Civilization V-tråden

Permalänk
Medlem

Jag är den första som slänger mig över spel som blivit "nerdummade" men i Civ V's fall så tycker jag att nästan allt är ett fantastiskt exempel på hur begreppet "streamlining" ska tillämpas.

Jag tycker inte alls är interfacet är för "konsolpojkar". Man kan fortfarande dyka ner i all informationen som innan, men infon är mycket mer lätttillgänglig och sällan mer än ett musklick borta.

Jag kan verkligen inte döma diplomatin från demon, men jag kan hålla med om att den kanske kan göras lite mer transparent än vad den är. Många rapporterar också att AI:n kan bete sig konstigt.
Dock så tycker jag verkligen inte diplomatin i Civ IV fungerade särskilt bra heller.

Men de största framstegen är utan tvekan i krigsföringen. Ingen mer unit stacking, hexagoner och färre units överlag får det hela att flyta på *mycket* bättre. Det mesta man gör känns helt enkelt viktigare då man i regel har färre städer, färre resources, färre units. Jag tycker detta väger så mycket tyngre än de saker som försvunnit sen Civ IV. Den här gången kan jag faktiskt tänka mig att spela en runda som en krigsförande civilization vilket jag verkligen hatade i Civ IV.

City-states känns lite basala i hur de är implementerade tycker jag, men jag tycker de är en bra addering och lägger till ett intressant "lager" i spelet. Bara i demon så har jag fått stor nytta av deras resurser, och även i krigsföringen kan de hjälpa till på ett bra sätt.

Jag är inte helt förtjust i Social Policies. Jag gillar verkligen att de känns lite rollspells-influerade och kan addera till ens spelstil på ett bra sätt. Men jag önskar att det också fanns negativa saker med dem så att man var tvungen att balansera mera.

Om man jämför Civ spelen mer hur de var vid release så tycker jag Civ V känns fruktansvärt starkt (som sagt, jag har dock bara spelat demon). Med lite tweaks och support, och om de släpper mer content av samma kaliber som Beyond the Sword, så har det här all möjlighet att bli det bästa Civ spelet enligt mig. Och jag är en cynisk jävel som normalt sett tycker uppföljare är skräp.

Permalänk

Jag bröt ihop och beställde ett ex från Direct2Drive.co.uk. 321kr är ingenting för det här. Preloaden är sjukt seg dock. 0,7% sista halvtimman. Borde vara klar till fettisdagen! Ser fram emot semlan också.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ColinZeal:

Jag bröt ihop och beställde ett ex från Direct2Drive.co.uk. 321kr är ingenting för det här. Preloaden är sjukt seg dock. 0,7% sista halvtimman. Borde vara klar till fettisdagen! Ser fram emot semlan också.

Själv drog man till med deluxeversionen på steam, lite dyrare men 513,17kr är ju ingenting för de här Laddad och färdig, nu ska man bara komma fram till om man ska vänta tills klockan är 01:00 eller om man ska spela det först imorrn när man vaknat och är utvilad. Givetvis har man tagit ledigt en dag i samband med detta spelsläpp.

Permalänk
Medlem

Har försökt hitta lite info, men den extra civen man får med från steams deluxe. Är den nått att ha?
Är lite fundersam på om det är värt att köpa den, och i och med att ja spelar multiplay med kompisarna så kanske alla måste ha samma version ifall man ska kunna spela med den civen?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av ColinZeal:

Jag bröt ihop och beställde ett ex från Direct2Drive.co.uk. 321kr är ingenting för det här. Preloaden är sjukt seg dock. 0,7% sista halvtimman. Borde vara klar till fettisdagen! Ser fram emot semlan också.

Konstigt. För mig tog det knappt 15 minuter att dra hem hela Antar att det var fler som gjorde det i går.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem

En del steamspel som MW2 köpta efter ett visst datum tas bort från ditt steamkonto när du byter land.
Det var för att motverka köp av MW2 från u-länder och liknande.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av peo.b:

Själv drog man till med deluxeversionen på steam, lite dyrare men 513,17kr är ju ingenting för de här Laddad och färdig, nu ska man bara komma fram till om man ska vänta tills klockan är 01:00 eller om man ska spela det först imorrn när man vaknat och är utvilad. Givetvis har man tagit ledigt en dag i samband med detta spelsläpp.

Det ser ut som klockan 02:00 (00:00 UTC) är tiden som gäller för oss.
Ordering & Release Information - 2K Forums

Man ska nog sikta på en tidig sänggång idag så man kan vara uppe igen strax efter midnatt.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Entusiast

finns det någon redig tutorial i Civ 5 när spelet släpps? försökte mig på demot, men fattade inte mycket då jag aldrig spelat Civ innan och är riktigt sugen på att lira.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Its super easy! Kör man på lättaste tror jag att de där rådgivarna förklarar rätt mycket. Men någon riktig tutorial tror jag inte det finns. Men det är verkligen enkelt att fatta. Ge det en timme sen är du garanterat igång. Du har ju manualen annars på hemsidan som pdf, den förklarar väldigt mycket och är rolig läsning men screenshots som går att förstora osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ARGH! Dustin fick för få. Mitt kommer först nästa vecka.

Å andra sidan är deras nya studentpris 276:-..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Firkraag:

finns det någon redig tutorial i Civ 5 när spelet släpps? försökte mig på demot, men fattade inte mycket då jag aldrig spelat Civ innan och är riktigt sugen på att lira.

