The Buyer's Guide - Sweden

Permalänk
Medlem

och har du en sida som man kan kika på ditt resultat på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasp

Av den anledningen du nämner så lämnade också många kunniga personer TBG, det drogs mer och mer åt håller "chatt". Datorrelaterade trådar blev nästan ovanliga och de som innehöll bra saker kom bort i mängden inlägg av typen [OT].. TBG förföll och jag tror att det var mycket därför som AA tröttnade, TBG användes inte till det den var tänkt för. För 5 år sedan när jag var börjde läsa där så var det ett underbart forum där man fick lära sig mycket om datrogrejer genom att bara läsa, någon "moderator" behövdes inte. Det behövdes däremot nu på senare tid då ämnena var långt ifrån "kul" att läsa, om man nu var intresserad av det som TBG var ämnad åt från början...

Bästa pölsan i Bromölla var då en tråd jag skrattade gott åt. Tycker för övrigt pricerunner verkar vara helt ok, kikade t ex på grafikkort och det fanns många billiga Ti4200, dock så fattades ju en del butiker och så men de får man kolla manuellt.
Eller så kan man ta och skicka ett mail till pricerunner också...
Hmm, kanske borde göra det?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

har dratt iväg ett message till Apachez men inte fått svar ännu..

om någon är intresserad har jag precis dratt igång en crawler för att leta igenom hela komplett.se och lägga in alla artiklar i en databas.

uppe i 10.000 sidor atm and they keep on comming

nästa steg är då att:

1. Få programmet att förstå vilka artiklar som skall finnas i vilka grupper.
2. Skapa själva hemsidan

Permalänk
Medlem

Hej allihopa,

Jag har följt diskussionerna i ett antal forum gällande TBG's död förra veckan.

Kan meddela för dom som är intresserade att jag har samlat ihop material kring vad som hände med TBG samt utvecklingen av TBG v2 på följande adress: http://bugsoft.apachez.net

Jag har även sett ett antal inlägg gällande olika former av crawlers samt sponsring.

Min målsättning med TBG v2 är att den precis som TBG skall vara oberoende. Detta främst för att det inte skall uppstå några tveksamheter kring den information som publiceras men även för att det ökar på ett seriöst intryck som annars lätt försvinner om det blir ett antal reklambanners.

Enda sponsring som förekommer är webhostingen där jag har förhandlat med ett företag så att det inte resulterar i några reklambanners. Företaget i fråga är dessutom opartiskt i datorhandlarperspektiv.

Gällande crawlers (prisagenter) bygger jag en lösning som inhämtar informationen från en i förväg definerad prislista.txt. Främsta orsaken till detta är att det blir optimerat gällande insamlingstiden men även för att det lättar på bandbredden och belastningen mot den återförsäljare som indexeras. Detta leder naturligtvis till att för att en återförsäljare skall vara med i TBG v2 krävs det att dom från sida har skapat en prislista.txt. Därför är jag även öppen för att ha en "prisagent av gammal modell", dvs en som själv surfar runt på siterna och insamlar informationen. Tanken skulle då vara att återförsäljaren (för att lätta på belastningen mot sina system) kan generera en prislista.txt, i annat fall kommer den automatiserade prisagenten att indexera siten. I bägge fallen resulterar det i en prislista.txt där i det första fallet trackern kommer att hämta direkt från återförsäljaren och i det senare fallet kommer trackern att hämta en prislista.txt från crawlern. Detta ger att crawlern kan vara byggd på annan plattform samt placerad på annat ställe än TBG v2 systemet.

Jag kommer även fortsättningsvis att läsa inläggen där jag har postat denna text och finns tillgänglig på följande "platser" (rekommenderade metoden är epost):

icq: 144584926
irc: #bugsoft (efnet)
epost: apachez@home.se

Avslutningsvis länk till testsystemet (inte alltid tillgänglig (främsta orsaken till detta är att systemet stängs ner nattetid)): http://download.apachez.net/tbgv2

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur d går för TBG v2????

Permalänk

Snygg början Apachez.

Den största fördelen med TBK's forum var att det inte fanns några kategorier alls samt "trådträdet". Din Next-knapp är inte fel den heller.
För att förbättra sannolikheten att få butiker att släppa ifrån sig en prislista.txt kan man ju använda ett filter för varje butik (eller åtminstånde erbjuda sig att göra det).
Med de system som finns idag borde det inte vara omöjligt för en butik att göra en view som presenterar hela lagret med länk till varje produkt mm.
Om de vill göra det (eller har kunskapen vid inköpta system) är en annan femma.

Den minut som du enablar "Write Message" och "Write Reply" så kommer systemet att börja knaka i fogarna

Permalänk

Fel, ju!
Kategorier fanns det visst men alla trådar syntes i samma lista.

Permalänk
Medlem

Nä jag tror det kommer bli mycket svårt att få affärerna att tillverka prislista.txt... dels så tror jag kunnigheten är begränsad.. dels så kanske de inte har tid att fixa något sånt..

Fattar inte riktigt hur AA kunde göra en bot som sökte efter priser.. måste ju varit en finurlig teknik... tycker att apachez ska höra med AA (även om han inte ville lämna ut koden) för att få en ide om hur det är gjort...

Onödigt att uppfinna hjulet 2 gånger..

Jag har abstinens nu.. behöver TBG.. Apachez.. fixa nu!!

Permalänk
Medlem

Apachez, verkar nätbutikerna öppna för detta?

Visa signatur

27" 3,06 c2d imac

Permalänk
Medlem

TBG var guld värt för dem iaf.........

Visa signatur

AMD XP2000+ @ 1.5Volt, Asus A7V333 RAID FireWire 6ch C-Media CMI8738, Samsung DDR333 2x256MB @ CAS2, Seagate Barracuda IV (firmware 3.51) 2x80GB @ RAID 0, Lite-On 16x/48x XJ-HD166S, Netgear FA311, Abit Siluro Geforce 4 TI4200, Samsung SyncMaster 957FS, Safeway Turbo2000, Logitech MX500. Powered by Zalman ZM300A-APF (quiet!) inside 3R Systems Neon Light Network System

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka samla ihop ett gäng adresser och massmaila

Dock tror jag mer och mer på den distribuerade crawlerlösningen än specifika prislista.txt direkt från återförsäljaren. Fördelen med crawler är att risken för manipulation av innehållet minskar (eftersom data som samlas in kommer just direkt från respektive återförsäljares hemsida där jag antar att det finns vissa regler för vad som får skrivas och inte skrivas). Nackdelen med en crawler är att den tar betydligt mer bandbredd och cpukraft (iaf när det gäller dynamiska sidor som dom flesta försäljarna använder sig av) vilket gör att för en site som tex dustin kanske en prislista.txt kan vara en smidigare lösning.

Jag kommer bygga Trackern så att den hämtar information från prislista.txt och sedan trycker in informationen i sqlservern. Detta ger att det blir väldigt enkelt för mig att styra varifrån trackern hämtar informationen (dvs antingen http://www.återförsäljare.domän/prislista.txt eller http://www.crawler.domän/återförsäljare/prislista.txt).

Hitills har jag sett crawlers som utvecklas från vb och från java. Jag ska försöka få klart forumet så snart som möjligt så detta kan användas som avstamp för övriga funktioner. Iom att crawlersystemet blir "distribuerat" (dvs kan köras på andra system/maskiner än där TBGv2 körs) så kan respektive lösning få ta hand om sin del av butikerna... eftersom respektive lösning kanske blir optimerad för olika typer av siter.

Mitt förslag är att respektive crawlersystem efter sin insamling dumpar materialet som fördefinerade prislista.txt-filer i sitt filsystem så att trackern kan inhämta dessa (tex över http) minst 1 gång per dygn.

Det önskvärda vore naturligtvis om "crawlerfolket" kunde enas kring en plattform och hålla sig till denna

Permalänk
Medlem

Lite updates:

Har uppdaterat informationssidan på http://bugsoft.apachez.net (se informationen gällande crawlers, länkar och annat).

Har även mailat ett gäng återförsäljare (listan kan ses på infosidan) gällande vilka som har möjlighet att generera en prislista.txt och vilka som inte har det. Detta för att crawlersystemen kan då rikta in sig att i första hand kunna indexera dom siter som inte kommer tillhandahålla någon prislista.txt för TBGv2.

För att slippa flooda forum lite överallt så har jag samlat all information på http://bugsoft.apachez.net där jag även kommer skriva status och annat.

Jag kommer även fortsättningsvis att läsa inlägg på forum i ämnet men istället för att skriva hur det går med arbetet (då den informationen finns på http://bugsoft.apachez.net) kommer jag istället att besvara direkta frågor som inte redan besvaras på infosidan.

Tjingeling

Permalänk
Medlem

De som är med i pricerunner har ju alla en textfil med sina produkter. Du kan ju använda dem...

