köra 100 turns) men utifrån demot kan jag konstatera att det kommer bli grymt kul att spela fulversionen, dock har jag lite ris och ros om man jämför med fyran.

+ Rutnätet, en klockren ändring!
+ Striderna, att man inte kan stapla trupper på samma rutor, distansattacker m.m, stor förbättring
+ Ledarna, härliga animeringar och plus att dom talar ursprungsspråket
+ Policysystemet kändes riktigt roligt och intressant

- Grafiken var haussad, men trots max inställningar (förrutom AA som inte gick att ändra) så var jag inte imponerad, texturerna på marken kändes lite lågupplösta och landskapet kändes lite detaljfattigt, havet och trupperna var däremot riktigt snygga.
- Ingen "stadsvy"
- Inga wondersfilmer
- Menyerna kändes trista med svarta inslag och lite tecknad stil

Allt som allt så gav spelet ett positivt intryck, dom nya gameplay förändringarna känns klockrena, däremot är jag lite besviken på dom estetiska inslagen förrutom ledarna.
Allt som allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

har inte kört civ nått, om jag inte testade nån stenåldersversion, men kan inte säga att det ser lockande ut att döma från screens, nån som kan förklara lite kort & fint varför man vill lira detta?

Kolla på dessa websiter:
Civilization V Video Game, Review HD | Video Clip | Game Trailers & Videos | GameTrailers.com
Statecraft as entertainment: Ars reviews Civilization V

Permalänk
Medlem

Tackar för dom, ser ut som ett spel man måste testa iaf!

Permalänk

1UP har just släppt sin recension och de verkar ta upp en del av mina farhågor samt en del annat som jag haft funderingar över.

Ang. Social Policies:

Citat:

There's nothing inherently wrong with doing it this way, and I don't mean to be the annoying guy whining about how Civilization IV did it better. But this new approach misses a couple of important points. The first is that the game already has a tech tree. Now it has two, each with its own resource. If you want to streamline out Civics and Religion, duplicating a concept that's already in the game is a strange choice.

The second missed point is that Social Policies cannot change. They are one-time fire-and-forget decisions that ignore the concept of civilizations adapting to changing times. Once you pick something from the Social Policy menu, it will always apply to your civilization. It will never change. You will never adjust your economy, change governments, convert religions, or dally with fascism. Instead, you're just buying a permanent improvement. Some of these are great, and they mostly do a good job of forcing hard choices and sometimes introducing new gameplay. But they're a disappointing alternative to that old time Civics and Religion.

Ang. Diplomatin:

Citat:

Diplomacy is a small dark room where you can't tell what's going on, so you're left to wonder whether something sketchy is happening on the other side of the wall. There is literally no way to tell whether or how much a civilization likes you. Undocumented features like pacts seem to play a role. Traditional factors like close borders and army size seem to have some effect, but you can't be sure. You're sometimes presented with diplomatic choices, with no indication why you should choose one answer or the other. All this obfuscation is particularly curious since the new city-states feature a wonderfully simple diplomacy system.

Citat:

Statistics are spread out among a few panels too many, most of which are too big or too front-and-center to the exclusion of anything else. Scores that use to be discreetly situated in the lower corner are now part of a diplomacy panel that covers nearly a third of the screen once you've met the rest of the world.

Civilization V Review for PC from 1UP.com

Bättre än CivIV kan jag nog redan efter att ha testat demon säga att det inte kommer att vara, men det är samtidigt en riktigt svår nivå att uppnå. Det är absolut inget dåligt spel, men de gick verkligen bakåt där CivIV glänste. Lär dock fortfarande ha bra roligt med det

Permalänk
Medlem

Överlag så verkar dock spelet få ganska bra recensioner, enligt Gamestat så har spelet just nu 9.0 i medel betyg, med 8.0 som lägsta betyg och 10.0 som bäst ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Överlag så verkar dock spelet få ganska bra recensioner, enligt Gamestat så har spelet just nu 9.0 i medel betyg, med 8.0 som lägsta betyg och 10.0 som bäst ...

Betyg från kritiker spelar ingen roll, dessa kritiker spelar kanske spelet nån timme max för att sedan få sig en dos mariocart eller nåt. Helt inkompetenta i 100 fall av 100 garanterat, sett på flera program med tv recencenter och de är skämt. Verkligen skämt alltså jag menar det.

Ingen stadsvy
Ingen diplomacy
Cartoonish Interface gjort för konsol-pojkar

7/10?

Permalänk
Skrivet av Knuppe:

Betyg från kritiker spelar ingen roll, dessa kritiker spelar kanske spelet nån timme max för att sedan få sig en dos mariocart eller nåt. Helt inkompetenta i 100 fall av 100 garanterat, sett på flera program med tv recencenter och de är skämt. Verkligen skämt alltså jag menar det.

Ingen stadsvy
Ingen diplomacy
Cartoonish Interface gjort för konsol-pojkar

7/10?

Jag måste nästan hålla med dig, till viss del iaf. Tror dock inte att alla recensenter är inkompetenta. Däremot att man ska ta allt med en nypa salt. Ofta behöver man tid för att kunna ge ett lämpligt omdöme då man i början ofta är tagen av hype, presentation och nyheter så det är lätt att vara lite extra förlåtande. Åtminstone när det gäller stortitlar som just Civilization.

Om jag måste sätta betyg (dock lite orättvist då jag bara har spelat demon) så skulle jag nog också säga 7/10 just för att diplomatin väger sååååå mycket i Civilization. Hade de haft med samma relationsinformation från fyran hade det lätt varit en 9:a eller 10:a från mig. Så mycket betyder diplomatin.

Sen kan någon påminna mig om "stadsvyn"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hockey Stick:

Sen kan någon påminna mig om "stadsvyn"?

Den har inte funnits sedan trean (och var rätt värdelös):

Det är väl roligare att sakerna visas på den stora kartan?

Skrivet av Knuppe:

Betyg från kritiker spelar ingen roll, dessa kritiker spelar kanske spelet nån timme max för att sedan få sig en dos mariocart eller nåt. Helt inkompetenta i 100 fall av 100 garanterat, sett på flera program med tv recencenter och de är skämt. Verkligen skämt alltså jag menar det.

Tv-recensioner av spel är nog ingen höjdare, men nog finns det väl vettiga alternativ på det där internet?

Permalänk
Medlem

Knuppe: Om du hade bemödat dig att läsa några av de recensioner du dissar kunde du se att de flesta iaf spelar igenom flera spel(!) och iaf säger sig förlorat nattsömnen pga civ. Så jag håller inte alls med dig om att de är inkompetenta. Visst, finns sådana också såklart, men överlag tycker jag recensionerna är rätt vettiga, om än lite generiska.

I många andra spel behöver man dock inte spela i mer än en timme för att kunna dela ut ett betyg...

Visa signatur