Jag har heller aldrig spelat Civ, men sätt ner svårighetsgraden och bara kör igång. Efter en timme eller två kommer du ha förstått hur det funkar! Dina "medhjälpare" ger många bra tips! Helt underbart spel måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Har försökt hitta lite info, men den extra civen man får med från steams deluxe. Är den nått att ha?
Är lite fundersam på om det är värt att köpa den, och i och med att ja spelar multiplay med kompisarna så kanske alla måste ha samma version ifall man ska kunna spela med den civen?

Har faktiskt inte kollat upp den, lite överaskningar när man startar ett spel för första gången är ju bara trevligt.

Jag räknade helt enkelt på hur hypad jag var och hur många timmar som jag lagt på civ4 och konstaterade att de nog var värda den extra pengen för att ha förstört så mycket av min fritid
Civen bör fungera som en DLC och jag kan inte tänka mig att alla måste ha civen för att den ska vara spelbar.

Skrivet av Scanian:

Det ser ut som klockan 02:00 (00:00 UTC) är tiden som gäller för oss.
Ordering & Release Information - 2K Forums

Man ska nog sikta på en tidig sänggång idag så man kan vara uppe igen strax efter midnatt.

Hmm tyckte jag räknade ut klockslaget utifrån steam som gav en PST-tid(hittar den inte längre dock), antar att jag glömde sommartiden.

Permalänk
Medlem

Såg en rolig länk på reddit,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som vet vilka upplösningar spelet klarar? Sitter på en 30" med 2560*1600, vill köra det i native.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Någon som vet vilka upplösningar spelet klarar? Sitter på en 30" med 2560*1600, vill köra det i native.

Man hoppas ju självklart att ett nytt spel klarar alla upplösningar, annat vore tokigt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

finns det någon redig tutorial i Civ 5 när spelet släpps? försökte mig på demot, men fattade inte mycket då jag aldrig spelat Civ innan och är riktigt sugen på att lira.

Jo det finns en tutorial och sen kan man även ställa in hur mycket tips man vill få så det lär nog inte bli några problem för dig.

Tipset med att låtsas bo i usa funkade bra, lirat hela dagen men fan va less man blir på utgivare som tvingar en att göra så, varför ska inte vi få spelet samtidigt som dom i usa?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Man hoppas ju självklart att ett nytt spel klarar alla upplösningar, annat vore tokigt...

Tidigare versioner har väl varit lite begränsade i inställningsmenyerna, men det brukar vara lätt att ändra i .ini-filer och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Någon som vet vilka upplösningar spelet klarar? Sitter på en 30" med 2560*1600, vill köra det i native.

I demot är 1900x1200 högsta, kanske skiljer sig i fullversionen, nån som har den kan ju kolla, får mitt ex i morgon!

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har en 1920x1200 skärm då? Man skulle ju kunna tänka sig det som en anledning annars.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Konstigt. För mig tog det knappt 15 minuter att dra hem hela Antar att det var fler som gjorde det i går.

Hade fått ner 0,8% av spelet tills för ett par timmar sen efter att jag köpt det inatt. Ute o rasta två hundar i 1,5 timmar och under den tiden kom hela spelet ner. Nu är det bara vänta ut tiden som är det jobbiga...

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk

Fick hem mitt på posten idag från CDON. Doften av nyöppnad förpackning

Permalänk
Medlem

Preloaden rullar, om det nu släpps runt 02 inatt så kan det bli farligt.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Eller så sitter man och spelar det som jag mha amerikansk proxy.

Rekommenderar det varmt.

anonymitynetwork.com

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.6GHz - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Zotac GeForce GTX 980 4GB - 16GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 250GB Samsung 750 - 250GB Samsung 850 - 27" ASUS ROG Swift - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Define C - 240mm Fractal Design water cooler - WASD V2 TKL custom keyboard - Windows 10 64bit

Permalänk
Hedersmedlem

Hur var för övrigt det här med att spela med många skärmar; är det någon som har hittat en lösning (för att i alla fall låsa muspekaren till den aktuella)?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Hur var för övrigt det här med att spela med många skärmar; är det någon som har hittat en lösning (för att i alla fall låsa muspekaren till den aktuella)?

har samma problem.. svårt å scrolla åt höger när den inte låser sig.. :/

edit: någon annan som har problem att preloada? den laddar ner i 1 sek sen pausar.. så får jag manuellt pausa upp hela tiden..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

edit: någon annan som har problem att preloada? den laddar ner i 1 sek sen pausar.. så får jag manuellt pausa upp hela tiden..

Saxat från en sticky på steams forum.

"If you're having problems with the preload pausing repeatedly mid-download, then the most likely cause is that the content server you're using is under high demand.

The simplest solution is to switch to a different download region. To do this go Steam > Settings > Downloads + Cloud > Download Region. Hopefully this will get you a smoother download, assuming you've not connected to an equally busy content server. Hungary always works quite well for me."

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Entusiast

mm, fick det å fungera efter jag kollade forumet innan. tack.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

First impressions??!?! Någon som inte har sovit på hela natten?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Det är inte så att du har en 1920x1200 skärm då? Man skulle ju kunna tänka sig det som en anledning annars.

Nej, jag har en HP ZR30w, 2560*1600 är den fasta upplösningen. Mmm, modifiera ini-filer kan vara en möjlighet. Någon som har kunnat kolla i den nu släppta versionen?

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag