Nätaggregat i mellanklassen

Permalänk
Medlem

Verkningsgrad vid låg belastning, typ 5% eller 10% tycker jag hade varit intressant så det blir lättare att jämföra med "den lägre klassen" vid samma absoluta belastning. Säg att man lastar 50 W, då är det ju bara 6,3 % belastning på ett 800W agg, medans det är 17% på ett 300W agg...

Permalänk
Medlem

Angående ljudnivåerna tycker jag inte man kan klaga. När det är möjligt skriver de ju vilka ljudnivåer fläktarna i respektive nätdel är specifierade till. Har någon människa egentligen nytta av att veta att ett nätagg låter 36 medan nästa låter 40? Då är det mycket bättre helt enkelt att man litar till deras beskrivning av ljudkaraktären och den upplevda ljudnivån, för det kan man förstå och relatera. Ett nätagg som är "rätt högljutt" men har "dov karaktär" är ju kanske att föredra framför ett som är "nästan ohörbart" men viner vid en viss belastning...

Bra test annars, enda jag hade önskat mig var test av Enermax Modu87+ aggregat samt att ni kanske har en sida i slutet där ni lägger samman alla värden för t.ex effektivitet i en och samma tabell och gör detta för samtliga mätvärden. Då hade det varit enkelt att orientera sig och jämföra snabbt, istället för att bläddra fram och tillbaka och försöka minnas så snarlika siffror..

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Mycket bra test! Hoppas som många andra att det inte dröjer länge tills ni uppdaterar med fler agg, gärna sätta ACE mot väggen och vill också gärna se de riktigt dyra så som Seasonic. Och cougar har väl något nytt och dyrt på gång har jag för mig:)

Permalänk
Medlem

Uppskattade tester och trevlig läsning, men jag saknade tester av Be Quiet! och XFX's nya nätaggregat.

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem

Mer tester på agg i 400-600W. Det området täcker 70-80% av behovet för alla användare på sweclockers! Gärna lite blandat. FSP, Corsair, Deltaco osv..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Hedersmedlem

Bra test, men jag förstår inte riktigt hur ni får in 850/900W-agg av sån kaliber i "mellanklassen". Själv är jag mycket mer intresserad av agg mellan 400 och 600 Watt, men jag antar att det kommer så småningom. Tummen upp för såna här tester!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Verkningsgrad vid låg belastning, typ 5% eller 10% tycker jag hade varit intressant så det blir lättare att jämföra med "den lägre klassen" vid samma absoluta belastning. Säg att man lastar 50 W, då är det ju bara 6,3 % belastning på ett 800W agg, medans det är 17% på ett 300W agg...

Intressant skulle det nog vara men om man bara använder 5-10 % av vad nätagget klarar så har man köpt fel nätagg. Man får ju anpassa det lite till det system man har eller möjligen kommer att ha. Ett nätagg brukar inte vara så effektivt vid väldigt låga laster.

Grymt test för övrigt. Skulle dock vara kul att se om Ace-aggen klarar 75-100% last. Inte för att jag tror att det klarar det men kan vara ett kul experiment. Eller så blir det för farligt att vara i närheten av det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Watt/Prestanda minskar.

Watt för mellanklass ökar.

Permalänk
Medlem

Bra test Swec, det uppskattas. Dock undrar jag hur i ända in i glödheta Fractal har råd att sälja sina nätagg så billigt som de gör, med tanke på hur bra de presterar.

Får vi förresten kanske se en videodemonstration på vad som kan hända när man belastar ett budgetnätagg till bristningsgränsen? Pretty please? Ni kan ju se det som konsumentrådgivning

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Hedersmedlem

Bättre än tidigare tester, men alltför kortfattat fortfarande imho.

Några anmärkningar: Det heter "becksvart och inte "bäcksvart". Ordet kommer från svart tjära, beck och har ingenting med vattendrag att göra.

Det är precis lika viktigt att ange sekundärkondensator-märke eftersom de oftast dör före primären och att ripplet då ökar efter hand. Varför finns inte detta med? Även temperaturmärkning är av stor betydelse, men finns inte angivet. Nätagget ska ju fungera väl även efter några månader.

Felstavning och borttaget felaktigt påstående från min sida
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kanon, äntligen Swecs tester av nätagg kommit igång.. Tack!

Kul se att FD's agg klarar sig så pass bra, har saknat lite bra tester på dom på ett språk man förstår..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, klart ett av era bästa initiativ

Skrivet av JonasT:

Det här var bara början, budgetsegmentet kommer i framtiden

Wooho den som väntar på något gott, väntar inte allt för länge... hoppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Angående ljudnivåerna tycker jag inte man kan klaga. När det är möjligt skriver de ju vilka ljudnivåer fläktarna i respektive nätdel är specifierade till. Har någon människa egentligen nytta av att veta att ett nätagg låter 36 medan nästa låter 40? Då är det mycket bättre helt enkelt att man litar till deras beskrivning av ljudkaraktären och den upplevda ljudnivån, för det kan man förstå och relatera. Ett nätagg som är "rätt högljutt" men har "dov karaktär" är ju kanske att föredra framför ett som är "nästan ohörbart" men viner vid en viss belastning...

Bra test annars, enda jag hade önskat mig var test av Enermax Modu87+ aggregat samt att ni kanske har en sida i slutet där ni lägger samman alla värden för t.ex effektivitet i en och samma tabell och gör detta för samtliga mätvärden. Då hade det varit enkelt att orientera sig och jämföra snabbt, istället för att bläddra fram och tillbaka och försöka minnas så snarlika siffror..

Sant Uppenbarligen så är antalet decibel också väldigt oprecist, allt beroende på avstånd och liknande. Fläkttillverkarna uppger ju decibel, men uppenbarligen ger det inget, så vad skiljer testets uppmätta?

Sedan så kan jag tyvärr inte hålla med dig. Det är superbra att det inte är en och samma tabell, för då är det svårare att veta exakt vad som gäller den specifika modellen. Nu går du in på den du är intresserad av, och läser dess prestanda och annat nyttigt. När det gäller ssd:er och annat så blir det svårare att få överblick exempelvis när nya modeller uppdateras in i databasen. Denna behöver man ju bra göra en ny sida för varje nytt agg, och lägga till en slutsats.

Gällande testet:
Verkligen ett bra test. Strålande gjort, cred åt er. Vad gäller ljudet, så är det ju svårt som sagt. Har man mer tid så kan man ju köra varje agg mot en tyst dator och testa?

Som sagt, bra layout för en databas. Hoppas på fler modeller, och gärna de modeller som de flesta(gärna de flesta här) köper.

MVH

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Härliga tester. Dock tycker jag att det var lite väl dyrt för mellanklass. Borde max kostat 1 000 kr och varit upp till 850 W.
I övrigt mycket trevligt!
Mvh,

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kallar ni det där mellanklass?

Permalänk
Medlem

de kunde ha haft nätaggregat från 400 till 650W och 650W från fler än bara en tillverkare tycker jag. sidan börjar blir rena fractal-reklambannern.

sedan så tycker jag att ni skulle ha kört stress-testet i minst 6-12 timmar på maximal last, det skulle säga något om kvaliteten och själv kan jag bli sittande timtals med ett spel och kontinuerligt belasta nätaggregatet.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luddtuss:

Skulle tycka att det vore intressant med ett test på ACE:s aggregat som är allmänt hatade...

Ja det saknade jag oxå, i övrigt ett intressant test och kul att mitt agg klarade sig så bra (hx850)

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalleswe:

Kallar ni det där mellanklass?

Hade exakt samma reaktion, de här är fan inte mellanklass, de är ju till största del dyra top of the line grejer ju.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Hade exakt samma reaktion, de här är fan inte mellanklass, de är ju till största del dyra top of the line grejer ju.

Det är det verkligen inte.

Antec Truepower Quattro, Silverstone Strider, OCZ Gold Series, Enermax Revolution85+, Thermaltake Toughpower, Be Quiet Dark Power P8.

Listan kan göras lång, men dessa tycker jag är högkvalité-nätaggregat.

Tycker dom i testet verkligen ligger i mellanklass.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalleswe:

Kallar ni det där mellanklass?

Ja, är ju varken budget eller 80+gold certifierade. De flesta är brons eller silver, vilket jag ser som mellanklass iaf. Sedan kan det ju vara högre medelklass(Corsair HX 850W) eller lägre medelklass(Cooler Master GX 750W), men de är fortfarande i medelklassen.

Edit: Bra test, tummen upp!

Permalänk
Medlem

Skulle gärna haft ett par nätagg på runt 550W för att se hur det ligger till där

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalleswe:

Kallar ni det där mellanklass?

+1, tycker att mellanklass borde vara typ 500-600 W, inte mer.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är precis lika viktigt att ange sekundärkondensator-märke eftersom de oftast dör före primären och att ripplet då ökar efter hand. Varför finns inte detta med? Även temperaturmärkning är av stor betydelse, men finns inte angivet. Nätagget ska ju fungera väl även efter några månader.

Jag snappade upp det också, hoppas dom kan ta lite kritik .)

Bra att det kom upp efter många veckors väntan.
Inte helt oväntat så vart Corsairs HX850w bäst och FDs modeller är bra och tysta budgetval.

Ang ljudnivån så är det svårt men RPMen säger en del, under 1000rpm bör räknas som ganska tyst för en 120mm fläkt sen är alla olika känsliga osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

+1, tycker att mellanklass borde vara typ 500-600 W, inte mer.

Klass handlar inte om Watt.. Samma som med bilar, en Mercedes kan ha mindre hästkrafter än en Skoda, men är fortfarande ett par klasser över.

Permalänk
Medlem

då kan jag känna mig nöjd med valet av fractals newton 650 som jag köpte tidigare i år!...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hade exakt samma reaktion, de här är fan inte mellanklass, de är ju till största del dyra top of the line grejer ju.

Dessa var ju mellan 800-1500kr, helt klart mellan segment, 300-500kr = budget segment och 2000kr++ High-end.

Fast det är ju kanske en smaksak

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är det verkligen inte.

Antec Truepower Quattro, Silverstone Strider, OCZ Gold Series, Enermax Revolution85+, Thermaltake Toughpower, Be Quiet Dark Power P8.

Listan kan göras lång, men dessa tycker jag är högkvalité-nätaggregat.

Tycker dom i testet verkligen ligger i mellanklass.

Håller med

Skrivet av Jonas T:

Det här var bara början, budgetsegmentet kommer i framtiden

Blir kul att se hur typ Ace m.m. budget nätagg står sig

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Äntligen! Man kan inte få allt, men hade varit kul med ett Be Quiet Dark Power eller Seasonic X-serie

Instämmer, utelämna Be Quiet och Seasonic X-serie är lite svagt. Det hade varit okey vid ett test av Nätaggregat i "mellanklassen".

Men Corsair HX850 är inte "mellanklass".

Visa signatur

Why? I was bored.

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid lite lurigt att sätta en enkel och rättvis rubrik. Mellanklass är nog enligt många inte ett nätagg på 950W eller för nära 1500:-. Jag instämmer faktiskt här, men segmenteringen är av intresse kan jag tycka ändå.
Alla dessa nätagg hamnar utanför mitt personliga intresseområde och allt under är av intresse för mig (just nu that is) så segmenteringen ur investeringssynpunkt passar mig i vilket fall. Eller, ja 650W är av visst intresse för mig kanske.

Skall testernas segmentering istället bedömas av namnet "mellanklass" så tycker jag det är lite fel kanske (men så tänker inte jag). Ur detta perspektiv prestandaklasser så hade kanske 4 klasser varit lämpligare där allt från noll till 450 hade varit low req, 500-650 middle req, 700-900 high och resten top kanske... Meeeen, som sagt så är denna indelning mest anpasadd efter just namnen och inte efter vad folk faktiskt skulle vilja köpa. Bättre att hitta alla nätagg inom klassen man är intresserad av tänker jag.

Ja, nu blev det lite längre än jag tänkt mig. Mycke skitsnack ;).

EDIT:
Glömde ju säga det viktigaste. Väl genomfört test swec! Precis vad både forumet, medlemmarna hemsidan... och även andra behöver. Bra nätaggstester! Väl investerade pengar i mätutrustning! Tackar tackar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

kan ni inte göra ett test på Ace så att folk får se hur dåliga dom är!

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk

Ser fram mot fler tester. Då kan man lättare tipsa om vad som bör köpas och vad som ska undvikas. Dessutom kan kanske dessa tester ge en och annan tillverkare en mindre marknad, så att vi får bort de rena skräpaggregaten.
Keep up the good work.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*