Visa signatur

AMD XP2000+ @ 1.5Volt, Asus A7V333 RAID FireWire 6ch C-Media CMI8738, Samsung DDR333 2x256MB @ CAS2, Seagate Barracuda IV (firmware 3.51) 2x80GB @ RAID 0, Lite-On 16x/48x XJ-HD166S, Netgear FA311, Abit Siluro Geforce 4 TI4200, Samsung SyncMaster 957FS, Safeway Turbo2000, Logitech MX500. Powered by Zalman ZM300A-APF (quiet!) inside 3R Systems Neon Light Network System

Permalänk
Medlem

Om nu TBG har så många träffar om dan, så kan man sälja reklamplats där så kan det ju fixa in så mycket pengar så att man får kapital att starta en egen datorbutik som automatiskt lägger upp priser som alltid är lägre än alla andra butiker i listan..

Öhh..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shell
De som är med i pricerunner har ju alla en textfil med sina produkter. Du kan ju använda dem...

glömde fråga om det finns något tidschema för när det blir klart, TBG v2, ½månad, 1månad, ½år, 1år?

Visa signatur

AMD XP2000+ @ 1.5Volt, Asus A7V333 RAID FireWire 6ch C-Media CMI8738, Samsung DDR333 2x256MB @ CAS2, Seagate Barracuda IV (firmware 3.51) 2x80GB @ RAID 0, Lite-On 16x/48x XJ-HD166S, Netgear FA311, Abit Siluro Geforce 4 TI4200, Samsung SyncMaster 957FS, Safeway Turbo2000, Logitech MX500. Powered by Zalman ZM300A-APF (quiet!) inside 3R Systems Neon Light Network System

Permalänk
Medlem

Jisses, snacka om tomt det är att gå så här länge utan TBG
Jag var nästan konstant inne på sidan i 3.5år, på sin höjd att jag missa ett par dagar efter en semester!

En positiv sak med det hela är att flickvännen inte bryr sig så mycket när jag sätter mig vid datorn numera för hon vet att jag inte fastnar så lätt som jag gjorde innan på TGB, kan nämna att det blir 3år för oss två nu och att det under tiden för hennes del hade växt fram ett ont horn åt TBG och att hon är glad att slippa sidan... vet inte om jag ska gråta eller skratta
jaja, om inte annar så får jag mer tid till annat nu mera!
Jobbigt att inte ha koll på priserna heller

Tack för den tiden alla Reggade, Anonymous och Datorförsäljare.
Kommer inte att glömma dom oändliga diskusionerna med DB.com.... alltså inte Deutshe Bank utan datorbutiken.com hehe

//GlaDiac aka Robban

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shell

glömde fråga om det finns något tidschema för när det blir klart, TBG v2, ½månad, 1månad, ½år, 1år?

It's done when it's done... rimligen den närmsta månaden (beroende på ett antal faktorer). Dessutom finns det ett antal "features" som inte kommer finnas med från starten men kommer tillkomma efterhand, bla templates (dvs hur sidorna visas gällande färg och så) samt historik för trackern etc... Vidare har vi även crawlerfolket (icke att förväxlas med hoberna som hjälper till genom att ta fram crawlers som kommer att bli datakällor främst för dom butiker som inte svarar på det email jag skickade ut förra veckan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GlaDdac
Jisses, snacka om tomt det är att gå så här länge utan TBG
Jag var nästan konstant inne på sidan i 3.5år, på sin höjd att jag missa ett par dagar efter en semester!

En positiv sak med det hela är att flickvännen inte bryr sig så mycket när jag sätter mig vid datorn numera för hon vet att jag inte fastnar så lätt som jag gjorde innan på TGB, kan nämna att det blir 3år för oss två nu och att det under tiden för hennes del hade växt fram ett ont horn åt TBG och att hon är glad att slippa sidan... vet inte om jag ska gråta eller skratta
jaja, om inte annar så får jag mer tid till annat nu mera!
Jobbigt att inte ha koll på priserna heller

Tack för den tiden alla Reggade, Anonymous och Datorförsäljare.
Kommer inte att glömma dom oändliga diskusionerna med DB.com.... alltså inte Deutshe Bank utan datorbutiken.com hehe

//GlaDiac aka Robban

Du kan väl hälsa din flickvän att TBG är på väg tillbaks (posta gärna hennes reaktion och vad hon sa som reaktion

Permalänk
Medlem

Apachez jag tänkte på en sak.. skriver här bara för att slösa på din tid.. finns det någon möjlighet att något datorföretag vägrar att låta dig ha med deras prislista på din sida? Egentligen är ju detta en slags "rippning" av sidor, och man får ju tex inte sno en del av aftonbladet o lägga ut på sin sida...

Jag tror inte att något företag skulle ha något emot det egentligen.. kanske bara dom som är dyra isåfall..

Men ett tag tänkte jag på en konspirationsteori.. att företagen gått ihop och betalat AA för att lägga ner TBG (och låtsas att det är datorhaveri) för att minska det ständiga priskriget...

Som någon sa.. det vore ju konstigt om TBG var ett "skolarbete" och det inte fanns på backup nånstans..

Hehe.. conspiracy..

Permalänk
Medlem

Föresten.. så du har med Dataprince ändå.. trots allt?

Permalänk
Medlem

Svårt att säga... eftersom det är inte sidorna i sig som rippas utan informationen (dvs inte källkodsmässigt utan priserna i sig) så blir det inte "copyright-stöld" så att säga.

Om ett sådant läge skulle uppstå så är jag säker på att det går att kringå tex genom att hävda citaträtt, placera servern på nån söderhavsö, låta nån polare som är journalist (eftersom det då skulle bli journalistiskt arbete, liknande befrielser finns för PUL bland annat) stå som kontaktperson (agera målvakt ;-), hänga ut dom företag som kör med skumrask/osjyssta metoder, etc

Så jag ser helt enkelt inte någon "giltig" orsak till varför ett företag inte skulle vilja vara med på en sådan lista (eftersom dom samtidigt exponeras = gratis reklam för företaget). Samtidigt har redan (i skrivandes stund) 11 butiker av dom 63 som jag har mailat till varit svarat och varit positiva till att medverka på en sådan prissammanställning (övriga butiker har jag ännu inte erhållit något svar från).

Gällande Dataprince, tja dom får väl vara med som vilken annan butik. Deras beteende kan diskuteras på annat håll än i trackern (tex i forumet

Permalänk

Skulle vara kul å veta hur mycket de största nätbutikerna förlorat sen TBG försvann.......skulle gissa på att det är märkbart.......

Visa signatur

XP1700+ GF4 Ti4400 och 11339p i 3DMark2001SE

Permalänk
Medlem

Jaså? De borde väl tjäna mer med tanke på att det inte blir samma konkurans. Nu är det ju svårare att jämföra priserna och på så sätt hitta den billigaste butiken. Det borde driva upp priserna eftersom butikerna då kan ta mer betalt.

Visa signatur

// Aloha

Permalänk
Medlem

Funderar just nu på att "piffa upp" designen för siten en aning (dvs i samma veva som v2) och skulle vilja ha reaktioner på följande: http://bugsoft.apachez.net/tbgv20/

Poängen är att när man sedan klickar i menyn så blir siten "fönsterbaserad"...

Sidan "skall" fungera med: ie, mozilla, phoenix, ns4 samt opera. Opera och ns4 klarar dock inte av att generera klockan som syns uppe till höger på övriga browsers...

Permalänk
Medlem

Aha.. ser snyggt ut.. men vad menar du med fönsterbaserad? Inte en massa märkliga popupfönster väl?
Det e inte fel på frames.. tycker inte jag iaf..

En annan grej jag kom på apachez.. vet inte om du har med det.. men på gamla TBG så kunde man ju välja 3 olika kategorier.. så visades det till vänster om tråden.. typ "Om buyers guide, om återförsäljare, övriga produkter" eller nåt liknandne... Jag tyckte att just dessa var väldigt meningslösa för det verkade som de flesta bara klickade på något o gick vidare..

Om man ska ha nåt liknande, så kunde det ju vara bra om det fanns nåt liknande detta (OBS, detta är bara ett dåligt exempel, du kommer säkert på bättre kategorier):

Hårdvara
Mjukvara
Onödiga länkar (typ aftonbladet osv, som en del tycker är kul..?
Synpunkter på återförsäljare
Om forumet
Övrigt

Så att när man skriver väljer man något av ovanstående, om man inte valt något så står den på övrigt.. och när man sen ska titta på hela listan över forumet så kan man kryssa i/kryssa av vilka kategorier man är intresserad av.. tycker man det suger med onödiga länkar så behöver man inte se dessa..

Detta funkar ju givetvis bara om folk använder det på rätt sätt när dom skriver, men det tror jag att det görs om man har vettiga kategorier, och inte som på TBG..

Eventuellt så kunde man ha en kategori som hette Anonym, som alla oregistrerade var tvungna att skriva i, så att man slipper anonyma om man vill.. och har man registrerat sig, så är man antagligen så seriös så att man orkar klicka i vilken kategori ämnet handlar om..

Bara lite idéer.. och jag kan säga att jag inte är emot en ny design, däremot kan jag störa mig kraftig på popupfönster när man kör Win2000/XP (ie6?).. vet inte om det bara är jag som har det, men det blir nån slags fördröjning när man klickar, innan fönstret poppar upp..

Jag mailar detta också.. fall ifall

Permalänk
Medlem

Kategorier är borttagna i v2 eftersom dom helt enkelt inte användes (användes endast av väldigt få vad jag kunde se). Dock är idéen kring att kunna filtrera mellan reggade och icke reggade medlemar intressant.

Gällande popupfönstrena så kan du se hur jag menade på länken nedan

Lite updates:

Jag ska försöka uppdatera statusdelen på den sidan under den här veckan samt bli lite mer tydlig i vilket svar respektive återförsäljare givit (alla har dock varit positiva och ingen har hitills vägrat vara med, endast 1 som idag inte har möjlighet att skapa separata filer utan behöver crawlas av crawlermotorerna).

Jag har även haft en spinnoff kring designen (http://bugsoft.apachez.net/tbgv20/) men kommit fram till att jag sparar på den designen till v2.1 eller så eftersom jag har stött på ett par problem som kräver lite mer tid för att lösas vilket gör att jag känner det viktigare att få igång funktionerna än designen (då den gamla designen fungerade bra i min mening). Den "gamla" designen finns på http://download.apachez.net/tbgv2.

Permalänk
Medlem

Oh vad söta popuprutor Mycket användbara.. kan man ha såna även med scroll??
Det var ju en sak som jag irreterade mig lite på i gamla TBG, att man inte kunde öppna mer än en ruta i taget.. då kom det i samma ruta som den gamla..
Det skulle också vara bra med en liten länk nånstans i listan över ämne som man kunde klicka på för att få den i ett nytt fönster (och för att kopiera genväg), om man inte vill ha den i ett litet fönster..

Men den här popupgrejen blir bra.. kör på det i nästa version
Men som sagt, trackerna och forumets existens bör prioriteras!

Ja den där "status" kommer inom kort är lite tradig att glo på

Jobba på Apachez.. har du inget jobb eller väldigt lite att göra på jobbet?

Permalänk
Medlem

Ja det är scrollningen som är ett av dom tidsödande problemen vilket har gjort att jag har valt att färdigställa grundfunktionerna innan jag går vidare med den nya designen. Ett av problemen är även gällande hur länkar skall presenteras så man kan länka till andra inlägg etc...

Jo jag har jobb så det räcker och blir över för tillfället men det skadar inte att man underhåller sig med annat emellanåt

Permalänk

Ett litet förslag som du kanske redan tänkt på, vad vet jag...
Skulle det inte kunnas sättas upp en länk till "version 2" på originalsidan?
Vet inte hur mycket det skulle göra egentligen, det står ju tom. att det inte finns några planer på att återupprätta sidan så det lär ju inte vara alltför många som går dit och kollar men vem vet?
Lite mer känd skulle kanske version2 ändå bli.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GlaDdac
Jisses, snacka om tomt det är att gå så här länge utan TBG
Jag var nästan konstant inne på sidan i 3.5år, på sin höjd att jag missa ett par dagar efter en semester!

En positiv sak med det hela är att flickvännen inte bryr sig så mycket när jag sätter mig vid datorn numera för hon vet att jag inte fastnar så lätt som jag gjorde innan på TGB, kan nämna att det blir 3år för oss två nu och att det under tiden för hennes del hade växt fram ett ont horn åt TBG och att hon är glad att slippa sidan... vet inte om jag ska gråta eller skratta
jaja, om inte annar så får jag mer tid till annat nu mera!
Jobbigt att inte ha koll på priserna heller

Tack för den tiden alla Reggade, Anonymous och Datorförsäljare.
Kommer inte att glömma dom oändliga diskusionerna med DB.com.... alltså inte Deutshe Bank utan datorbutiken.com hehe

//GlaDiac aka Robban

Hehe, du kan ju faktiskt kolla runt själv om du är ute efter nåt, sen finns ju pricerunner också, de fungerar även om sidan har sina brister.
Inget ställe man går till för att se prisutvecklingen precis, sidan är så jävla rörig men om man är ute efter något speciellt så duger den ändå tycker jag.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Ett litet förslag som du kanske redan tänkt på, vad vet jag...
Skulle det inte kunnas sättas upp en länk till "version 2" på originalsidan?
Vet inte hur mycket det skulle göra egentligen, det står ju tom. att det inte finns några planer på att återupprätta sidan så det lär ju inte vara alltför många som går dit och kollar men vem vet?
Lite mer känd skulle kanske version2 ändå bli.

Bra idé, jag ska försöka dra iväg ett nytt mail till AA med förslaget (som jag hoppas på att han läser) - det skadar inte om fler än jag mailar honom

(Adressen som det i såna fall skulle länkas till är http://bugsoft.apachez.net).